آشنایی با شغل کارشناس صنایع غذایی

آشنایی با شغل کارشناس صنایع غذایی

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته‌بندی شده،  صنایع تولید مواد غذایی و کارخانه‌های تولیدی در جهان رشد چشم‌گیری داشته‌اند. اگر به تولید و تهیه مواد غذایی علاقه زیادی دارید، این شغل برای شما مناسب است.

 

 

کار متخصص صنایع غذایی چیست

برای اینکه محصولاتی سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش‌های بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی انجام می‌شود.

متخصص صنایع غذایی درباره  اصول و روش‌های نگهداری، بسته‌بندی و کنترل کیفی مواد غذایی دانش و تخصص لازم را دارد. او به عنوان بخشی از زنجیره تولید معمولا مسئول فنی کارخانه‌های تولید مواد غذایی است و از زمان ورود مواد اولیه به کارخانه تا زمان بسته‌بندی و عرضه محصولات، کنترل و نظارت کافی بر فرآیند تولید دارد. این فرد در مراحل مختلف از مواد در حال تولید نمونه‌برداری می‌کند و آن را در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. 

یک متخصص صنایع غذایی در یکی از رشته‌های علوم و صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی یا مهندسی شیمی تحصیل کرده است. بنابراین با توجه به رشته تحصیلی و تخصصی دارد در فرآیند تولید مواد غذایی وظایف خاصی را بر عهده می‌گیرد که برخی از آن‌ها با یکدیگر مشترک اند. متخصص صنایع غذایی که در رشته علوم و صنایع غذایی تحصیل کرده است، مسئول کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید است. کار این فرد با سلامت افراد جامعه رابطه نزدیکی دارد. 

متخصص (مهندس) صنایع غذایی که در گرایش صنایع غذایی مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است، در زمینه روش‌ها و عملیاتی که مواد خام (اعم از محصولات کشاورزی و دامی) را به مواد غذایی قابل مصرف و باارزش تبدیل می‌کند، دانش و تخصص دارد. این روش‌ها در حوزه نگهداری، فرآوری و تبدیل، بسته‌بندی و حمل و نقل مواد غذایی اند. رشد جمعیت کشور و نیاز به مواد غذایی بیشتر همراه با وجود ضایعات بالا در بخش  کشاورزی و دامی موجب شده تا حضور این متخصصان برای رفع این مشکلات بسیار ضروری و حیاتی باشد.

متخصص صنایع غذایی که در حوزه مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی تخصص دارد، مسئول طراحی هر یک از واحدهای فرآیند تولید، طراحی خطوط مختلف آماده‌سازی، فرآوری و بسته‌بندی مواد غذائی و همچنین طراحی کارخانجات تولیدی صنایع غذائی است. او با توجه به خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژی، تغذیه‌ای و بهداشتی مواد غذایی به طراحی یا ایجاد واحدهای تولید می‌پردازد و مشکلات خطوط تولیدی صنایع غذائی را رفع می‌کند.

وظایف متخصص صنایع غذایی

در این بخش وظایف کارشناس صنایع غذایی به طور کلی بیان می‌شود. برخی از آن‌ها بین تخصص‌های مختلف آن مشترک و برخی اختصاصی اند:

  • تهیه اطلاعات غذایی صحیح برای برچسب‌های محصولات
  • بررسی راه‌های نگهداری تازه و ایمن مواد غذایی
  • یافتن راه‌های تولید سریع و ارزان مواد غذایی
  • آزمایش سلامت و کیفیت مواد غذایی
  • کار کردن روی مواد تشکیل دهنده جدید برای رسیدن به ترکیب غذایی جدید
  • اصلاح مواد غذایی مانند تولید محصولات فاقد چربی
  • انجام آزمایش‌های لازم و تولید نمونه محصولات
  • کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی
  • طراحی فرآیندهای تولید محصولات غذایی به صورت انبوه
  • طراحی دستگاه‌ها و کارخانجات تولید مواد غذایی

