آشنایی با شغل دادیار

آشنایی با شغل دادیار

اگر علاقه‌مند اجرای قانون و بسط عدالت در جامعه هستید این شغل برای شما مناسب است.

 

 

 

کار دادیار چیست

دادیار مقام قضایی است که در دادسرا تحت ریاست و نظارت دادستان انجام وظیفه می‌کند و از حیث اظهار نظر و رای، تابع دادستان است. در سیستم قضایی پیگیری جرم‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد به عهده دادسرا است چه با شکایت شاکی و چه پرونده‌هایی که طرف جرم جامعه است. دادسرا حق صدور رای ندارد و  فقط دادگاه آن را صادر می‌کند اما اجرای حکم به عهده دادسرا است. دادسراها معمولا از چندین بخش به نام دادیاری تشکیل شده‌اند. آن‌ها بنا به نوع جرم طبقه‌بندی و هر یک توسط یک دادیار اداره می‌شوند.

دادیار با ارجاع دادستان عهده‌دار امور سرپرستی، تحقیقات مقدماتی، اجرای احکام و سایر وظایفی است که به عهده دادستان خواهد بود. دادیار هنگام حضور در دادگاه جهت دفاع از کیفرخواست، از طرف دادستان بیان عقیده می‌کند. وی همچنین راجع به اجرای احکام، مطابق مقررات انجام وظیفه خواهد نمود. معمولا پرونده‌هایی که موضوع آن‌ها جرایم سبک مانند توهین، فحاشی و تصادفات ساده رانندگی است به دادیار ارجاع داده می‌شوند. اگر در موضوعی بین دادیار و دادستان اختلاف پیش آید، بایستی نظر دادستان اجرا شود و دادیار تابع نظر او باشد. دادیارها شامل گروه‌های  دادیار تحقیق، دادیار اظهار نظر، دادیار اجرای احکام، دادیار ناظر زندان و دادیار نماینده دادستان در دادگاه می‌شوند.

وظایف دادیار

  • کشف جرم و دلایل وقوع آن
  • قرار تعقیب و اقامه دعوا
  • اقامه دعوا از جنبه حقوق فقهی و حق‌الله - هر جرم دو جنبه حقوق مردم (حق الناس) و حقوق خدا (حق الله) دارد. در صورتی که جرمی جنبه حق‌الناس آن بخشیده و رفع شود، دادیار باید جنبه حق‌الله آن را با ارائه اسناد و مدارک لازم برای صدور حکم به قاضی بدهد.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل دادیار

  • صداقت و بی‌طرفی
  • داشتن ذهن و روحیه جستجوگر
  • داشتن عدالت و توان تصمیم‌گیری مناسب
  • آشنایی کافی با مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • داشتن اطلاعات کافی درباره مسائل حقوقی و قوانین قضایی
  • داشتن صبر و حوصله
  • توان برقراری ارتباط مناسب

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل دادیاری

علاقه‌مندان برای ورود به این شغل و گرفتن ابلاغ قضایی باید در آزمون قضاوت که هر سال از سوی قوه قضائیه برگزار می‌شود، شرکت کنند. مطابق با جدیدترین اطلاعات، فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیر می توانند در آزمون قضاوت شرکت کنند:

کارشناسی حقوق در یکی از گرایش‌ها

  • کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • کارشناسی فقه و حقوق
  • کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش‌ها
  • کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • داشتن مدرک سطح (۲) عمومی (فقه و اصول) یا سطح (۲) تخصصی با گرایش حقوق و قضای اسلامی برای دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه

قبول شدگان این آزمون پس از مصاحبه شفاهی و گزینش‌های اداری، وارد دوره کارآموزی می‌شوند.  طول این دوره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است. بعد از گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی (اختبار)، ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند. دادیار در دادسراها  مشغول به کار می‌شود. در مناطقی که دادسرا نباشد، دادیار به عنوان بازرس علی‌البدل فعالیت می‌کند. او باید ۱۰ سال اول خدمت خود را طبق صلاحدید قوه قضائیه و در مناطقی که قوه قضائیه تعیین می‌کند، سپری کند دادیار در صورت گرفتن ترفیع و موقعیت‌هیا شغلی بالاتر از جمله قاضی، می‌تواند در سایر بخش‌ها و سازمان‌های قضایی کشور نیز مشغول به کار شود.

شخصیت‌های مناسب شغل دادیار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

.

