سهمیه ۳ درصدی استخدامی‌ معلولان چه شد؟

۲۱ نظر

پس از گذشت ۱۴ سال فعالیت رسانه‌ای؛ نوشتن این گزارش، یادداشت، دلنوشته و یا هر اسمی که می‌توان روی آن گذاشت، برایم بسیار سخت و تلخ است اما می‌نویسم.


به گزارش بازارکار به نقل از قدس آنلاین، من هادی زهرایی که دارای مشکل بینایی هستم یا به قول عوام کور هستم، سال‌ها در مشهد تحصیل کرده‌ام و در یکی از روزها خبرنگار خانمی در دبیرستان حاضر و مشغول مصاحبه با همکلاسی‌هایم شد. من از آن خبرنگار خانم خواستم تا اجازه دهد به جای او مصاحبه‌ای با دوستانم انجام دهم و این سرآغاز ماجرای ۱۴ سال فعالیت من در رسانه‌های مختلف تا کنون بوده است و در این سال‌ها مشکل بینایی‌ام موجب نشده است که در فعالیت رسانه‌ای من خللی ایجاد شود.
نگاه ترحم‌آمیز
منکر سختی بیش از حد این کار برای خودم نیستم و با جان و دل این کار را پذیرفته‌ام. بیشتر مدیران در تمام رده‌های مدیریتی هنگامی که با آن‌ها مصاحبه می‌کردم، ابتدا با یک نگاه ترحم‌آمیز با من برخورد می‌کردند و موضوع را جدی نمی‌گرفتند اما با همه این سختی‌ها اجازه نمی‌دادم در روند فعالیت رسانه‌ای و وظیفه خبرنگاری به عنوان گوش و چشم مردم و انتقال‌دهنده فعالیت مسئولان و انعکاس‌دهنده مشکلات اقشار مختلف مردم، تعلل و کوتاهی صورت پذیرد. این بار خود، سوژه گزارش خودم شدم.

ماجرا از نام‌نویسی در هشتمین آزمون استخدام فراگیر دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۹ شروع شد که پس از گذشت سال‌ها، موضوع استخدام

۳ درصد معلولان در استخدامی‌ها در این آزمون به‌صورت کامل و شفاف مشخص شده بود.

حتی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در مصاحبه‌ای با خبرنگاران که در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۹ در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد، از معلولان خواسته بود از این فرصت استفاده و در آزمون استخدامی شرکت کنند.

براساس گفته‌های قبادی دانا، رئیس بهزیستی کشور، در هشتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، ۳۸ هزار نفر برای ۲۶ دستگاه اجرایی پذیرفته می‌شوند که باید طبق قانون جامع حمایت از معلولان حدود هزار و۱۵۰ معلول یا ۳درصد ظرفیت نیز در این آزمون به جامعه معلولان اختصاص داده شود.

به دلیل شرایط کرونایی این آزمون چندین بار به تعویق افتاد و سرانجام در دی‌ماه و در هوای سرد زمستانی این آزمون برگزار شد پس از گذشت یک ماه نتایج اولیه آزمون اعلام که موجب تعجب بسیاری از معلولان شد. در کارنامه برخی معلولان سهمیه استخدام ۳ درصد لحاظ که برخی از این افراد قبول شده و برخی قبول نشده بودند.
اما نکته جالب در این میان افراد معلولی بودند که سهمیه ۳ درصد معلولان را در مرحله نام‌نویسی ثبت و در روز برگزاری آزمون؛ منشی و حتی سوال‌های بریل نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته بود، اما در کارنامه منتشر شده توسط سازمان سنجش در قسمت وضعیت داوطلب این جمله نوشته شده است که داوطلب گرامی، با توجه به نمره مکتسبه، شما(ضابطه علمی) حد نصاب را کسب ننموده‌اید و حداقل نمره معرفی‌شده در سهمیه آزاد در شغل محل فلان عدد و نمره مکتسبه شما فلان عدد است.
این موضوع موجب سوال بسیاری از معلولان شرکت‌کننده در این آزمون شد. پس از مشورت با چند تن از دوستان به این نتیجه رسیدیم که باید به سازمان سنجش مراجعه کنیم تا علت این موضوع را متوجه شویم. من برای پیگیری این موضوع به تهران سفر کردم. ابتدا برای داشتن نامه‌ای از سازمان بهزیستی به آنجا مراجعه کردم که با توجه به شرایط کرونایی، نگهبان ورودی ساختمان مانع ورود من به داخل ساختمان شد و با تماس تلفنی با کارشناسان مربوط اعلام کرد منتظر باشید تا نامه شما آماده شود. در همان سالن انتظار با فرد معلول دیگری آشنا شدم که او نیز از تبریز برای موضوع استخدام آمده بود او نیز مشکل من را داشت.

