آشنایی با شغل قاضی

آشنایی با شغل قاضی

اگر فرد قانون‌مداری هستید و برای اجرای قانون و بسط عدالت در جامعه دغدغه دارید این شغل برای شما مناسب است.

 

 

کار قاضی چیست

قاضی کسی است که به تنهایی یا به عنوان عضوی از هیئت قضات، مدیریت یا ریاست دادگاه را بر عهده دارد و با استناد به قوانین بر روند قانونی دادگاه نظارت می‌کند. او اختلافات بین دو طرف دعوا را حل و مذاکره بین آنان یا نمایندگان‌شان را تسهیل می‌کند و در صورت نیاز بر اساس قوانین و مقررات نسبت به صدور حکم و دستور اجرا اقدام می‌نماید.

قضاوت بر دو رکن قانون و عدالت استوار است. همه نظام‌های قضایی دنیا بر پایه مقررات قضایی مدون برگرفته از قانون اساسی شکل گرفته‌اند.  قوانین در ایران علاوه بر قانون اساسی از  شریعت نیز الهام می‌گیرند. از این‌رو تعاریف مختلفی که از قاضی و قضاوت در قوانین ما وجود دارد برگرفته شده از قرآن و احادیث هستند. نمونه ای از آن به شرح زیر است: قضاوت و حکمیت منصبی شریف و کار پیغمبران و اولیای خداست. رای قاضی و حکم در صورتی عادلانه و خداپسند است که هنگام رای دادن، خدا را در نظر داشته باشند به مسئولیتی که برعهده دارند توجه نمایند، روز قیامت را فراموش نکنند، خودشان را به جای آن کسی که می‏‌خواهند درباره‏ او حکم صادر کنند فرض نمایند، از راهنمایی و اطاعت وجدان سرپیچی نکنند، باطل را به صورت حق و حق را به صورت باطل جلوه ندهند، با ظالم توافق نکنند تا بدین وسیله حق مظلوم را پایمال نمایند، دام طمع، آنان را از پرواز نمودن در فضای عدالت و حق‏‌گویی بازندارد حاضر باشند دست از مقام و رتبه خود بردارند اما برخلاف شرع و وجدان حکمی نکنند. حکم خدا همیشه به وسیله قاضیان و داوران پاک‌دامنی که با این موضع به کار خود مشغولند زنده و پاینده است.

قضاوت شغلی پر مخاطره و حساس است. قضات در طول مدت اشتغال خود با رای‌هایی که برای انواع پرونده‌های قضایی صادر می‌کنند، گاهی در معرض خطر و تهدید قرار می‌گیرند. برخی معتقدند میزان درآمد قضات در ازای این خطرات و تهدیدهای احتمالی کافی نیست.  علی‌رغم اینکه درآمد در انتخاب هر شغلی بسیار مهم است در انتخاب شغل قضاوت عواملی مانند علاقه به اجرای عدالت و مسئولیت‌پذیری نسبت به میزان درآمد در اولویت هستند.

قضات پایه‌های قضایی مختلف دارند که بر اساس مدرک تحصیلی، سابقه کار، فعالیت پژوهشی، جایگاه شغلی، محل خدمت تعیین می‌شود و هر قاضی به طور معمول هر ۳ سال یکبار می‌تواند تقاضای ارتقای پایه کند. ساعت کاری یک قاضی معمولا به صورت تمام وقت است. برخی از دادگاه‌ها ممکن است ساعت‌ها طول بکشند. محل کارشان بیشتر در دفتر کاری و دادگاه‌ها است اما گاهی برای بررسی  شواهد و ملاقات با برخی افراد باید به محیط‌های بیرونی یا حتی به سفرهای کاری بروند.