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸۲ نظر برای آشنایی با شغل دادیار

  • م
    محبوبه
    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
    خیر
    • z
      zahra
      ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
      عالی بود🙏
      • م
        م.پ
        ۳۰ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۱۰
        سلام میخواستم بپرسم آیا خانم ها با داشتن لیسانس یا فوق لیسانس میتونن در آزمون دادیاری شرکت کنن؟
        • م
          میلاد
          ۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۴
          سلام و عرض ادب خدمت دوستان بنده کارشناسی حقوق دارم و برای آزمون قضاوت آماده میشم
          طی صحبتها و نظراتی که دوستان ارائه کردن لازم دونستم یه یکسری از مباحث رو بگم از این قرار که ببنید اولا دادیاری و بازپرسی فقط و فقط مختص دادسرا هست و همگی این منصب ها جزوه قضات (دادرس) محسوب میشوند و اینکه برای ورود به مشاغل باید مدارک لازم تحصیلی را داشته باشید کمااینکه باید دانش حقوقی کافی ام داشته باشید چون مراحل گزینش قضات بسیار سخت و طاقت فرسا میباشد و کسانی مناسب این شغل و حرفه هستن که به دنیا و زندگی مالی چشم داشتی نداشته باشند چون درآمد خیلی خوب و پست و مقام بالا مستلزم داشتن مدارک بالاتر و سابقه بالایی هست
          پس لطفا با تحقیق و تفحس وارد این حرفه بشید و لازمه بگم قبولی و گزینش در این منصب بسیاار دشوار است چون شغل قصاوت بسیار حساس است
          یاعلی
          • س
            سعید
            ۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۸:۱۹
            سلام. من هیچ اطلاعی در مورد رشته حقوق ندارم. میخواستم بدونم که آیا دادیار از همه قوانین قضایی و مسائل حقوقی آگاه هست یا خیر؟
            • ح
              حجت اله
              ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۲
              سلام دوست عزیز یعنی بنده با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و فوق لیسانس تاریخ تشیع که الهیات محسوب میشه و دکترای تاریخ اسلام که بازم الهیات هست و با داشتن سابقه مطالعاتی گسترده و نگارش مقالات و کتب متعدد در زمینه های اعتقادی تاریخی فرهنگی تربیتی اجتماعی سیاسی و اراوه راهکارهای عملی و موثر در زمینه های کاهش و رفع جراوم با 40 سال سن میتونم دادستان بشم یا خیر؟
              • س
                سارا لشگری
                ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۰:۱۸
                نه نمیتوانید
                • ا
                  امیری
                  ۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
                  خیر اصلا ربطی به این درس های که شما خواندین نداره باید رشته شما حقوق باشه تاره در ازمون قضائت شزکت کنید بعدشم دادستان اصلا به این زودی نمیشه باید حداقل 10 سال سابقه کار و خیلی ماهر باشید وتوانایی لازم بالای داشته باشید
                  • ب
                    بارنیا
                    ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۳۳
                    نخیر نمیتونین، لازمه داشتن این منصب داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق یا یکی از گرایشات اونه و یا داشتن مدارک تحصیلی حوزوی
                  • ح
                    حجت اله
                    ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱
                    سلام دوست عزیز یعنی بنده با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و فوق لیسانس تاریخ تشیع که الهیات محسوب میشه و دکترای تاریخ اسلام که بازم الهیات هست و با داشتن سابقه مطالعاتی گسترده و نگارش مقالات و کتب متعدد در زمینه های اعتقادی تاریخی فرهنگی تربیتی اجتماعی سیاسی و اراوه راهکارهای عملی و موثر در زمینه های کاهش و رفع جراوم با 40 سال سن میتونم دادستان بشم یا خیر؟
                    • ا
                      ایمان
                      ۱۸ مرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۵۶
                      سلام ببخشید اگه در داتشگاه علوم قضایی درس خوند اختیار با خودمان است که چه منصبی و در کدوم شهر رو قبول کنیم
                      • ع
                        علی
                        ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۳
                        خیر فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی در منصب دادیار یا دادرس بخش مشغول خدمت میشوند
                      • پ
                        پرستش
                        ۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۲۶
                        ببخشید یه سوال داشتم شرح وظایف دادورز و منشی دادگاه رو میشه بگین و اینکه ایا موقع اجرای حکم اعدام و یا شلاق دادورز اعدام و شلاق رو انجام میده . اینم بگم ک من حقوق نخوندم ولی این سوال رو دارم .
                        • م
                          مهدیه
                          ۹ فروردین ۱۳۹۸، ۰۵:۴۶
                          شرایط استخدامیش چطوره؟
                          • ش
                            شقایق
                            ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
                            واقعا عالی بدون هیچ کم کاستی
                            دمت گرم
