استخدام آموزش و پرورش (اطلاعیه جدید)

۱۷۱۵۰۷۰ نظر

استخدام آموزش و پرورش

داوطلبانی که در آزمون استخدامی آموزگاری، دبیری و هنرآموز ۱۴۰۳ شرکت کرده‌اند و همچنین علاقمندانی که به دنبال آخرین اخبار استخدام مربی پرورشی سال ۱۴۰۳ هستند، با بررسی و مشاهده اخبار و مندرجات این صفحه می‌توانند به پاسخ تک‌تک پرسش‌هایشان دسترسی پیدا کنند.

 

بسته های مفید برای مصاحبه آزمون استخدام

منابع مطالعاتی مناسب برای این آزمون‌ها

  • مجری آزمون‌های آموزگاری و دبیری و هنرآموز سازمان سنجش و آموزش کشور
  • مجری آزمون‌های مربی پرورشی، تربیت بدنی و سلامت جهاد دانشگاهی

برای آمادگی حضور در جلسه آزمون فرآیند مطالعاتی خود را آغاز کنید:

خرید بسته‌های ویژه آزمون

 

مطالعه منابع آزمون

خبر ۸ فروردین ۱۴۰۳ - صدور مجوز استخدام ۲۰ هزار سرایدار و نیروی خدماتی مدارس

رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه دو آزمون استخدامی آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی بعد از عید نوروز برگزار خواهد شد، گفت در سال ۱۴۰۳ مسیر دانشگاه فرهنگیان بیش از گذشته پیگیری می‌شود.

مشاهده متن کامل خبر

خبر ۵ فروردین ۱۴۰۳ - اطلاعیه شماره ۲ آزمون استخدام مشاغل کیفیت بخشی

با عرض تبریک شروع بهار طبیعت و عید باستانی نوروز؛ به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش میرساند: با توجه به اعلام وزارت آموزش و پرورش، فهرست نهایی مواد و منابع آزمون به شرح جداول فایل اطلاعیه شماره ۲ خواهد بود.

مشاهده اطلاعیه

خبر ۵ فروردین ۱۴۰۳ - اعلام نتایج نهایی و انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولین آموزش و پرورش

ضمن آرزوی موفقیت تیم «ای استخدام» برای کاربران شرکت کننده در آزمون استخدام به اطلاع می رسانیم، نتایج نهایی آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولین آموزش و پرورش اعلام گردید.

ضمنا اطلاعیه تکمیل ظرفیت آزمون استخدام وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مربی امور آموزش معلولین منتشر گردید.

مشاهده نتایج نهایی

 

اخبار و وضعیت آزمون آموزگاری، دبیری و هنرآموز ۱۴۰۳

 

شرایط عمومی و اختصاصی آزمون مشاغل کیفیت آموزش و پرورش ۱۴۰۳

 

آخرین خبر از استخدام آموزش و پرورش

 

چکیده اخبار آزمون آموزش و پرورش

اگر شما هم از علاقه‌مندان استخدام در وزارت آموزش و پرورش به عنوان معلم، دبیر، آموزگار و یا مربی پرورشی هستید، این روزها حتما پیگیر آخرین خبر از استخدام آموزش و پرورش بودید. بر اساس آخرین اخبار وضعیت استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ به صورت زیر است:

  • شروع ثبت‌نام از  ۱۷ الی ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲
  • مجری آزمون مربی پرورشی، مراقب سلامت و معلم تربیت بدنی جهاد دانشگاهی است.
  • مجری آزمون استخدام آموزگار ابتدایی و استثنائی، دبیر و هنرآموز سازمان سنجش و آموزش کشور است.
  • زمان برگزاری آزمون‌ مشاغل کیفیت  ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.
  • زمان برگزاری آزمون استخدام آموزگار ابتدائی و استثنائی ۱۸ اسفند ماه است. زمان اعلام نتیجه نیز نیمه دوم فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود.
  • زمان برگزاری آزمون استخدام دبیر و هنرآموز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده و نتایج نیز در نیمه دوم خرداد ۱۴۰۳ منتشر می‌شود.

شرایط استخدام آموزش و پرورش همچنان مشابه سال‌های قبل بوده و در صورت بروز هرگونه تغییر در آن، اطلاعیه و اخبار در همین صفحه درج خواهد شد.

اگر به دنبال آمادگی برای حضور در جلسه آزمون هستید، از لینک‌های زیر استفاده کنید:

 

 

 

 

گوش به زنگ باشید!

با فعال‌سازی این خدمت، دیگر نیازی به بررسی مکرر وبسایت نیست و به محض انتشار خبر مهم در این صفحه از طریق پیامک و تماس تلفنی از آن اطلاع خواهید یافت!

 

سوالات متداول

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱٬۷۱۵٬۰۷۰ نظر برای استخدام آموزش و پرورش (اطلاعیه جدید)

