آشنایی با شغل کارشناس بیمه

آشنایی با شغل کارشناس بیمه

کارشناس بیمه نماینده اصلی شرکت بیمه محسوب می‌شود و به ارائه خدمات بیمه‌ای مطابق با مقررات و شرایط مربوطه می‌پردازد. او در خواست‌ها و شرایط متقاضیان بیمه را ارزیابی و مقدار پوشش بیمه‌ای و حق بیمه آن‌ها را تعیین می‌کند.

 

 

بیمه  چیست

 بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه‌گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه‌گزار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارد بر او را جبران کند یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه‌گر، طرف تعهد را بیمه‌گزار و وجهی را که بیمه‌گزار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه می‌نامند. بیمه در دنیای امروز از ارکان اصلی زندگی و اقتصاد کشورها محسوب می‌شود. به خصوص در کشورهای توسعه یافته، مردم از انواع مختلف بیمه‌نامه‌ها استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر برخی از انواع بیمه‌های جدید مانند بیمه عمر و بیمه بدنه خودرو در کنار بیمه‌های قبلی مانند بیمه درمانی و بیمه شخص ثالث خودرو مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.

کار کارشناس بیمه چیست

کارشناس بیمه یا بیمه‌گر رابط اصلی شرکت‌های بیمه و نمایندگان بیمه یا کارگزاران بیمه است. او با کمک نرم‌افزارهای بیمه‌ای موجود شرایط متقاضی را که معمولا توسط کارگزاران بیمه ارائه شده، ارزیابی و درباره میزان پوشش بیمه و حق بیمه او تصمیم می‌گیرد. در صورت لزوم برای تصمیم‌گیری درست از اطلاعات دیگری از جمله مستندات پزشکی و میزان اعتبار متقاضی استفاده می‌کند.

با توجه به انواع بیمه، بیمه گر معمولا در چهار حوزه اشخاص، اموال، مسئولیت و برخی بیمه‌های خاص تخصص دارد. اگرچه وظایف کارشناسان بیمه در همه حوزه‌ها یکسان است معیارهایی که بر اساس آن‌ها تصمیم می‌گیرند، متفاوت هستند. برای مثال برای فردی که متقاضی بیمه عمر است، بیمه‌گر سن و وضعیت مالی او را بررسی می‌کند درحالی که برای فردی که بیمه اتومبیل می‌خواهد، بیمه‌گر سابقه رانندگی او را در نظر می‌گیرد.

برخی از شرکت‌های بیمه به منظور تفویض برخی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، اقدام به اعطای نمایندگی می‌کنند. کارشناس بیمه یا بیمه‌گر می‌تواند در نمایندگی‌های بیمه فعالیت کند. با توجه به وظایف و مسئولیت‌های کارشناس بیمه، او باید فردی دقیق و منضبط و قدرت ارزیابی خوبی داشته باشد. کارشناس بیمه در شرکت‌های بیمه‌ای و نمایندگی‌های آن‌ها مشغول به کار می‌شود و ساعت کاری آن نیز مانند بسیاری از مشاغل اداری و سازمانی، تمام وقت و معمولا از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