مهارت و دانش مورد نیاز متخصص صنایع غذایی

  • دانش بالا در شیمی، زیست‌شناسی و ریاضی
  • علاقه به کار در حوزه تولید مواد غذایی
  • دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات
  • رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی
  • توانایی کار تیمی
  • توان جسمی مناسب
  • توانایی کار در محیط کارخانجات (که اغلب در شهرهای کوچک یا خارج از شهرهای بزرگ هستند)
  • آشنایی با اصول و مقررات حوزه بهداشت و کیفیت

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار متخصص صنایع غذایی

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم و صنایع غذایی، مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی و مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی می‌توانند وارد این شغل شوند. با توجه به روند افزایشی جمعیت کشور و نیاز به مواد غذایی بیشتر، کاهش ضایعات کشاورزی و دامی و تولید مواد غذایی سالم و با کیفیت ضروری و حیاتی است. در کشور تعداد زیادی کارخانه تولید انواع مواد غذایی در حال فعالیت هستند. متخصص صنایع غذایی که دانش و تخصص کافی و علاقه و پشتکار زیادی در کار خود داشته باشد، می‌تواند فرصت‌های شغلی مناسبی را در بازارکار  کشور بیابد.

کارشناس صنایع غذایی می‌تواند در بخش‌های آزمایشگاه یا خط تولید کارخانجات مواد غذایی، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها مشغول به کار شود. محل کار او در آزمایشگاه‌های مواد غذایی، بخش‌های تحقیقات، بخش‌های کنترل کیفیت یا بخش تولید کارخانه‌ها است. متخصص صنایع غذایی می‌تواند پست‌هایی از جمله مدیر تولید، مسئول فنی، مسئول آزمایشگاه، مسئول بخش تحقیق و توسعه و مشاور  را در هر کارخانه تولید مواد غذایی بر عهده بگیرد.

 

شخصیت‌های مناسب شغل کارشناس صنایع غذایی

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵۸ نظر برای آشنایی با شغل کارشناس صنایع غذایی

