جزئیات تبعات و مجازات غیبت از سربازی

۱۲۴ نظر

روز گذشته با اعلام خبر «اعمال محدودیت و تشدید برخورد با مشمولان غایب سربازی» از سوی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح این سوال ایجاد شد که برخورد با این افراد چگونه خواهد بود؟، پرسشی که قانون خدمت وظیفه عمومی به آن پاسخ داده است.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی انجام یکسری امور و ارائه یکسری تسهیلات به مشمولان غایب سربازی ممنوع و آنان تا زمانی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکرده و مدارکی مبنی بر تعیین تکلیف آن ارائه نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره مند شود.

بر این اساس دریافت هر گونه وام و کمک‌های کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی، کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شورا و انجمن‌های قانونی، تحویل اصل گواهینامه یا پایان‌نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن از وزارتخانه مربوطه، صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکتهای تعاونی، دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی، استخدام به هر صورت رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت های دولتی تنها با تعیین تکلیف سربازی و ارائه مدارک و مستندات مربوط به آن ممکن خواهد بود.

همچنین متخلف از این ماده قانونی به محاکم قضائی معرفی شده و برای بار اول معادل هزینه سالانه یک سرباز جریمه خواهند شد اما درصورت تکرار برای بار دوم علاوه بر جریمه به سه ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم و بالاتر به جریمه و انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شوند. مبلغ جریمه بر اساس هزینه سربازان نیز براساس قانون بودجه همان سال محاسبه خواهد شد.

برابر ماده ۶۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، اشتغال به کار مشمولان با برگ معافیت موقت یا دفترچه آماده به خدمت فقط مدت اعتبار آنها بلامانع خواهد بود ودر همین راستا نیز پس از اتمام مهلت اعتبار، فاقد اعتبار خواهند بود.

در مورد مجازات‌ها و تشدید برخورد با مشمولان غایب نیز برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام برای طی دوره ضرورت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را م،عرفی نکنند، همچنین مشمولانی که معافیت موقت دریافت داشته‌اند و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند، غایب شناخته می‌شوند، پس از معرفی یا دستگیری در صورتی که طبق مقررات این قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخیص داده شوند به خدمت اعزام می‌شوند.

بر این اساس مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا سه ماه و در زمان جنگ تا ۱۵ روز باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از سه ماه و در زمان جنگ بیش از ۱۵ روز باشد به شش ماه اضافه خدمت تنبیه می‌شوند. مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یک سال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز کند، علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور، فراری محسوب می‌شوند و به مراجع صالح قضائی معرفی خواهند شد.

برابر تبصره ۱ ماده ۵۸، مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند در صورتی که در حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری کنند به طوری که مراتب مورد گواهی فرماندهان و روسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌شود با تصویب مقامات سرلشکری و یا هم طراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت، یا بخشی از آن معاف خواهند شد.

همچنین مطابق ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی نیروی انتظامی موظف است در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام کند و کلیه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکت‌های دولتی و موسسات غیردولتی و خصوصی و بانک‌ها و نیروهای مسلح باید همکاری لازم را در این مورد به عمل آورند.

طبق ماده ۵۹ این قانون نیز مشمولان خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اولیه و یا در حین خدمت مرتکب غیبت یا فرار گردند به نحوی که ادامه خدمت آنان مستلزم تجدید دوره آموزش باشد، ضمن رسیدگی قانونی به غیبت یا فرار آنان، مجدداً به دوره آموزش اعزام می‌شوند و پس از پایان آموزش در یگان قبلی به خدمت ادامه می‌دهند. مدت آموزش قبلی این افراد جزو خدمت آنان محسوب نمی‌شود. همچنین چنانچه در مورد کارکنان وظیفه‌ای که به دستور مقامات قضائی بازداشت می‌شوند رای برائت یا قرار منع پیگرد صادر شود مدت حبس، جز خدمت وظیفه عمومی آنان محسوب می‌شود.

استخدام مشمولان به طور کلی در وزارتخانه‌ها و موسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و موسسات خصوصی بدون‌داشتن معافیت دائم نیز طبق ماده ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی ممنوع است و البته استخدام مشمولان غیر غایب در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با رعایت مقررات این قانون از محدودیت مقرر در موارد فوق مستثنی‌است.

برابر ماده ۶۳ مکرر کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در موسسات دولتی و غیردولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها، به کارگیری کنند توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» شناسایی و به محاکم صالحه قضائی معرفی می‌شوند. مجازات اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است. تبصره ثبت نام در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد برای ارائه آموزش به منزله به کارگیری محسوب می‌شود و مشمول این مجازات‌ها است.

روز گذشته، سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در گفت وگو با ایسنا (متن کامل) گفته بود: که نه‌تنها هیچ تصمیمی در مورد ارائه تسهیلات به سربازان غایب اتخاذ نشده، بلکه برخورد با این افراد نیز تشدید خواهد شد و به زودی طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و همچنین به‌کارگیرندگان این افراد اجرایی می‌شود و برابر قانون با این افراد برخورد خواهد شد.


