حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده؛ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد

۱۷ نظر

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: هیچ کارمند و بازنشسته‌ای در سال آینده کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی در ماه نخواهد داشت.


هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح نشست کمیسیون متبوعش، گفت: بند الف تبصره ۱۲ لایحه تصویب شد که به موجب آن دولت مکلف است در سال ۹۹ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل اعضای هیئت علمی قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان ۱۵ درصد از مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد ماهیانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کار مشخص به نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد. به این معنا که هیچ کارمند و بازنشسته‌ای در سال آینده کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی در ماه نخواهد داشت.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای ایلامی افزود: حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری‌ها و سایر حمایتی‌های متناسب با آنها معادل افزایش ضریب ریالی به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.
وی همچنین به معافیت های مالیاتی در بند ب تبصره ۱۲ لایحه بودجه اشاره کرد و ادامه داد: سقف معافیت مالیات بر درآمد کارکنان دولتی در سال ۹۹ سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس سقف معافیت مالیاتی هر کارمند در سال آینده ۳ میلیون تومان می شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ تصریح کرد: براساس بند ب تبصره ۱۲ سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن در سال ۹۹ سالانه مبلغ ۳۶۰میلیون ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده به استثنای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیات علمی و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا ۱.۵ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مالیات ۱.۵ برابر تا ۲.۵ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد ۲.۵ برابر تا ۴ برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد نسبت به مازاد ۴ برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد است.

منبع : خبرگزاری خانه ملت

برای مشاهده اخبار حقوق بازنشستگان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبارحداقل حقوق، دستمزد و مزایا اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۷ نظر برای حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده؛ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد

