آشنایی با شغل مدیر (کارشناس) منابع انسانی

آشنایی شغل مدیر (کارشناس) منابع انسانی

مدیر منابع انسانی از نیروی انسانی به شکلی مناسب برای رسیدن به اهداف سازمان یا شرکت استفاده می‌کند. او بر فرآیندهای جذب، مصاحبه، استخدام، آموزش، به کارگیری و حفظ کارکنان نظارت دارد و در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک به مدیران  عالی مشاوره می‌دهد. او رابط بین کارکنان و مدیر ارشد سازمان است.

 

 

کار مدیر منابع انسانی  چیست

مدیر منابع انسانی در واقع عنصر اصلی در سیاست‌گذاری در بخش منابع انسانی است.  او کارشناسان بخش منابع انسانی را رهبری می‌کند و بر انجام درست و به موقع کارهای آنان نظارت دارد. بخشی از فعالیت‌های مدیر منابع انسانی به کارکنان جدید و بخشی مربوط به کارکنان موجود در سازمان یا شرکت است. او با برنامه‌ریزی منابع انسانی تعیین می‌کند که سازمان یا شرکت به نیروی انسانی جدید نیاز دارد یا خیر. در صورت نیاز برای فرآیند جذب و به کارگیری نیروی انسانی جدید برنامه‌ریزی می‌کند. در مورد نیروهای کاری موجود، بر فرآیندهای بررسی دوره‌ای عملکرد، مدیریت میزان حقوق و دستمزد، آموزش، سنجش میزان انگیزه آن‌ها و برنامه‌ریزی برای افزایش آن نظارت دارد.

او شناخت کاملی از توانایی کارکنان دارد و برای افزایش توان‌مندی و انگیزه کارکنان متناسب با اهداف سازمان برنامه‌ریزی می‌کند. برای مثال مدیر منابع انسانی ممکن است با ارزیابی میزان بهره‌وری کارکنان به مدیر ارشد پیشنهاد کند با اعمال برخی تغییرات در مزایای دریافتی کارکنان می‌توان انگیزه و در نهایت کارایی و بهره‌وری آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

وظایف مدیر (کارشناس) منابع انسانی

  • هماهنگی نیروهای کار سازمان یا شرکت، شناخت استعدادها و توانمندی‌ها و برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از آن‌ها. به عنوان مثال مدیر منابع انسانی با شناخت کاملی که از موقعیت‌های موجود و توانمندی‌های کارکنان دارد، تصمیم می‌گیرد که هر یک از کارکنان برای چه موقعیتی مناسب هستند.
  • برقراری ارتباط مناسب بین مدیر ارشد و کارکنان سازمان یا شرکت با رسیدگی به شکایات و سوالات، و حل مشکلات کاری کارکنان
  • همکاری و ارائه مشاوره به مدیر ارشد در خصوص سیاست‌های مربوط به نیروی انسانی زیرا مدیر منابع انسانی از امور مربوط به منابع انسانی آگاهی کامل دارد، بهترین مشاور مدیر برای تصمیم‌گیری و تعیین خط مشی در این حوزه است.
  • هماهنگ کردن  و نظارت بر کار متخصصان و کارکنان بخش منابع انسانی
  • نظارت بر فرآیندهای جذب، مصاحبه، انتخاب، استخدام، ارزیابی عملکرد، آموزش و نگهداری کارکنان
  • مدیریت مسائل  و مشکلات نیروی انسانی مانند واسطه‌گری اختلافات، مسایل مربوط به اخراج کارکنان، هدایت رویه‌های انضباطی، نبود انگیزه کافی در کارکنان، مشکلات مربوط به حقوق و مزایا
  • کارشناس منابع انسانی مسئول اجرای بیشتر کارهای بخش منابع انسانی است. او که زیر نظر مدیر منابع انسانی کار می‌کند، وظایف مربوط به جذب، گزینش، مصاحبه و استخدام کارکنان جدید را بر عهده دارد.  پس از استخدام، باید با به خوبی نیروی کار جدید را با سازمان و شرکت آشنا سازد و وظایف و نقشی را که بر عهده دارد برایش مشخص کند.
  • کارشناس منابع انسانی کارهای مربوط به نیروی کار موجود اعم از روابط کارکنان، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا و امور رفاهی آن‌ها را نیز انجام می‌دهد. همچنین به دلیل شناخت خوبی که از کارکنان دارد، نیازهای آموزشی را به خوبی تشخیص می‌دهد و به بخش آموزش اعلام می‌کند. بخش منابع انسانی همیشه با بخش آموزش رابطه نزدیکی دارد زیرا حوزه کاری‌شان به یکدیگر بسیار وابسته است. به طور کلی می‌توان گفت کارشناس منابع انسانی سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تعیین شده برای حوزه منابع انسانی را اجرا می‌کند.