  • ه
    هلنا*
    ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۷
    Some of the animals now …………. In africa are very close to extinction
    1) they are living
    2) are living
    3) live
    4) living
    پاسخ:
    گزینه 4 درست است
    بعضی از حیواناتی که در آفریقا زندگی می‌کنند به انقراض خیلی نزدیک هستند
    توضیح: در جمله‌واره وصفی کوتاه شده (عبارت وصفی) معمولا یکی از دو گزینه زیر می‌تواند درست باشد
    فعل ingدار (ing + شکل ساده فعل)
    p (قسمت سوم فعل)
    با توجه به این که اسم قبل از جای خالی (animals) فاعل فعل عبارت وصفی (live) است فعل ing دار درست است
    • س
      سلین
      ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۳
      سلام.من دیروز یه کتاب ریاضی تجربی گاج پرینت شده و دست دوم خریدم😅.اولین صفحه اش نیست و بالای صفحات نوشته پیش 1. کلا 485 صفحه است .ریاضیم زمانی حدود 18-19 بود ولی چون استخدامی قبلی نخوندم، ریاضی منفی زدم. ای کتاب وفایت می که یعنی کل مطالب ریاضی رو داره؟احتمال،توابع و معادلات، مشتق توابع اسم سه فصل کلی کتابه.میشه راهنمایی بفرمایین...تشکر
      • ه
        هلنا*
        ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۲
        1- همه سلول های ماهیچه ای که انقباض آن ها توسط دستگاه عصبی خودمختار تنظیم می شود، ……….
        1) دارای یک هسته و تعداد زیادی میوفیبریل هستند.
        2) دارای یک یا دو هسته، منشعب و یا دوکی شکل هستند.
        3) فقط از طریق بافت پیوندی به یکدیگر متصل می شوند.
        4) دارای واحدهای انقباضی به نام سارکومر در امتداد یک دیگر هستند.
        2- کدام عبارت، درست است؟
        1) در هر دو نوع دفاع، آزاد شدن هیستامین از ماستوسیت ها، ممکن است.
        2) اتصال آلرژن به گیرنده سطح بازوفیل سبب آزاد شدن هیستامین از آن می شود.
        ، 3) لنفوسیت های B و T توانایی ایجاد منفذ در سلول های بیگانه را دارند.
        4) لنفوسیت B در شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی نقش اصلی را دارد.
        3- یکی از مواردی که بیدل و تیتوم در بررسی جهش روی کپک نوروسپورا مشاهده کردند، کدام است؟
        1) رهبری تولید هر زنجیره پلی پپتیدی توسط یک ژن
        2) توقف مسیر تولید سیترولین فقط با حذف دومین آنزیم
        3) رشد بیش تر هاگ های اشعه دیده در محیط کشت حداقل
        4) رشد همه جهش یافته ها با حضور آنزیم شماره 3 در محیط کشت
        4- در هر دوره کامل ضربان قلب انسان بالغ، مدت زمان ………. بیش تر از مدت زمان ………. است.
        1) بسته بودن دریچه دو لختی باز بودن دریچه های سه لختی
        2) باز بودن دریچه های سینی بسته بودن دریچه های سینی
        3) پرشدن دهلیزها از خون پرشدن بطن ها از خون
        4) ورود خون به دهلیزها خروج خون از بطن ها
        5- کدام گزینه درباره تقسیم میوز سلول زاینده ای که 2 کروموزوم درون هسته دارد و کروموزوم های آن چهار تا چهار تا مشابه هستند، درست است؟
        1) در مرحله پروفاز II درون هسته هر سلول دو مجموعه کروموزوم وجود دارد.
        2) در مرحله تلوفاز II سلول ها فاقد کروموزوم های همتا هستند.
        3) درون هسته هر سلول هاپلوئید، 10 سانترومر وجود دارد.
        4) در مرحله پروفاز I، پنج تتراد تشکیل می دهد.
        پاسخ
        1- گزینه 2 درست است.
        فعالیت سلولهای ماهیچه قلبی و صاف، توسط دستگاه عصبی خودمختار تنظیم میشود. سلولهای ماهیچهصاف فاقد میوفیبریل و سارکومر بوده و دوکی شکل هستند، غشاء سلولهای ماهیچه قلبی، توسط اتصالات خاصی به یکدیگر متصلاند همه سلولهای ماهیچهای توسط بافت پیوندی کنار یکدیگر قرار دارند.
        2 – گزینه 1 درست است.
        در دومین برخورد، اتصال آلرژن به پادتنهای موجود در سطح بازوفیل، سبب آزاد شدن هیستامین از آن میشود. لنفوسیت T، سلولهای سرطانی و آلوده به ویروس خودی را منهدم میکند. پادتنها در از بین بردن سلولهای سرطانی سهم کمتری دارند و به دنبال بریدگی بافتی احتمال آسیب دیدن ماستوسیتها و آزاد شدن هیستامین از درون آنها، وجود دارد.
        3- گزینه 3 درست است.
        رهبری تولید هر زنجیره پلیپپتیدی توسط یک ژن، بعد از بیدل و تیتوم، مشخص شد. حذف اولین آنزیم نیز سبب توقف تولید سیترولین میشود. در حضور آنزیم شماره 3 فقط سیترولین به آرژینین تبدیل میشود.
        4- گزینه 4 درست است.
        زمان استراحت قلب و انقباض بطنها، خون توسط سیاهرگها به دهلیزها وارد میشود ( 7/ 0 ثانیه) و زمان انقباض بطنها، خون از آنها خارج میشود. (3 /0 ثانیه)
        5- گزینه 1 درست است.
        سلولی که کروموزومهای آن چهارتا چهار همتا هستند، سلولی 4n کروموزومی است و در مرحله پروفاز II درون هر سلول کروموزومها دو به دو همتا هستند در مرحله پروفاز I تعداد 10 تتراد تشکیل میشود. محصول این تقسیم تشکیل سلولهای دیپلوئید است، نه هاپلوئید
        • ه
          هلنا*
          ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۰۰
          1- کدام عبارت، درست است؟
          . 1) در همه RNA ها، رونوشت جایگاه آغاز و پایان رونویسی وجود دارد
          . 2) همه mRNA های اولیه، در نتیجه حذف اینترون ها کوتاه تر می شوند
          3) در ابتدای پروتئین سازی، ابتدا بخش کوچک تر ریبوزوم به کدون آغاز متصل می شود.
          4) ژن RNA های کوچک، توسط RNA پلی مرازهای I و II رونویسی می شوند
          2- از بین بردن …………… از طریق ایجاد منفذ در آن، توسط ……………… امکان پذیر است.
          1) باکتریوفاژها – پرفورین
          2) عامل بیماری سل – اینترفرون
          3) سلول های سرطانی- لیزوزیم
          4) عامل بیماری مالاریا – پروتئین های مکمل
          3- کدام مورد، از ویژگی همه نورون ها نمی باشد؟
          1) انتقال پیام عصبی به سلول پس سیناپسی
          2) هدایت و انتقال پیام عصبی به مراکز عصبی
          3) عدم توازن بارهای الکتریکی در دو سوی غشای سلول
          4) تحریک پذیری و تولید وزیکول های محتوی ناقل های عصبی
          4- به طور معمول، در باکتری ها، دو برابر تعداد مولکول های DNA، ………………. وجود دارد.
          1) دوراهی همانندسازی
          2) جایگاه پایان همانندسازی
          3) جایگاه تشخیص آنزیم محدودکننده
          4) ژن مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک
          5- در کدام مورد، شبکه آندوپلاسمی صاف، نقش مهمی بر عهده ندارد؟
          1) تجزیه داروها و مواد شیمیایی مضر
          2) کوتاه شدن سارکومرهای یک تارچه
          3) سنتز آنزیم برای آزاد شدن قند از کبد
          4) تولید بیش ترین تعداد مولکول های غشا
          پاسخ:
          1- گزینه 1 درست است.
          همه RNA های اولیه رونوشت اینترون ندارند. در ترجمه، بخش کوچک تر ریبوزوم، در نزدیکی کدون آغاز به mRNA متصل می شود.
          2- گزینه 4 درست است.
          پرفورین در غشاء سلول های آلوده به ویروس وسرطانی منفذ ایجاد می کند. اینترفرون توسط سلو ل های آلوده به ویروس تولید می شود. لیزوزیم دیواره باکتری ها را تخریب می کند.
          3- گزینه 2 درست است.
          همه نورون ها پیام عصبی به مغز و نخاع منتقل نمی کنند، تعدادی از آن ها پیام از مراکز به اندام ها می آورند.
          4- گزینه 1 درست است.
          هر مولکول DNA حلقوی دارای یک جایگاه آغاز همانندسازی است و در هر جایگاه، معمولاً دو دوراهی همانندسازی تشکیل می‌شود. کروموزوم اصلی ژن مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ندارد.
          5- گزینه 3 درست است.
          در شبکه آندوپلاسمی صاف پروتئین ساخته نمی شود.
          • ه
            هلنا*
            ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۵۷
            1- کدام مورد برای کامل کردن عبارت زیر مناسب نمی باشد؟