وظایف قاضی

  • بررسی مباحث قانونی و کسب اطلاع از آخرین قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی
  • بررسی و ارزیابی مستندات و شواهد دو طرف دعوی به منظور احاطه بیشتر بر موضوع پرونده مورد بررسی
  • ریاست جلسه دادگاه و حفظ نظم آن
  • شنیدن سخنان دو طرف دعوی به منظور اطلاع دقیق از روند ماجرا و اطلاعات هر یک از طرفین دعوا
  • نظارت بر قانونی بودن رویه‌ها و روش‌های بازجویی و رفتار با متهم پرونده
  • تحلیل، بررسی و به کارگیری قوانین و مقررات برای صدور رای نهایی
  • صدور رای نهایی دادگاه برای اجرا توسط دستگاه‌های مربوطه

دانش و مهارت های مورد نیاز قاضی

  • داشتن تفکری منطقی و به دور از پیش‌داوری
  • مهارت تصمیم‌گیری 
  • داشتن توان تحلیلی و استنباطی خوب
  • مهارت‌های شنیداری و نوشتاری خوب برای شنیدن و درک کامل سخنان متهم و شاکی و امکان تصمیم‌گیری دقیق درباره آن‌ها
  • توان برقراری ارتباط مناسب با دیگران
  • مهارت مدیریت و سازماندهی به ویژه در زمان اداره جلسات دادگاه
  • مدیریت زمان برای اتمام پرونده‌های ارجاع شده در موعد مقرر و جلوگیری از اطاله دادرسی
  • صداقت و درستکاری
  • آشنایی کافی با مسائل اجتماعی جامعه

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل قضاوت

قوه قضائیه برای جذب قضات از روش‌های مختلف اقدام می‌کند که عبارتند از:

  • فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری که از طریق کنکور سراسری جذب می‌شوند و به عنوان بورسیه قوه قضاییه از همان ابتدا شروع به تحصیل می‌کنند و با پایه قضایی استخدام می‌شوند، پس از فارغ‌التحصیلی و طی دوران کارآموزی به شرط موفقیت در آزمون اختبار در اقصی نقاط کشور به تصدی امر قضا مشغول می‌شوند.
  • جذب طلاب حوزه‌های علمیه از بین تحصیل‌کردگان حوزوی که به موجب قانون اجازه استخدام آن‌ها برای تصدی امر قضا داده شده است.
  • برگزاری آزمون عمومی جذب قضات از بین فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و رشته‌های مرتبط سایر دانشگاه‌ها که به تجویز قانون‌گذار مجاز شمرده شده و چند سالی است که بخشی از قضات از این طریق جذب و استخدام می‌شوند. این گروه نیز پس از طی دوران کارآموزی قضایی و در صورت واجد شرایط بودن، ابلاغ قضایی دریافت خواهند کرد.

  فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیر در آزمون قضاوت می‌توانند در این آزمون شرکت کنند:

قبول شدگان این آزمون پس از مصاحبه شفاهی و گزینش‌های اداری، وارد دوره کارآموزی می‌شوند.  طول این دوره برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است. پس از گذراندن این دوره و قبولی در آزمون نهایی (اختبار)، ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند. افرادی که ابلاغ قضایی دریافت می‌کنند، ابتدا با ابلاغ آزمایشی در دادسرا مشغول به فعالیت می‌شوند و پس از آن برای اخذ ابلاغ قطعی دوباره باید در آزمون اختبار شرکت کنند. برایموثعیت‌های شغلی بالاتر نیز شرایطی لازم است که معمولا برای آنها آموزش‌های ضمن خدمت در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است، معمولا قوه قضائیه تعدادی از داوطلبان واجد شرایط را بدون آزمون قضاوت جذب می‌کند. شرایط خاص این نوع جذب در اطلاعیه‌های مربوطه اعلام می‌شود.

