آشنایی با شغل آرایشگر

آشنایی با شغل آرایشگر

در طول تاریخ بشر زیبایی و آراستگی مورد توجه همه بوده است. ظاهر افراد تا حد زیادی نشان دهنده شخصیت افراد است و در ارتباطات اجتماعی موثر است.  از دلایل اصلی اهمیت داشتن آرایش برای افراد، پوشاندن عیب‌های موجود در مو و پوست و زیباتر شدن است.

 

 

شغل آرایشگری چیست

آرایشگری فن و هنری است که به زیباتر جلوه دادن ظاهر افراد می‌پردازد. آرایش به معنی اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن است. در کشور ما آرایش بیشتر برای خانم‌ها و پیرایش برای آقایان استفاده می‌شود.  طبق برخی تحقیقات انجام شده، آرایشگری شادترین شغل دنیا است. البته در بلندمدت ممکن است آرایشگر دچار مشکلاتی از قبیل کمر درد و پا درد شود.

آرایشگر زنانه به کوتاه کردن، مدل دادن، رنگ کردن موها، آرایش صورت، پاکسازی پوست و طراحی ناخن‌ها می‌پردازد. در آرایشگاه‌های مردانه کارهای کوتاه کردن، حالت دادن و رنگ کردن موها و اصلاح صورت انجام می‌شود.

آرایشگری حرفه‌ای در جهان به یک علم تبدیل شده است و اصول خاص خودش را دارد. به عنوان مثال در مورد کوتاهی مو  آرایشگر حرفه‌ای، با تجربه‌ای که دارد فرم صورت از نظر استخوانی یا گوشتی بودن، جنس مو، اندازه گردن، اشکال هندسی سر و سایر گزینه‌ها را در  نظر  و سپس تصمیم می‌گیرد که مو را چگونه اصلاح کند.

کار آرایشگری معمولا به صورت تمام وقت است. در برخی زمان‌های سال مانند اعیاد تا ساعات طولانی حتی در شب‌ها و تعطیلات نیز آرایشگرها باید کار کنند. البته افرادی که سالن زیبایی و آرایشگاه دارند، تعیین ساعت کاری بر عهده خودشان است. محل کار آرایشگر در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌های مختلف است که باید شرایط خاصی داشته و مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

وظایف آرایشگر

به عنوان یک آرایشگر تازه کار معمولا باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • خوشامدگویی به مشتریان
  • شستن موهای مشتریان
  • کوتاه کردن‌های ساده
  • اطمینان از تمیز و آماده بودن لوازم کار و حوله‌ها
  • تمیز و مرتب کردن سالن
  • نوبت دادن به مشتریان

به عنوان یک آرایشگر ماهر باید با مشتریان درباره نوع کاری که می‌خواهند صحبت کرد و مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه داد و جدیدترین روش‌ها و مدل‌‌ها را به اطلاع‌شان رساند. به طور کلی کار یک آرایشگر ماهر عبارت است از:

  • کوتاه کردن و مدل‌دار کردن مو
  • رنگ کردن، فر کردن یا صاف کردن مو
  • دادن مشاوره در خصوص مشکلات پوست و مو
  • انجام اصلاح ابرو و صورت
  • انجام آرایش‌های صورت، پاک‌سازی پوست و طراحی ناخن‌ها (در آرایشگاه‌های زنانه)
  • رعایت کامل اصول بهداشتی در کار
  • تهیه مواد و وسایل لازم برای آرایشگاه

در آرایشگاه‌های بزرگ معمولا آرایشگرها به صورت تخصصی کار می‌کنند. به عنوان مثال یک آرایشگر فقط کار کوتاه کردن مو و دیگری کار رنگ کردن مو را انجام می‌دهد. در آرایشگاه‌های کوچک معمولا یک یا دو آرایشگر همه کارهای مشتریان را انجام می‌دهند

مهارت و دانش مورد نیاز آرایشگری

  • مهارت‌های عملی خوب
  • خلاقیت و داشتن ذوق هنری به عنوان مثال آرایشگر باید در انتخاب مدل و رنگ مو با توجه به رنگ پوست و نوع چهره مشتری، بهترین‌ها را به او پیشنهاد بدهد
  • مهارت‌های ارتباطی عالی که در جذب مشتری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
  • توان ارائه خدمات مناسب به مشتری
  • اطلاع از مدهای جدید
  • یادگیری روش‌های جدید
  • آشنایی با مسایل ایمنی و بهداشتی
  • آراستگی ظاهری