وظایف کارشناس بیمه

  • تحلیل اطلاعات متقاضیان بیمه: کارشناس بیمه با دریافت اطلاعات متقاضیان و بیمه‌گزاران، به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازد. به عنوان مثال برای شخصی که درخواست بیمه عمر می‌کند، به صورت دقیق سن، سوابق بیماری و وضعیت مالی فرد را بررسی می‌کند.
  • تعیین میزان ریسک بیمه: بیمه‌گر در تصمیمات خود باید منافع شرکت بیمه و بیمه‌گزار را در نظر بگیرد. او در تصمیم‌هایش باید عاقلانه خطرپذیری کند. یعنی اگر در تعیین مقدار بیمه ریسک بالایی کرده باشد و میزان پوشش بیمه را بالا اعلام کند، ممکن است به شرکت بیمه صدمه بزند و در آینده از عهده جبران بیمه‌ها برنیاید. از طرفی اگر ریسک خیلی کمی کرده باشد و درخواست بسیاری از متقاضیان را رد کند، شرکت بیمه با کمبود مشتری و سرمایه و در نتیجه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.
  • استفاده از نرم‌افزارهای بیمه برای انجام ارزیابی: با توجه به نفوذ کامپیوتر در بخش بیمه و تولید نرم‌افزارهای مرتبط با آن، کارشناس بیمه اطلاعات به دست آمده از متقاضی یا بیمه‌گزار را در سامانه کامپیوتری وارد می‌کند و برای انجام محاسبات و ارزیابی نهایی از آن کمک می‌گیرد.
  • تصمیم در مورد نوع بیمه، تعیین مقدار پوشش و حق بیمه: بیمه‌گر در مرحله آخر پس از ارزیابی‌های مختلف تصمیم می‌گیرد فرد متقاضی با توجه به شرایطش تا چه میزان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و چه میزان بیاد حق بیمه پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی درخواست بیمه تکمیلی درمان دارد، با بررسی مشخصات و سوابق بیماری وی، کارشناس بیمه تعیین می‌کند تا چه سقفی شرکت بیمه هزینه‌های بیمارستانی و دارویی فرد را پوشش می‌دهد و فرد متقاضی هر ماه چه مقدار باید حق بیمه بپردازد.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل کارشناسی بیمه

  • توانایی تحلیل: بیمه‌گر باید قدرت تحلیل خوبی داشته باشد تا بتواند همه اطلاعات متقاضی بیمه را با دقت بررسی کند. به عنوان مثال برای بیمه عمر، کارشناس بیمه باید همه اطلاعات لازم اعم از سن، سوابق بیماری، وضعیت شغلی و درآمد متقاضی را کسب و با دقت بررسی کند.
  • مهارت‌های تصمیم‌گیری: بیمه‌گر باید پس از بررسی اطلاعات به دست آمده از وضعیت متقاضی در خصوص میزان و نوع بیمه تصمیم‌گیری کند. به عنوان مثال پس از بررسی شرایط متقاضی برای بیمه عمر، تعیین کند که شرکت بیمه تا چه میزان بیمه‌گزار را تحت پوشش بیمه عمر قرار می‌دهد و بیمه‌گزار ماهانه یا سالانه چه مبلغی را باید به شرکت بیمه بپردازد.
  • توجه به جزئیات: کارشناس بیمه در مرجله بررسی و ارزیابی پرونده متقاضیان بیمه و بیمه‌گزارها باید به همه جزئیات توجه کافی داشته باشد. به عنوان مثال اگر برای بررسی و ارزیابی بیمه‌ای یک پرونده آتش‌سوزی به محل مورد نظر می‌رود، باید عمدی یا سهوی بودن دلایل آتش‌سوزی، نواقص احتمالی لوله‌های گازکشی، احتمال نگهداری غیر استاندارد مواد سوختی در محل حادثه و بسیاری دیگر را به دقت بررسی کند.
  • مهارت‌های بین فردی: از آنجا که کارشناس بیمه با سایر بخش‌های شرکت‌های بیمه، کارگزاران بیمه و بیمه‌گزاران سر و کار دارد، برای موفق شدن باید روابط عمومی خوب و برخورد مناسب به خصوص با بیمه‌گزارها داشته باشد. همچنین اشنایی نسبی با مباحث روان‌شناسی کمک می‌کند که در شرایط مختلف بهترین برخورد را با بیمه‌گزاران و مشتریان داشته باشد زیرا رفتار مناسب او به منزله تبلیغات مثبت برای شرکت بیمه محسوب می‌شود.
  • توانایی کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای بیمه: امروزه پیشرفت تکنولوژی به صنعت بیمه نیز وارد شده و بسیاری از خدمات بیمه‌ای به کمک کامپیوتر و نرم‌افزارهای بیمه انجام می‌شود. بنابراین کارشناس بیمه باید مهارت لازم برای کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای بیمه را در انجام ارزیابی و ثبت نتایج نهایی آن‌ها در سامانه‌های بیمه را داشته باشد.

