آشنایی با شغل آهنگ‌ساز

آشنایی با شغل آهنگ‌ساز

آهنگ‌سازی ترکیب و نت‌نویسی قطعات موسیقی برای اجرای یک نوازنده یا ارکستر است.

 

 

کار آهنگ‌ساز چیست

آهنگساز  آثار موسیقی را تالیف می‌کند. او در حقیقت نویسنده موسیقی است که با احاطه کامل به علم موسیقی، ایده‌های فکری خود را در قالب موسیقی به رشته تحریر در می‌آورد. در حقیقت در دنیای موسیقی به دلیل نیاز به دانش زیاد و گستردگی کار آهنگ‌سازی، از آهنگ‌ساز به عنوان دانشنامه موسیقی نام می‌برند. او صرفا ملودی نمی‌سازد بلکه مانند هر حرفه دیگری باید در مراکز آموزشی مرتبط تحصیل کند تا از حیطه‌های مختلف موسیقی مانند رهبری ارکستر، سازشناسی، سازبندی، هارمونی، پُلی‌فونی و کنتراپوئن  آگاه شود.

هر آهنگ‌ساز باید حداقل یک ساز، به ویژه پیانو را به خوبی بنوازد.  آهنگساز معمولا برای آهنگ‌سازی از ساز استفاده می‌کند و هم‌زمان می‌نوازد و لحن و حس خود را روی ترانه اعمال می‌کند. البته نواختن ساز اجبار نیست زیرا او می‌تواند با تکیه به تبحر خود و شناخت موسیقی بدون استفاده از ساز و تنها با زمزمه و تکرار ترانه آهنگ‌سازی کند. آهنگساز تعیین می‌کند یک ترانه با چه لحنی، در چه گامی، با چه صدایی، در چه دستگاهی و چه سبکی (پاپ، راک، رپ، جاز و بلوز)  خوانده شود. تعیین اینکه کجای ترانه باید با صدای بلند یا پایین خوانده شود، اوج و فرود ترانه کجا باشد و برخی اوقات انتخاب ترجیع بند (نقطه اوج ترانه که معمولا تکرار می‌شود) نیز اگر در ترانه مشخص نشده باشد، در اختیار آهنگساز است.

 در آهنگ‌سازی حرفه‌ای مثل ارکسترال، آهنگ ساخته شده به صورت نُت یادداشت می‌‌شود که پارتیتور نام دارد. اما در آهنگ‌سازی‌های معمولی یا بهتر است گفته شود «ملودی‌سازی» معمولا نُت‌نویسی انجام نمی‌شود و ملودی ساخته شده با ابزاری ضبط و ذحیره می‌شود. این را می‌توان نوع غیر حرفه‌ای از آهنگ‌سازی تلقی کرد. آهنگساز باید فردی خلاق و هنرمند باشد او باید دانش و شناخت خوبی از عرصه موسیقی داشته باشد و با پشتکار زیاد آثار ارزشمندی را تولید کند.

وظایف آهنگ‌ساز

  • نوشتن و تولید آهنگ برای ارکسترها، گروه‌های موسیقی، فیلم‌ها و تئاترها
  • کسب اطلاع از جدیدترین تغییرات و پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه موسیقی
  • شنیدن انواع آثار آهنگ‌سازان مختلف (در الهام گرفتن و ایجاد آهنگی جدید بسیار موثر است)
  • آموزش آهنگ‌سازی
  • اجرای ارکستر (نوازنده یا رهبر)
  • انجام تمرینات مستمر
  • همکاری با افرادی از جمله تنظیم کننده، خواننده و نوازنده

مهارت و توانمندی‌های مورد نیاز آهنگ‌سازی

  • داشتن علاقه و ذوق هنری
  • آشنایی با علم موسیقی
  • خلاقیت بالا
  • داشتن صبر و پشتکار زیاد
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب

