آشنایی با شغل معلم

آشنایی با شغل معلم

اگر بچه‌ها را دوست دارید و می‌خواهید به آن‌ها در مسیر موفقیت کمک کنید، این شغل برای شما مناسب است.

 

 

ظرافت ‌های کار معلمی

معلمی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید. معلم باید زمان زیادی از وقت خود را با بچه‌ها بگذراند، به امر تدریس مشتاق و مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. او باید صبور و خوش‌اخلاق باشد و با برقراری روابط خوب و نزدیک با بچه‌ها و والدین بتواند در بین بچه‌ها شوق یادگیری ایجاد کند.  معلم با دانش‌آموزان مختلفی که هر کدام فرهنگ، رفتار، استعداد و توان یادگیری متفاوتی دارند، سر و کار دارد و از این‌رو رفتار او بایستی با ظرافت‌هایی همراه باشد. او همزمان کارهای زیادی را باید انجام  دهد: تدریس، مدیریت و حفظ آرامش دانش‌آموزان، مشاوره، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش‌آموزان کم‌انگیزه. مهم‌ترین ویژگی هر معلم، به روز بودن و همگامی او با تغییرات فناوری، فرهنگی و اجتماعی است. او باید با آخرین روش‌های آموزشی دنیا آشنا باشد و در حد توان آن‌ها را به کار گیرد. باید سعی کند دروس مختلف را به صورت کاربردی به دانش‌آموزان آموزش دهد.

نظام آموزشی ما هم اکنون بر پایه ۶، ۳، ۳ پایه‌ریزی شده است. یعنی ۶ سال ابتدایی، ۳ سال دوره متوسطه اول و ۳ سال دوره متوسطه دوم که به دوره‌های متوسطه، دبیرستان و به معلمان این مقاطع دبیر گفته می‌شود. معلمان هر مقطع خصوصیات منحصر به فردی دارند. مثلا در سطح پیش دبستان، معلم باید بچه‌ها را برای ورود به نظام آموزشی کشور آماده کند. در دوره متوسطه اول که بیشتر دانش‌آموزان در سن بلوغ هستند او باید با در نظر گرفتن این موضوع و کسب آگاهی‌های لازم، رفتارهای مناسبی را در برخورد با آن‌ها بروز دهد.

معلمی که به استخدام آموزش و پرورش درآمده است بایستی ۲۴ ساعت در هفته را در مدارس دولتی تدریس کند. اما زمان تدریس در مدارس غیر انتفاعی یا آموزشگاه‌ها با توافق بین معلم و مدیر  مجموعه آموزشی مشخص می‌شود. برخی معلمان بعد از ساعات کاری خود به تدریس‌های خصوصی، برنامه‌ریزی دروس و شرکت در برخی جلسات با مسئولان آموزشی یا والدین می‌پردازند.  توجه به این نکته ضروری است که معلمان مدارس در سه ماه تابستان تعطیل هستند و این یکی از مزایای این شغل محسوب می‌شود. محل کاری معلمان در مدارس مختلف و برای برخی سایر مراکز آموزشی هم می باشد.

وظایف معلم

  • برنامه‌ریزی دروس و تهیه محتوای درسی
  • تدریس و آموزش دروس به دانش‌آموزان
  • نمره دادن و ارزیابی کارهای دانش‌آموزان
  • مدیریت رفتار دانش‌آموزان و برخورد مناسب با آن‌ها
  • توجه به مشکلات و مسایل شخصی دانش‌آموزان و کمک به رفع آن‌ها
  • همکاری با متخصصانی مانند روان‌شناسان آموزشی یا مددکاران اجتماعی
  • ارتباط داشتن و صحبت با والدین در خصوص فرآیند پیشرفت بچه‌ها
  • شرکت در جلسات مدرسه
  • مهارت و دانش مورد نیاز معلمی
  • داشتن علاقه و اشتیاق زیاد به آموزش
  • توانایی خوب در تدریس
  • توانایی ایجاد و گسترش روابط خوب با دانش‌آموزان، والدین، مسئولان مدرسه
  • تعهد کاری زیاد و رعایت برابری بین دانش‌آموزان
  • توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل
  • ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش‌آموزان
  • توانایی سازماندهی و مدیریت زمان
  • توانایی مدیریت کلاس و برخورد صحیح با رفتارهای نامناسب
  • صبر و خوش خلقی