                            • م
                              محمد
                              ۱۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
                              من فارغ التحصیل رشته حقوق هستم و واقعا الان که دارم نظرات رو می خونم فهمیدم که خیلی از اینایی که دارن نظر می نویسند از سواد حقوقی بسیار پایینی برخوردارند، دوستان عزیز، ((دادیار و بازپرس و دادستان و نمایندگان وی)) همگی جزء قضات دادسرا محسوب می شوند، یعنی این افراد کارهای مقدماتی پرونده رو انجام می دهند (مانند تحقیقات مقدماتی و...) و بعد که به قول معروف پرونده رو جمع و جور کردند کیفر خواست صادر می کنند (یعنی تقاضای کیفر و مجازات از دادگاه) بعد توی دادگاه هم مثلا یه نوع قاضی داریم که بهش میگن قاضی رسیدگی کننده (رئیس شعبه) که اون حکم نهایی رو صادر میکنه و متاسفانه اکثرا فکر می کنند که فقط اونی که حکم میده قاضیه!!! در حالی که اینطور نیست و در کل قضات مرتبه های مختلفی دارن؛ مثلا یه دادیار (که خدش قاضیه) بعد از مدتی خدمت ممکنه ترفیع درجه بگیره و بشه همون قاضی رسیدگی کننده که تو دادگاه حکم صادر می کنه و یا بعد از چندین سال خدمت در مقامات مختلف نهایت بشه دادستان (که اونم قاضیه)؛
                              پس خواهشا وقتی کسی سواد درست و حسابی نداره نیاد بگه که دادیار قاضی نیست!! (من نمی دونم که چرا مردم، حرف زدن با دهان پُر را بی ادبی می دانند اما با مغز خالی را نه!)
                              تازه برام جالب بود که یکی نظر گذاشته بود که آزمون دادیاری کی برگذار میشه؟؟!!!! آخه مگه ما آزمونی تحت عنوان آزمون دادیاری داریم؟؟؟؟!!!
                              پس از اونجایی که همه این مقامات (دادیار، بازپرس، دادستان، قاضی رسیدگی کننده و...) قاضی محسوب میشن پس هر کی که می خواد وارد هر کدوم از این منصب ها بشه می بایستی که اول در (آزمون قضاوت) شرکت کنه و اگه تونست توی هفت خان رستم آزمون، قبول بشه بعد ابلاغ قضایی میگیره و یه مدت کارآموزی میره و بعد اول از دادیاری (به عنوان قاضی) در دادسرا شروع میکنه و بعدشم که ترفیع گرفت به مناصب دیگه منصوب میشه (مثل دادستان و حکم دهنده و...)
                              البته شرط شرط شرکت در آزمون قضاوت هم اینه که مدرکتون حتما یکی از مدارک زیر باشه:
                              کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها
                              کارشناسی الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
                              کارشناسی فقه و حقوق
                              کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در یکی از گرایش ها
                              کارشناسی ارشد پیوسته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
                              دارا بودن مدرک سطح (۲) عمومی (فقه و اصول) یا سطح (۲) تخصصی با گرایش حقوق و قضای اسلامی برای دانش آموختگان حوزه های علمیه.
                              اگر هم که مثلا مدرک کارشناسی (لیسانس!) شما، روانشناسی یا ادبیات یا حسابداری و در کلا غیر چیزایی باشه که توی شرایط بالا ذکر شده حق شرکت در آزمون قضاوت و وکالت رو ندارید، حتی اگه فوق لیسانس حقوق هم داشته باشید بازم حق شرکت در آزمون قضاوت و وکالت رو ندارید و ملاک مدرک کارشناسیه (که نتونید زرنگ بازی در بیارید و با یه مدرک ارشد که تو دو سال گرفتید نتونید ازمون بدید!)
                              در مورد خانوم ها هم کلا میزان جذب بانوان در آزمون قضاوت خیلی کمتر از آقایونه و خانوما باید رتبه بهتری نسبت به آقایون داشته باشن تا تو مرحله اول آزمون (تستی) قبول بشن تازه اگرم قبول بشن تازه دعوت میشن به آزمون تشریحی و بعد مصاحبه و بعد......
                              اصلا به الفرض که یه خانوم قاضی بشه نمی تونه حکم نهایی رو صادر کنه و امضای نهایی حکم با قاضی مرده!
                              کلا خانوما بنظرم وکالت بیشتر بدردشون میخوره!
                              در مورد حقوق قاضیا هم بستگی به میزان سابقه و درجه و محل خدمتشون داره و در کل تو شهرستان ها حقوق قاضی ها بیشتره و در تهران کمترین حقوق رو دارن مثلا یه قاضی صفر کیلومتر تا اونجایی که تو یه سایتی خوندم مثل اینکه از ۵ میلیون حقوق میگره و مثلا کسی که ۸ سال سابقه داره مثلا ۱۶ میلیون در ماه حقوقشه (البته بازم میگم که بستگی به درجه و... داره و من این اطلاعات رو توی سایتای دیگه و تو نظراتشون خوندم و ممکنه که صحت نداشه باشه و حاصل عقاید شخصی افراد باشه پس تضمینی به صحت میزان حقوق دریافتی قضات که ذکر کردم نیست)
                              تازه شنیدم که یه قاضی بعد از چند سال اگه از قضاوت بیاد بیرون می تونه بدون آزمون وکیل بشه و همچنین اگه بازنشسته هم بشه همینطور!! ولی یه همچین مزیتی رو وکلا ندارن.
                              (دستام دیگه نای تایپ کردن نداره ولی انصافا جواب ۹۹٪ سوالاتون رو دادما!!)
                              • ع
                                علی
                                ۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۸
                                ممنون بابت اطلاعات دقیقتون
                                • م
                                  مهسا
                                  ۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۰۰:۲۰
