آشنایی با رشته هوشبری

آشنایی با رشته هوش‌بری

دوره کاردانی هوش‌بری یکی از دوره‌‏های آموزش عالی از شاخه‌های پیراپزشکی است که هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که هر ۱ یا ۲ نفر از آن‌ها بتوانند به عنوان دستیار متخصص بی‌هوشی زیر نظر وی در یک بخش اتاق عمل انجام وظیفه کنند.

 

 

معرفی اجمالی رشته هوش‌بری

با توجه به تعدد اعمال جراحی به منظور کمک به متخصصان بی‌هوشی تشکیل دوره کاردانی و کارشناسی هوش‌بری و تربیت افرادی کاردان و کارشناس در این زمینه و به کار گماردن‌شان در بخش‌های هوش‌بری زیر نظر متخصصان این رشته می‌‏تواند به استفاده بهینه از کار متخصصان بیهوشی منجر شود. هدف رشته هوش‌بری تربیت افرادی است که به عنوان دستیار  متخصص بی‌هوشی در اتاق عمل حضور داشته باشند. طول دوره این رشته حداقل ۲ سال است و دروس آن به صورت نظری، عملی و کارآموزی در بیمارستان‌ها عرضه می‌شود.  دروس این رشته به صورت نظری عملی وکار آموزی در عرصه است. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل طی ضوابطی در دوره کارشناسی ناپیوسته پرستاری فراهم میسر  است اما ادامه تحصیل در این رشته تا دکترای بی‌هوشی امکان‌پذیر نیست.

فارغ‌التحصیلان هوش‌بری در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط می‌توانند از طریق رشته کارشناسی بی‌هوشی یا پرستاری اقدام نمایند. ادامه تحصیل کاردانی هوش‌بری در مقطع کارشناسی بیهوشی یا پرستاری به صورت ناپیوسته و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های پرستاری، آناتومی، فیزیولوژی و دیگر زیر شاخه‌های علوم پزشکی امکان‌پذیر خواهد بود که در صورت پذیرفته شدن در هر یک از رشته‌های کارشناسی ارشد مذکور، شرح وظایف فرد تغییر می‌کند.  با توجه به توسعه و گسترش دامنه علوم مربوط به بی‌هوشی، رشته کارشناسی هوش‌بری با تاکید بر یادگیری فعالانه، نوآوری، کسب اطلاعات و مهارت‌های بالینی جدید و مراقبت از بیماران به مطلوب‌ترین شکل ممکن تاسیس شد.

درس‌های رشته هوش‌بری

جمعیت‌شناسی، آناتومی، اصطلاحات هوش‌بری، اصول پرستاری، اصول مراقبت‌های ویژه، بیماری‌شناسی، تربیت بدنی، تنظیم خانواده، رفتار در اتاق عمل، روش احیای قلبی و ریوی، روش بی‌هوشی ۱،  ۲، ۳ و ۴، زبان عمومی، فارسی عمومی، فورماکولوژی ۱ و ۲، فیزیولوژی ۱و ۲، فیزیک، کارآموزی در عرصه، معارف اسلامی ۱، معرفی بیمار، میکروب‌شناسی

توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان

  • دستگاه‌های بی‌هوشی و تجهیزات کنترلی مختلف مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبت‏‌های ویژه و دستگاه‌های تنفس مصنوعی را به خوبی بشناسند و قادر به استریلیزاسیون و تنظیم‌شان باشند.
  • دستگاه‌های اندازه‏‌گیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی مربوط به رشته بی‌هوشی را بشناسند و از آن‌ها استفاده کنند.
  • تحت نظر متخصص، بی‌هوش ساختن بیمار را شروع کنند و از بیمار بیهوش مراقبت‌های قلبی، تنفسی به عمل آورند و در بازگرداندن او از اثرات بی‌هوشی با متخصص بی‌هوشی همکاری کنند.
  • در بخش‌های کلینیک درد، احیای قلبی - ریوی و انجام بی‌حسی‌‏های ناحیه‏‌ای و غیره به متخصصان هوش‌بری کمک کنند.
  • با مطالعه پرونده بیمار و شناسایی وی مطابق اصول علمی از بیمار پرستاری نمایند و نیز در واحد مراقبت‌های ویژه از بیماران بدحال مراقبت کنند.

 

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با رشته هوشبری

  • ف
    فائزه
    ۱۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۷
    من خودم کارشناس هوشبری هستم.بسیار رشته پرکار و البته کم درآمد(نسبت ب پرستاری)هست...
    ادامه تحصیل نداره و جای هیچگونه پیشرفتی دراین رشته نیست...
    از همه اونایی ک قصد اومدن ب این رشته رو دارن میخام ک کمی بیشتر فکر کنند چرا ک من چون مشاورخوبی موقع تعیین رشته نداشتم،این اشتباه رو کردم و اومدم این رشته

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