تحصیلات لازم برای ورود به شغل آهنگ‌سازی

علاقه‌مندان به آهنگسازی می‌توانند پس از پایه ششم ابتدایی در صورت داشتن شرایط لازم و قبولی در آزمون‌های اولیه، وارد هنرستان‌های موسیقی شوند. تحصیل در این هنرستان‌ها  چندین سال طول می‌کشد و رشته‌های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز خارجی و آهنگ‌سازی در آن‌ها آموزش داده می‌شود. افراد در صورت تمایل می‌توانند پس از اخذ دیپلم، رشته خود را در مرکز علمی و کاربردی موسیقی ادامه دهند و یا با گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی و قبولی در آزمون کنکور، وارد دانشگاه‌های کشور شوند. رشته آهنگ‌سازی در دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد. شرکت در دوره‌های آزاد آهنگ‌سازی نیز راه دیگری برای علاقه‌مندان است. آنچه برای ورود به شغل آهنگ‌سازی و موفق شدن در آن مهم است، داشتن علاقه، پشتکار و توانایی جسمی مناسب است.

آینده شغلی، بازار کار و فرصت‌های استخدامی آهنگ‌ساز

آهنگساز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما استخدام می‌شود. او همچنین می‌تواند در آموزشگاه‌های آزاد موسیقی تدریس کند. بسیاری از آهنگ‌سازان نیز به صورت مستقل و خصوصی کار می‌کنند و به ساخت آهنگ‌های مختلف می‌پردازند. برخی از آنان که سرمایه و تجربه کافی دارند، اقدام به تاسیس آموزشگاه یا راه‌اندازی استودیو موسیقی می‌کنند.

آهنگ‌سازی هنری است که تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری وابسته است. یک اثر وقتی ارزش دارد که از ذوق و تخیل آهنگ‌ساز نشات گرفته باشد.  آهنگ‌سازی که توانمند و قوی باشد و در کار خود پشتکار لازم را داشته باشد، مطمئنا با فرصت‌های شغلی خوبی نیز روبه‌رو خواهد شد. با توجه به نیاز روحی  و روانی همیشگی انسان‌ها به موسیقی، نیاز به آهنگ‌سازان خلاق نیز همیشه وجود دارد و هیچ‌گاه نمی‌توان بازار کار آهنگ‌سازی را اشباع شده تلقی کرد. زیرا متناسب با تنوع علایق و سلایق انسان‌ها، فرصت‌های جدید برای کنار هم قراردادن نت‌های موسیقی و ساخت آهنگ‌های نو وجود دارد.

شخصیت‌های مناسب شغل آهنگ‌سازی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳۴ نظر برای آشنایی با شغل آهنگ‌ساز