تحصیلات، بازار کار و فرصت‌های شغلی کارشناس بیمه

معمولا فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مدیریت گرایش‌های بیمه،  بازرگانی و مدیریت صنعتی، حسابداری، علوم اقتصادی و ریاضی در شرکت‌های بیمه‌ای استخدام می‌شوند. کارشناس بیمه یا بیمه‌گر معمولا در شرکت‌های بیمه‌ای دولتی یا خصوصی یا نمایندگی‌های آن‌ها کار می‌کند. بسیاری از کارهای کارشناس بیمه در داخل شرکت انجام می‌شود اما گاهی لازم است برای ارزیابی به محل مورد نظر خارج از شرکت مراجعه کند.

در ایران در سال‌های اخیر صنعت بیمه به سمت خصوصی شدن حرکت کرده و شاهد شکل‌گیری شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی مختلف در کشور بوده‌ایم. از طرفی صنعت بیمه بسیار تخصصی‌تر شده و بیمه‌نامه‌های مختلفی ایجاد شده است. با توجه به تبلیغاتی که از سوی شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد، اقبال مردم نیز به سمت آن‌ها رو به افزایش است. آمار و اطلاعات دقیقی از میزان استخدام کارشناسان بیمه در ایران در دسترس نیست اما با توجه به موارد بالا انتظار می‌رود میزان استخدام کارشناس بیمه در سال‌های آینده نیز افزایش یابد و بازار کار خوبی در انتظار کارشناسان حوزه بیمه باشد. 

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس بیمه

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲۷ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس بیمه