            «در هر دوره جنسی زنان، همزمان با ……….»
            1) بلوغ فولیکول، دیواره رحم ضخیم و پرخون می شود.
            2) افزایش ترشح پروژسترون، سلول تخم در طول لوله به سمت رحم حرکت می کند.
            3) افزایش ترشح پروژسترون، ترشح FSH و LH کاهش می یابد.
            4) ترشح استروژن از فولیکول، اووسیت اولیه تقسیم میوز را ادامه می دهد.
            2- کدام عبارت در مورد همه مورچه ها صدق می کند؟
            1) از شیره ای که از بدن شته خارج می شود تغذیه می کنند.
            2) هنگام انقباض قلب، منافذ دریچه دار آن بسته می شوند.
            3) مواد زاید نیتروژن دار را به صورت اوره و اسیداوریک دفع می کنند.
            4) قلب لوله ای شکل، مواد غذایی و گازهای تنفسی را به سوی سر و بدن می راند.
            3- کدام عبارت، در مورد مراحل تقسیم میوز هر سلول زاینده 2n = 14 گیاه گل مغربی، نادرست است؟
            1) پس از متافاز II سانترومرها دوبرابر می شوند.
            2) درون هسته سلول، در مرحله تلوفاز I کروموزوم ها ناهمتا هستند.
            3) تعداد کروموزوم های هسته در مراحل تلوفاز I و II با هم برابرند.
            4) تعداد سانتریول های هر سلول در تلوفا I و پروفاز II با هم برابرند.
            4- زنبور عسل ملکه، همانند ……….
            1) همه بی مهرگانی که گردش خون باز دارند، فقط تنفس نایی دارد.
            2) بعضی از قورباغه ها، با تقسیم گامت ماده، فرد جدید تولید می کنند.
            3) سایر زنبورها، معمولاً گرده افشانی گل های آبی، یا زرد را انجام می دهد.
            4) عنکبوت بیوه سیاه، فقط بقای نیمی از ژن های خود را در تولید مثل، تضمین می کند.
            5- ترتیب تشکیل مولکول ها در مرحله گلیکولیز تنفس سلولی، کدام است؟
            الف: مولکول ATP ب: مولکول سه کربنی با دو گروه فسفات
            ج: مولکول NADH د: مولکول سه کربنی با یک گروه فسفات
            پاسخ‌ها:
            1- گزینه 2 درست است.
            در هر دوره جنسی لقاح صورت نمی گیرد. در اکثر دوره های جنسی در زنان، تخمک در طول لوله به سمت رحم حرکت می‌کند.
            2- گزینه 2 درست است.
            مورچه های نگهبان شته ها، از شیره خارج شده از بدن شته ها تغذیه می کنند. مواد زاید نیتروژن دار را به صورت اسید اوریک دفع می کنند. دستگاه گردش مواد در انتقال گازهای تنفسی نقشی ندارد.
            3- گزینه 4 درست است.
            سلول های گیاهان پیشرفته فاقد سانتریول اند. بقیه موارد درست اند.
            4- گزینه 2 درست است.
            همه بی مهرگان فقط تنفس نایی ندارند، زنبورهای ملکه در گرده افشانی شرکت نمی کنند. عنکبوت بیوه سیاه ماده و نر در طول زندگی یک بار آمیزش کرده و تعداد بسیار زیادی سلول تخم تولید می کنند. هر کدام برای تشکیل هر سلول تخم، نیمی از ژن های خود را به اشتراک می گذارند، و چون تعداد سلول های تخمی که تولید می کنند زیاد است، بیش از نیمی از ژن های خود را به نسل بعد منتقل می کنند. این توضیح در مورد زنبور ملکه نیز صدق می کند.
            5- گزینه 4 درست است.
            در گام 2 مرحله گلیکولیز مولکول 1 کربنی دو فسفاته شکسته شده و دو مولکول سه کربنی یک فسفاته حاصل می شود در گام 3 دو مولکول NADH حاصل و سپس به هر مولکول 3 کربنی فسفات دار، یک فسفات دیگر منتقل می شود. در گام 4 دو مولکول پیرووات و چهار مولکول ATP حاصل می شود.
            • ه
              هلنا*
              ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۵۴
              عربی عمومی:
              1- عیّن الصحیح: بکی الامام لمّا سمع ….
              1) شهاده الشاعر فی الجبال!
              2) قصیده الشاعر الملتزم!
              3) ظلم الخلیفه و قتله الشاعر!
              4) هجره الشاعر الی بلاد کثیره!
              2- عیّن العنوان الانسب لموضوع النص:
              1) ظلم الخلیفه فی حقّ شاعر ملتزم و مومن!
              2) ترجمه حیاه شاعر ملتزم و جسور!
              3) بکاء الامام بشدّه عند سماعه قصیده الشاعر!
              4) نطق روح القدس عن لسان شاعر!
              **عین الخطا فی التشکیل **
              3- «هناک ّ شاعر ملتزم عاش فی هذا العالم ما یقرب من قرن من الزمن و هجا الخلیفه!»:
              1) هُنَاکَ – ملُتَزمٌ – العالَمِ
              2) عَاشَ – یقرَبُ – قَرنٍ
              3) قَرنٍ – ّ الزَّمِنِ – َ الخلیفهَ
              4) شاعِرٌ – ملُتَزمٍ – عَاشَ
              4- انه قتل فی قریه من قری شوش سنه مائتین و سبعه و اربعین فکان شهیدا ّ فی سبیل الحق!:
              1) قُتِل – قُرَی – سَنَهَ
              2) سَنَهَ – مائتَینِ – َسبعهٍ
              3) قَریهٍ –سَنَه ِ– سَبِیل
              4) سبعهٍ – اربعینَ – الحقِّ
              **عین الصحیح فی الاعراب و التحلیل الصرفی **
              5- «تنقل»:
              1) فعل ماض – مزید ثلاثی بزیاده حرف واحد ( من باب تفعّل) – لازم / فاعله الضمیر المستتر
              2) مضارع – للغائب – مزید ثلاثی (من باب تفعیل) – مبنی / فاعله الضمیر المستتر و الجمله فعلیه
              3) فعل ٍ ماض – للمخاطب – مزید ثلاثی – صحیح – لازم – مبنی للمعلوم / فعل و فاعله ضمیر «هو» المستتر
              4) ماض – للغائب – مزید ثلاثی ( ّ من باب تفعل) – صحیح / فعل و فاعله ضمیر «هو» المستتر و الجمله فعلیه
              پاسخ:
              1- گزینه 2درست است.
              با توجه به عبارت «انشدها امام امام عصره، فبکی الامام بکاءً شدیداً.»
              2- گزینه 2درست است.
              با توجه به معنی (شرح زندگی یک شاعر متعهد و شجاع) این گزینه مناسبترین عنوان برای متن است.
              1) ظلم خلیفه در حق شاعری متعهد و مومن!
              3) گریستن شدید امام هنگام شنیدن قصیده شاعر.
              4) سخن روحالقدس از زبان یک شاعر!
              3- گزینه 4درست است.
              ملتزمٍ (ص: ملتزمٌ، نعت و مرفوع بالتبعیه)
              .4-گزینه 3درست است.
              سنه (ص: سنه، ظرف للزمان)
              5- گزینه 4درست است.
              1) بزیاده حرف واحد )بزیاده حرفین)
              2) من باب تفعیل (ص: من باب تفعّل)
              3) للمخاطب (ص: للغائب
              • ه
                هلنا*
                ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۵۲
                1– کدام گزینه درست است؟
                1) خواجه عبدالله انصاری، عارف قرن ششم، صاحب آثاری چون « کنز السالکین » و « مناجات نامه » است.
                2) علی حاتمی، فیلم نامه نویس معاصر، صاحب آثاری چون « زرگر بغدادی و شاگردش » و « تالار آیینه » می باشد.:
                3) چارلز دیکنز، داستان نویس مشهور انگلیسی است و صاحب آثاری چون « داستان دو شهر » و « آرزوهای بزرگ » می باشد.
                4) داستایوسکی، رمان نویس روسی است و از آثار او می توان به « جنگ و صلح » و « برادران کارامازوف » اشاره کرد.
                2- در کدام بیت هر سه آرایه « حسن تعلیل- تشخیص- مراعات نظیر » وجود دارد؟
                1) ساعد دل چون نداشت قوت بازوی صبر دست غمش درشکست پنجه نیروی من
                2) سوزی که مرا بر جگر از آتش عشق است جز شربت مرگش نبود هیچ دوایی
                3) خندهٔ گل می دهد یادی ز آغوش وداع در بهاران ناله مرغ چمن بیهوده نیست
                4) ای ماه من چرا ستم از سر گرفته ای از من چه دیده ای که نظر برگرفته ای
                3- کدام گزینه با بیت زیر اشتراک مفهومی د ارد؟
                از دست و زبان که برآید کز عهدهٔ شکرش به در آید؟
                1) مگو تا بگویند شکرت هزار چو خود گفتی از کس توقع مدار