فرصت‌های شغلی و بازار کار قضاوت

قاضی‌ها معمولا در سازمان‌های قضایی کشور از جمله وزارت دادگستری، دادسراها، دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف مشغول به کار می‌شوند. شوراهای حل اختلاف یکی از فرصت‌های شغلی مناسب برای قضات است.پیش از این قاضی‌های قوه قضائیه پس از ساعات اداری، در این شوراها به امر قضاوت می‌پرداختند. اما  هم‌اکنون سهمیه‌ای جدا در آزمون قضاوت برای این بخش در نظر گرفته شده و قاضی‌هایی فقط برای فعالیت در شوراهای حل اختلاف جذب و تربیت می‌شوند. تعداد زیادی از قضات زن در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند. همچنین برخی از شرکت‌های خصوصی برای اخذ مشاوره در کارهای حقوقی، از بین قضات بازنشسته از طریق انتشار آگهی استخدام دعوت به همکاری می‌کنند.  این آگهی‌ها را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید.

شخصیت‌های مناسب شغل قاضی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳۹ نظر برای آشنایی با شغل قاضی

  • p
    parsa
    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۰۱:۱۱
    سلام من عاشق مداحی هستم میتوان همراه با قاضی مداح معروف هم باشم
    • س
      سینا
      ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۰۲:۳۴
      سلام میشود لطفا بگید اون سهمیه و شرایط خاصی که برای قضاوت در شورای حل اختلاف چیست؟
      • ا
        احمد
        ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۵
        سلام،هرکسی جذب قضاوت نمیشه چون ویژگی شخصیتی و رفتاری شخص خیلی مهمه و کاملا لحاظ و سنجیده میشه و ضمنا مصاحبه و جذب گزینش اون حد نصاب امتیاز هستش
        • س
          س
          ۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۹
          حقوق قاضی امسال 1402 چقدره؟؟
          • ع
            علیرضا
            ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۱۱
            سلام. بنده امسال از رشته حقوق فارغ التحصیل میشم، میخوام بدونم در کنار قضاوت میشه شغل آزاد داشت مثل مغازه یا رستورانی چیزی؟
            • B
              Bahra
              ۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۱۶
              سلام وقت بخیر آیا شرایطی برای زنان هم هست که در خارج از کشور قاضی یا دادستان شود؟
              • پ
                پویا معصومی
                ۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۸
                سلام ببخشید بازیگری مانعی برای شغل وکالت یا قضاوت داره؟
                • ا
                  انگورج تقوی
                  ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۴
                  بازیگری برای قضاوت و وکالت مرکز و سردفتری مشکل دارد ولی برای وکالت در کانون وکلا مشکلی ندارد. قضات از برخی از مشاغل مانند تجارت هم محروم هستند. البته در قضاوت مرکز وکلا چون زیر نظر قوه قضاییه هست احتمالا بازیگری مشکل ایجاد میکند ولی چون کانون وکلا مستقل هست مشکلی ایجاد نمیکند و ما وکلای بازیگر هم داریم. قضات و وکلای مرکز و سردفتران گزینش میشوند و چند مرحله را باید بگذرانند تا به شغل خود برسند ولی وکلای کانون وکلا گزینش نمیشوند و براساس رتبه خود وارد حرفه میشوند مثلا ممکن هست یکی رتبه یک قضاوت و سردفتری و وکالت مرکز را بیاورد ولی در نهایت رد شود و اونی که رتبه پایین تری آورده است در آخر به شغل مورد نظرش برسد ولی چنین چیزی در وکالت کانون وکلا وجود ندارد و رتبه های برتر براساس دانش خود وارد حرفه میشوند.
                • پ
                  پویا معصومی
                  ۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۵
                  سلام ببخشید میخواستم بدونم ساعات کار قاضی چجوریه
                  ساعت کار قاضی اجازه میده بتونم وکیل هم بشم یا خیر
                  و همچنین آیا کسی که میخواد قاضی بشه سابقه وکالت نیاز داره یا خیر
                  لطفاً هر کسی که می‌دونه جواب بده حتی اگه جواب داده باشند
                  مچکرم
                  • ت
                    توحید
                    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۲
                    قاصی حق اشتغال به شغل دیگه ای رو نداره. از کلیه مشاغل منع شده. فقط میتونه قضاوت کنه.
                    سابقه وکالت لازم نیست. کلا 8 مصاحبه داره که باید بگذرونی ‌.مدرک کارشناسی حقوق کفایت میکند
                  • م
                    محسن
                    ۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۶
                    من دیپلم انسانی دارم بهترین راخ برای قاضی شدن چیه و چیکار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید
                    • مشاور «ای استخدام»
                      ۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۱۳
                      کاربرعزیز
                      لازمه ی قاضی شدن، آن است که یا در دوران کارشناسی حقوق خوانده یا دارای مدرک حوزه باشیم. اما می توان از طریق تحصیل در دانشگاه علوم قضایی با شرکت در آزمون قضاوت به این مرحله نائل شد.
                    • د
                      دانشجو
                      ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۵۶
                      سلام ببخشید من خیلی به قضاوت علاقه دارم و روی بدنم تتو هست آیا برام مشکلی پیش میاد ؟
                      • ا