                                  عالی بود ممنون
                                  • م
                                    محدثه
                                    ۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
                                    خداقوت عالی بود
                                    منم فارغ التحصیل کارشناسی رشته حقوق هستم
                                    فقط من دوست دارم قاضی اجرای احکام بشم حالا
                                    ی سوال داشتم ؟؟
                                    من اگر بخام قاضی اجرای احکام بشم باید از کجا شروع کنم؟؟؟از چه سمتی؟؟از استخدام شدن در شورای حل اختلاف؟؟واقعا نمیدوتن اگر اطلاع دارین ب منم بگین
                                    • ن
                                      نازی
                                      ۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۰:۰۶
                                      حالا کی آزمون دادیاری شروع میشه؟ 😁😁😁
                                      • ن
                                        نیلی فیروزه ای
                                        ۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۰۰:۴۷
                                        خخخخ
                                      • ن
                                        نیلی فیروزه ای
                                        ۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۰۰:۴۷
                                        مرسی اقا محمده عزیز👏👏👏من ک تازززه میخوام حقوق بخونم😶ولی خیلی کمک کردین
                                        • ن
                                          نیلی فیروزه ای
                                          ۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۰۰:۴۸
                                          مرسی اقا محمده عزیز👏👏👏من ک تازززه میخوام حقوق بخونم😶ولی خیلی کمک کردین
                                          • ی
                                            یاسمین
                                            ۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۲۲
                                            ادم وقتی میخواد دانسته هاشو ب دیگران یاد بده انقد با منت و انقدر توهین امیز حرف نمیزنه واقعا ثابت کردین تحصیلات شعور نمیاره(صرفا درباره طرز حرف زدنتون نه اطلاعاتتون!)امیدوارم با احترام حرف زدنم یاد بگیرید کسی که میگه ازمون دادیاری شاید در باره این رشته اطلاعی نداشته باشه و تا حالا به گوششم نخورده باشه ولی صد درصد توی یه سری چیزای دیگه ک شما ندارین اطلاعات داره امیدوارم اوکی شده باشین :)
                                            • م
                                              مریم
                                              ۱ آبان ۱۳۹۸، ۲۲:۲۷
                                              ای جااان عزیزم... 💖
                                            • ح
                                              حجت اله
                                              ۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۷
                                              سلام دوست عزیز یعنی بنده با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و فوق لیسانس تاریخ تشیع که الهیات محسوب میشه و دکترای تاریخ اسلام که بازم الهیات هست و با داشتن سابقه مطالعاتی گسترده و نگارش مقالات و کتب متعدد در زمینه های اعتقادی تاریخی فرهنگی تربیتی اجتماعی سیاسی و اراوه راهکارهای عملی و موثر در زمینه های کاهش و رفع جراوم با 40 سال سن میتونم دادستان بشم یا خیر؟
                                              • م
                                                مسعود
                                                ۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴
                                                حرف زدن با دهان پر و مغز خالی زشته ولی بدتر از ایندو اینه که آدم با زبان بد و تند حرف بزنه
                                                • ا
                                                  احمد
                                                  ۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
                                                  واقعا اطلاعاتی که دادی عالی بود دستت درد نکنه !
                                                  • N
                                                    Nikou
                                                    ۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۰۰
                                                    بله ، آزمونی تحت عنوان دادیاری و حتا بازپرسی وجود نداره ، اما جناب امثال من و شما شاید از این قضیه اطلاع داشته باشند ، دیگری شاید یک شخصی باشه که تازه قصد ورود به این رشته رو داره ، متاسفانه شما تنها چند مبحث رو به صورت تئوریک یاد گرفته اید و احتمال میدم که اصلا قاضی نباشید ، قضات ، حداقل آنهایی که بنده با اونها برخورد داشتم نه در محیط کار اما در جو اجتماعی بسیار خوش اخلاق و مودب بودند ( البته در محیط کار هم صدق میکنه . )
