آشنایی با شغل مهندس برق

کار مهندس برق چیست

 مهندسی برق یکی از مشاغل مهم و کلیدی صنعت برق و مخابرات به شمار می‌رود. انرژی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور به حساب می‌آید. در میان آن‌ها انرژی برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که میزان تولید و مصرف آن در بخش تولید از  شاخص‌های رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود.

 

 

گرایش‌های رشته مهندسی برق
داشتن تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک از الزامات ورود به شغل مهندسی برق است. در کشور ما گرایش‌های تخصصی مختلفی برای مهندسی برق تعریف شده است که اگر فارغ‌التحصیلان مهندسی برق متناسب با گرایش تخصصی خود مشغول به کار شوند، مطمئنا بازدهی بیشتری خواهند داشت. در ادامه توضیحی در مورد زمینه‌های شغلی این گرایش‌ها ارائه می‌شود:

ساعت‌های کاری مهندس برق چگونه است

 مهندس الکترونیک (مهندس برق) بسته به محل کار خود، ساعات کاری متفاوتی می‌تواند داشته باشد. مثلا اگر به عنوان کارشناس در سازمان و یا شرکتی مشغول به کار باشد، ساعت کاری او به روال اداری معمول از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر است. اما اگر در پروژه خاصی فعالیت کند، شاید بتوان گفت ساعات کاری مشخص و معینی ندارد و وضعیت پروژه آن را تعیین می‌کند. حتی مهندس برق گاهی شب‌ها و گاهی روزهای تعطیل مجبور می‌شود سر کار خود باشد. در انجام برخی پروژه‌ها باید یا مدتی در محل پروژه بماند و دور از خانواده زندگی کند یا چندین بار باید سفر کند و از محل پروژه بازدید کند.

وظایف مهندس برق

کار مهندس برق تحقیق، طراحی و توسعه ابزار و تجهیزات الکترونیکی در صنایع مختلف است، مانند:

  • مخابرات و ارتباطات: موبایل، رادیو، تلویزیون و ارتباطات ماهواره‌ای
  • ارتباطات داده‌ای: کامپیوتر خانگی، لب تاپ، کامپیوترهای جیبی و ماشین های خودپرداز بانک ها
  • پژوهش‌های علمی: آکوستیک، اپتیک، فیزیک و فناوری نانو
  • وسایل پزشکی: دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی
  • نظامی: ارتباطات، ناوبری و سیستم های تسلیحاتی
  • هوا و فضا: رادار، سیستم های هوانوردی و ارتباطی
  • حمل و نقل: سیستم های الکترونیکی خودرو، سیستم های رد یابی و مسافت سنج
  • لوازم خانگی: اعم از وسایل آشپزخانه تا اتاق پذیرایی
  • ساخت و تولید: ماشین‌آلات صنعتی و کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی

 

مهندس برق معمولا با گروهی از مهندسان و تکنسین‌های مختلف روی پروژه کار می‌کند. بنابراین وظایف یک مهندس برق در یک پروژه را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • بررسی کاربردی بودن و قابل استفاده بودن جدیدترین تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های حوزه برق و الکترونیک برای به کارگیری در روند پروژه
  • طراحی اجزا، نرم افزار، محصولات و سیستم‌های الکترونیکی برای کاربردهای تجاری، صنعتی، پزشکی، نظامی و علمی
  • تست نمونه‌های آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • تهیه برنامه‌های فنی و عملی با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و مهندسی کامپیوتری
  • تخمین هزینه‌ها و نیروی انسانی مورد نیاز و انجام زمان‌بندی پروژه
  • هماهنگی فعالیت‌های تکنسین‌ها و کارگران
  • اطمینان از رعایت شدن مقررات مربوطه در پروژه‌ها
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر برنامه‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندسی برق