نحوه اشتغال، فرصت‌های شغلی و بازار کار آرایشگری

این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر می‌توان آموخت. اما برای آموزش حرفه‌ای باید پس از گذراندن دوره متوسطه اول در شاخه کار و دانش در رشته‌های آرایش و پیرایش زنانه و پیرایش و ترمیم موی مردانه تحصیل کرد و در صورت علاقه‌مندی در دانشگاه علمی کاربردی در همین رشته‌ها می‌توان ادامه تحصیل داد. همچنین می‌توان در دوره‌های ۳ تا ۴ ماهه آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت  و پس از موفقیت در آزمون وزارت کار، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت کرد. البته دوره‌های تخصصی دیگری وجود دارد که در صورت علاقه می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

در هنگام ورود به بازر کار یک آرایشگر به صورت درصدی و توافقی با صاحب آرایشگاه کار می‌کند و در صورت داشتن تجربه و سرمایه مورد نیاز، می‌تواند به صورت مستقل آرایشگاه تاسیس کند. حتی در صورت نداشتن سرمایه کافی می‌تواند با آرایشگران دیگر به صورت مشترک، آرایشگاه تاسیس کند. او می‌تواند با گذراندن دوره‌های تخصصی و گرفتن مدرک مربی‌گری، آموزشگاه آرایشگری تاسیس کند. هزینه‌های راه‌اندازی آرایشگاه یا آموزشگاه آن ممکن است زیاد باشد، اما اگر خدمات خوب آرایشگر منجر به جذب مشتری شود، هزینه‌ها به سرعت از طریق درآمدهای حاصل  جبران می‌شوند.

از آنجا که امروزه مردم به زیبایی و آراستگی خود بیش از پیش اهمیت می‌دهند و به عنوان یکی از نیازهای اصلی مطرح شده است، وضعیت بازار کار مناسبی برای این شغل وجود دارد و روند رو به رشدی را نیز در سال‌های آتی می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.

شخصیت‌های مناسب شغل آرایشگر

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳۶ نظر برای آشنایی با شغل آرایشگر