وی با بیان این‌که بسیاری از مشمولان غایب هنگام دریافت گواهینامه، تمدید گواهینامه، تعویض پلاک و … شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: در همین راستا نیز به زودی برخورد با آنان آغاز خواهد شد. همچنین محدودیت‌های اجتماعی برای مشمولان غایب نیز تشدید خواهد شد که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت ارائه وام بانکی به مشمولان غایب، ممنوعیت ثبت و تاسیس شرکت و … اشاره کرد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار آخرین اخبار از نحوه خرید خدمت سربازی اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۲۴ نظر برای جزئیات تبعات و مجازات غیبت از سربازی

  • م
    مهران
    ۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۱
    من 19 سالمه میشه که یک سال سربازی رو به تعویق انداخت
    • ح
      حسن
      ۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۶
      یکی درست جواب بده این تشدید برخورد یعنی چی؟یعنی دستگیر میکنند میفرستند زندان؟
      • ر
        رضا
        ۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۰
        یعنی میان مغازه دستگیرم میکنن.بابا 40 سالمه دیگه.چقدر تهدید میکنید
        • ج
          جواد
          ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
          اونی که الان بالای 30 ساله خودش اونقدر محرومیت و محدودیت کشیده باید یه فکر درست و حساب شده کرد.تهدید چاره کار نیست.اونم تو این اوضاع اقتصادی مردم
          • ج
            جواد
            ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲
            فکر میکنید3 میلیون عدد کمیه؟ تازه اگر خانواده هاشون هم جمع ببندیم ببینید چند میلیون از جامعه درگیر این موضوعن.باید هر چه زودتر قانون خدمت وظیفه اصلاح بشه.این تهدیدها کارو بدتر میکنه
            • م
              محمدرضا
              ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۰۵
              گرفتن حکم جلب کاری نداره که
            • ر
              رضا
              ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۵
              من 38 سالمه.ببین چه استرسی وارد میکنن.یعنی میخوان دستگیر کنند؟
              • ج
                جاوید
                ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
                اگه اینقدر میترسی چرا غیبت کردی؟؟؟دستگیری وجود نداره همش تهدیده
              • ا
                احسان اسدی
                ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
                من 25 سالمه متاهلم لیسانس کامپیوتر دارم
                شیش ماه رفتم سربازی بعدش فرار کردم
                الان یک سال از فرارم میگذره
                • ع
                  علیرضا
                  ۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۵۶
                  دژبانی یا کلانتری اومد دم خونتون دنبالت یا نه برا دستگیریت اومدن یا نه
                • س
                  سیدمصطفی
                  ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۱
                  سلام دوستان خوبید.طرح عملی شدس.از فروردین 99 خرید شروع میشه واسه 6 سال غیبت ب بالا
                  • ر
                    رضا
                    ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۰۴
                    منبعت کجاست؟
                    • م
                      مهدی
                      ۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
                      این اقا همینجوری واسه خودش حرف میزنه زیاد توجه نکنید بهش دوستان، الانم هی میاد میگه تمدید میشه حالا چی تمدید میشه خدا میدونه،، مثل اینکه نمیدونه طرح خرید غیبت الانم تموم شده و یا معنی تمدید رو نمیفهمه
                    • ر
                      رضا
                      ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۰:۱۲
                      سلام....
                      من 26 سالمه و تازه این ترم ارشد کامپیوترم تمام میشه... نه زن دارم نه بچه نه کار نه هیچی... می خواستم برم دکتری و گفتند 7 سال فرصت دارم تا تمامش کنم اما ..قیمتش بالاست... اگه طرح خرید سربازی بگذارند قیمتش 30 میلیون باشه می خرم اما غیر این نه دیگه دکتری می رم و نه سربازی می خرم.... چون اگه قرار باشه برم سربازی و بعدشم کار بی کار آخه چه کاریه...می ریم دست فروشی ... از همین امسال ترم مهر تصمیم گرفتم منم فرار سربازی باشم....
                      داشتم حساب می کردم اگه برم شرکت سر محلمون که کار کامپیوتر هست و گفته 1.5 میلیون بهت ماهی برای برنامه نویسی می دم طی 24 ماه می شه تقریبا 36 میلیون .... 6 میلیون بگو خورد و خوراک مابقی برای سربازی ، ای بدکش نیست...شاید بتونم بعدش شرکت خودم را بزنم...خیلی خوب میشه والی واقعا نمی ارزه... فرار کنیم و بریم دست فروش بشیم بهتره... یکی از دوست هام دست فروشه می گه ماهی 2 تومان هم داشته....
                      • ا
                        امید عقیقی
                        ۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۹
                        الان اونایی ک غیبت دارن دیگه نمیتونن برن من خودم ب شخصه هم کاسبم هم متاهلم نمیتونم مغازرو 2 سال ببندم برم ک 😐😐
                        • ا
                          امید عقیقی
                          ۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
                          الان اونایی ک غیبت دارن دیگه نمیتونن برن من خودم ب شخصه هم کاسبم هم متاهلم نمیتونم مغازرو 2 سال ببندم برم ک 😐😐
                          • م
                            مرتضی
                            ۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
                            تمدید بشه یا نشه این دو سه میلیون نفر نمیتونن دیگه خدمت برن به هزار دلیل جورواجور.،اونهمه‌تهدید ب جایی نرسید حالا هم نمیرسه پس راهکار منطقی ارائه بدید خواهشا

                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                            ثبت پاسخ