  • ‌‌‌‌‌
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۰۴:۵۷
    سلام
    برای آهنگسازی نواختن موسیقی و.... باید در انتخاب رشته هنر رو انتخاب کنیم؟
    • ا
      الیاس
      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰۰:۴۳
      سلام . من 19 سالمه. علاقه فوق شدیدی ب موسیقی خوانندگی میکس و ... دارم اما همش دو دل هستم که نکنه این رشته و موسیقی اشباع بشه و کلی کار کنم و اخرش همبیکار بمونم و نتونم رو پای خودم واستم... اونقد علاقه ئارم ک گیتار رو دوسال پیش خودم بدون تدریس یاد گرفتم.... همش ترس دارم واسه شروع این مسیر...ایا این تفکر درسته؟؟؟ خواهشن راهنمایی کنید.... خیلی مرسی
      • م
        محمد
        ۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۲
        سلام من تقریبا پیانورو کامل بلدم میتونم برم اهنگسازی
        • ع
          علیرضا بهمنی
          ۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۳
          سالم ببخشید از اساتید بزرگ سوال داشتم. من داداشم صدای خوب و علاقه بسیاری به اهنگسازی و خوانندگی دارد می خواستم ببینم ایا در اینده برای این شاخه و حرف کار هست و دروس سختی دارد یا نه...ممنونم وبرای استدیو موسیقب هم راهنمایی کنید
          • ع
            علیرضا بهمنی
            ۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
            سلام من داداشم صدای خوب و علاقه بسیاری به اهنگسازی و خوانندگی دارد می خواستم ببینم ایا در اینده برای این شاخه و حرف کار هست و دروس سختی دارد یا نه...ممنونم
            • ع
              علی رضا اسکندری
              ۱۶ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۶
              سلام من 17سالمه رشته تجربی ام .وهیچ دانشی از موسیقی ندارم فقط با برنامه هایی مثل اف الاستودیو کار کردم و به صورت تجربی بلدم‌.میخواستم بدونم آیا میشه بدون مدرک موسیقی استودیو بزنم؟ یا نه؟
              ممنون میشم راهنماییم کنید.
              • R
                Reza shogaei
                ۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
                سلام دوستان هرکی میخاد بجایی برسه هیچی ام نباشه هزینه پرداختی رو فراهم کنه قول میدم به مکان و موقعیتی ک میخاد میرسه
              • س
                سحر
                ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
                میخام برم اهنگسازی ک در کنار اهنگسازی هم استاد ویالن باشم یجورایی ۲ تا شغل...ولی تو کشور ما اینده مشخص نیس.ب مشورت نیاز دارم
                • س
                  سحر
                  ۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
                  سلام من امسال میخام‌کنکور هنر بدم خودم چندین ساله ک ویالن میزنم و امسال کنکور هنر برای دانشگاه تهران میخام بدم...ولی اینده شغلیش چطوریه ماهیانه حدودا چقدر در امد داره؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
                  • H
                    H E C T O R
                    ۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
                    اگه به فکر این هستی که اولش پول پارو کنی کاملا غلطه . اولین دیدگاه باید این باشه که در اون ضمینه به یجایی برسی که حرفی برای گفتن داشته باشی . دومین دیدگاه به فکر گزاشتن کنسرت . سومین کاور اهنگ های مشهور و گزاشتنشون داخل یوتیوب و به دوستان بگید تا برای شمادر بین اقوامشون تبلیغ کنن بین دوستانشان.بعدش میتوانید 2 کار انجام دهید : 1: برید کشور های خارجی برای دانشگاه و در حین خواندن رشته ی موسیقی در دانشگاه کلاس موسیقی بزنید . 2: میتوانید داخل کشور بمونید و یک کلاس اموزش نوازندگی با ویالون باز کنید شروع به کار کنید و در ضمن ویالن جزء ساز های سخت حساب میشه و اینکه شما ویالن بلدید خیلی عالیه :)
                  • ف
                    فرزاد بوستانچی
                    ۲ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۴۲
                    با سلام.کارشناس اهنگسازی و تنظیم اهنگ از دانشگاه هنر تهران هستم.8مدل ساز مینوازم و با اساتید برتر تهران در این حرفه همکاری کرده ام.در صورت نیاز برای همکاری در خدمتتون هستم.
                    • ف
                      فرزاد بوستانچی
                      ۲ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۳۷
                      با سلام.کارشناس اهنگسازی و تنظیم اهنگ از دانشگاه هنر تهران هستم.8مدب ساز مینوازم و با اساتید برتر تهران در این حرفه همکاری کرده ام.در صورت نیاز برای همکاری در خدمتتون هستم.
                      • A
                        Arghavan
                        ۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۰۶
                        سلام خسته نباشید
                        ببخشید یه سوال خیلی ذهن من رو خیلی درگیر کرده و از هر کس میپرسیدم نمیدونست
                        دخترا هم میتونن اهنگساز بشن توی ایران ؟؟؟؟؟؟؟
                        • ع
                          عسل
                          ۳ دی ۱۳۹۹، ۰۰:۵۰
                          سلام من هیچ سازی بلد نیستم ولی استعدادشو دارم و علاقه ی خیلی زیادی دارم به این کار خواستم بپرسم اگر برم برای اموزش ساز ها بعدش باید چیکار کنم؟
                          نیاز به مشورت دارم ممنون میشم کمکم کنید و بگید اولین گامی که باید بردارم چیه؟
                        • ی
                          یک دوست
                          ۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۱
                          دوستان لطفا در ساختن آهنگتون دقت کنید و آهنگی تولید کنید که جامعه را در فساد و جمود فرو نبره حتی اگر برای آن کار سهوا و بر روی خطا بهتون مجوز دادند
                          • ح
                            حسن افشار
                            ۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