  • ب
    بهار
    ۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
    سلام ادمین لطفابرای کارشناس امور بیمه ای بازرگانی ججزوه یا کتابی معرفی میکنید؟ برای اصول بیمه چی باید بخونیم؟
  • ق
    قبولی امور بیمه
    ۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۵۷
    سلام از بچه های بیمه ازمون تامین کسی هست؟
    • ا
      امور بیمه مشهد
      ۸ آذر ۱۴۰۱، ۰۰:۰۱
      آره من هستم
      • ا
        امید به خدا
        ۳ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۰
        سلام
        بی زحمت وظایف کارشناس امور بیمه سازمان تامین رو برامون شرح بده!
    • ف
      فاطمی
      ۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۱
      سلام ببخشید برای شکایت از یک کارشناس خسارت بیمه که رشوه میگیره و قانونی کار نمیکنه به کجا باید شکایت کنیم کسی میدونه؟لطفا راهنمایی کنید ممنون
      • ص
        صدرا
        ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴
        سلام بچه ها من الان از مصاحبه اومدم فقط یه سوال از شناخت تامین پرسید بقیه هم روانشنایی و مثال تو زندگی خودت میخواستن...دعوت بر اساس نمره بود ما براساس نمره رفتیم داخل...
        برا اونایی هم که با ضریب به حدنصاب میرسن
        گفتن باید ابلاغیش بیاد...هنو هیچ چیزی معلوم نیست
        • ب
          بهزاد بنی مهد
          ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
          سلام
          من کارشناس و ازریاب بیمه هستم مخواستم بدونم کدوم یکی از بیمه ها الان نیاز به استخدام یا همکاری با کارشناس و ارزیاب داره
          • پشتیبان سه
            ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۹
            با سلام
            کاربر عزیز برای اطلاع از آگهی های استخدامی متناسب با رشته،جنسیت،موقعیت شغلی در شهر خود در سایت ثبت نام نمایید.
            با تشکر
          • ج
            جلالی
            ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۵۴
            من بیمه ایران قبول شدم‌مصاحبه نهایی رو ولی بومی نیستم و به سبب کرونا رفت و آمد برام مشکله،حالا مرددم که استخدامی تامین اجتماعی شهر بومی خودمو شرکت کنم و اونو انصراف بدم یا نه؟
            • ج
              جلالی
              ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۳۴
              سلام،
              بین کارشناس بیمه ایران و تامین اجتماعی کدوم بهتره؟؟
              • م
                میلاد
                ۳ تیر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۷
                سلام.من یکسال دیگه دانشگاه میرم.حالا که مشغول کار تو بیمه می‌خوام بشم،گفتن باید بیست میلیون سفته بدی.اگر من به هر دلیلی نتونستم این کار رو ادامه بدم چه اتفاقی برای این سفته ها می افته؟
                • م
                  معصومه
                  ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰
                  من استرس دارم تازه لیسانسموگرفتم برای مصاحبه بیمه قراره برم
                  • ت
                    تیما
                    ۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
                    دوست من از شما سفته بابت ضمانت میخوان. شما رو تمام سفته هایی که به اونها میدی باید بنویسی بابت ضمانت حسن انجام کار در سمت ذکر شده . وقتی کلمه ضمانت رو میگی دیگه چیزی به گردنت نیست اگه ادامه هم ندی سفته هات رو موظفند پس بدند و قانونا کاری باهاش نمیتونند کنند. مشکلی برات پیش نمیاد. ولی خیلی مهمه که چی بنویسی پشت سفته هات. موفق باشی.
                  • s
                    saeid
                    ۸ اسفند ۱۳۹۸، ۲۱:۴۲
                    کسایی که برای مصاحبه کارشناس بیمه معرفی شدن لطفا بگین چطور بوده
                    • ن
                      نسرین
                      ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۵
                      سلام.کارشناس بیمه بازرگانی معرفی شدم واسه مصاحبه ولی نمیدونم مصاحبه تخصصی هست یا مصاحبه عقیدتی.لطفا اگه کسی اطلاع داره بگه.
                      • س
                        سعید
                        ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۵۳
                        به احتمال خیلی قوی تخصصی میگیرن بعد عقیدتی چه شهری با چه نمره ای قبول شدین؟
                      • س
                        سعید
                        ۱۶ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۲۹
                        خسته نباشید ببخشید من واسه این شغل قبول شدم واسه مصاحبه چیکار باید بکنم خیلی سردرگمم ممنون میشم کمکم کنین
                        • م
                          مرتضی
                          ۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
                          عزیزان بدلیل وضعیت کرونایی هنوزچیزی اعلام نشده نگران نباشیدخبرمیدن
                        • ی
                          یاسر
                          ۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۹
                          با سلام منابع کارشناس بیمه بازرگانی کسی میدونه چیه؟؟؟؟
                          • س
                            سوین
                            ۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۲:۵۷
                            با سلام می خواستم در صورت امکان برای منابع تخصصی امور بیمه های بازرگانی راهنمایی بفرمایید برای آزمون استخدامی چه کتابی بخونیم
                            • ح
                              حلما
                              ۸ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
                              کتاب اصول و مقررات بیمه ای انتشارات پژوهشکده بیمه را تهیه کنید.
                              • s
                                sepide
                                ۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۹
                                سلام من مدیریت بازرگانی ام اما مواد تخصصی استخدامی امور بیمه بازرگانی اصلا کتاب های مدیریت نیست من نمیدونم باید منابع رو چطور پیدا کنم وچی بخونم لطفا راهنمایی کنید
                                • ز
                                  زینب
                                  ۴ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۳۱
                                  سلام من مدیریت بازرگانی ام اما مواد تخصصی استخدامی امور بیمه بازرگانی اصلا کتاب های مدیریت نیست من نمیدونم باید منابع رو چطور پیدا کنم وچی بخونم لطفا راهنمایی کنید
                                  • ت
                                    تویسرکان
                                    ۲ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۳۶
                                    با سلام. ادمین عزیز اگه میتونی کمکم کن و منابع کارشناس بیمه بازرگانیو معرفی کنید تا بتونیم بخونیم. اگه جزوه و منبع مفیدی هم دارید بزارید تو سایت . مچکرم
                                    • م
                                      مدیر
                                      ۲ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۵۱
                                      با سلام
                                      کاربر گرامی برای مشاهده سوالات موجود در سایت ای استخدام اینجا کلیک کنید و برای دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی اینجا کلیک کنید. خارج از این مجموعه سوالات، سوال دیگری موجود نمیباشد پس زمان خود را هدر نداده و شروع به مطالعه کتابها و جزوه های دانشگاهی رشته خود نمایید.
                                      با تشکر
                                    • س
                                      سارا
                                      ۲ مهر ۱۳۹۸، ۲۳:۱۵
                                      نمونه سوالات کارشناس امور بیمه بازرگانی رو بذارید.اصلا نیست هیچ کجا....هفتمین آزمون اجرایی ثبت نام کردم ولی منابع ندارم

                                      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                      ثبت پاسخ