                2) چو بینی دعاگوی دولت، هزار خداوند را شکر نعمت گزار
                3) عطایی است هر موی ازو بر تنم چگونه به هر موی، شکری کنم؟
                4) به ناکردن شکر پروردگار شنیدم که برگشت ازو روزگار
                4- همه گزینه‌ها به جز گزینه …………… با این عبارت کمال‌الملک «هر سه مورد امتیاز مخصوصی است که سلطنت به اهل هنر می‌دهد، نشان حبس و تبعید را در سینه دارم، با حکم اعدام، دیگر سرافرازمان می‌فرمایند» تناسب مفهومی دارد.
                1) ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است چون از این غصه ننالیم و چرا نخروشیم؟
                2) دولت اندر هنر بسی جستم هر دو در یک مکان نمی یابم
                3) کنون که بی هنرانند کعبه دل خلق چو کعبه، حرمت اهل هنر چه می خواهی؟
                4) به قدر هنر جست باید محل بلندی و نحسی مکن چون زحل
                5- کدام گزینه هم مفهوم بیت زیر است؟
                «امیدوار بود آدمی به خیر کسان مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان»
                1) در میان عارفان جز نکته روشن مگوی در کتاب عاشقان، جز آیت مشکل مباش
                2) در منای قرب یاران، جان اگر قربان کنی جز به تیغ مهر او در پیش او بسمل مباش
                3) چون نپاشی آب رحمت، نار زحمت کم فروز ور نباشی خاک معنی، آب بی حاصل مباش
                4) در نهاد توست با تو دشمن معشوق تو مانع او گر نه ای، باری بدو مایل مباش
                پاسخها:
                1-
                پاسخ: گزینه 3
                گزینه 1: خواجه عبدالله انصاری عارف قرن پنجم است.
                گزینه 2: زرگر بغدادی و شاگردش و تالار آیینه از آثار کمال الملک است
                گزینه 4: جنگ و صلح اثر تولستوی است.
                2-
                پاسخ: گزینه 3
                صدای مرغ چمن به دلیل وداع با گل است. ¬ حسن تعلیل
                خندیدن گل ¬ تشخیص
                گل، بهاران، مرغ چمن ¬ مراعات نظیر
                3-
                پاسخ: گزینه 3
                مفهوم بیت صورت سوال و گزینه 3 عجز انسان از شکرگزاری به درگاه خداوند است
                مفاهیم سایر ابیات:
                گزینه 1: اجازه بده تا دیگران از تو تشکر کنند.
                گزینه 2: چون سایرین دعاگوی دولت تو هستند، تو نیز خدای را شکر کن.
                گزینه 4: عدم شکرگزاری و آفات آن
                4-
                گزینه 4
                مفهوم سه گزینه نخست مساعد نبودن اوضاع هنرمندان (دانشمندان) است ، اما مفهوم بیت چهارم این است که هرکس باید مطابق توانایی و مطابق هنرش در جایگاه خویش نشیند
                5-
                پاسخ: گزینه 3
                شاعر در بیت صورت سوال و بیت سوم می گوید: اگر باعث رحمت نیستی، دستکم باعث زحمت نباش
                • ز
                  زهرا
                  ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۴۸
                  سلام دوستان
                  لطفا برا هوش و استعداد.کامپیوتر.معارف منبع خوب بهم معرفی کنیددددددددددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                  • ه
                    هلنا*
                    ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۴۷
                    آرایه های ادبی:
                    تشبیه :
                    تشبیه ، ادعای همانندی میان دو یا چند چیز است . هر تشبیه چهار رکن دارد :
                    1) مشبه : چیزی یا کسی که قصد مانند کردن آن را داریم .
                    2) مشبه به: چیزی یا کسی است که مشبه ، به آن مانند می شود .
                    3) ادات تشبیه : وازه ای است که نشان دهنده پیوند شباهت است .
                    4) وجه شبه : ویزگی یا ویزگی های مشترک میان مشبه و مشبه به است .
                    ژاله ها دانه دانه درخشند همچو الماس
                    مشبه وجه شبه ادات تشبیه مشبه به
                    برای شناخت بیشتر و بهتر تشبیه توجه به این نکات لازم است :
                    الف ) وجه شبه معمولاً باید در مشابه به بارزتر ومشخص تر باشد ( چراغ مثل خورشید می درخشد ، نه آنکه : خورشید مثل چراغ بود )
                    ب ) برای فهم یک تشبیه باید به سراغ (( مشبه به )) رفت که مهم ترین پایه تشبیه است زیرا وجه شبه از آن استنباط می شود .
                    ج) مشبه و مشبه به طرفین تشبیه نام دارند و در تمام تشبیهات حضور دارند اما ادات و وجه شبه می توانند حذف شوند .
                    د ) حذف وجه شبه و ادات تشبیه سبب تلاش ذهنی و لذت ادبی بیشتر می گردد .
                    هـ ) تشبیه مشروط بر این است که آن مانندگی یا تشابه ، مبتنی بر کذب یا حداقل دروغ نما باشد یعنی با اغراق همراه باشد . این ما هستیم که این شباهت را ادعا و برقرار می کنیم . تشبیه باعث اعجاب می شود وکسی به مفاد آن باور ندارد . مثلاً جملاتی مانند : او مثل سرو است ! یا : او مثل برق رفت ! تشبیه اند اما جمله ای چون نفت مثل بنزین است ، تشبیهی نیست .
                    و ) و نکته آخر این که وجه شبه در هر مورد آن صفتی است که منظور گوینده باشد ؛ از باب مثال ممکن است شخص منافق یا دو رو را به گل به جهت پشت و روی دو گانه گل ، و رخسار زیبا را هم به گل ، به سبب زیبایی آن ، تشبیه کنند اما روشن است که وجه شبه را در این دو مورد ، با یکدیگر تفاوت بسیار دارد . برای بهتر فهمیدن اضافه تشبیهی به این مصراع رودکی توجه کنید :
                    دانش اندر دل چراغ رو شن استـــ دانش در روشن کردن دل مانند چراغ در راه است ـــ دانش مانند چراغ است ـــ دانش چراغ است چراغ دانش ؛ که یک اضافه تشبیهی است و در کتب فارسی نمونه های این گونه تشبیه فراوان است . مانند اقلیم وجود - محبس تن - درخت علم - ابر لطف - دفتر عمر - و ....
                    1) روی مرداب ، این آفتاب پوسیده
                    روی رودخانه ، این ماه زنده
                    2) ابر هزار پاره بگیرد ستیغ کوه
                    چون لشکری که رو به سوی دشمن آورد
                    3) زندگی مانند جوی آبی است
                    4) به پیش سپه آمد افراسیاب
                    چو کشتی که موجش بر آرد زآب
                    5) من اینجا چو نگهبانم تو چون گنج ( دو تشبیه)
                    6) علم بال است مرغ جانت را
                    جان بخشی به اشیا یا تشخیص :
                    آنچه به عنوان جان بخشی به اشیا در فارسی دوم آمده است در علم بیان استعاره مکنیه تخییلیه و آنیمیسم یا جان دار انگاری نامیده می شود و یادگاری است از تفکر بشر قدیم که برای او همه چیز جان دار بوده است .
                    استعاره مکنیه : مشبهی است که به همراه یکی ازاجزا یا ویزگی های مشبه به می آید . مثلاً دیده عقل به صورت اضافه استعاری ؛ عقل به انسانی تشبیه شده است و آنگاه دیده که از بارزترین ویزگی های انسان است به عقل اضافه شده است
                    درس غوغای بهار و شعر پرواز و شعر فروتنی و درس قلمرو شگفتی ها (سال سوم ) و .... همگی آرایه تشخیص هستند . در این بیت نیز حافظ از جان بخشی استفاده کرده است :
                    ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد
                    چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد
                    کنایه :
                    کنایه یعنی پوشیده سخن گفتن درباره امری با بیان نشانه ، نمونه یا دلیل آن امر و یا ذکر مطلبی و دریافت مطلب دیگر ،
                    1) بیا تا بر آریم دستی زدل ، دست از دل بر آوردن کنایه است به معنی از سر صدق به راز و نیاز پرداختن
                    2) دست و پنجه نرم کردن : کنایه از گلاویز شدن و زور آزمایی کردن