دانش و مهارت مورد نیاز مدیر و کارشناس منابع انسانی

  • مهارت‌های تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین سیاست‌ها، روش‌ها و افراد در بخش منابع انسانی
  • مهارت مدیریتی و سازماندهی برای نظارت بر عملکرد کارشناسان و فرآیندهای بخش منابع انسانی و هماهنگی آن‌ها
  • توان ارتباطی مناسب و روابط عمومی خوب برای ایجاد ارتباط مناسب با مدیران و کارکنان سازمان یا شرکت
  • توانایی کار تیمی برای انجام وظایف بخش منابع انسانی، کارشناسان این بخش باید همکاری نزدیکی با بخش‌های مختلف داشته باشند و به صورت گروهی و تیمی فعالیت کنند
  • توجه به جزئیات زیرا متخصصان بخش منابع انسانی کار حساسی را در سازمان یا شرکت بر عهده دارند. آن‌ها باید در انجام وظایف خود به جزئیات فرآیندهای استخدام و ارزیابی عملکرد توجه کنند.

تحصیلات و بازار  کار  کارشناس منابع انسانی

شرکت‌ها و سازمان‌هایی در کشور  برای موقعیت شغلی کارشناس یا مدیر منابع انسانی، افراد با تجربه را با مدرک تحصیلی غیر مرتبط استخدام می‌کنند. مدیران این شرکت‌ها معتقدند کسانی که تجربه لازم را دارند، حتی اگر مدرک مرتبط نداشته باشند با مسایل مربوط به نیروی انسانی مانند سیستم‌های حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد، روش‌های استخدام و مصاحبه و قانون کار آشنا هستند. بدیهی است داشتن تجربه و شناخت کافی در ارتباط با مسایل منابع انسانی و آشنایی با سیستم‌های نرم‌افزاری مرتبط با این بخش از عوامل کلیدی موفقیت در این شغل است اما داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط نیز در موفقیت شغلی بسیار موثر است. از این‌رو فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت به ویژه گرایش منابع انسانی برای احراز این موقعیت شغلی مناسب اند.

کارشناس و مدیر منابع انسانی در بخش منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی یا خصوصی مشغول به کار می‌شوند. در خصوص میزان استخدام کارشناس و مدیر منابع انسانی در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نیست. با توجه به اینکه امروزه منابع انسانی سرمایه اصلی هر سازمان یا شرکت و با ارزش‌ترین منبع آن به حساب می‌آیند، وجود بخش منابع انسانی و توسعه آن نیز لازمه موفقیت هر نهادی است. با توجه به این موارد پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده روند استخدام کارشناس و مدیر منابع انسانی رو به افزایش باشد. روش استخدام کارشناس منابع انسانی معمولا از طریق انتشار آگهی استخدام است اما شرکت‌ها در خصوص مدیر منابع انسانی که از سمت‌های حساس و مهم هر سازمانی محسوب می‌شود با احتیاط و ضوابط سخت‌گیرانه‌تری آگهی استخدام منتشر می‌کنند.  البته تجربه کاری مدیریتی و سوابق خوب و موفق فرد، کلیدی‌ترین عامل در استخدام مدیر منابع انسانی است.

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس منابع انسانی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای آشنایی با شغل مدیر (کارشناس) منابع انسانی

  • ر
    رقیه تبریزی
    ۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۹:۲۴
    من پول واریز کردم اما برای ایمیت نیماد
    • ه
      هادی زراعتکار
      ۹ مرداد ۱۳۹۸، ۰۰:۱۴
      با سلام. مطالب خوبی راجع به پست مدیر منابع انسانی گذاشته بودید. من رشته ام مهندسی عمران هست ولی الان یکی دو سالی شده تو بحث منابع انسانی در شرکتها مشغول به کار هستم و خیلی علاقمند شدم. میشه منو راهنمایی کنین که بخوام تو این مبحث پیشرفت کنم و بتونم مدیر منابع انسانی با اطلاعات و علم و آگاهی کاملی تو این زمینه بشم باید چه کتاب‌ها و یا جزوات رو بخونم یا چه راهی رو باید برم؟ و آیا امکانش هست همین مقدار مطالبی که الان گذاشته بودین رو برامن ارسال کنین یا بگین چجوری میتونم این فایل رو دانلود کنم که بتونم تمام مطالب رو تا اخر بخونم. با تشکر.
      • م
        محمد
        ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۴۳
        فک کنم نمیشه دانلودش کرد،بهتره کل متن رو کپی کنی یه جای دیگه پیست کنی
        • s
          sana
          ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۴۸
          نمیخاد کپی کنی بشین همینو بنویس هم بهتر یاد میگیری چون همزمان هم نوشتن هم روخوانی تاثییر بهتری در یادگیری داره

        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

        ثبت پاسخ