  • N
    Nightowl
    ۶ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۷
    سلام
    من‌دوره مبتدی ارایش پیرایش فنی حرفه ای رو‌گذروندم و‌بعد از اون دوره تخصصی گریم و‌میکاپ
    میخام شروع به کار کنم. اما مشتری و نمونه کار ندارم. هر سالنی هم اگر‌میکاپ ارتیست بخاد با مشتری میخاد.پیشنهادتون برای جذب مشتری چیه؟
    • Y
      Yasmine
      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
      سلام میشه از طریق هنرستان فنی حرفه ای به رشته ی ارایشگری رفت؟
      • ح
        حدیثه
        ۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۵۱
        سلام من دوره کاشت ناخن دیدم ولی بدون مدرک
        کجاها میتونم واسه گرفتن مدرک اقدام کنم چون نمیتونم خیلی زیاد هزینه کنم. آیا خودم میتونم کتاب آزمون ناخن بخونم و بعد فنی حرفه ای ازمون بدم میشه راهنمایی کنین
        • س
          سجتد
          ۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۱۳
          میگم برای رفتن به دوره های آرایشگری باید تو چه سن و سالی باشی؟من الان چهارده سالمه دیوونه وار علاقه دارم به آرایشگری و مهارتم دارم ولی میدونم کسی استخدامم نمیکنه.و خیلی دوست دارم برم مدرک بگیرم و کار کنم
          لطفا کمکم کنید بم بگید چه مدارکی میخواد چقد هزینه میخواد
          • ا
            امیر
            ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۲
            داداش برای رفتن ب ارایشگری سن12سال ب بالا میخواد ک تو میتونی
            اموزشگاهای زیادی هم هستن برای دور کامل ک بخوای گریم میکاپ پیرایش مو و هر چیز دیگه یاد بگیری نزدیکا 8میلیون لازمه مدرک بین المللی بهت میدم ولی
            • ر
              رضوان
              ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
              سلام برای رشته ارایشگری باید چه رشته ای بریم میشه یک راهنمایی کنید ممنون میشم
          • ح
            حامد زارعی
            ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۲۳
            میخام آرایشگربشم و مغازه بزنم.
            چقدر سرمایه اولیه میخام ؟
            راهنماییم کنید
            علاقه دارم
            • م
              محمد عمادی
              ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
              سلام بنظرتون کلاسهای ارایشگری بریم بدون انکه پیش ارایشگر دیگه بریم میتونیم ت این سه چهار ماهی ک کلاس هس ارایشگری یاد بگیریم و مغازه باز کنیم
              • M
                MOHMD
                ۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۱
                نه نمیشه اونقدرم حرفه ای یاد نمیدن که تو مدت زمانئ گذشت دوره بتونی مغازه بزنی
              • ب
                بهناز
                ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
                سلام من یک دوره کامل میکاپ و گریم گذراندم چطور میتونم جایی دستیار میکاپ با حقوق بشم؟جایی سراغ دارید؟
                • N
                  Nahid
                  ۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۲
                  سلام من دانشجو هستم میخواستم کنار درسم کار بکنم به آرایشگری علاقه زیادی دارم.الان می‌خوام به عنوان کارآموز ارایشگر کار کنم. فقط یه سوال برام پیش اومده که به کارآموز حقوق میدن یا نه ؟ و آموزشگاه آرایشگری کسی تو تهران می‌شناسه یانه؟
                  • م
                    محسن
                    ۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۵۷
                    سلام من ۲۵سالمه از قزوین ، آرایشگری رو خودم باکنجکاویو علاقه تاحدودی یاد گرفتم طوری که موهای خودمو همیشه خودم میزنم حتی خوردشونم میکنم وهمینطور پشت گردنموخودم کوتاه میکنم اما مطمئنم همه شیوهای آرایشگریرو بلد نیستم وهمینطور دستمم کنده الان ۴ماه به فکرم زده که به صورت حرفه ای یاد بگیرم تابتونم مغازه بزنم از آموزشگاه فنی حرفه ای پرسیدم واسه آموزش 1میلیونو700 هزارتومان گفتن که با رفتو آمدم بالای ۲میلیون میفته و از یه طرفم ماهی 300هزارتومان قصدمیدم منم این همه پول ندارم تصمیم گرفتم پیش کسی شاگردی کنم که حداقل به اندازه قصدام بهم پول بدن اما الان ۴ماه هنوز کسیرو پیدانکردم با این شرایط که پیشش شاگردی کنم هرجاییرو هم بگید تو شهرمون گشتم اما فعلا نشده شما نظری ندارید باید چیکار کنم
                    • م
                      مهسا
                      ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۵۸
                      برای گذراندن دوره تکمیلی کجا باید برم؟ ایا شیراز داره؟
                      من لارخودم هستم
                      • م
                        مهسا
                        ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۵۵
                        من مدرکم رو از فنی خزفه ای گرفتم
                        برای ارایشگری چه چیزایی لازم دارم ؟
                        وسایل چی میخواد؟
                        • ا
                          افشار کلانتری
                          ۱ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۷
                          باسلام به شما دوست و همکار عزیز!!!
                          بنده 20 سال سابقه ارایشگری دارم
                          لطفا راهنمایی کنید که از چه طریقی من میتونم به کشور دلخواهم برای کار برم
                          مممنون میشم
                        • ک
                          کاوه
                          ۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
                          با سلام. به مدت سه سال پیش آرایشگری مشغول بودم با حقوق ماهیانه ثابت که بعدازاخراج ب اداره کار شکایت کردم،آگهی دهندهم با آشنا بازی از اتحادیه نامه گرفته که مصوبه ایی نداریم که آرایشگرماهیانه حقوق بگیره،با این نامه آگهی دهندهم رای عوض کرد،،سوال میخواستم بدونم بخشنامه ایی هست که آرایشگرم میتونه ماهیانه حقوق بگیره؟ممنون میشم کمکم کنید
                          • m
                            morteza
                            ۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۳۲
                            سلام دوستان من الان دارم میرم دهم یا همون اول دبیرستان من از چه راهی میتونم برم دوره آرایشگری حرفه ای یعنی از تطریق درس ؟ میشه کمکم کنید من نمیدونم الان چه جوری برم رشته آرایشگری کمکم کنید
                            • ه
                              هانیه
                              ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۸
                              من هانیه دارای مدرک لیسانس گریم و مدرک کار با مواد ارایشگری از سازمان فنی حرفه ای دارم 2 سال دستیار ارایشگری بودم الان میخواهم درصدی کار کنم هر جا میروم با یک مشکلی روبرو میشوم سرمایه هم ندارم واقعا نمیدونم چی کار کنم خیلی به کارک علاقه دارم ولی از اینیکه نمی تونم کار کنم خستم ممنون میشم راهنماییم کنید