                    3) ران افشردن ، کنایه از برانگیختن عموماً و خصوصاً برانگیختن اسب
                    4) دست خاییدن ، کنایه از حسرت خوردن
                    5) چراغ مردن ، کنایه از خاموش شدن چراغ
                    6) زبان سبز ، کنایه از حیات ، شادابی و سرزندگی
                    7) گنبد لاجوردی ، کنایه از آسمان گنبد دوار و اخضر هم می گویند .
                    8) قبا دریدن ، کنایه از شکفتن گل
                    ------------------------------------------------------------------------------------
                    ه) اضافه تشبیهی :
                    که در آن میان مضاف و مضاف الیه رابطه ی شباهت و همانندی است یعنی یا مضاف را به مضاف الیه تشبیه کنند مانند : لب لعل ، قد سرو و یا برعکس ( لعل لب ، سرو قد)
                    و) اضافه استعاری :
                    که در آن مضاف در غیر معنای حقیقی خود به کار می رود ، چنانچه دست در « دست روزگار » به معنی «حوادث» به کار
                    رفته است
                    * فرق این دو در این است که در اضافه تشبیهی ، مشبه و مشبه به - که همان مضاف ومضاف الیه اند - هر دو ذکر می شوند اما در اضافه استعاری مشبه می آید و جای مشبه به یکی از قرینه های طرف حذف شده را می آوریم(یکی از متعلقات آن را می آوریم )
                    دست روزگار - روزگار را به انسانی تشبیه کرده که دست دارد( در اینجا انسان حذف شده)
                    .............................................................................................................
                    آرایه‌های لفظی
                    به آن دسته از آرایه‌های ادبی که از تناسب های آوایی و لفظی میان واژه‌ها پدید می‌آید می‌گویند.
                    واج آرایی (نغمه حروف)
                    به تکرار یک واج صامت یا مصوت در یک بیت یا عبارت گفته می‌شود به گونه‌ای که طنین آن در گوش بر جای بماند و باعث پیدایش موسیقی آوایی در آن بخش از سخن شود.
                    مثال
                    رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار
                    دستم اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود
                    (واج آرایی با تکرار صامت /س/)
                    مثال
                    خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
                    باد خنک از جانب خوارزم وزان است
                    (واج آرایی با تکرار صامتهای /خ/ و /ز/)
                    این دو حرف به زیبایی بیانگر خزان می باشند.
                    قابل ذکر است که واج تکرار شونده می‌تواند صامت یا مصوت باشد. برای مثال:
                    مثال
                    خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل
                    بازدارد پیاده را ز سبیل
                    که همان طور که مشاهده می کنید تکرار مصوت کوتاه «اِ» در این مصراع تکامل بخش موسیقی درونی است.
                    مثال
                    خیال خال تو با خود به خواب خواهم برد
                    که تا زخال تو خاکم شود عبیر آمیز
                    مثال
                    قیامت قامت و قامت قیامت
                    قیامت می کند این قد و قامت
                    مثال
                    بر او راست خم کرد و چپ کرد راست
                    خروش از خم چرخ چاچی بخواست
                    سجع
                    سجع در لغت به معنای آواز کبوتر است. در ادبیات هر گاه واژه‌های پایانی دو قرینه کلام در واج یا واج های آخر مشترک باشند آرایه سجع پدید می‌آید و آن دو جمله را مسجع می‌خوانند. معمولا هر قرینه از یک جمله تشکیل می‌شود. اما گاهی نیز یک قرینه از دو یا چند جمله کوتاه پدید آمده است. همچنین در اغلب نمونه‌های نثر مسجع واژه‌های پایانی دو جمله در بیش از یک حرف مشترکند و در واقع هم قافیه می‌باشند.
                    در گلستان سعدی نمونه‌های فراوانی از ارایه سجع به وضوح دیده می‌شود.
                    مثال
                    هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون بر می‌آید مفرح ذات
                    (سجع در بین حیات و ذات است)
                    ترصیع
                    هر گاه اجرای دو بخش از یک بیت یا عبارت، نظیر به نظیر، هم وزن و در حرف آخر مشترک باشند.
                    ای منور به تو نجوم جلال
                    وی مقرر به تو رسوم کمال
                    آرایه جناس را باید به دو نوع اصلی تقسیم کرد
                    جناس تام
                    هر گاه واژه‌ای دو بار در یک بیت یا عبارت به کار رود و هر بار معنایی متفاوت از آن برداشت شود.
                    خرامان بشد سوی آب روان
                    چنان چون شده باز یابد روان
                    (روان در مصراع نخست به معنی جاری و درمصراع دوم به معنی جان و روح است)
                    جناس غیر تام(ناقص)
                    هر گاه دو واژه در یکی از موارد آوایی زیر با هم اختلافی جزیی داشته باشند و در یک بیت یا عبارت به کار روند. که انواع آن جناس ناقص، جناس زاید، جناس مذیّل، جناس مرکّب، جناس مفروق، جناس مقرون، جناس متشابه، جناس مطرّف، جناس خط، جناس لفظ و جناس مکرّر هستند که در مرور زمان به دلیل تقسیم بندی زیاد در حال کنار گذاشته شدن هستند.
                    اختلاف دو واژه در صداهایی کوتاه
                    کند (به کسر م ِ، به ضم م ُ)
                    که به آن جناس ناقص به حرکت یا جناس محرف نیز می‌گویند فتاده اهلِ مِنی در پی مُنی و آرزو (تفاوت کسره در کلمهٔ اولی با ضمه در کلمه دومی.)
                    جناس اختلافی یا جناس ناقص به حرف
                    هر گاه دو رکن جناس در یکی از حروف با هم اختلاف داشته باشند به آن جناس اختلافی یا جناس ناقص به حرف می‌گویند.. کمند/سمند..آزاد/آزار..زحمت/رحمت..
                    یک واژه،یک حرف، بیش از دیگری دارد.
                    خاص و خلاص کام کامل
                    یک واژه از ترکیب دو واژه دیگر به دست می‌آید.
                    دل خلوت خاص دلبر آمد
                    دلبر ز کرم به دل بر آمد
                    دو واژه از نظر آوایی یکسان اما از نظر املایی متفاوت اند
                    هر گاه دو رکن جناس در تلفظ و خواندن با یکدیگر یکسان باشند اما در نوشتار با هم متفاوت باشند به آن جناس لفظی می‌گویند.. صبا/سبا..خوان/خان..حیاط/حیات..خیش/خویش...
                    اختلاف دو واژه در جابه جایی حروف است
                    بنات، نبات
                    آرایه‌های معنوی
                    به ان دسته از آرایه‌هایی که بر پایه تناسب های معنایی واژه‌ها شکل می‌گیرند آرایه معنوی گویند
                    مراعات نظیر
                    آوردن دو یا چند واژه در یک بیت یا عبارت که در خارج از آن بیت یا عبارت نیز رابطه‌ای آشنا و خاص میان آنها برقرار باشد
                    ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
                    تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
                    (ابر و باد و مه و خورشید و فلک همگی جز عناصر و پدیده‌های طبیعت هستند.)
                    تضاد
                    هر گاه دو واژه با معنای متضاد در یک بیت یا عبارت به کار رود آرایه تضاد پدید می‌آید در نومیدی بسی امید است
                    متناقض‌نما (Paradox)
                    هر گاه دو مفهوم متضاد رابه هم نسبت دهیم یا آن دو را در یک چیز جمع کنیم آرایه متناقض‌نما شکل می‌گیردو معمولاً معنایی عمیق و پر مغز در پس آن نهفته است
                    جامه‌اش شولای عریانی است
