آشنایی با شغل شنوایی‌شناسی

معرفی شغل شنوایی‌شناس

شنوایی‌شناسی علم مطالعه اختلالات شنوایی از راه شناسایی و سنجش کاستی عملکرد شنوایی و توان‌بخشی آن است.

 

 

کار شنوایی‌شناس چیست

شنوایی‌شناسی حوزه وسیعی از فعالیت‌ها شامل تشخیص از طریق شنوایی‌سنجی، حفاظت شنوایی و پیشگیری از اختلالات شنوایی، تعادل و توان‌بخشی به موقع افراد دچار آسیب شنوایی و را شامل می‌شود. شنوایی‌شناسی سه شاخه عمده به شرح زیر دارد:

  • شنوایی‌شناسی تشخیصی: این شاخه به ارزیابی‌های کمی و کیفی و تعیین محل ضایعات شنوایی و تعادل به وسیله آزمون‌های رفتاری، فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک در کودکان و بزرگسالان می‌پردازد.
  • شنوایی‌شناسی توان‌بخشی: این شاخه دو بخش توان‌بخشی شنوایی شامل ارزیابی، تجویز و تنظیم وسایل کمک شنوایی، ارزیابی‌های ویژه افراد کاندیدای کاشت حلزونی، تربیت شنوایی، آموزش مهارت‌های ارتباطی و کمک به سازگاری روانی - اجتماعی افراد کم‌شنوا و خانواده‌های آنان، اقدامات توان‌بخشی برای افراد مبتلا به وزوز گوش و تدابیر توان‌بخشی مبتلایان به اختلالات شنوایی مرکزی) و توان‌بخشی تعادل (شامل کمک به بیمارانی که از سرگیجه و عدم تعادل رنج می‌برند) را در برمی‌گیرد.
  • شنوایی‌شناسی حفاظت و پیشگیری: این شاخه بیشتر بر جلوگیری از آسیب‌های شنوایی و پیشگیری از معلولیت تمرکز دارد و اقداماتی مانند غربال‌گری، مشاوره و اجرای پروژه‌های اندازه‌گیری صدا به منظور بررسی میزان آلودگی صوتی و تعیین نقاط مجاز و غیر مجاز و همچنین اجرای برنامه‌های حفاظت شنوایی و ارائه راه‌کارهایی برای کنترل و کاهش صدا را شامل می‌شود.

متخصص شنوایی‌شناسی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات شنوایی یا تعادلی تخصص دارد. او از ابزار و روش‌های مختلفی از جمله سمعک، وسایل کمک ارتباطی و پیشنهاد جراحی کاشت حلزون توسط پزشک متخصص برای درمان استفاده می‌کند. دادن آموزش به خانواده‌ها و خود فرد دارای مشکل شنوایی، طراحی و اجرای برنامه‌های حفاظت شنوایی برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی، اجرای برنامه‌های غربال‌گری نوزادان و دانش‌آموزان، طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات محافظ گوش از کارهای دیگری است که شنوایی‌شناس در آن‌ها نقش فعال دارد.

متخصص شنوایی‌شناسی باید صبور باشد و رفتاری دلسوزانه توام با مهربانی با بیماران داشته باشد. او در کار خود با متخصصانی از جمله روان‌شناس، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال و گفتار درمانگر ارتباط نزدیک دارد.

ساعت کاری شنوایی‌شناس معمولا به صورت تمام وقت است اما اگر به صورت مستقل کار می‌کند تعیین ساعت کاری بر عهده خود او است.