                              • ف
                                فاطمه
                                ۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴
                                سلام عزیزم اگر تهران هستی بیاباهم شروع کنیم
                              • H
                                Hajar
                                ۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
                                با سلام من هفت سال پیش مدرک گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی حرفه ای گرفتم و الان بعد از هفت سال تصمیم دارم آرایشگاه مستقل بزنم اما فکر میکنم اعتبار مدرکم گذشته چکار باید بکنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید ????
                                • م
                                  مهدی 1717
                                  ۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۰۰
                                  سلام .دوستان عزیز لطفا میشه آدرس و شماره تلفن مراکز آموزش آرایشگری رو بهم بگیر.ممنون
                                  • ا
                                    امید
                                    ۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵
                                    سلام میخوام آرایشگری یاد بگیرم خیلی علاقه دارمم ولی میگن چون دوست و آشنا نداری زیاد کارت نمیگیره ایا بنظرشما اینطوری؟
                                    • m
                                      mr.j.barber
                                      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
                                      عزیزم اینجوری هم نیست چون دوست و اشنا نداری نتونی من الان ۶ ماهه دارم کار میکنم هیچ دوستی هم ندارم تمام دوستام نفراتی هستن که داریم با هم کار میکنیم.راستی اگر دوست داری این شغل رو من پییشنهاد میکنم به موسسه نیک رویان یا بیست قیچی یا مثلث طلایی مراجعه کنی
                                    • س
                                      سجاد
                                      ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶
                                      بسیارجالب بودلطفا اگر در مورد ارایشگری مطالب جدیدتری دارید برای من ارسال کنید چون میخوام تازه این شغل را شروع کنم مرسی
                                      • پشتیبان دو
                                        ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
                                        با سلام
                                        کاربر عزیز برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به رشته ، تخصص و موقعیت شغلی خود اینجا کلیک کنید.
                                        موفق باشید
                                      • ع
                                        علي
                                        ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۲
                                        منم خیلی دوست دارم ارایشگر شم.همیشه علاقه مند بودم.اما نمیدونم چطوری و از کجا شروع کنم.چنتا از دوستام اومد اومدن تهران و دوره شو دیدن و الان موفقن.به نظرتون چقد طول میکشه تا کامل یادش بگیری و کارتو شروع کنی؟سرمایشو دارم فقط تخصص ندارم
                                        • ج
                                          جمال
                                          ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۴۳
                                          سلام دوست خوبم اگر بخوای ارایشگر موفقی بشی دوره ی اموزشی رو توصیه میکنو زودتر به نتیجه میرسی ولی تجربی وقت میبره منم الان دوره ی اموزشی درجه دو.رو.دارم.تموم میکنم و نفهمیدم چطور یاد گرفتم موفق باشی
                                          • ح
                                            حمیدرضا
                                            ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۷
                                            سلام میشه بگی دوره چن روزس و کجا رفتی؟؟
                                          • ه
                                            هادی
                                            ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
                                            درودخدمت دوست گرامی یادگیری بستگی به خودت داره بنده ساکن شیراز هستم ودرطول مدت چهل روز تونستم دوره ارایشگری رو تمام کنم والان خیلی راحت میتونم اصلاح کنم اما خیلیا هم هستن که مدت زمان بیشتری اموزشگاه هستن اما هنوز ترس دارن ولی بنظر استادم مدت زمان اموزشگاه کافیه بشرطی که شما تمام اصول وقواعد روکه یاد گرفتی رو بمرحله اجرا بذاری وترسی بخودت راه ندی برات ارزوی موفقیت دارم دوست گرامی
                                            • ر
                                              رضا
                                              ۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۴
                                              سلام
                                              شما تو شیراز دوره آرایشگری رو کجا رفتید.
                                              منم میخوام تو دوره ثبتنام کنم
                                              راهنماییم میکنی.
                                              ممنون از شما
                                          • ث
                                            ثریا
                                            ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۱۷
                                            با سلام من تازه شغل آرایشگری شروع کردم اما دوست دارم به یک آرایشگر حرفه ای تبدیل شوم اما چون شهرستان هستم امکان اینکه پیشرفت بیشتری کنم ندارم یکی اینکه بخوای مدلهای زیادی یاد بگیری نیست دوم اینکه در آمد کافی نداری...ممنون از نظراتتون .
                                            • ه
                                              هادی
                                              ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
                                              دروددوست عزیز اولابرات ارزوی موفقیت روزافزون ازخداونددارم دوما اینکه هیچ گاه نباید محیط کوچک باعث ناتوانی گردد شما میتوانید به نزدیکترین مرکز استانت مراجعه کنی وعلم کافی روکسب کنی وحتی میتونی ازطریق وب سایتهای مختلف کسب اطلاعات کنی شم میشوی
                                              اکه ارایشگری رو بلد هستی بادیدن عکس وکلیپ مدلهای مختلف خیلی زود متوجه نحوه اصلاح وپیرایش میشوی

                                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                            ثبت پاسخ