                    (عریانی به شولا نسبت داده شده اما شولا نوعی جامه است و ضد عریانی)
                    هر گاه در یک بیت یا عبارت بین دو مورد (مثل «الف» و «ب»)رابطه‌ای برقرار کنیم و مثلاً بگوییم«الف»، «ب» است یا «الف»، «ب» را آورد و آن را در بخش دیگری از همان بیت یا عبارت بین آن در مورد همان رابطه را برقرار کرده اما جای ان دو را با هم عوض کنیم آرایه عکس شکل می‌گیرد.
                    بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر
                    دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
                    لف و نشر
                    هر گاه دو یا چند جزء از کلام بدون توضیحی در پی هم بیایند (لف) و آن گاه توضیحات مربوط به هر یک در پی هم آورده شوند (نشر)آرایه لف و نشر شکل می‌گیرند.
                    افروختن و سوختن و جامه دریدن
                    پروانه زمن، شمع زمن، گل زمن آموخت
                    (پروانه از من سوختن را، شمع از من افروختن را و گل از من جامه دریدن را آموخت.)
                    تلمیح (اشاره)
                    هر گاه با شنیدن بیت یه عبارتی به یاد داستان و افسانه، رویدادی تاریخی و مذهبی یا آیه و حدیثی بیفتیم، بدون آنکه آن موضوع مستقیماً تعریف شده باشد، آن بیت یا عبارت دارای آرایه تلمیح است.
                    پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت
                    ناخلف باشم اگر من به جوی نفروشم
                    (اشاره به داستان حضرت آدم و رانده شدن او به خاطر خوردن گندم.)
                    تضمین
                    هر گاه شاعر یا نویسنده‌ای، بخشی از نوشته فردی دیگر را در میان اثر خود جای دهد، آن شعر یا نوشته راتضمین نموده است.
                    چه خوش گفت فردوسی پاک زاد
                    که رحمت برآن تربت پاک باد
                    میازار موری که دانه کش است
                    که جان داردو جان شیرین خوش است
                    این دو بیت بخشی از بوستان سعدی است و سعدی بیتی معروف از فردوسی را در میان شعر خود عیناً نقل کرده است.
                    اغراق
                    هنگامی که شاعر یا نویسنده، صفتی را در فرد یا پدیده‌ای آنچنان برجسته نشان دهد که در عالم واقع امکان دستیابی به آن صفت در آن حد و اندازه وجود نداشته باشد، آرایه اغراق آفریده می‌شود. البته این ادعای غیر ممکن باید به گونه‌ای بیان شده باشد که باعث افزایش گیرایی سخن گردد وشعار گونه وغیر واقعی جلوه نکند.
                    بخواهد هم از تو پدر کین من
                    چو بیند که خشت است بالین من
                    (اغراق در ممکن نبودن رهایی از انتقام پدر)
                    حسن تعلیل
                    هر گاه شاعر و نویسنده برای موضوعی، دلیلی غیر واقعی وتخیلی، اما دلپذیر و قانع کننده ارایه دهد به حسن تعلیل دست می‌یابد.
                    تا چشم بشر نبیندت روی
                    بنهفته به ابر چهر دلبند
                    (شاعر علت ابر پوش بودن قله دماوند را برای ندیدن او بیان کرده است.)
                    مثل
                    هر گاه شاعر یا نویسنده درسخن خود از «ضرب المثلی» استفاده کند و یا بخشی از سخن او آنقدر معروف باشد که به عنوان ضرب المثل به کار رود، آن بخش از کلام دارای آرایه مثل است.
                    بی گمان دیوار طبع پست خاک‌آلود ماست
                    گر بود کوتاهتر دیواری از دیوار بود
                    تمثیل و اسلوب معادله
                    هر گاه برای تاًیید یا روشن شدن مطلبی (معمولاً پیچیده) آن را به موضوعی ساده تر تشبیه کنیم یا برای اثبات موضوعی نمونه‌ای بیاوریم آرایه تمثیل را به کار گرفته اییم
                    من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باش
                    هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت
                    (حافظ خطاب به زاهدان و واعظان می‌گوید که من اگر خوب یا بد هستم ربطی به شما ندارد و شما همان بهتر که مراقب اعمال خود باشید، همچنان که هر کسی هنگام درو آنچه را که خود کاشته است برداشت می‌کند. شاعر برای درستی گفته خود در مصراع نخست، در مصراع دوم موضوعی ساده را که درستی ان بر همه آشکار است به عنوان نمونه‌ای برای ان ذکر می‌کند.)
                    ایهام
                    هر گاه واژه یا ترکیبی که دارای دو معنی است به گونه‌ای در کلام به کار رود که هر دو معنا از ان قابل برداشت باشد آرایه ایهام شکل می‌گیرد.گاهی منظور اصلی تنها یکی از ان دو معنا است و گاهی هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.
                    غرق خون بود و نمی‌مرد ز حسرت فرهاد
                    گفتم افسانه شیرین و به خوابش کردم
                    شیرین: زیبا و دلنشین، معشوقه فرهاد
                    ای دمت عیسی دم از دوری مزن من غلام آن که دوراندیش نیست(دوراندیش:عاقبت نگر/آنکه به دوری وجدایی بیندیشد.)
                    ایهام تناسب
                    گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند نگاه دار سر رشته تا نگه دارد در این نمونه از واژه هوا تنها یک معنا برداشت می‌شود که آن هم آرزو است.
                    تشبیه
                    در تشبیه دو مورد پر پایه اشتراکی که در صفتی دارند به هم مانند می‌شوند مورد اصلی را مشبه و موردی که مشبه به ان تشبیه می‌شود مشبه به می نامند.صفت مشترک میان مشبه و مشبه به دلیل شباهت یا وجه شبه نامیده می‌شود.یا گاهی از واژه‌های از قبیل «مثل»،«مانند»...استفاده می‌شود.که به آنها ادات تشبیه گویند.
                    مجاز
                    به کار رفتن واژه‌ای به جای واژه دیگر مجاز نام دارد.هیچ گاه چنین امری ممکن نیست مگرآنکه میان آن دو واژه در خارج از کلام رابطه‌ای بر قرار باشد.
                    آن قدر گرسنه ام که می‌توانم تمام ظرف را بخورم. رابطه‌ای میان دو واژه‌ای ظرف و غذا در این عبارت است.
                    استعاره
                    هر گاه واژه‌ای به دلیل شباهتی که با واژه دیگر دارد به جای آن به کار رود استعاره پدید می‌آید.
                    بر کشته‌های ما جز باران رحمت خود مبار.(کشته‌ها به کسر«ک»)
                    در این عبارت رحمت خدا به باران مانند شده است.روشن است که در این عبارت،منظور از کشته‌ها معنایی لفظی آن نیست بلکه مقصود اعمال بندگان است.
                    کنایه
                    جملات و عباراتی که منظور نویسنده یا گوینده از بیان آنها،چیزی غیر از معنای ظاهری و لفظی آن عبارات یا جملات است.که به آنها کنایه گوییم.
                    آب از دستهایش نمی چکد.
                    معنایی لفظی:نمی گذارد قطره‌ای آب از دستهاییش به روی زمین بچکد. معنایی کنایی:هیچ چیزی از او به دیگران نمی‌رسد،خیلی خسیس است.
                    تشخیص(انسان نمایی)
                    هر گاه با نسبت دادن عمل،حالت یا صفتی انسانی به یک غیر انسان،به آن جلوه انسانی ببخشیم،آدم نمایی شکل می‌گیرد.
                    طعنه بر طوفان مزن،ایراد بر دریا مگیر بوسه بگرفتن ز ساحل موج را دیوانه کرد
                    دیوانگی و بوسه گرفتن به موج نسبت داده شده است و طبیعتاً بوسه گرفتن موج،بوسه دادن ساحل را به همراه دارد.پس در مصراع دوم به ساحل و موج حالت و رفتاری انسانی نسبت داده شده است.
                    حس آمیزی
                    هر گاه موضوعی را که مربوط به یکی از حواس است.به چیزی نسبت دهیم که با ان حس قابل احساس نباشد،آرایه حس آمیزی آفریده می‌شود که در زبان روزمره نیز کم کاربرد نیست.
                    مزه پیروزی را چشید.
                    در این عبارت «مزه» که مربوط به حس چشایی است به پیروزی نسبت داده شده است.اما پیروزی با حس چشایی قابل احساس نیست.