وظایف شنوایی‌شناس

  • تشخیص اختلال و مشکلات شنوایی در افراد با کمک دستگاه‌ها و آزمایش‌های مختلف
  • تهیه گزارش‌های لازم برای پزشک معالج در خصوص نوع تشخیص انجام شده
  • دادن آموزش و مشاوره لازم به بیمار و خانواده او
  • قالب‌گیری و ساخت قالب گوش و سمعک
  • انجام برنامه‌های غربال‌گری شنوایی نوزادان، خردسالان و کودکان در سنین مدرسه
  • پیش‌گیری از آسیب شنوایی، حفاظت شنوایی، برنامه‌ریزی و انجام غربال‌گری در جمعیت‌هایی نظیر مراکز کارگاهی، نظامی و اردوگاه‌ها  ارائه مشاوره شنوایی‌شناسی در این حوزه
  • اجرای برنامه‌های توان‌بخشی شنوایی شامل گفتارخوانی، رشد مهارت‌های شنیداری (تربیت شنوایی) و رشد زبان و ارائه مشاوره شنوایی‌شناسی در این بخش
  • تعیین، تجویز، کاربرد و تنظیم تجهیزات صوتی مناسب و روش‌های بهبود کیفیت صدا در محیط‌های آموزشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی
  • نظارت و پیگیری اجرای صحیح روش‌های برقراری ارتباط بین کم‌شنوایان با مربیان و سایرین (مثلا نحوه برخورد با دانش‌آموز کم‌شنوا در کلاس معمولی)

مهارت و دانش مورد نیاز شغل شنوایی‌شناس

  • دقت و توجه به جزئیات
  • مهارت‌های ارتباطی خوب
  • رفتار دلسوزانه و حرفه‌ای با بیماران
  • مهارت خوب در سازماندهی
  • مهارت انجام کار تیمی
  • توان آموزش و مشاوره خوب
  • توانایی ایجاد انگیزه در بیماران برای دنبال کردن برنامه توان‌بخشی
  • حفظ آرامش و داشتن برخوردی مناسب در شرایط بحرانی و پیچیده
  • تسلط به زبان انگلیسی

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار شنوایی‌شناس

فارغ‌التحصیلان  مقطع کارشناسی   رشته شنوایی‌شناسی در این زمینه مشغول به کار می‌شوند. البته در صورتی که افراد در مقاطع بالاتر این رشته ادامه تحصیل دهند بیشتر به شغل‌های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه روی خواهند آورد.

شنوایی‌سنج می‌تواند در بخش شنوایی‌شناسی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز درمانی، مدارس ناشنوایان، مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و کودکان، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی کار کند. با داشتن تجربه و سرمایه لازم نیز می‌تواند به طور مستقل کار کند و در صورت داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر، داشتن ۶ سال  سابقه برای تاسیس دفتر در تهران و کرج و ۴ سال سابقه در سایر شهرستان‌ها دفاتر ارزیابی شنوایی تاسیس کند. افرادی که تحصیلات تکمیلی در این حوزه دارند، می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تدریس کنند.

شنوایی‌سنجی از بازار کار نسبتا خوبی به خصوص در شهرهای کوچک برخوردار است. به عنوان مثال در طرح‌های بزرگ مانند غربال‌گری دانش‌آموزان پیش از مدرسه که در سطح وسیعی در کشور برگزار می‌شود، آن‌ها که نقش اصلی را بر عهده دارند، به تعداد زیادی در این طرح‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی چون این شغل از مشاغل نو و جدید در کشور است و سابقه طولانی ندارد، قابلیت رشد و پیشرفت خوبی دارد و پیش‌بینی می‌شود از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار باشد. 

شخصیت‌های مناسب شغل شنوایی‌شناس

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای آشنایی با شغل شنوایی‌شناسی

  • م
    مظفر سلیمانی
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۰۱:۴۹
    من آقای ناشنوا ازتهران متاهل 3فرزنددارم کارگر هرچی باشه قبول دارم
    • پشتیبان
      ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
      کاربر گرامی
      با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید مشاغل مناسب خود را مشاهده نمایید:
      مشاغل کارگری
      همچنین با ثبت نام در سایت و انتخاب موارد مورد نیاز خود هر روز آخرین آگهی‌های مرتبط را در ایمیلتان مشاهده نمایید:
      ثبت نام در سایت
    • a
      arami
      ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴
      شنوایی سنجی
      • محتوا گذار شش
        ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
        با سلام
        کاربر عزیز برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به رشته و شهر خود اینجا کلیک کنید.
        موفق باشید
        • ز
          زهرا
          ۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
          سلام من خودم شنوایی خوندم الانم خیلی راحت میتونید تو شبکه بهداشت شهر های مختلف در واحد بهداشت حرفه ای ( طب کار)مشغول بشید مخصوصا شهرای حاشیه تهران مثل شهر قدس نیاز مبرم به شنوایی سنج دارن

        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

        ثبت پاسخ