                        ابوالفضل
                        ۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۳۵
                        خارج از ایران شاید،ولی اینجا نمیتونی
                      • ع
                        علی
                        ۳ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۰۴
                        سلام مراحل معاینه های پزشکی واسه قضاوت چی هستن؟
                        • د
                          دانشجو
                          ۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲
                          سلام خسته نباشید من به رشته حقوق خیلی علاقه مند هستم و دوست دارم قاضی شوم اما من شنیدم که قاضی ها مورد تهدید قرار میگرند ایا این واقعیت دارد و اینکه من یکم خجالتی هستم به نظر شما من میتوانم قاضی شوم ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدید باتشکر.
                          • مشاور «ای استخدام»
                            ۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۷
                            کاربر عزیز
                            برای آشنایی با شغل قاضی و مطالعه در مورد تیپ های شخصیتی این شغل اینجا کلیک نمائید .
                            • ا
                              ابی
                              ۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
                              فکر نکنم بتونی
                            • ع
                              عباس
                              ۲۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۰۸
                              ببخشید من یه سوال داشتم آیا کسانی که فارغ اتحصیل رشته قضاوت هستن سربازی دارند؟
                              • م
                                مصطفی
                                ۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۵۸
                                نخیر
                              • د
                                دانشجو
                                ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۸
                                میخواستم بدونم حقوق یک دادیار در شهر کوچک چقدره و اینکه چقدر طول میکشه تا یک دادیار قاضی بشه با تشکر
                                • م
                                  مصطفی
                                  ۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
                                  میزان درامد دادیار سال98 حدود 5تا7 تومن بود
                                  دادیار معمولا بعد 3یا4سال میتونه درخواست ارتقا بده و بازپرس و بعد قاضی بشه
                                  • ت
                                    توحید
                                    ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۱
                                    دادیار خودش قاضیه‌. ما دو جور قاضی داریم. قضات دادسرا: دادیار -بازپرس_ دادستان و قضات دادگاه مثل دادرسان.
                                • S
                                  Saber
                                  ۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۵۶
                                  سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
                                  من تازه از امتحان ارشد قبول شدم و مهرماه مشغول به تحیل در دانشگاه علوم قضایی تهران میشم.سوالی که داشتم این بود من نامزد هستم و قراره جشن عروسی بگیرم
                                  آیا گرفتن عروسی برای آینده شغلی من مشکلی داره یا نه؟
                                  اگه نداره چه چیزایی رو باید در جشن عروسیم رعایت کنم؟
                                  خیلی ممنون
                                  • س
                                    سینا
                                    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰
                                    چه رشته ای بورسیه شدید
                                    • م
                                      مصطفی
                                      ۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
                                      نه مشکلی نداره
                                    • م
                                      مهدی
                                      ۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
                                      سلام.من به قضاوت علاقه دارم.ومیخوام قاضی بشم.اما مشکلی که هست من موسیقی کار میکنم و علاقه دارم بهش.نمیتونم ترکش کنم.میشه یه قاضی موسیقی هم کار کنه؟مثلا تدریس موسیقی یا کنسرت و جشنواره؟.لطفا جواب بدید
                                      • م
                                        مصطفی
                                        ۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۰۹
                                        صرف علاقه به موسیقی و دنبال کردنش مشکلی نداره
                                        ولی تدریس و کنسرت و اجرا کردنش جلو جمع با شان قضاوت مغایرت داره
                                        • ا
                                          ابوالفضل