                    ------------------------------------------------------------------------------------------
                    اقسام شبه جمله
                    شبه جمله امید و آرزو و دعا: کاش، ای کاش، الهی، ان شاء الله
                    شبه جمله تحسین و تشویق: خوب، آفرین، مرحبا، به به، بارک الله
                    شبه جمله درد و تاسف: آه، واویلا، وای، دریغ، فریاد
                    شبه جمله تعجب: به، وه، اوه، عجب، شگفتا
                    شبه جمله تنبیه و تحذیر: امان، مبادا، زنهار
                    شبه جمله امر، یا الله، بسم الله، خاموش، خفه
                    شبه جمله احترام و قبول: چشم، قربان، ای بچشم
                    شبه جمله جواب و تصدیق: بله، آری، البته، ای، ای والله
                    8×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××
                    تلمیح
                    اشاره به بخشی از رویدادهای تاریخی ، اساطیری ، مذهبی ، حدیث و آیه و . . . در شعر یا نثر را گویند .
                    مانند اشاره به داستان شیرین و فرهاد در بیت زیر:
                    بیستون کندن فرهاد نه کاری است شگفت / شور شیرین به سر هر که فتد کوهکن است
                    آتش که شراب وصل تو نوش کند از لطف تو سوختن فراموش کند ( اشاره به داستان حضرت ابراهیم(ع) )
                    سمبل
                    سمبل را در فارسی " مظهر " و " نماد " نیز می گویند . در سمبل مشبه به ذکر می شود . اما در واقع مقصود مشبه است .
                    کبوتر سمبل صلح و دوستی آب سمبل نور و روشنایی بهار سمبل جوانی گل سمبل بهار
                    تمثیل
                    در واقع به معنای ضرب المثل است . هر گاه در شعری برای تکمیل معنای بیتی از ضرب المثل استفاده شود و یا خودِ بیت در نتیجه استفاده بیش از حد به صورت ضرب المثل در آمده است آرایه­ی تمثیل گویند. مثل ها خلاصه و چکیده حکمت تجربی یک قوم و ملت است .
                    تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز " سعدی"
                    هر گه که دل به عشق دهی ، خوش دمی بود در کار خیز حاجت هیچ استخاره نیست " حافظ "
                    نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد " سعدی "
                    مبالغه
                    هر گاه چیزی را بیشتر از حد واقعی آن جلوه گر نمایند گویند مبالغه شده است . که موجب زیبایی شعر و نثر می شود . اغراق مناسب ترین اسباب برای تصویر یک دنیای حماسی است . بنابراین در شاهنامه بسیار از آن استفاده شده است .
                    گر برگ گل سرخ کنی پیرهنش را از نازکی آزار رساند بدنش را " سعدی "
                    شود کوه آهن چو دریای آب اگر بشنود نام افراسیاب " فردوسی "
                    تضاد یا طباق
                    آوردن دو کلمه با معنی متضاد است، در سخن برای ایجاد زیبایی و لطافت .
                    گفتی به غمم بنشین یا از سر جان برخیز فرمان برمت جانا بنشینم و برخیزم
                    از ظلمت خود رهاییم ده با نور خود آشناییم ده
                    • ح
                      حمید معارف
                      ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۵
                      ازحمید معارف به زهرا لطف می کنید 5سوال تفسیر شماره صفحات بگذارید
                      • ز
                        زهرا.ر
                        ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
                        صفحات
                        73
                        77
                        105
                        133
                        119
                        • ز
                          زهرا.ر
                          ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
                          تفسیر قرائتی منظورمه نه مکارم.
                        • ح
                          حمید معارف
                          ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۵۳
                          ازحمید معارف به زهرا لطف می کنید شماره صفحات 5سوال تفسیر را بدهید
                          • ح
                            حمید معارف
                            ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۵۱
                            ازحمید معارف به مریم قشم من تفسیر مکارم دارم 200صفحه است مثل شماست لطف می کنید بگین صفحات شماره چند هستن 5سوال ممنون
                            • م
                              مریم_قشم
                              ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
                              ب حمید معارف همون صفحاتی ک زهرا .ر گفتن فقط سوال یک صفحه 73نبود بقیه اش هست
                            • م
                              مریم_قشم
                              ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۷
                              ب زهرا ر
                              فهرست مطالب کتاب تفسیر قرائتی ک دارم
                              درآمدی بر شناخت قرآن
                              بخش اول:باورها و بایدها
                              بخش دوم :از نشانه های او
                              بخش سوم:هجرت برای کسب علم
                              بخش چهارم:نماز و تفسیر قرآن
                              گفتار اول :پرستش و نیایش
                              گفتار دوم :تفسیر سوره حمد
                              گفتار سوم: تفسیر سوره توحید
                              گفتار چهارم: تفسیر سوره قدر
                              بخش پنجم:ویژگی های مومنان
                              بخش ششم:سیمای بندگان خاص خدا
                              بخش هفتم:سیمای خردمندان قرآن
                              بخش هشتم :حکمت هایی از قرآن
                              • ز
                                زهرا.ر
                                ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۹
                                بله مریم جان نگاه کردم دقیقا همینه.
                                • م
                                  مریم_قشم
                                  ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۳
                                  ممنون زهرا .ر
                                  فقط سوال 1رو ندیم ص73
                              • م
                                مریم_قشم
                                ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۵۲
                                ب زهرا .ر
                                زهرا جان کتاب تفسیر قرائتی خریدم
                                چاپ چهل و نهم . زمستان 95زده
                                از 5سوال تفسیر 4تا رو تو همین کتاب دیدم جز سوال اولی ک گفتی ص73رو ندیدم
                                کتابی ک دارم 200صفحه ست بنظرم کتاب ما با شما یکمی فرق داره
                                • ز
                                  زهرا.ر
                                  ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۲۷
                                  مریم جان فک میکنم کتابامون یکیه، دوباره نگاه کن. ص 73 آیه "قالوا فیم کنتم قالوا انا کنا مستضعفین" هست.
                                  و جواب فرشتگان که " الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها"....