                            سلام خسته نباشید
                            فارغ تحصیل رشته ی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین هستم و ٢۵ سالمه
                            علاقمند به آهنگسازی و موسیقی
                            مدرس گیتار پاپ و کلاسیک
                            نمونه کار آهنگسازی هم دارم
                            لطفا اگر میتونید برای کار در مورد آهنگسازی بهم کمک کنید و اینکه بهتره برای فعالیتها بیشتر از کجا شروع کنم
                            • n
                              n
                              ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
                              سلام من میخوام برم رشته اهنگسازی ولی نه درس هاشو خوندم نه با ساز خاصی کار میکنم گیتار هم دارم اما خیلیی خیلییی کم بلدم درواقع هیچی بلد نیسم چیکارکنم بعد یه سوال دیگه ازمون عملیش چجوریه توروخدا راهنمایی کنید
                              • آ
                                آرش
                                ۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۵:۰۰
                                درود دوست عزیز
                                بنظر من اول برو کتاب تئوری موسیقی آقای پرویز منصوری رو بگیر و مطالعه کن بعد یک ساز رو شروع کن بصورت قانونی یاد بگیر یعنی برو کلاس بعد سلفژ و هارمونی و ...
                              • P
                                Pouya
                                ۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
                                سلام
                                میخواستم بدونم اگر سراغ اینکار بروم در آینده شغلی گیرم میاید یا خیر چون خیلی هارو دیدم ک با لیسانس موسیقی بیکارند
                                لطفا پاسخ دهید
                                • n
                                  n
                                  ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
                                  سلام کلا هیچ رشته ای اینده شغلی نداره
                                  • ق
                                    قائم
                                    ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۰
                                    اتفاقا به نظر من اگه علاقه به این کار داشته باشی یه استودیو مستقل برای خودت بزنی اولش درآمدش کمه ولی بعدا درآمدت افزایش میابد
                                • ن
                                  ناشناس
                                  ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۱۵
                                  سلام .ببخشید میشه بدون داشتن مدرک داننشگاهی ساختن ملودی رو یادبگیریم؟اگه جواب بدین ممنون. میشم
                                  • ف
                                    فاطمه
                                    ۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸
                                    سلام فوق لیسانس موسیقی دارم ولی هیچ جا منو بکار نمیگیرن چون خانم هستم متاسفانه
                                    • ح
                                      حامد مقرب
                                      ۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵
                                      سلام آیا شما به آهنگسازی وارد هستید وساز تخصصیتون چیه
                                    • م
                                      محمد
                                      ۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۰۵
                                      سلام .
                                      یعنی من که کلاس نهم هستم و سال بعد یعنی دهم باید رشته داشته باشم نمیتونم ؟ چون که کلاس ششم رو خوندم؟
                                      • س
                                        ستاره
                                        ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۳۹
                                        سلام. شغل آهنگسازی برای زنان و دختران هم مناسبه؟؟؟ توی کشور ما از آهنگساز خانم هم استفاده میشه؟؟؟
                                        • m
                                          mahdyar
                                          ۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸
                                          سلام آیا به نواختن ساز مشغول هستید یا با DAW کار میکنید؟
                                        • م
                                          مونا
                                          ۲۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۹:۰۶
                                          سلام من خیلی علاقه دارم به اهنگسازی ولی خانواده ام برای هر رشته ای که انتخاب میکنم ایراد میگیرند واسم دعا کنید رشته ای که دوس دارمو بیارم و موفق بشم
                                          • O
                                            Omid
                                            ۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
                                            امیدوارم و دعا میکنم ک ب شغل ایده آل خود برسید
                                          • ن
                                            نفیسه
                                            ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۰۷
                                            سلام خیلی به دردم خورد ممنون

                                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                            ثبت پاسخ