آشنایی با رشته تاریخ

آشنایی با رشته تاریخ

درس تاریخ در آموزش و پرورش تنها به بازخوانی گذشته و هیاهوی قدرتمندان و پادشاهان می‌پردازد و بر همین اساس حتی بهترین دانش‌آموزان نیز تاریخ را مجموعه‌ای از حوادث می‌دانند. اما آیا چنین دیدگاهی صحیح است؟ آیا تاریخ مثل یک داستان یا رمان، مجموعه‌ای از حوادث تلخ و شیرین را به حالت روایی و نقلی محض منتقل می‌کند و هدف آن افزایش معلومات دایره‌المعارفی است؟

 

 

معرفی اجمالی رشته تاریخ

تاریخ، قواعدی است که ثبت وقایع موثر بر مردم یک ملت را با حفظ تسلسل تاریخی و زمانی آن مطالعه می‌کند و مبنی بر تحقیق منتقدانه منابع اطلاعاتی و توضیح دلایل آنها است. هدف تاریخ‌دان این است که فعالیت‌های ثبت شده انسان را مدل‌سازی کند تا درک عمیق‌تری از آن داشته باشد. این درک از اعمال انسان، موضوعی کاملا جدید است و به پیشرفت‌های علم تاریخ در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ برمی‌گردد که توسط تاریخ‌دانان حرفه‌ای ایجاد شد. باید توجه داشت تاریخ تنها گردآوری روایات و مقایسه آن‌ها و شناخت واقعیت حوادث گذشته نیست. ورای این کار،‌ نظر به توجیه و تفسیر این واقعیات دارد که بین جزئیات رابطه برقرار می‌کند و آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این کار در واقع عبارت از تجدید بنای گذشته است به کمک مصالح و موادی که اینجا و آنجا از بقایای آوار حوادث باقی مانده است.

در واقع علم‌ تاریخ‌ تحولات‌ گذشته‌ جامعه‌ انسانی‌ را که‌ می‌تواند زمینه‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ داشته‌ باشد، مورد مطالعه‌ قرار می‌دهد. به‌ همین‌ دلیل‌ رشته‌ بسیار گسترده‌ای‌ است‌ و اشتباه‌ است‌ که‌ آن‌ را صرفا مطالعه‌ مواد خام‌ تاریخی‌ بدانیم‌ بلکه‌ دانشجو فرا می‌گیرد که‌ چگونه‌ از تحلیل‌ و تلفیق‌ مواد خام‌ تاریخی‌ به‌ نتایج‌ علمی‌ برسد. به‌ عبارت‌ دیگر آموختن‌ روش‌ تاریخی‌ به‌ مورخ‌ کمک‌ می‌کند تا از میان‌ انبوهی‌ از مواد خام‌، مواد خام‌ معتبر را جدا کند و بر اساس‌ روش‌ تاریخی‌ از بررسی‌ آن‌ها به‌ نتیجه‌ علمی‌ برسد. در حالی‌ که‌ حتی‌ مطالعه‌کنندگان‌ جدی‌ تاریخ‌ که‌ غیر حرفه‌ای‌ هستند، هیچ‌ معیاری‌ برای‌ تشخیص‌ و تعیین‌ صحت‌ و سقم‌ رویدادهای‌ یک‌ کتاب‌ تاریخی‌ ندارند و گاه‌ از آثار غیر موثق‌ و غیر معتبر استفاده‌ می‌کنند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل

  • دروس‌ پایه‌:  کلیات‌ و مبانی‌ علم‌ تاریخ‌، متون‌ تاریخی‌ به‌ زبان‌ فارسی‌، عربی‌ و خارجی‌، روش‌ تحقیق‌ ، تاریخ‌نگاری‌ و تحولات‌ آن‌ در ایران‌ و جهان‌، گاه‌شماری‌ و تقویم‌، مبانی‌ تاریخ‌ اجتماعی‌ ایران‌، تاریخ‌ اندیشه‌های‌ سیاسی‌ در ایران‌ و اسلام‌، کلیات‌ جغرافیا، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، مبانی‌ علم‌ سیاست‌، فلسفه‌ تاریخ‌
  • دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:  تاریخ‌ ایران‌ از ایلامی‌ها و آریایی‌ها تا پایان‌ دوره‌ هخامنشی‌، دوره‌ سلوکی‌ و اشکانی‌، تاریخ‌ ایران‌ در دوره‌ ساسانیان‌، تاریخ‌ تحولات‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ ایران‌ (از ورود اسلام‌ تا پایان‌ حکومت‌ علویان‌ طبرستان‌، دوره‌ سلجوقیان‌، دوره‌ سامانیان‌، دیلمیان‌، غزنویان‌، دوره‌ غوریان‌ و خوارزمشاهیان‌، دوره‌ حمله‌ مغول‌ و ایلخانان‌، از زوال‌ ایلخانان‌ تا آغاز حکومت‌ صفویان‌، دوره‌ افشاریان‌ و زندیان‌، آغاز دوره‌ قاجار تا انقلاب‌ مشروطیت‌، انقلاب‌ مشروطیت‌ تا انقراض‌ حکومت‌ قاجاریه‌، از انقراض‌ قاجاریه‌ تا کودتای‌ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) ، انقلاب‌ اسلامی‌ و ریشه‌های‌ آن‌، تاریخ‌ تحولات‌ سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ جهان‌ اسلام‌ (از میلاد پیامبر اکرم‌(ص‌) تا سال‌ ۴۱ هجری‌، از سال‌ ۴۰ هجری‌ تا ۲۲۷ هـ . ق‌، از سال‌ ۲۲۷ هـ . ق‌ تا سقوط‌ بغداد از قرن‌ هفتم‌ تا دهم‌ هجری‌)، تاریخ‌ تشیع‌، تاریخ‌ تحلیلی‌ زندگانی‌ ائمه‌ معصومین‌(ع‌) ، تاریخ‌ عثمانی‌ و خاورمیانه‌، تاریخ‌ یونان‌ و رم‌، تاریخ‌ بیزانس‌، تاریخ‌ اروپا در قرون‌ وسطی‌، تاریخ‌ اروپا در قرون‌ جدید، تاریخ‌ اروپا از انقلاب‌ فرانسه‌ تا جنگ‌ جهانی‌ اول‌، تاریخ‌ اروپا از جنگ‌ جهانی‌ اول‌ تاکنون‌