                                • ز
                                  زهرا.ر
                                  ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۶
                                  سلام بچه ها
                                  من متوجه شدم کتاب چاپ 85 همونطور که گفتین سوالات رو نداره همه‌ش رو.
                                  من الان به کتابی که دستمه مراجعه کردم.
                                  روی جلد کتابم زده ویراست دوم، چاپ سال 89 و با کتابنامه اخر 200 صفحه است.
                                  الان هر 5 سوال رو دقیق چک کردم و همه‌شون بودن.
                                  حدس میزنم کتاب شماها هم داره فقط صفحات جابجا شده.
                                  بازم نگاه کنید با دقت.
                                  • م
                                    محمد
                                    ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۰:۵۹
                                    هلنا جان ممنون از سوالاتی گذاشتی
                                    صفحه81350چهل سوال گذاشتی یجا بعد آخر سوالا پاسخ دادی
                                    اما بنظرم غلط بودن چنتاش
                                    امکان داره برسی کنی و مجدد پاسخ بدید؟
                                    بی نهایت سپاس از لطفتون
                                    • ب
                                      به محمد
                                      ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۵
                                      سلام
                                      ممنون از سخاوتت
                                      سوالات رو یا بیار این صفحه منظور انهایی که اشتباه جواب داده شده یا شماره انهارو بگو تا متوجه بشم کدامیک می باشند
                                    • ک
                                      کیاراد
                                      ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۰:۴۵
                                      زهرا ر جان
                                      میشه بگی تفسیری ک میخوتی مال چ سالیه مال منم سفید قهوه ای ولی 185 ص هیچ کدوم سوالا رو نداره
                                      • ز
                                        زهرا.ر
                                        ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۲۸
                                        کیاراد جان کتاب من که البته از کتابخونه امانت گرفتم با کتابنامه 200 ص است.
                                        سوالات رو راستش چک نکردم، مجددا چک میکنم و مینویسم.
                                      • ک
                                        کیاراد
                                        ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۰:۴۴
                                        زهرا ر جان
                                        میشه بگی تفسیری ک میخوتی مال چ سالیه مال منم سفید قهوه ای ولی 185 ص هیچ کدوم سوالا رو نداره
                                        • ز
                                          زهرا.ر
                                          ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۸
                                          کیاراد جان کتاب چاپ 89 و 200 صفحه ست. هر 5 سوال با همون ادرسی که دادم تو کتاب بود. الان چک کردم.
                                          • ک
                                            کیاراد
                                            ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۱۴
                                            ممنون زهرا ر جان
                                            باید برم بگیرم چون نگا کردم این ایات نبود خدا کنه زود پیداش کنم
                                            • ز
                                              زهرا.ر
                                              ۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
                                              ان شالله
                                              دقت کن روش حتما ویراست دوم زده باشه.
                                        • ف
                                          فاطمه تاریخ
                                          ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۰:۴۴
                                          سلام بچه های تاریخ کسی تست های ازمون سال قبل رو داره
                                          • ه
                                            هلنا* به از شادی
                                            ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۴۳
                                            سلام
                                            خواهش می کنم مهربانم
                                            اینکه انقدر نگران پدرم هستم و زمانیکه مطلب تاپی به دستم میرسه سریعا میخوام به دست همه عزیزان و شما برسونم
                                            یک مدت کوتاهی نیستم
                                            از دعای خیرت بسیار ممنونم
                                            و صادقانه و از صمیم قلبم برایت هزاران راه خیر و خشنودی و رضایتمندی خواستارم
                                            باشد روزی که شما رو در لباس معلم و مقاطع بالا و والاتر ببینم
                                            و بسار از شما سخاوتمند متشکرم.
                                            • 🌷
                                              🌷از شادی به هلناجان 🌷
                                              ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۵۲
                                              ممنون از بارش پر مهر کلامت عزیزم .هلناجان
                                              تو فرشته ای هستی که خداوند به ما زمینی ها به ارمغان داده.
                                              همیشه دعاگوی پدرت خواهم بود .
                                              و آرزو میکنم رتبه ی اول شهرت رو بیاری و دل عزیزانت رو شاد کنی
                                              الهی آمین
                                              منتظر بازگشت تو به جمع مون می مونم .
                                              التماس دعا
                                              دوستدارت شادی ❤
                                              • ه
                                                هلنا*به 🌷از شادی🌷
                                                ۱ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۸
                                                سلام
                                                دوست مانند ستاره ای است که چشمک می زند و می درخشد
                                                یا شبیه اقیانوسی که به آرامی جریان دارد
                                                و برایت خوشبختی بی اندازه ارزومندم
                                                تندرست و پایدار باشید
                                                متشکر

                                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                            ثبت پاسخ