آشنایی با شغل تحلیل‌گر مالی

معرفی شغل تحلیل‌گر مالی

اگر قدرت تجزیه و تحلیل خوبی دارید و به بازارهای مالی علاقه‌مندید، شغل تحلیل‌گر مالی برای شما مناسب است. 

 

 

کار تحلیل‌گر مالی چیست

متخصص و تحلیل‌گر مالی راهنمایی‌های لازم را به شرکت‌ها و افراد درباره تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. او سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق قرضه، طلا، مسکن و انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها را ارزیابی می‌کند و به کارفرما یا مشتریان مشورت لازم را ارائه می‌دهند. مشتریان یا کارفرمایان همان بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، کارگزاری‌های بورس یا افراد و شرکت‌های سرمایه گذار اند که از تحلیل‌گر مالی بابت نحوه سرمایه‌گذاری در بازار مشورت می‌گیرند. هر چند که تحلیل‌گری مالی (البته فقط به عنوان شغل) در ایران جدید و به اندازه کافی توسعه نیافته است اما شما به عنوان تحلیل‌گر مالی اطلاعات و گزارش‌های مالی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید تا بتوانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند.

تحلیل‌گر مالی در ادارات، شرکت‌ها یا دفتر کار فعالیت می‌کند. ساعت کاری او معمولا نامشخص و گاهی بسیار فشرده و طولانی است. برای موفقیت در این موقعیت شغلی باید علم اقتصاد و کسب و کار را بشناسید. همچنین بایستی در ارتباطات، ریاضیات و فناوری اطلاعات مسلط و توان تحمل فشار کاری زیاد را داشته باشید.

مسئولیت‌ها و وظایف تحلیل‌گر مالی

  • توصیه زمینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب به افراد و شرکت‌ها به منظور کمک به سرمایه‌گذاری بهتر آن‌ها
  • ارزیابی داده‌های جاری و گذشته
  • مطالعه روندهای اقتصادی و سیاسی موثر بر بازارهای مالی به منظور ارائه مشورت بهتر و دقیق‌تر به مراجعان و کارفرمای خود
  • مطالعه صورت‌های مالی و تحلیل قیمت کالاها، فروش‌ها، هزینه‌ها، مخارج و نرخ‌های بیمه برای تعیین ارزش شرکت به وسیله پیش‌بینی درآمد در آینده
  • ملاقات با مقامات شرکت برای کسب دید بهتر از چشم‌انداز شرکت و ارزیابی دقیق‌تر آن
  • تهیه گزارش‌های مکتوب و ارائه به مخاطبان خود
  • ملاقات با سرمایه‌گذاران برای توضیح درباره پیشنهادها و توصیه‌ها

دانش و مهارت مورد نیاز تحلیل‌گر مالی

  • مهارت عالی در تحقیق و بررسی به منظور ارزیابی کامل و دقیق بازار
  • داشتن ذهن تحلیل‌گر
  • درک خوب از اقتصاد، کسب و کار و بازارهای مالی
  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری بسیار خوب
  • مهارت در ریاضیات و فناوری اطلاعات به منظور استفاده مناسب از ابزارهای نرم‌افزاری و ارائه پیشنهادهای دقیق‌تر و علمی‌تر
  • توان گزارش‌نویسی به منظور ارائه گزارش‌های مکتوب به کارفرما یا مشتریان خود
  • توان ارائه مطالب و سخنرانی خوب زیرا بسیاری از تحلیل‌گران مالی نظرات و تحلیل‌های خود را در جوامع علمی و دانشگاهی یا شرکت‌ها و سازمان‌ها رائه می‌دهند
  • توانایی تحمل فشار کاری زیرا تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در برخی از بازارها و نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع و پرخطر توسط سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران مالی
  • اعتماد به نفس به منظور امکان اخذ تصمیم توسط تحلیل‌گر مالی و پشتیبانی و دفاع از تصمیم خود در مقابل سرمایه‌گذاران
  • توانایی کار تیمی با حفظ ابتکار فردی زیرا گاهی اوقات تصمیمات مدیریت ارشد یک شرکت، کارگزاری یا بانک بر اساس نظر جمعی کارشناسان و تحلیل‌گران مالی است

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل تحلیل‌گری مالی

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت مالی،  مدیریت بازرگانی،  حساب‌داری   و  اقتصاد   در مطقع کارشناسی بهترین کسانی هستند که از اطلاعات پایه و نظری مناسبی برای کار در این حوزه برخوردارند و در صورت داشتن استعداد مناسب و ویژگی‌های شخصیتی مرتبط می‌توانند بسیار موفق شوند. بدیهی است که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در هر یک از رشته‌های فوق از قدرت تخصصی بالاتری برای تحلیل مسایل برخوردار اند. همچنین کسب مدارک بین‌المللی مانند CFA  که فرد را به عنوان تحلیل‌گر خبره مالی و سرمایه گذاری در سطح بین‌المللی معرفی می‌کند از اهمیت قابل توجهی برای علاقه‌مندان به این شغل برخوردار است. در سطح دیگری گذراندن دوره تحلیل‌گر بازارهای مالی بین‌الملل در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای علاقه‌مندان کاربرد زیادی دارد و آن‌ها را با ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری و نحوه استفاده از آن‌ها در حد تعریف شده در دوره آشنا می‌کند.

فرصت‌های شغلی و بازار کار تحلیل‌گر مالی

تحلیل گران مالی در صنعت بیمه، کارگزاری‌ها، بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر صنایع خصوصی و دولتی استخدام می‌شوند. همچنین شما به عنوان تحلیل گر مالی می توانید به صورت مستقل کار کنید و به عنوان مثال از خرید و فروش سهام شرکت ها در بازار بورس اوراق بهادار کسب درآمد نمایید.

اما به طور کلی اطلاعات و آمار دقیقی در زمینه میزان استخدام متخصصین این شغل در ایران وجود ندارد اما پیش بینی می شود با توجه به توسعه بازارهای مالی و سرمایه گذاری در کشور در سال های اخیر و تصمیم مدیران ارشد اقتصادی کشور به توسعه هرچه بیشتر این بازارها و همچنین استفاده از ابزارهای مختلف مالی در معاملات بازار بورس و روش های جدید تامین سرمایه در کشور، بازار کار مناسبی برای متخصصین و تحلیل گران مالی در آینده شکل بگیرد.

 

شخصیت‌های مناسب شغل تحلیل‌گر مالی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳ نظر برای آشنایی با شغل تحلیل‌گر مالی

  • M
    Matin
    ۳ تیر ۱۴۰۱، ۲۱:۴۲
    یه سوال تو دبیرستان باید رشته ریاضی بریم یا انسانی که بیایم این رشته
    • د
      دله
      ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۵
      شغل مورد علاقه مو پیدا کردم خیلی ممنون
      • ه
        هادی
        ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳
        خیلیم عالیه، دشواری نداری پس

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