                                          ۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۳۷
                                          حتی اگه اون موسیقی رپ باشه؟
                                          • ت
                                            توحید
                                            ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
                                            بنده فکر کنم شما اصلا نمی‌دونید قضاوت چیه که دارید الکی مشاوره میدید
                                          • ت
                                            توحید
                                            ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
                                            شما خیالتون راحت همینکه بدونند موسیقی کار کرده اید رد میکنند
                                          • ق
                                            قاضی دادگستری
                                            ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸
                                            همکار گرامی شما فقط خودت را در نظر گرفتی درآمد هر قاضی در هر شهر متفاوت است قاضی داریم با درآمد ماهانه 10 میلیون تا 100 میلیون و همینطور درآمد به مقام نیز بستگی دارد مثلا من معاون هستم و 18 میلیون درآمد دارم ممکن است شما مقامت از من پایین تر است که درآمدت هم کمتر
                                            • ق
                                              قاضی
                                              ۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۰۱:۴۳
                                              من یک معلم هستم می خواستم بدونم می تونم قاضی بشم یا نه!.؟و این که شرایطش چطوری اگه کسی می دونه راهنماییم کنه ممنون
                                              • ت
                                                توحید
                                                ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۵
                                                مثل روز روشنه که قاضی نیستی کدوم قاضی 100 میلیون میگیره؟
                                              • ق
                                                قاضی دادگستری
                                                ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۱۴
                                                من یک قاضی موفق در شهر تبریز هستم با 7 سال سابقه کاری الان ماهانه 18 میلیون تومان حقوق می گیرم و از اول هم به این رشته علاقه مند بودم و به دانش آموزان رشته های علوم قضایی و حقوق و فقه حقوق پیشنهاد می کنم در آزمون قضاوت شرکت کنند و وارد شغل قضاوت شوند تا هم به برقراری عدالت در کشور کمک کنند و هم درآمد خوبی داشته باشند
                                                • ق
                                                  قاضی
                                                  ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۲۱
                                                  دروغ نگو منم مثل تو یه قاضی ام ولی با این تفاوت که تو تهران قضاوت می کنم ولی ماهانه 15میلیون حقوق می گیرم و سابقه کاریم هم 10 ساله یعنی لز تو بیشتر پس بی زحمت دروغ بار مردم نکن همکار عزیز درضمن دانشجو نه دانش.آموز!
                                                  • ک
                                                    کارآـموز
                                                    ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۴
                                                    باسلام
                                                    شما میتونید راهنماییم کنید که قضاوت در شهرستان چه مزایا و معایبی نسبت به مرکز استان داره؟به نظر شما کدوم رو انتخاب کنم؟
                                                    با تشکر
                                                    • ط
                                                      طلبه
                                                      ۲۳ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
                                                      بزرگواران سلام، چرا بحث میکنید؟!
                                                      هر دوی شما دارید درست میگید اما اشکال کار اینه که متوجه محل قضاوتتون نیستید!
                                                      خب طبیعی هست که قاضی در پایتخت نسبت به قاضی در استان های دور تر حقوق کمتری خواهد گرفت.
                                                    • ت
                                                      توحید
                                                      ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
                                                      چرا الکی حرف میزنی سال 95 حقوق قاضی 18 ؟؟؟ الانشم حقوق قاضی 11 تومن تا 25 هستش از کجا درمیاری اینا رو. مسعودی مقام حقوقش 16 ملیونه با 22 سال سابقه قضایی شما با 7 سال 18 😂

                                                    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                                    ثبت پاسخ