  • ح
    حمید
    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
    بنظرتون وضعیت مالی کارخونه ها چطوره
    • ن
      ناهید
      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۲
      سلام
      به نظرم تمامی رشته ها از لحاظ بازار کار نیازمند تلاش خود فرد و اعتماد به خدا تو ایرانن
      واقعا خیلی بستگی به هوشمند رفتار کردن خود فرد داره،و اینکه زرنگ باشه و درگیر ادامه تحصیل نباشه فقط
      اگر کمی هوشمندانه در رابطه با این رشته اقدام کنین و علاقه هم داشته باشین ،بهترین هایی که فکرش رو هم نمکنین میاد سراغتون
      عمده افرادی که در این زمینه انرژی منفی میدن یا تلاش کافی نداشتند یا تو برهه بد موقتی از زندگی خودشون هستن که مطمئنم همین الان بخوان و تغییر رویه زندگی بدن اوناهم به بهترین ها میرسن
      شما به این فکر کنین که یک عالمه فوق تخصص این رشته هستن که فوق العاده موفقن اما شاید واقعا وقت اینجا بودن کامنت مثبت برای شما گذاشتن رو ندارند
      من دانشجوی این رشته هستم و از ترم 2 دنبال کار در حیطه مرتبط گشتم و سعی کردم واقعا هوشمندانه و پرتلاش رفتار کنم و اصلا مسیر وقت زیاد برای درس گذاشتن رو دنبال نکردنم و با عشق سمت کار رفتم
      یادمه اولین بار که همایش این رشته رو شرکت کردم مدام خودم رو پشت شیشه خط تولید کارخونه تصور کردم و از تصورش هم ذوق میکردم
      و الان خداروشکر تو سنی که هستم بیشتر از حدود 10 برابر یه پزشک تو رده سنی خودم درامد دارم
      اینارو گفتم که اول از همه به علاقه خودتون توجه کنین و ثانیا به کامنت های منفی زیاد فکر نکنین اگر کسی بخواد و تلاش کنه و خدا کمکش کنه یه جوری رشد میکنه که هیچکس فکرش رو هم نکنه
      و این رشته فرصت فوق العاده ای برای آدمای علاقه مند ، باهوش ،خلاق و با ذوقه
      • H
        Hamid
        ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۴
        سلام خداقوت من ترم یک مهندسی صنایع غذایی ام آخراش. میخوام از الآن جدی پیگیری کنم میشه اگه وقت دارید مفصل راهنمایی کنید اینکه چه کتابی غیر دانشگاه مطالعه کنیم مثلا از الآن نیازه که بریم آزمایشگاه تا باهاش آشنا بشیم؟در کل اگه تونستید پاسخ بدید ممنون میشم واقعا دنبال خدمت به مردم تا تو این صنعت با افزایش کیفیت غذاها خدمتی کرده باشم
      • I
        Iline
        ۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۵۹
        سلام من در مورد پرستاری یه نظر دارم حس میکنم اگه کرونا بره این رشته اشباع میشه چون وزارت بهداشت به خاطر مرگ پرستارامون داره این همه پرستار میگیره و گرنه فک نکنم عادیش اینطور باشه و ایا رشته وجود داره که دانشجو هاش راضی باشن صنایع غذایی و مامایی که یا خیلی راضیم یا خیلی ناراضی مهندسی پزشکی ام که پسران و است من میخوام علوم و مهندسی صنایع غذایی بخونم بعدش بدم گرایش تغذیه سال هاست این طوریه اما میترسم از شانس من حذف شه از الانم دارن سر بر گزاری کنکور مسخره بازی در میارن وقتی مقاله ها رو میبینم یه طور نظر شما یه طور نظر مشاور یه طور راستش و وقتی در مورد این رشته تحقیق میکردم بم گفتن هم وزارت بهداشت هم بازرگانی هم کشاورزی و کارخونه کار داره حداقل حقوقشو 3 تومان البته خب هنرستان دانشگاه میگیرن هیعت علمی این رشته چه قدر میگیره یا اینکه استاد دانشگاه شه مدارس غیر انتفاعی و هنرستانا چه قدر میدن و علوم تغذیه به فوقش اموزش و پرورش چه قدر میده و راستش من شنیدم با فوق تغذیه و سابقه کار مجوز میدن در کل از مجموع تحقیقاتم به این نتیجه رسیدم که زبان جدا بخونم مهندسی صنایع غذایی ابان بخونم و اگه گرایش تغذیه داشت تا اونموقع اون گرایش بخونم چون به این نتیجه رسیدم که یه مدرک داخل ایران فایده نداره راستش بم گفتن این رشته به پارتی نیاز داره اما من نتونستم عیب بیینیم چون همه رشته ها پارتی میخواد به نظر تون تصمیم درستی شاید اگه یه سوال طبیعی بود یه سوال طبیعی کنکور میدادم پشت میخوندم اما الان بعید میدونم حتی نتایج دیر اومد
        • پ
          پردیس
          ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۵۷
          سلام من رشته مهندسی صنایع غذایی قبول شدم میخواستم ببینم خوبه این رشته رو بخونم بازار کارش چطوره و درسایی مثل شیمی و ریاضی و فیزیکش در چه سطحی ؟
          • م
            محیثا
            ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶
            اصول مهندسی وعملیات واحد این رشته خیلی سخته
            به نظرم کسی که تو ریاضی وفیزیک خوبه باید این رشته رو ادامه بده
            • ح
              حدیث
              ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۳۲
              عزیزم من لیسانس این رشته دارمم مهندسی و عملیات هیچی نداره شما یه ریاضی عمومی دارید و آمار درس ها همش آزمایشگاه و حفظی
            • M
              Mm
              ۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
              سلام دوستان متاسفانه کارخانه تولید فوژل و پودر کیک در شمس آباد تهران بعد از چند بار مصاحبه و گذاشتن شرط و شروط مسئول فنی را در شیفت دوم قبول کرده و در روز اول کاری دست مسئول فنی با چند سال سابقه تینر داده و گفتند لیبل های خراب جت زده را پاک کند و تاریخ زنی وظیفه هر روز او هست. در انبارها را بروی مسئول فنی بسته و مسئول فنی نمایشی با سمت کارگری میخواستند. با حقوق مسئول فنی صفر. و گفتند هرکاری ما گفتیم باید انجام دهی حتی زدن حواله خروج انبار و وقتی مسئول فنی مخالفت کرده کلی بی احترامی کردند. مسئول فنی وقتی برخوردها را دیده شانش قبول نکرده انجا بماند ولی بعد از این سریع یک نفر را استخدام کردند. صحبتم این هست بعضی از دوستان چرا زیر بار این خفتها میروید؟! مگر نه اینکه شرح وظایف مسئول فنی مشخص است؟!
