آشنایی با شغل مدیر مالی

شغل مدیریت مالی چیست

مدیریت مالی، بر منابع و مصارف شرکت مدیریت می‌کند. مدیران مالی می‌خواهند سود شرکت  را در کوتاه مدت و ثروت سهام‌داران را در بلند مدت افزایش دهند. آن‌ها همچنین مسئول سلامت مالی سازمان اند و بایستی گزارش‌های مالی را تهیه، فعالیت‌های سرمایه گذاری را هدایت، استراتژی‌ها را توسعه و برای رسیدن به اهداف مالی بلند مدت سازمان برنامه‌ریزی کنند.

 

 

کار مدیر مالی چیست

نقش مدیر مالی با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و نرم‌افزاری در حال تغییر است. در گذشته وظیفه اصلی مدیر مالی نظارت بر مسایل مالی سازمان بود  اما اکنون بیشتر به تحلیل داده‌ها و دادن مشاوره به مدیران عالی برای سودسازی بیشتر و افزایش ثروت سهام‌داران می‌پردازند.

مدیر مالی اغلب به صورت تیمی کار می‌کند و به مدیران عالی شرکت یا سازمان مشاوره می‌دهد. برای مثال مدیران مالی دولتی باید در ثبت، رسیدگی و تخصیص بودجه متخصص باشند و مدیر مالی شاغل در بخش صنعت باید نحوه محاسبه و گزارش‌دهی بهای تمام شده کالا و محصولات تولیدی را به طور کامل بداند. علاوه بر این مدیران مالی باید با قوانین خاص مالیاتی که بر صنعت سازمان آن‌ها موثر است، آشنا باشند. آن‌ها با مدیران ارشد و واحدهای مالی و حساب‌داری ارتباط نزدیک دارند. مدیران مالی بیشتر به صورت تمام وقت کار می‌کنند  و حجم کار آن‌ها زیاد است.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر مالی

  • بسته به اینکه مدیر مالی در چه شرکتی با چه ابعاد و اندازه ای کار می کند، دارای وظایف متفاوت می باشد اما برخی از وظایف آن در همه شرایط یکسان است و تنها کم یا زیاد می شود. در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم :
  • تهیه گزارشات و صورت های مالی – به منظور ارائه به مراجع قانونی و نظارتی مثل اداره امور مالیاتی، بیمه و حسابرسان و همچنین ارائه به مدیران عالی شرکت
  • پاسخ به سازمان های نظارتی در صورت لزوم و دفاع از عملکرد قانونی شرکت
  • نظارت بر مسائل مالی جزئی سازمان برای اطمینان از قانونی بودن آنها
  • نظارت بر کارکنان مسئول گزارش دهی مالی و بودجه ریزی
  • بازنگری گزارشات مالی سازمان و یافتن راه های کاهش هزینه ها
  • تحلیل گرایش های بازار به منظور یافتن فرصت هایی برای تامین مالی بهتر، سرمایه گذاری در پروژه های جدید و یا پیشی گرفتن از شرکت های رقیب
  • کمک به مدیریت ارشد شرکت در گرفتن تصمیمات صحیح مالی

دانش و مهارت مورد نیاز مدیر مالی

  • مهارت‌های تحلیل و حل مشکلات: با توجه به اینکه هدف نهایی هر شرکت یا سازمان تجاری، کسب سود از جنس پول و مال است لذا پیچیده‌ترین مسایل شرکت‌ها در حوزه مالی و سرمایه گذاری است پس مدیر مالی شرکت بایستی در هر مرحله موانع را شناسایی و تحلیل و نسبت به حل مشکلات با کمک سایر مدیران اقدام کند.
  • مهارت‌های ارتباطی: برای ارتباط موثر با سایر مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های قانونی مانند اداره بیمه، مالیات و شرکت‌های حساب‌رسی
  • دقت و توجه به جزئیات: با توجه به سر و کار داشتن مدیران مالی با اعداد و ارقام ریز و درشت و اهمیت نقش رسیدگی و نظارتی آن‌ها در شرکت، دقت به جزئیات از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای آن‌ها است.
  • مهارت‌های ریاضی و فناوری اطلاعات: با توجه به نقش فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای در ثبت و گزارش‌دهی اطلاعات مالی، امروزه هیچ یک از مدیران مالی نمی‌توانند بدون آگاهی و تسلط در این زمینه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
  • مهارت‌های سازماندهی: به منظور مدیریت، رسیدگی و سازماندهی مناسب کارکنان بخش مالی شرکت و همچنین توان ارائه گزارش‌های ساختاریافته و هدف‌مند به مدیر ارشد شرکت

تحصیلات، بازار کار و فرصت‌های  شغلی برای مدیران مالی

فارغ‌التحصیلان رشته‌های حساب‌داری،  اقتصاد، مدیریت مالی و سایر گرایش‌های مدیریت به خصوص بازرگانی، صنعتی و دولتی در صورت ورود به این شغل نسبت به دیگران از بخت بیشتری برای موفقیت برخوردارند. همچینن با توجه به استقبال جامعه از رشته‌های میان رشته‌ای در سال‌های اخیر، به ویژه رشته‌های حوزه مدیریت، گرایش MBA در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت، فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی با مسایل مالی و حساب‌داری آشنا شده‌اند و برای ورود به شغل مدیر مالی آمادگی لازم را دارند.

مدیران مالی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی از جمله بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند. به عبارت دیگر همه شرکت‌ها برای رشد و بقای خود به مدیریت مالی یعنی افزایش سود و افزایش دارایی‌های شرکت نیاز دارند. در شرکت‌های کوچک‌تر این نقش بر عهده مدیر عامل و حساب‌دار شرکت است و در شرکت‌های بزرگ که بخش مالی مجزا دارند این وظیفه بر عهده مدیر مالی قرار است.

به طور کلی با توسعه  بخش خصوصی در کشور و همچینن کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی در سال‌های آتی، پیش‌بینی می‌شود توجه شرکت‌ها به مدیران مالی بیش از پیش معطوف گردد و تقاضای بازار برای استفاده از خدمات تخصصی آن افزایش یابد. 

شخصیت‌های مناسب شغل مدیر مالی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای آشنایی با شغل مدیر مالی

  • ک
    کسری
    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۰۹:۴۱
    سلام میگم داخل دانشگاه خودشون کار با رایانه رو آموزش میدن
    • s
      sahar
      ۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵
      سلام.درسته شغلیه که وقتی از حسابرس و مالیات میخوان شرکت بیان چند روز تا اخر شب کار میکنند؟یعنی همه شرکت ها اینجوری هستن؟یا در طول سال بابرنامه و منظم کار کنند همون ساعت کاریشون کفایت میکنه؟
      • م
        مریم
        ۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
        سلام کمی اطلاعات درمورد فعالیتهای مربوط به کارشناس امور مالی در یک اداره میخواستم
        • آ
          آرشام
          ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶
          سایتتون فوق العادس برای انتخاب رشته دانشگاه خییییلی بهم کمک کرد این معرفی رشته ها و شغل ها فوق العاده بود خیلی ممنونم
          • پشتیبان چهار
            ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳
            با سلام
            کاربر عزیز از لطف شما سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی اعتماد شما باشیم
            با تشکر

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