پس از گذشت دو ساعت نامه من بالاخره آماده شد و به سمت واحد ارتباطات مردمی سازمان سنجش واقع در خیابان کریمخان‌زند رفتم و پس از پرس‌وجو این ساختمان را پیدا کردم و وارد آن شدم. در همان ورودی ساختمان سالنی شیشه‌ای بود که چند نفر آن طرف شیشه‌ نامه‌ها را می‌گرفتند و می‌گفتند بروید، پاسختان را می‌دهیم. من هم مانند دیگران مدارکم را تحویل آن‌ها دادم و از آن‌ها خواستم تا با کارشناسان صحبتی داشته باشم که گفتند با تلفن باید این کار را انجام دهید. پس از اصرار مکرر یکی از کارکنان آن اتاق شیشه‌ای گفت: مرکز پاسخگویی و کارشناسان سازمان سنجش در استان البرز قرار دارد و اگر می‌خواهی باید به آنجا بروی. از شدت عصبانیت و خستگی ۱۲ ساعت سفر از قوچان به تهران و سردرگمی در شهر تهران، عصای سفیدم که همراهم بود را به سنگ پیش رویم زدم که موجب شد عصایم از هم بپاشد.

اما دوباره ناامید نشدم و خودم را به استان البرز رساندم. نگهبان این مجموعه نیز مانع ورود من شد و او با چندین سوال که چرا با این شرایط اینجا آمده‌ای از من خواست تا در خیابان منتظر باشم. پس از چندین تماس نگهبان با افراد مختلف، او از من خواست تا گوشی تلفن روی دیوار را بردارم و با کارشناس گفت‌وگو کنم.

بروید در خانه بنشینید

کارشناس اطلاعتم را دریافت کرد و به من گفت: سهمیه معلولیت شما قبلاً در فایل تایید شده ولی شما حد نصاب را ندارید از او خواستم تا اجازه دهد داخل بروم و مدارک و مستنداتی که با خود آورده بودم را در اختیارش بگذارم تا جواب سوال‌هایم را دریافت کنم و او با فریاد به من گفت: چه کسی به شما گفته که به اینجا بیایید، بروید در خانه بنشینید تا دولت برایتان فکری بکند و مشغول توضیح دادن بودم که گوشی را قطع کرد و همان‌جا بود که اشک‌هایم جاری شد و آسمان ابری هم در همان لحظه به حال من می‌گریست. این سوال در ذهنم بود که همیشه حرف‌های مسئولان را برای احقاق حق جامعه معلولان منتشر کرده‌ام، این‌بار چگونه است که برای احقاق حق خود باید هر توهینی را بشنوم، چون پیگیر خواسته قانونی خودم و جامعه معلولان هستم. همچنان پیگیر این موضوع هستم که چرا در صفحه ۶