              • M
                Mm
                ۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
                سلام دوستان متاسفانه کارخانه تولید فوژل و پودر کیک در شمس آباد تهران بعد از چند بار مصاحبه و گذاشتن شرط و شروط مسئول فنی را در شیفت دوم قبول کرده و در روز اول کاری دست مسئول فنی با چند سال سابقه تینر داده و گفتند لیبل های خراب جت زده را پاک کند و تاریخ زنی وظیفه هر روز او هست. در انبارها را بروی مسئول فنی بسته و مسئول فنی نمایشی با سمت کارگری میخواستند. با حقوق مسئول فنی صفر. و گفتند هرکاری ما گفتیم باید انجام دهی حتی زدن حواله خروج انبار و وقتی مسئول فنی مخالفت کرده کلی بی احترامی کردند. مسئول فنی وقتی برخوردها را دیده شانش قبول نکرده انجا بماند ولی بعد از این سریع یک نفر را استخدام کردند. صحبتم این هست بعضی از دوستان چرا زیر بار این خفتها میروید؟! مگر نه اینکه شرح وظایف مسئول فنی مشخص است؟!
                • ج
                  جلیل
                  ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۹
                  سلام من که چند ساله کارشناسی گرفتم هنوز کار پیدا نکردم درس خوندن فقط عمر تلف کردنه
                  • ف
                    فاطمه
                    ۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۴
                    باسلام.من لیسانش شیمی محض هستم .ایا میشه بااین رشته درازمایشگاه های کارخانجات صنایع غذایی وارد کار شد؟
                    • ن
                      ن
                      ۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۸
                      فاطنه جان با لیسانس شیمی هیچی نمیشی
                      من خودم الان ارشد تغذیه دارم ولی بیکارم با شیمی ک هیچی نمیشی عزیزم
                    • م
                      مسعود
                      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰:۱۲
                      رشته کاملابیخودیه پیشنهاد میکنم سمتش نرین بعد از فارغ التحصیلی جایی تحویلتون نمیگرن
                      • ا
                        السا
                        ۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۱۲
                        الان نمیشه مطعمن بود که هر رشته ای بخونی میتونی کار پیدا کنی.این بسته به شانس آدماس...پس به هر رشته ای که علاقه دارین برین و بخونین و درباره شغلش هم به خدا توکل کنین.چون الان هیچ رشته ای شغل مطمعن نداره حتی پزشکی یا مهندسی و رشته های بالاتر دیگه
                        • م
                          ملیحه
                          ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۱۳
                          اره واااااااقعا این درسته!من ک اول وارد این رشته شدم گفتن کاراش زیاده همه جا لازم دارن اله بله..........ولی الان ک فارغ شدم کارش,نیست????من عاااشق این رشتم خدا کنه کارش رو پیدا کنم
                          • ع
                            علی
                            ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۲۹
                            شما تخصصتون تو چه حوضه ای از این رشته ست ؟
                        • م
                          مریم
                          ۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱
                          سلام دوستان من تازه دارم کارشناسی صنایع غذایی میخونم .واقعا یعنی اوضاع کارش انقد افتضاحه؟؟؟؟؟؟
                          • م
                            مریم
                            ۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
                            رشته منم همینه فکر نکنم بازارکارداشته باشه
                            • ب
                              بی نام
                              ۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
                              منم دقیقا این رشته رو قبول شدم دوسشم دارم ولی انقدر اکثرا بد گفتن خیلی ناراحتم
                              • h
                                hemad
                                ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۴
                                سلام.تقریبا تموم رشته ها آینده شغلی ندارن.در این رشته سعی کن خودت واسه خودت کار کنی.خودت کارآفرینی کن.اره حتما در جوابم میگی نیاز به پول هست واسه کارآفرینی.نه میتونی با یه خلاقت و دنبال بودن توی این رشته موفق باشی.
                                • ح
                                  حدیث
                                  ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۳۴
                                  عزیزم من ماه بعدی که لیسانس گرفته بودم رفتم تو کارخونه قند سرکار واقعا بازار کار خوبی داره اما خب محیط چون کارخونه هست خیلی چیزارو باید مدنظر قرار بدی برای کار

                                لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                ثبت پاسخ