داشتن مهارت و تخصص از مهم ترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می شود. امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش زیادی یافته ولی تعداد افرادی که در حوزه تخصصی خود مهارت و تخصص خوبی داشته باشند، بسیار کم است. به عبارتی حتی در شرایط فعلی بازارکار نامناسب کشور، مهندس برقی که با علاقه وارد این حوزه شده و مهارت و تخصص خوب و مناسبی کسب کرده است، به راحتی می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمدی عالی را پیدا کند. برخی از مهارت‌ها و توانمندی‌های کلی لازم برای یک مهندس برق عبارتند از:

  • استعداد خوب در ریاضیات، فیزیک و کامپیوتر: زیرا پایه اصلی شغل مهندسی برق بر این علوم بنا شده است.
  • توانایی تحلیل مشکلات و ارزیابی راه‌حل‌ها: مهندس برق در پروژه‌های مختلف دائما در معرض اتفاقات و مشکلات مختلف قرار دارد که باید بتواند به خوبی آن‌ها را شناسایی، تحلیل و رفع کند.
  • مهارت خوب در تصمیم‌گیری: مهندس برق معمولا در کار خود مسئول واحد یا پروژه‌ای است که برای بخش‌های مختلف آن‌ها باید در زمان مناسب بهترین تصمیم را بگیرد تا کارها به خوبی پیش برود.
  • مهارت‌های ارتباطی عالی: برای ارتباط مناسب و همکاری با مدیران و تکنسین‌های شرکت و پروژه‌ها
  • توانایی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی موثر کارها: به دلیل حساس بودن و پراهمیت بودن شغل مهندسی برق، باید برای کارها و وظایف با توجه به حساسیت و اولویت آن‌ها به درستی برنامه‌ریزی و انجام شود.
  • مهارت‌های کار تیمی: برای کار با همه افراد درگیر در یک پروژه و پیش‌برد آن
  • آگاهی کامل از قوانین ایمنی و سلامت در این حوزه: حوزه برق و الکترونیک با خطرات زیادی برای افراد پیش رو است. بنابراین مهندس برق برای حفظ سلامت خود و سایرین باید با همه قوانین و دستورالعمل‌های حفاظتی و ایمنی آشنا باشد و آن‌ها را بخ کار گیرد.

مهارت‌های مربوط به نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی برق

نرم‌افزارهای رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمکی مهندس برق است که  اهداف او را سریع‌تر محقق می‌کنند. اگر به بررسی اجمالی آگهی‌های استخدامی مهندس برق بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت‌ها و سازمان‌ها یکی از شرایط جذب مهندس برق را تسلط بر نرم‌افزارهای مربوط به حوزه مهندسی برق قرار داده‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید در شغل مهندسی برق موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی مهندسی برق پیدا کنید یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می‌خواهید پله‌های ترقی را سریع‌تر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی برق یکی از راه‌های اصلی و مطمئن برای شماست. مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندسی برق عبارتند در جدول زیر خلاصه شده‌اند:

 

    جدول نرم‌افزارهای تخصصی
میکروکنترلر AVR نرم‌افزار ETAP

نرم‌افزار LabVIEW

نرم‌افزار BASCOM

نرم‌افزار Desginer ۵۵۵

نرم‌افزار Proteus نرم افزار Franklin

 نرم‌افزار CYME PSAF

نرم‌افزار Dialux

نرم‌افزار Protel

نرم‌افزار Pspice

نرم‌افزار Orcad

نرم‌افزار Electrical Calculation

نرم‌افزار IC-Databook

نرم‌افزار MATLAB

نرم‌افزار MiscEI

نرم‌افزار ۸۰۵۱ IDE

     

 

تحصیلات لازم برای ورود به شغل مهندسی برق

به دلیل اینکه شغل مهندسی برق کاملا حرفه‌ای و تخصصی است، سازمان‌ها و شرکت‌ها فقط افراد متخصص و تحصیل‌کرده مرتبط را برای آن استخدام می‌کنند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی برق در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند وارد شغل مهندسی برق و الکترونیک شوند. واضح است که کسب مهارت و تجربه لازم و آشنایی با نرم افزارهای مرتبط حوزه برق در کنار داشتن مدرک دانشگاهی، از مهم‌ترین عوامل موثر در موفقیت هر مهندس برق و یافتن شغلی مناسب است. گفتنی است در مقاطع عالی، فارغ‌التحصیلان مهندسی برق بیشتر به سمت انجام کارهای پژوهشی و مدیریتی در صنعت برق و الکترونیک گرایش پیدا می‌کنند.