تحصیلات و  بازار کار شغل معلمی

یک معلم می‌تواند در انواع مدارس دولتی و غیر انتفاعی تدریس کند. همچنین تدریس خصوصی یا تدریس در آموزشگاه‌های کنکور نیز از فرصت‌های شغلی مناسب برای یک معلم است. معلمان مدارس دولتی با افزایش سابقه کاری و اندوختن تجربه، می‌توانند به سمت‌های معاون و مدیر مدرسه یا سمت  در اداره آموزش و پرورش دست یابند. 

برای معلم شدن باید تحصیلات دانشگاهی داشت. داوطلبان شغل معلمی می‌توانند در دانشگاه فرهنگیان وابسته به وزارت آموزش و پرورش  (مراکز تربیت معلم سابق) در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. جذب نیرو در آموزش و پرورش از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد. از سال ۱۳۹۴ به بعد با توجه به تعداد زیاد معلمان بازنشسته و لزوم جایگزینی معلمان جدید و کافی نبودن فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پروش از طریق آزمون استخدامی و برگزاری دوره‌های یک ساله معلمی در دانشگاه فرهنگیان برای پذیرفته‌شدگان،  فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های کشور را تحت عنوان معلمان ماده ۲۸ استخدام کرده است. استخدام در آموزش و پرورش از این طریق صرفا با انتشار آگهی و دفترچه آزمون و مشاهده شرایط امکان‌پذیر است. همچنین برای تدریس در مدارس غیر انتفاعی کافی است با مراجعه به این مدارس یا ارسال رزومه از طریق مشاهده آگهی استخدام معلم در سایت اقدام کنید.

شخصیت‌های مناسب شغل معلمی

در انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۷ نظر برای آشنایی با شغل معلم

  • ز
    زهره
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
    سلام ؛ وقتتون بخیر باشه . من یه سوال داشتم اونم اینکه برای معلم شدن باید کدوم رشته رو در پایه نهم انتخاب کرد ؟
    • آ
      آوا
      ۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۰۱
      انسانی
    • ع
      علی
      ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰
      آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1400چه تاریخی شروع میشود
      • ز
        زکیه شمعی
        ۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
        من خیلی معلمی رو دوست دارم بچه ها آینده کشورم رو کمک کنم رو به جلو برند پیشرفت کنند حتی اونی که درسش ضعیف باشد بفهمموم علم چیزی بعدی نیست باعث افتخار ر خانواده ام باشم
        • ح
          حمید
          ۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
          در قسمت درآمد بسیار اطلاعات ناقصی دارید، و صرفا یک سری اطلاعات کهنه درباره سایر کشور ها گذاشته اید که هیچ فایده ای ندارد.
          حقوق معلمی که فقط موظفی خود را انجام میدهد از سال اول فقط ۱/۵۰۰/۰۰ تومنه و به مرور زیاد میشه و هیچوقت از ۳/۵۰۰/۰۰ بیشتر نمیشه حتی بعد از بیست سال سابقه
          • ز
            زهرا
            ۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
            سلام خسته نباشید من لیسانس مدیریت مالی دارم با معدل ۱۶ به معلمی علاقه دارم میتونم معلم بشم؟!
            • پشتیبان چهار
              ۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۲
              با سلام
              کاربر عزیز باید شرایط استخدامی آموزش و پرورش را مطالعه نمایید.برای مشاهده اینجا کلیک کنید.
              با تشکر

            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

            ثبت پاسخ