شغل حسابداری

آشنایی با شغل حسابداری

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های خاص انجام می‌گیرد تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مانند مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانک‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

 

 

یک حسابدار چه می‌کند

یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده‌های خام را در نرم‌افزارهای حسابداری ثبت و به آن‌ها نظم می‌بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارش‌ها و صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم‌گیری ذی‌نفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه‌گذاران، دولت و...) است.

رئیس حسابداری معمولا کارهای پیچیده‌تر حسابداری را انجام می‌دهد و بر فعالیت سایر حسابداران نظارت می‌کند و مشکلات احتمالی آن‌ها را حل و فصل می‌کند. همچنین رئیس حسابداری علاوه بر بررسی و تهیه گزارش‌های مالی، باید در مورد یافته‌های خود به مدیریت و سایر ذی‌نفعان توضیح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان یا حسابرسان داخلی و خارجی برگزار کند و گزارش‌های مکتوب و مبتنی بر استاندارهای مالی و حسابداری تهیه و ارائه نمایند.

از سوی دیگر یک حسابدار متخصص یا رئیس حسابداری، در آینده می‌تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت شود. یعنی می‌تواند به مدیر شرکت مشاوره دهد که منابع موجودش را در چه راه‌هایی سرمایه‌گذاری نماید تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک و تجارب حرفه‌ای خود می‌تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد.

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان‌هایی که برایشان کار می‌کنند، در حوزه خاصی متخصص می‌شوند مثلا بعضی در حوزه بیمه، برخی در حوزه سلامت و برخی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت دارند. اکثر حسابداران در ادارات و شرکت‌ها کار می‌کنند. اگرچه برخی از آن‌ها در خانه مشغول به کارند اغلب آن‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کنند. البته در زمان‌های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آن‌ها افزایش می‌یابد.

وظایف حسابدار

  • ثبت اسناد حسابداری در نرم‌افزار حسابداری
  • ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آن‌ها و پرداخت فیش حقوقی به آن‌ها
  • تهیه و بررسی صورت‌های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آن‌ها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور
  • محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات‌ها
  • ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش‌های دوره‌ای در این خصوص به مدیریت
  • تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارش‌های مالی قانونی
  • ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روش‌ها به مدیریت
  • پیشنهاد روش‌های کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود

مهارت و دانش لازم حسابدار

  • قدرت تجزیه و تحلیل مسائل: به منظور توان تحلیل، تصمیم‌گیری و حل مشکلات در زمینه مسایل مالیاتی، بیمه و ...
  • پشتکار و وقت‌شناسی: زیرا در زمان‌هایی از سال مانند زمان بستن حساب‌ها در پایان سال یا زمان ارائه گزارش‌های قانونی در تیرماه هر سال حجم کار حسابداران بسیار زیاد است و باید کار خود را با کیفیت و در سر وقت به اتمام رسانند
  • دقت و توجه به جزئیات: با توجه به کار مداوم با اعداد و ارقام ریز و درشت!
  • مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات: برای کار کردن با نرم‌افزارهای مالی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شود.
  • قدرت سازماندهی: به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش‌های مالی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رئیس حسابداری یا مدیر مالی، داشتن قدرت کنترل و نظارت بر حسابداران
  • قابل اعتماد بودن و رازداری: به دلیل اطلاع از جرئی‌ترین درآمدها و هزینه‌های شرکت و نیاز صاحبان و سهام‌داران شرکت برای اعتماد به حسابداران

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل حسابداری

فارغ‌التحصیلان رشته‌های حسابداری، مدیریت (بیشتر گرایش‌های مالی، بازرگانی، صنعتی و دولتی) و اقتصاد  می‌توانند در موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

  • حسابداری مالی: در همه شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیر انتفاعی
  • حسابداری صنعتی: در واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی
  • حسابداری دولتی: در سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا در صورت طی مراحل قانونی به عنوان ذی‌حساب یا عامل ذی‌حساب
  • حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی و شرکت‌های حسابرسی
  • حسابداری بیمه: در موسسات و سازمان‌های بیمه‌ای و شرکت‌های حسابرسی
  • حسابداری بانک‌ها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها

موقعیت‌های شغلی مختلف امور مالی که معمولا از فارغ‌التحصیلان حسابداری برای آن‌ها دعوت به کار می‌شود عبارتند از:

