آشنایی با رشته فوریت‌های پزشکی

آشنایی با رشته فوریت‌های پزشکی

دانشجویرشته فوریت‌های پزشکی باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسئولانه با بیمار یا مصدوم و بستگانش را داشته باشد.

 

 

فهرست مطالب صفحه
برای مشاهده مطالب روی لینک‌های زیر کلیک کنید

معرفی اجمالی رشته فوریت‌های پزشکی

فوریت‌های پزشکی خدمات امداد و کمک‌های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آن‌ها به مراکز درمانی ارائه می‌دهد.  خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت‌های حساس و پر آشوب در تمام مدت شبانه‌روز قرار دهد. بنابراین داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیط‌های سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط‌ زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک‌های اولیه،‌ اطلاع‌رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسئولانه با بیمار یا مصدوم و بستگانش را داشته باشد.

رشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مانند دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند. گفتنی است در این رشته داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی کلام و حداقل قد ۱۷۰ سانتی‌متر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد. دانش‌آموختگان این رشته با عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل

  • دروس پایه:  تشریح و فیزیولوژی، میکروب‌شناسی و انگل‌شناسی، بهداشت عمومی، زبان تخصصی
  • دروس اصلی:  داروشناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه‌شناسی و معاینات بدنی، جابه‌جایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفه‌ای، آشنایی با سازمان‌های امدادی، بهداشت روانی و فوریت‌های روان‌پزشکی، فوریت‌ پزشکی در بلایا، کلیات پزشکی
  • دروس تخصصی:  احیای قلبی ـ ریوی، اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی، شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها، مسمومیت‌ها و گزیدگی‌ها، فوریت‌های پزشکی در شرایط خاص، خون‌ریزی‌ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرمازدگی و گرمازدگی

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای آشنایی با رشته فوریت‌های پزشکی

  • د
    داود
    ۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۴۸
    سلام من رتبه ام ۵۱۵۰بودم با سهمیه ۲۵رصد منطقه سه خواستم ببینم فریت میارم ؟
    • س
      سینا
      ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
      سلام ببخشید میخواستم بدونم با رتبه ی 35000 هزار و ماکزیمم 6900 منطقه سه حدود 40 شهر فوریت رو انتخاب کردم خواستم بدونم قبول میشم؟؟
      • ع
        علی
        ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
        سلام ببخشید خواهشا جواب بدید من با رتبه 20000منطقه سه وتراز7350زیرگروه یک امکان معرفی تو چند برابر ظرفیت فوریت های پزشکی بقیه الله رو دارم؟
        • ا
          ابوالفضل
          ۱ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۵۷
          سلام میخواسم بدونم با ماکزیمم تراز 7300 و رتبه 25000 منطقه دو میشه تو رشته فوریت های پزشکی قبول شد؟؟
          • ه
            هادی
            ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
            بله دوست عزیز میشه...امسال تا ۴۰۰۰۰ هم قبول شدن

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