  • ن
    ناصر
    ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
    نخیر
    ما پولداریم مگه نه؟؟؟؟
    ماهی 1.5حقوق داریم
    • i
      ibo
      ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
      الی برکت ا... ، ماشاا... ، بنازم به جوانمردیت
      • ا
        امیر
        ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۰۰
        الی نه علی
        • i
          ibo
          ۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۱۸
          اون میگه الی علی برکت ا... ازش نشنیدم
    • i
      ibo
      ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۰
      خیر فقط 15 درصد بقول یارو کم بخوریم همیشه بخوریم/ الی برکت ا...
      • ا
        امیر
        ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
        ببخشید کسی میدونه این برای کسانی که 1600 میگیرن و مستمر بگیر هستن صدق میکنه؟
        • i
          ibo
          ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶
          نوشته : به نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان (متناسب با سنوات خدمت قابل قبول) از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد.
          • ا
            ایبو
            ۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۵۷
            سوءتفاهم در کف حقوق
            هفته گذشته کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که حقوق کارمندان دولت در سال 99 از 2 میلیون و 800 هزار تومان کمتر نخواهد بود. براساس بند (1) تبصره 12 لایحه بودجه، دولت مکلف است در سال 1399 افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل اعضای هیات علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را به‌گونه‌ای انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان 15 درصد، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کارمشخص) به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوقی بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول، از 2 میلیون و 800 هزار تومان کمتر نباشد. طبق مصوبه مجلس، تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند و مابه‌التفاوت ریالی مبلغ مندرج در حکم کارگزینی(برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه(برای کارکنان افراد کارمعین و کارمشخص) نسبت به مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان، به تفاوت تطبیق مذکور اضافه می‌شود.
            براساس تبصره این بند از بودجه، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری‌ها و سایر حمایتی‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی به میزان 15 درصد افزایش می‌یابد. براساس این مصوبات، برخلاف آن چیزی که در رسانه‌ها تعبیر شد، حداقل حقوق به میزان 15 درصد افزایش یافته و تنها کف میزان پرداختی به کارکنان دولت به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. در حقیقت حقوق اسمی افراد 15 درصد افزایش می‌یابد، پس از افزایش حقوق، میزان کسری تا 2 میلیون و 800 هزار تومان توسط یک اعتبار مجزا، پرداخت می‌شود.
            اما تفاوت 2 میلیون و 800 هزار تومان با یک میلیون و 800 هزار در چیست؟ رشد «حداقل حقوق» در متن قانون، تعهدات دولت را افزایش می‌دهد. در واقع بسیاری از تعهدات دولت، مانند حق بیمه زیرمجموعه‌های برخی ارگان‌ها، بر مبنای «حداقل حقوق» محاسبه می‌شود. در نتیجه رشد این عدد از یک میلیون و 563 هزار تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان در یک سال، هزینه تعهدات دولت را به رقم سنگینی می‌رساند که مقصود مجلس نیز این نیست. به همین دلیل، آنچه که به‌عنوان حداقل حقوق کارکنان در سال آتی در قانون وجود دارد، یک میلیون و 800 هزار تومان است. البته حداقل حقوق کارکنان دولت، سیگنال مهمی برای جلسات دستمزد کارگران نیز به حساب می‌آید. رشد خارج از قاعده این عدد می‌تواند حداقل حقوق کارکنان کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی را نیز با رشد غیرمتعارفی مواجه کند که در شرایط رکودی، فشار مضاعفی بر بخش تولید و فعالان بخش خصوصی وارد می‌کند که این مساله در نهایت به رشد بیکاری و اخراج کارگران منجر می‌شود.
            همسان‌سازی ضدعدالت: نکته منفی که در اثر این تصمیم به‌وجود می‌آید، از بین رفتن عدالت حقوقی است. براساس قانون، حداقل حقوق کارمندان دولت به حدود یک میلیون و 800 هزار تومان در سال آتی خواهد رسید. طبق مصوبه مجلس، تمام حقوق‌هایی که پس از افزایش حقوق 15 درصدی، زیر 2 میلیون و 800 هزار تومان است، به 2 میلیون و 800 هزار تومان خواهد رسید. پس فردی که پس از افزایش 15 درصدی، حقوقش فرضا به یک میلیون و 900 هزار تومان می‌رسد، مشمول پرداخت کسری حقوقش از 2 میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد، درست مانند فردی که پس از افزایش 15 درصدی، حقوقش به 2 میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد. در حقیقت، تفاوت حقوقی که بین اشخاص از یک میلیون و 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 800 هزار تومان وجود دارد، چه بین کارمندان و چه بین بازنشستگان، به‌طور کامل از بین می‌رود. درحالی‌که این تفاوت‌ها احتمالا بر مبنای کارآیی، سابقه افراد، تحصیلات و... وجود داشته است.
            سقف حقوق
            براساس تبصره ماده (76) قانون خدمات کشوری، سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر نباید از 7 برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز کند. در سال 98، سقف حقوق مدیران براساس این تبصره قانونی، 10 میلیون و 940 هزار تومان بود. برای سال آینده، اگر کف حقوق 2 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شود، سقف حقوق به 19 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد؛ عددی که نسبت به سال‌جاری 80 درصد رشد را نشان می‌دهد. البته این فرض باطل است، چراکه حداقل حقوقی که مبنای قانون خدمات کشوری قرار می‌گیرد، 15 درصد نسبت به سال‌جاری افزایش می‌یابد. در سال‌جاری، حداقل حقوق معادل یک میلیون و 563 هزار تومان تعیین شده بود، بر این اساس حداقل حقوق سال بعد در حدود یک میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. 7 برابر این عدد، تقریبا 12 میلیون و 580 هزار تومان خواهد بود. در نتیجه افزایش حقوق افرادی که سقف حقوق را در سال‌جاری دریافت می‌کنند، معادل یک میلیون و 640 هزار تومان برای سال 99 خواهد بود. از این‌رو فاصله سقف از کف که در سال‌جاری 9 میلیون و 380 هزار تومان بود، در سال آتی به 10 میلیون و 780 هزار تومان خواهد رسید.
            تعداد افراد مشمول پرداخت 2میلیون و 800
            اما چه بخشی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی کشور در سال آینده مشمول پرداخت 2 میلیون و 800 هزار تومانی می‌شوند؟ جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در مرداد ماه امسال در یک نشست خبری، تعداد کارمندان دولت را 2 میلیون و 769 هزار نفر و تعداد بازنشستگان کشوری را یک میلیون و 350 هزار نفر اعلام کرده بود. پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از این است که عمده نیروهای قراردادی با سطح تحصیلات زیر فوق‌لیسانس، می‌توانند مشمول این تصمیم مجلس شوند. براساس داده‌های سازمان امور استخدامی، تعداد کارکنان پیمانی، قراردادی و کارگری دستگاه‌های اجرایی در سال 97 به حدود 743 هزار نفر ‌رسید. همچنین داده‌های این سازمان نشان می‌دهد که از کل کارکنان دستگاه‌های اجرایی(مجموع رسمی، قراردادی، پیمانی و کارگری)، در حدود 83 درصد مدرک تحصیلی زیر فوق‌لیسانس(زیر دیپلم، دیپلم، فوق‌دیپلم و لیسانس) دارند. اگر فرض کنیم با همین تقریب، در بین کارکنان غیررسمی، شاغل با مدرک تحصیلی کمتر از فوق لیسانس وجود دارد، به تعداد 616 هزار نفر از کارکنان غیررسمی دولت، مشمول تصمیم مجلس می‌شوند؛ چراکه عمده این افراد حقوق کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان می‌گیرند(با اعمال افزایش 15 درصدی). در نتیجه این تخمین تقریبی نشان می‌دهد در حدود 610 هزار نفر در سال بعد، حداقل دریافتی‌شان 2 میلیون و 800 هزار تومانی خواهند شد.
        • ج
          جعفر
          ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۳۸
          سلام دوستان
          آیا کسی میدونه که این قانون شامل مستمری بگیران تامین اجتماعی هم میشه یا نه
          • م
            مینا
            ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۵۱
            سلام شامل همه بازنشسته ها باید بشه ،لشکری،کشوری،تامین اجتماعی.
            • i
              ibo
              ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۶
              تامین اجتماعی هم مشخص شد با سبد حمایتی و غیره بین 2.400 تا 2.500
          • م
            مینا
            ۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۴
            حداقل حقوق سال 99برای مستمری بگیران چقدره ؟
            • i
              ibo
              ۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۳
              18152750ریال ، الی برکت ا...
              • م
                مینا
                ۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۰۳:۴۹
                سلام 1600 میشه 1800 ،!!؟؟پس 2800رو به کیا میدن،؟
                • i
                  ibo
                  ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۴
                  مثل همسان سازی حقوق که به افراد با سابقه 15 سال، 3 سالی میشه که تعلق نمی گیرد به بالای 20 سال سابقه میدن ( به این جمله شون شک دارم گفته : به نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول)
            • ب
              بوف
              ۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۱۳
              هنر نمیکنید ...این مبلغ باید اول سال 98 محاسبه میشد و سال 99 به 4میلیون می رسید...با تورم موجود این مبلغ برای نصف ماه بخور نمیر کافیست .ما که حقوق پرداخت میشه جرات نمیکنم سمت خرید و سوپر مارکت برویم چهار قلم جنس 200 هزار تومن میشه تازه نگاه میکنی یه وعده غذا ی سرد خرید کردی برای شام .گوشت و مرغ که هر چندماه یکبار باید خرید
              • ف
                فریاد محمدی
                ۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۱۴
                حقوق معلمان ماده 28 که خیلی کمتر ازینه فک کنم.این حقوق شامل معلمان هم میشه؟

                لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                ثبت پاسخ