                                                    اگر هم در این آزمون شرکت کردید ، احتمالا در مرحله روان شناسی رد شدید :)))
                                                    در مقام ثانی با جهت عرایضتون ؛ اینکه می فرمائید قضاوت کلا به درد خانوم ها نمیخوره ، به این فکر کنید شاید خانومی دلسرد بشه و شما حق نومید کردن هیچ کسی را ندارید .
                                                    در آخر هم اینکه با دهان پر صحبت کردن بد است .
                                                    با این همه غلو و ادعا بدتر !
                                                    اینقدر فاخر به دانسته های خودتان نباشید ، به هر حال علوم و مسائل دیگری هم وجود دارند که ما از اونها تهی از اطلاعات هستیم .
                                                    و بعله ؛ جهل مرکب دارید شما !
                                                    • ا
                                                      الناز
                                                      ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۰۰:۲۳
                                                      درودبر شما برای صحبتهای بی نظیرتون من یه خانومم وباتکام وجود برای قضاوت میجنگم
                                                      • م
                                                        محسن
                                                        ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
                                                        از دوستان عزیز ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرماید!
                                                        من از مهر ماه سال 1400 وارد دانشگاه میشم رشته انتخابیم هم کارشناسی پیوسته حقوق هست اما اینکه میفرماید کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها منطورتون رو متوجه نمیشم این گرایشی که میفرمایید در فارغ التحصیلی انتخاب میشه یا اینکه نه من باید قبل از ورود به دانشگاه و فارغ التحصیلیم انتخاب کنم؟
                                                        • ب
                                                          بارنیا
                                                          ۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۳۹
                                                          رشته شما که مشخصه حقوقه، ولی یک سری از رشته ها گرایش حقوق محسوب میشن مثل علوم قضائی.حقوق قضائی.حقوق ثبت و ..
                                                      • م
                                                        محسن
                                                        ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶
                                                        دوست عزیز ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرماید!
                                                        من از مهر ماه سال 1400 وارد دانشگاه میشم رشته انتخابیم هم کارشناسی پیوسته حقوق هست اما اینکه میفرماید کارشناسی حقوق در یکی از گرایش ها منطورتون رو متوجه نمیشم این گرایشی که میفرمایید در فارغ التحصیلی انتخاب میشه یا اینکه نه من باید قبل از ورود به دانشگاه و فارغ التحصیلیم انتخاب کنم؟
                                                        • ک
                                                          کرمی
                                                          ۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
                                                          خیر نیازی نیست .شما که رشته ی حقوق ثبت نام کردین منظور حقوق عمومی هست.ما حقوق ثبت و....هم داریم در دانشگاه منظوراز گرایشات حقوق این رشته ها هست.اصل کار شناسی پیوسته ی حقوق هستش
                                                        • z
                                                          zahra
                                                          ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۱
                                                          عالی بود🙏
                                                          • ز
                                                            ز
                                                            ۲۸ دی ۱۴۰۲، ۰۰:۰۶
                                                            با سلام اولا بنده به عنوان یک حامی خانم ها باید بگویم که هر کس هر مقامی که بخواهد می تواند به آن برسد و شما که نظریه راجع به وکیل شدن خانم ها می دهید به نظر بنده در هر کاری در دوره جدید هم مردها توانایی دارند هم خانم ها اما به احتمال نود درصد اگر دل رحمی خانم ها را کنار بگذارید نسبت به مردها نکته بین و دقیق هستند چون خودم به شخصه با یک قاضی مرد روبرو شدم که با یک اشتباه کوچک در رای باعث شد یک ماه شخصی که رای به نفعش صادر شده بود تلاش کند تا رای به اجرا برسد چون اصلاح همان رای سه ماه طول می کشید.

                                                          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                                          ثبت پاسخ