آینده شغلی، بازار کار و فرصت‌های استخدامی مهندس برق

مهندس برق با توجه به گرایش‌های تحصیلی خود می‌تواند در نیروگاه‌ها، انواع کارخانجات سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و مانند آن‌ها، سازمان‌های حوزه مخابراتی، صنایع نظامی و دفاعی و در بسیاری از موقعیت‌های شغلی بخش دولتی یا خصوصی مشغول به کار شود. البته بنا به گفته متخصصان زمینه‌های زیادی برای کارآفرینی در شغل مهندسی برق و راه‌اندازی کسب و کار مستقل وجود دارد که یک مهندس برق توانمند و ماهر می‌تواند با بررسی و شناخت نیازهای کشور در حوزه صنعت برق و مخابرات، در جهت رفع آن‌ها اقدام کند. در خصوص میزان استخدام مهندس برق در کشور آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما با توجه به اهمیت زیاد و رو به رشد بودن این صنعت در کشور پیش‌بینی می‌‌‌شود روند استخدام مهندسان برق رو به افزایش باشد و به نسبت سایر مشاغل بازار کار خوبی داشته باشد. البته این به شرطی است که افراد جویای کار، توانمند و متخصص باشند.

شخصیت‌های مناسب شغل مهندسی برق

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.   برخی از شخصیت‌های مناسب شغل مهندسی برق بر اساس تست شخصیت‌شناسی MBTI در زیر فهرست شده‌اند:

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۹۰ نظر برای آشنایی با شغل مهندس برق

