آشنایی با رشته تکنسین پروتزهای دندانی

آشنایی با رشته تکنسین پروتزهای دندانی

 

 

هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندان‌پزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندان‌پزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندان‌سازی و کلینیک‌های دندان‌پزشکی حضوری فعال دارند. تکنسین‌ پروتزهای دندانی کاری حساس و دقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی اهمیت دارند. متقاضیان تحصیل در این رشته باید توجه داشته باشند هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص و کارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شود.

درس‌های این رشته در طول تحصیل

بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیب‌شناسی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، مواد دندان نظری و عملی.

موقعیت شغلی در ایران

با توجه به توانمندی‌هایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب می‌کند، به راحتی می‌تواند جذب بازار کار شود و شغل مناسبی به دست بیاورد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند هم به صورت مستقل اقدام به تاسیس لابراتور کنند و هم در کلینیک‌های دندان‌پزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندان‌پزشک عمومی یا ارتودنتسیت برای ساخت دندان مصنوعی یا قالب‌های ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با رشته تکنسین پروتزهای دندانی

  • m
    miss aln
    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
    سلام من پشت کنکوریم و واقعا نمیتونم تصمیم بگیرم که چه رشته ای رو بخونم.به این رشته علاقه دارم چون دوره ی کارشناسیه فقط و بعدم میشه کار کرد ولی هیچ دیدگاهی نسبت به بازار کارش ندارم.کسی که این رشته رو میخونه اسمش میشه دکتر؟برای کارشناسی ارشد چه رشته هایی رو میشه کنکور داد؟فرق این رشته با متخصص ایمپلنت چیه؟ ممنون میشم جواب بدین

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