عنوان شغلی میزان تحصیلات  سوابق کاری مورد نظر اغلب کارفرمایان
کمک حسابدار فوق دیپلم یا لیسانس حسابداری زیر ۳ سال
حسابدار لیسانس حسابداری ۳-۵ سال
حسابدار مالی لیسانس حسابداری ۵-۷ سال
حسابدار صنعتی لیسانس حسابداری ۵-۷ سال
حسابدار فروش لیسانس حسابداری ۵-۷ سال
حسابدار انبار لیسانس حسابداری ۵-۷ سال
حسابدار ارشد لیسانس یا فوق لیسانس حسابداری ۵-۷ سال
رئیس حسابداری لیسانس یا فوق لیسانس حسابداری ۱۰ سال
مدیر مالی فوق لیسانس حسابداری ۱۰-۱۵ سال
معاونت اداری و مالی فوق لیسانس یا دکترا حسابداری ۱۰-۱۵ سال
حسابرس داخلی فوق یا لیسانس حسابداری ۱۰ سال
سرپرست حسابرسی فوق یا لیسانس حسابداری ۱۰ سال
مدیر حسابرسی داخلی فوق یا لیسانس حسابداری ۱۰ سال

 

هر چند در ایران اطلاعات دقیقی از میزان اشتغال و نرخ رشد آن به تفکیک هر شغل وجود ندارد اما بنا بر نظر متخصصان این حرفه بنابر دلایل مختلف از جمله رشد اقتصاد خصوصی، افزایش رقابت بین شرکت‌ها، توسعه سیستم مالیاتی کشور و افزایش اهمیت گزارش‌های مالی در بین مدیران دولتی و خصوصی چشم‌انداز مناسب شغلی برای حسابداران و متخصصان مالی انتظار می‌رود.

شخصیت‌های مناسب شغل حسابدار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲۳ نظر برای شغل حسابداری