دفترچه ثبت‌نام منتشرشده توسط سازمان سنجش در بند (ب) سهمیه معلولان نوشته شده است (جذب معلولین مورد تایید سازمان بهزیستی کشور، از محل سهمیه استخدامی ۳درصد قانون جامع حمایت از معلولان) صرفاً از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر، کسب حد نصاب و رقابت بین تمامی داوطلبان معلول در همان شغل محل براساس نمره مکتسبه در امتحان مشترک فراگیر (به میزان حداکثر دو برابر ظرفیت جهت معرفی به مصاحبه استخدامی) و با رعایت سازوکارها صورت می‌پذیرد: سهمیه استخدامی مربوط به مشمولین سهمیه ۳درصد معلولان مورد تایید سازمان بهزیستی کشور در دفترچه امتحان مشترک فراگیر مشخص و از سایر سهمیه‌های استخدامی مجزا شده است.

ضابطه علمی برای معلولان چه عددی است؟

این در حالی است که در کد رشته ۱۲۶۰۰ آموزگار ابتدایی شهرستان قوچان از سهمیه۴۵ نفری این کد رشته یک نفر سهمیه معلول مرد و یک نفر معلول زن درج شده است.

با پیگیری‌های انجام شده و جمع‌آوری کارنامه شرکت‌کنندگان معلول مرد در آزمون این کد رشته، این عبارت در همه کارنامه‌ها ذکر شده است که داوطلب گرامی، با توجه به نمره مکتسبه، شما ضابطه علمی (حد نصاب) را کسب ننموده‌اید.چگونه می‌شود که براساس گفته خود سازمان سنجش افراد معلول با هم رقابت می‌کنند اما حد نصاب نمره آن‌ها در سهمیه آزاد محاسبه می‌شود؟ و ما به دنبال این پاسخ هستیم که ضابطه علمی برای معلولان چه عددی است؟ حال از مسئولان بهزیستی، سازمان سنجش، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه و دیگر نهادها خواستار احقاق حق قانونی جامعه بزرگ معلولان هستیم.

منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار استخدام معلولین اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲۱ نظر برای سهمیه ۳ درصدی استخدامی‌ معلولان چه شد؟