توانایی‌های‌ لازم

دانشجوی‌ تاریخ‌ باید نظم‌ و دقت‌ فراوان‌ و توان‌ به‌ تصویر کشیدن و نقد کردن وقایع‌ تاریخی‌ را داشته‌ باشد. پایه‌ علم‌ تاریخ‌، فلسفه‌، زمینش جغرافیا و دیواریش جامعه‌شناسی‌، اقتصاد، سیاست‌ و فرهنگ‌ است‌ و دانشجوی‌ تاریخ‌ باید با این‌ علوم‌ آشنا باشد و از نتایج‌ آنها بهره‌ ببرد. فردی‌ می‌تواند در رشته‌ تاریخ‌ موفق‌ شود که‌ از پوسته‌ رویی‌ رویدادها عبور کند و مسائل‌ عمیق‌تری‌ را درباره‌ آن‌ها بفهمد و از ارتباط‌ بین‌ دو رویداد پی‌ به‌ رویداد سوم‌ ببرد و با دیدن‌ یک‌ رویداد به‌ علل‌ پنهان‌ و آشکار آن‌، اشاره‌ کند. همچنین‌ دانشجو باید با ادبیات‌ فارسی‌، آمار و ریاضی‌ آشنایی‌ داشته‌ باشد تا بتواند به‌ یاری‌ ادبیات‌ فارسی‌ هم‌ از منابع‌ گذشته‌ که‌ رنگ‌ ادبی‌ دارند، استفاده‌ کند و هم‌ مفاهیم‌ تاریخی‌ را به خوبی‌ بیان‌ نماید و به‌ یاری‌ آمار و ریاضی‌ نیز، هرچه‌ بیشتر زبان‌ دستاوردهای‌ علم‌ تاریخ‌ را کمـی‌ کند و داده‌های‌ تاریخ‌ را در قالب‌ اعداد بیان‌ نماید.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ تاریخ‌ در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ موزه‌ها، مراکز اسناد ملی‌ و سازمان صدا و سیما برای‌ بررسی‌ مسائل‌ تحقیقی‌ تاریخ‌ در حد تحقیقات‌ بین‌المللی‌ به‌ کار مشغول‌ می‌شوند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۹ نظر برای آشنایی با رشته تاریخ

  • ت
    تاریخ دان
    ۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۳۲
    سلام چرا انقدر با نا امیدی از تاریخ حرف میزنید بنظر بنده تاریخ رو دونستن ،مقدمه ی آگاهی انسان نسبت به جامعه ی خودش هست
    با دونستن تاریخ هم میشه از گذشته عبرت گرفت و هم آینده رو پیش بینی کرد
    در مورد بازار کار هم کسی که تلاشگر باشه حتما شغل مناسبی پیدا میکنه کما اینکه در همین صفحه ذکر شده
    • ت
      تارا
      ۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۰
      سلام. امیدوارم پیام من و ببینین . میشه لطفا بگین منابع ارشد تاریخ کدوما هستن؟ تو نت زدم ولی منابع خیلی زیاده. مهم هاشو لطفا بگین 🙏🙏
    • ع
      علی
      ۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۶
      واقعا رشته تاریخ خوندن یعنی نابودی عمر و زندگی
      • ت
        تينا هوشيار
        ۲۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
        من دیپلم ریاضى دارم و کنکور ریاضى ثبت نام کردم.
        تصمیم گرفتم"تاریخ" بخونم،آیا میتونم در انتخاب رشته تاریخ و انتخاب کنم؟
        • ع
          علی
          ۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷
          اصلا نیاید این رشته نه بازار کار داره نه شغل
          • ت
            تارا
            ۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۰
            سلام. امیدوارم پیام من و ببینین . میشه لطفا بگین منابع ارشد تاریخ کدوما هستن؟ تو نت زدم ولی منابع خیلی زیاده. مهم هاشو لطفا بگین 🙏🙏
          • د
            دبیر تاریخ
            ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۰۰
            دوست عزیز شما برا اینکه تاریخ بخونید باید کنکور انسانی شرکت کنید چون درس تاریخ مختص علوم انسانیه
            • ت
              تارا
              ۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۰۳:۵۴
              سلام. شما از منابع ارشد تاریخ اطلاع دارین ؟
              • ف
                فریماه
                ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵
                سلام. هموناییکه توی اینترنت میبینید معتبر هستن و سوالات ازوناس. میتونید از کتابای مدرسان شریفم استفاده کنید. من با کمک اونا رتبه پنجاه شدم.

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