  • M
    Mohadese karami
    ۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
    سلام وقت بخیر من سال1400درسم تموم شد الان لیسانس حسابداریم متاسفانه هرچی تو دوران دانشجویی گشتم بهم کار ندادن به خصوص تو رشته خودم میگفتن باشرایط دانسجویی بدون سابقه قبول نمیکنیم بعد 1سال نیم رفتم 4ماه یه جا کاراموزی به صورت عملی کاریادگرفتم خیلی چیزارو که حتی حسابدار های که می امدن همونجا برا مصاحبه ها با چندسال سابقه کار یه سری چیزارو که ما بلدبودیم انجام میدادیم نمیدونستن خودم توخونه خیلی کارمیکنم ولی الان که کاراموزیم تموم شده دنبال کار میگردم بازم همون مسءله سابقه کار 000همه جا سابقه کارمیخواد نمیدونم واقعا باید دیگه چیکار کنم ازصب پیدا میشم دنبال کارم مصاحبه میرم دیگه دارم انگیزمو ازدست پیدم چون واقعا خیلی تلاش کردم درسمم خوب بود
    • ع
      علی
      ۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
      سلام.من فارغ التحصیل حسابداری درسال 92هستم ولی هیچ سابقه کاری ندارم.بنظر شما قید حسابداری رو بزنم؟چجوری کار حسابداری پیدا میشه ؟
      • ن
        نرگس
        ۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱
        سلام وقت بخیر. دوست عزیز امیدوارباش وقیدحسابداریتو نزن . فقط تلاش کن واراده داشته باش . تامیتونی سابقه کسب کن . من خودم لیسانس حسابداریم . به محض فارغ شدم یه دوره کوتاه مدت آموزش دیدم . والانم 2 ساله مشغول به کارم : خداروشکر خیلیم راضیم وهم ارتقاء شغلی پیداکردم
      • ا
        ابراهیم
        ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۴۱
        سلام، من فارغ‌التحصیل رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ام و معدلم 13/30 شده و شرایط استخدامی بانکها شرط معدل 14 می‌باشد حالا با این وجود یعنی باید قید استخدام بانکهارو بزنم و یا ترمیم معدل کنم یا برم خدمت سربازی بعد دوسال تغییر میکنه و بعد خدمت بیام ارشد ثبت نام کنم تا بتونم در بانکها استخدام شم و آیا در سایر ارگان ها و شرکت ها و موسسات و... هم شرط معدل داره و اوناهم باید 14 باشی یا ن شرط معدل نداره،لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
        • ز
          زهرا
          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰۰:۵۳
          من لیسانس مدیریت هستم میخوام توی شرکت به عنوان حسابدار درخواست بدم چه چیزهایی باید در این باره بدونم لطفا راهنمایی کنید آیا چیزهایی که لازمه بدونم رو بهم آموزش میدن؟
          • ن
            نجمه
            ۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۰۰:۱۸
            سلام من نزدیک 6ساله فارغ التحصیل رشته ی حسابداریم ولی هیچ سابقه کاری ندارم وهیچ تخصصیم تو زمینه ی حسابداری ندارم نمیدونم چیکار باید انجام بدم؟
            • و
              وهب صحوی
              ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۲۲
              سلام
              کافیست شروع به کار نمایید
              باقی مسیر شفاف خواهد شد
              از کمک حسابدار تا ......
              سربلند بوده و باشید
              • ن
                نرگس
                ۲۹ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۴
                سلام وقت بخیر. دوست عزیز هیچ حسابداری ازابتدایی کار تخصص نداشته . شماباید عملی آموزش ببنین . تلاش وپشت کارداشته باشین : تامیتونین اعتماد بنفس خودتون رو ببرین بالا .
              • ر
                راحله کاوه
                ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰۰:۰۵
                من لیسانس حسابداری دارم تسلط کامل به کامپیوتروicdlوتوانایی استعدادبالایی دارم خیلی دوست دارم مشغول به کاربشم
                • و
                  وحید جهاندیده
                  ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
                  باسلام
                  من لیسانس حسابداری گرفتم تسلط کامل به نرم افزار های حسابداری هم دارم وتسلط کامل بر نرم نرم افزار اداری وicdl (آفیس) دارم خدمت هم تموم کردم
                  • پشتیبان چهار
                    ۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
                    با سلام
                    کاربر عزیز برای اطلاع از آگهی های استخدامی متناسب با رشته،جنسیت،موقعیت شغلی در شهر خود در سایت ثبت نام نمایید.
                    با تشکر
                  • پ
                    پریسا
                    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
                    سلام من ترم ۶ حسابداری هستم کار اموزی هم رفتم امید دارم بعد از فارق التحصیلی بدون سابقه کار پیدا کنم خیلی رشته ام رو دوست دارم و اگه موفق شدم کار پیدا کنم میخوام ارشدم رو هم بخونم برای کار ما یه فکری بکنید لطفا
                    • م
                      مرتضی
                      ۷ دی ۱۳۹۷، ۲۳:۴۹
                      انشاالله بعد از فارق (فارغ‌التحصیل)شدن ابتدا سعی کنید کسب تجربه نمایید تا بعد بتوانید در کارتان موفق باشید.
                    • M
                      Me roaya
                      ۱۶ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
                      من سال اول رشته ی حسابداریم من عاشق رشته امم
                      • ن
                        نوید بهمنی
                        ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۱۰
                        من ترم 7 رشته ی حسابداریم
                        • ع
                          علیزاده
                          ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
                          منم فوق لیسانس بیکار حسابداریم
                      • ع
                        علی
                        ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹
                        سلام. مطلب تون خوبه ولی کپی برداری از سایت مسیر ایرانیه. نمی دونم چرا در کشور ما بعضی ها فقط دنبال کپی بردارین واقعا متاسفم....
                        • آ
                          آزاده
                          ۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴
                          سلام،من به تازگی فارغ التحصیل رشته ی حسابداری شدم از دانشگاه پیام نور،وهیچی حسابداری بلد نیستم،چه کلاسایی برم تا یاد بگیرم واعتماد بنفس سر کار رفتن رو داشته باشم
                          • م
                            مینا
                            ۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۸
                            سلام من 15 ماه در موسسه حسابداری مشغول بودم با یک سوم حقوق اداره کار و هیچ چیز درست و حسابی و کاملی در مورد حسابداری یاد ندادند فقط بیگاری بود.و حقوق رو هم اضافه نمیکردند و میگفتند اینجا اموزشیه. وقتی خودم کاری پیدا کردم و وارد حسابداری شدم فهمیدم هیچی نمیدونم و تازیه کلاس ثبت نام کردم تا هم تجربه کاری داشته باشم هم با کلاسها مسایل روز رو بفهمم البته کلاس هم کار تجربه را نمیکنه
                            • م
                              ملینا
                              ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۵۴
                              باعرض سلام من فارغ التحصیل رشته حسابداری هستم با توجه به اینکه هیج جا بدون سابقه کار کار نمیدهند دست ما به نظرتون باید این سابقه کار را بدون این که ما کاری هم به ما داده نمی شودچگونه سابقه کار داشته باشیم؟
                              • ی
                                یه نفر
                                ۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۰۹:۲۰
                                دوست عزیز باید به شرکتهایی که کارآموز می پذیرند مراجعه کنید
                                • م
                                  میثم
                                  ۹ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
                                  خوب الان هیچ جا کار اموز نمیخواد.اگه شما سراغ داری بگو ما بریم
                                • م
                                  مهسا
                                  ۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۲۳:۲۱
                                  با عرض سلام
                                  درواقع این سوال همه هستش که وقتی سر کار نرفتیم پس سابقه کار از کجا بیاریم؟!
                                  حالا من نمیدونم از کدوم شهرید
                                  اما یکی از استادای ما بهمون گفت توی انقلاب(تهران)شرکت هایی هستن که کارآموز قبول میکنن و میتونید سابقه ی کار بدست بیارید
                                  اگر زرنگ باشیدم که همونجا به عنوان نیروی کار استخدامتون میکنن
                                  و جالبه یکی از دانشجوها همین کارو کرد و همون جا هم استخدام شد
                                  امیدوارم تونسته باشم کمکی به هم رشته ای های خودم کرده باشم
                                  موفق باشید

                                لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                ثبت پاسخ