  • ت
    تنها امیدم به خداست
    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۵
    با سلام و خسته نباشید یه سوالی از پشتیبان سایت داشتم ممنون میشم ج بدین
    معاینات پزشکی برا سهمیه ازاد با معلولان فرق داره ینی برا معلولان سخت نمیگیرن؟
    من معلولیت بینایی دارم و نیستاگموس شدید دو چشم ایا رد میکنن تو مراحل پزشکی؟
    • پشتیبان سه
      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۲۵
      کاربرعزیز
      بطورکل چنانچه این موارد تاثیری در انجام امور محوله نداشته باشد و به تایید پزشک معتمد برسد ، مشکلی از این بابت نخواهید داشت . منتها تصمیم گیری در این مورد صرفا در حیطه اختیارات پزشک معتمد می‌باشد .
    • س
      سرسنگی
      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۱۱
      سلام کارنامه معلولین آموزش و پرورش استان یزد رو دارید؟
      حد نصاب چقدر بوده
      • م
        م
        ۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴
        سلام من مشکل کم شنوایی دارم و با سمعک تقریبا شنواییم بهتر شده الان نمیدونم آزاد شرکت کنم یا سهمیه... بنظرتون اگه آزاد شرکت کنم تو مراحل بعدی دچار مشکل نمیشم؟
        • ز
          زهرا
          ۵ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۱۸
          سلام با سهمیه شرکت کن ودقت کن شهری که انتخاب میکنی ظرفیت معلول زن یا مرد را داشته باشد
          چون سهمیه معلولین مثل جانبازان
        • ط
          طاها جوادی
          ۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۱
          سلام بنده در آزمون اپ قبول شدم با سهمیه سه درصدی تمام مراحل حتی دوره های فرهنگیان رفتم قبول شدم فقط یه مرحله مونده پزشکی یه چشمم معلولیت دارم یعنی فقط نور میبینم آیا ممکن هست ردبشم؟
          • ا
            امیدی
            ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰۴:۵۴
            سلام وعرض ادب یک نمونه از کارنامه استخدامی معلولان بهزیستی باسهمیه سه درصد دردستگاه های دولتی وحدالامکان دررشته دبیری عربی اموزش وپرورش میخواستم اگرموجود هست به ایمیلم بفرستید
            ایا قبولی دردبیری عربی با سهمیه سه درصدبهزیستی مشکل هست ؟ایا باید درصدها درآزمون بالا باشد؟
            • پشتیبان سه
              ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰۸:۰۰
              با سلام
              کاربر گرامی اینجا کلیک کنید
              با تشکر
              • ا
                امیدی
                ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳
                متاسفانه دراین نمونه از کارنامه ها کارنامه ای از سهمیه بهزیستی ندیدم
            • ز
              زهرا
              ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
              سلام اگه ما که مشکل داریم با سهمیه ازاد اموزگاری کودکان استثنایی شرکت کنیم در اون صورت هم رد میشیم ؟
              • س
                سمیه
                ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
                سلام خیلی ناراحت شدم. امیدوارم به حقتون برسین.
                مراحل معاینه پزشکی آموزش و پرورش چشم پزشکی، به منم گفتن باید با سهمیه 3 درصد شرکت میکردم، من سهمیه آزاد شرکت کرده بودم، میگن معلولیت خفیف بینایی دارم. واقعا نمیدونم تکلیفم چیه؟ آزمون بعدی چکار کنم؟
                • م
                  میلاد
                  ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۲۳
                  سلام واقعا از متنتون ناراحت شدم منم معلول هستم و شرایط شما رو دارم
                  از شما سوال دارم اگه کسی حد نصاب رو کسب کنه ینی حد نصاب سهمیه ازاد رو هم اونموقع چی میشه؟؟سازمان سنجش چه پاسخی میده به نتیجه ما؟؟
                  • ف
                    فائزه
                    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳
                    من قبول شدم تو سهیمه معلولین 1 نفر میخواست و در آزمایشات هم میزنن سهیمه داره و قبول میشی نگران نباش
                    • ن
                      ناشنلس
                      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۵۷
                      سلام اگر یک معلولین مرحله آزمون و بررسی مدارک هم قبول باشه،در مرحله مصاحبه خراب کند ویا متوسط جواب داده باشد وخودش تنها باشد احتمال رد شدنش وجود دارد؟
                      • ح
                        حسین
                        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰۹:۰۴
                        سلام چه رشته ای بودین وکدوم شهر میشه درصداتون رو بگین
                    • س
                      سیتا
                      ۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۳۲
                      سلام چقدناراحت شدم این متن روخوندم،منم معلولم چمیدونم چی میگین سختیهای ک معلولیت داره خودش به اندازه کافی بمافشارمیاره حداقل نباید تومسیر پیداکردن شغل اینقدسنگ جلوپای مابندازن من معلولم وشدیدادنبال کارم آزمون استخدامی امسال هم رشته منوشهرستانمون نمیگرفتن بااین سهمیه واگ شهرستان دیگ میزدم سختیای مسیرودوری ازخانوادم وغیربومی بودن جلوراهم بود
                      • م
                        میلاد
                        ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۲۵
                        سلام راهی برای ارتباط با شما هست؟سوال دارم ازتون؟؟
                        • س
                          سیتا
                          ۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۲۳
                          سلام من الان پیامتونو رو دیدم بفرماید؟
                        • ز
                          زهرا
                          ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۵۵
                          سلام
                          من میخام استخدامی سهمیه معلولین شرکت کنم اگه نمره کسب کنم بخاطر قد ردم نمیکنن
                          مشکلم قد هست
                          خواهشن اگه اطلاع دارین بهم جواب بدین
                          • ف
                            فائزه
                            ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
                            نه رد نمیکنن اصلا نگران نباش من قبول شدم
                            • س
                              سعید
                              ۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۶
                              چندبود نمره حد نصاب شما ؟

                        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                        ثبت پاسخ