  • م
    محمدجواد فارسی فراشبندی
    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۰۰:۲۰
    با سلام و درود شب بخیر سوالی داشتم خدمتتون از رشته کاردانی نرم افزار کامپیوتر به کارشناسی برق قدرت چه دروسی تطبیق داده میشود!
    • ع
      علی حسن زاده مقصودلو
      ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶
      سلام خسته نباشید
      ببخشید اگرمن رشته ی برق را انتخاب کنم تضمینی وجود دارد که در آینده استخدام خواهم شد
      • ر
        رضا
        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۱۸
        من که مهندس برقم با 10 نرم افزار آشنایی حدودی دارم والان بیکارم
        • ا
          امیر حبیبی
          ۱۴ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۰۹
          بله دقیقا منم مدرک کارشناسی برق قدرت دارم و کلی مدرک اضافه هم گرفتم و الان بیکارم.
      • م
        محم جواد
        ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳
        سلام .بنده اکثر نظرات رو خوندم و متاسفانه با یه مشت فکر خام و بچه گانه مواجه شدم .نمی دونم هدف شما چیه ؟ ولی وقتی من برق رو انتخاب کردم از همون روزی که رفتم دانشگاه نرم افزار متلب رو شوع کردم بعد C++ و تنها هدف من موفقیت بود . بعد نرم افزار های گرایش خودم رو یاد گرفتم حتی ترم اول معدلم پایین شد ولی من ادامه دادم با معدل خوب فارق التحصیل شدم و در دانشگاه تهران پذیرفته شدم الان در حال پژوهش هستم و همزمان از دانشگاه های انگلستان و روسیه و چین دعوت نامه دارم . دیگه چی از این بهتر؟ به نظرم تو هر کاری میرید بهترین باشید.
        • م
          متین
          ۱ شهریور ۱۴۰۲، ۰۳:۵۳
          سلام مهندس
          ایا تیپ شخصیتی شما به برق می خورد اون موقع که رفتید دانشگاه؟
          • ف
            فاطمه
            ۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵
            😍انگیزه گرفتم
          • ن
            نیما
            ۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۷
            سلام ببخشید مزاحمتان میشم میخواستم بدونم که کارشناسی ارشد و دکتری این دوره زمونه تو ایران درامدش چقدره ممنون میشم در ضمن مهندس برق در کجا کار میکند
            • ز
              زهره
              ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۱:۲۸
              سلام من فارغ التحصیل کارشناسی برق الکترونیک هستم چه جاهایی میتونم مشغول ب کارشوم؟
              • a
                amir
                ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
                با سلام . بنده لیسانس آموزش ریاضی دارم و دبیر ریاضی هستم و به دلیل علاقه قصد دارم ارشد و دکترا هم رو توی حوزه برق بگیرم به نظر شما این کار درست هست و باعث موفقیت من میشود ؟؟؟ ممنون میشم نظرات شما را بشنوم
                • ع
                  علی
                  ۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۵۴
                  تو برو ارشد ریاضی بخون بیای برق بخونی باید از اول بخونی
                  • ا
                    ایمان
                    ۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۰:۱۰
                    اگه بخوای موفق می شی . مدرک ریاضی کاربردش کمه اما دانش شما در ریاضی فوق العاده برای پیشرفت شما در رشته برق مفید و راهبردی است . برق یک رشته بسیار خوب است
                    • م
                      مصطفی
                      ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۳:۳۴
                      من خودم دانشجوی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیانم من در دوران کنکورم تمام مهندسی های دانشگاه سراسری قبول میشدم و رفتم دبیری ریاضی به نظرم اصلا چنین کاری درست نیست همین الانش کسایی که از اول مهندسی برق خواندن کار ندارن یا اگر دارن حقوق خیلی بالایی ندارن شاید به اندازه همان معلمی فقط شما 24 ساعت موظفی کار کنی و ولی آنها 48 ساعت تازه باهمون حقوق شما اگر معلم ریاضی موفقی باشی میتونی با تدریس خصوصی و تدریس در آموزشگاه های کنکور درامدی چندین برابر یک مهندس برق به دست اوری بخصوص رشتت که ریاضیه و برای اینکار عالیه
                      • پ
                        پریسا
                        ۲ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۰۱
                        به دلیل اینکه در نظام مهندسی ساختمان شما لیسانس غیرمرتبط هستید اجازه طراحی و نظارت تا پایه های بالاتر ممکن است نداده یا به سختی داده شود. بهتر است اول از نطام مهندسی شهرتان سوال کنید شاید گفتند حتما باید لیسانس برق باشید یا محدودیتها را فقط با دکتری برمیدارند. تحقیق کنید. در طول تحصیل تجربه کسب کنید برای حتی عسلویه هم حاضر باشید
                        • م
                          متین
                          ۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
                          سلام
                          اگه بتونی برای گرایش کنترل قبول بشی خیلی عالی میتونی پیش بری. بین گرایش های برق گرایش کنترل گرایشی هست که بسیار به ریاضی قوی احتیاج داره و دستت برای ادامه بازه
                          • س
                            سید
                            ۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۲
                            من یه جا شنیدم، ارشد و باید مرتبط با کارشناسی باشه
                          • ک
                            کیوان انصاری
                            ۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
                            چطور از استخدامی برق فقط در سراسر ایران متوجه بشم
                            • پشتیبان چهار
                              ۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۶
                              با سلام
                              کاربر عزیز از قسمت جستجو در صفحه اصلی سایت استفاده نمایید.برای مشاهده اینجا کلیک کنید و یا در صورا تمایل برای اطلاع از آگهی های استخدامی متناسب با رشته،جنسیت،موقعیت شغلی در شهر مورد نظر در سایت ثبت نام نمایید.
                              با تشکر
                            • م
                              محمد
                              ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
                              جالبه..من هم همین ایده رو دارم!!فک نمیکردک کسی به این فکر کرده باشه
                              • f
                                fatemeh
                                ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
                                سلام لطفا اگه میتونید راهنماییم کنید
                                من فارغ التحصیل لیسانس برق گرایش مخابرات هستم چه کارهایی در این زمینه میتونم انجام بدم ؟

                                لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                ثبت پاسخ