آشنایی با شغل مدیر وب سایت

آشنایی با شغل مدیر وب سایت(وبمستر)

اگر شما عاشق کامپیوتر و اینترنت هستید و  توانایی مدیریت و سازماندهی بالایی دارید، این شغل برای شما مناسب است.

 

 

کار مدیر سایت چیست

مدیر سایت یا همان وب مستر فردی که مسئول طراحی، توسعه، بازاریابی و نگهداری وب سایت  است. معمولا یک وب مستر با جنبه‌های گوناگون طراحی گرافیکی، کدنویسی، برنامه‌نویسی و همچنین اصول مدیریتی آشناست. اطمینان از اینکه وب‌سایت‌های تحت نظارت‌شان به درستی کار می‌کنند و به کاربران و مخاطبان خدمات مطلوب را ارائه می‌کنند، از مهم‌ترین اهداف شغلی مدیر سایت است. آن‌ها پیوسته سرعت و دسترسی به سایت  را بررسی و در صورت ایجاد مشکل به سرعت اقدام به برطرف کردن آن می‌کنند. در سایت‌های کوچک که به صورت شخصی اداره می‌شوند، صاحب وب‌سایت، همان وبمستر است که انجام امور نگهداری، طراحی و همچنین مدیریت محتوای وبسایت بر عهده‌ی اوست. اما در سایت‌های بزرگ‌تر و سازمانی، مدیر سایت نقش ناظر یا سرپرست را ایفا می‌کند و کارمندان و بخش‌های زیر دست خود از قبیل کارشناسان پشتیبانی، مسئول روابط عمومی وب سایت، کارشناس فروشگاه اینترنتی، مسئول طراحی و گرافیک، گروه برنامه‌نویسی و سایر عوامل گروه را رهبری و هماهنگ می‌کند.

مهم‌ترین وظایف مدیر سایت

مدیر سایت ممکن است در یکی از شرایط زیر قرار داشته باشد که به تناسب وظایف متفاوتی بر عهده دارد.

  • مدیر یک سایت شخصی و جمع و جور: در این حالت شما باید همه کارهای مدیر را خودتان انجام دهید. حتی برنامه‌نویسی بخش‌های مختلف سایت، گرافیک و ثبت دامنه بر عهده شماست. البته در صورتی که شما به برنامه‌نویسی وب شگردهای طراحی آشنا نباشید، می‌توانید از نرم‌افزارهای مدیریت محتوا که کدهای آماده و طراحی شده را در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید.
  • مدیر وب سایت یک شرکت یا سازمان بزرگ که چندین کارمند دارید و تحت نظارت شما کار نگهداری سایت را انجام می‌دهند؛ در این حالت شما به کمک یک تیم متخصص، مسئول نگهداری و توسعه یک وب سایت هستید. بدیهی است برای مدیریت گروهی تخصصی از کارشناسان، شما نیز باید با مهارت‌های پایه در حوزه‌های مختلف از جمله برنامه‌نویسی وب، موضوعات بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو و مسایلی از این قبیل باشید.
  • مدیر مجموعه‌ای از وب سایت‌ها در یک شرکت اینترنتی یا مدیر یک وب‌سایت حرفه‌ای در شرکتی اینترنتی که ترافیک بالا و کاربران بسیار زیادی دارد و کسب و کار آن از طریق اینترنت است. در این حالت نیز شما باید بالاترین تخصص و تجربه در زمینه کاری خود را داشته باشید تا بتوانید در دنیای پر رقابت مجازی، وب‌سایت تحت نظر خود را به بهترین نحو مدیریت کنید و از سایر رقبا پیشی بگیرید.

در مجموع با توجه به اینکه شما در کدام موقعیت شغلی قرار دارید، برخی از وظایف زیر بر عهده شما است:

  • بررسی و کنترل وضعیت «سرور» و «هاست» سایت و انجام اقدامات لازم در صورت نیاز برای رفع خرابی و اشکالات احتمالی
  • برنامه‌نویسی بخش‌های مختلف سایت و توسعه امکانات و ویژگی‌های آن
  • تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع‌رسانی یا تبلیغات خاص)
  • بررسی صحت لینک‌های موجود در سایت و عناوین صفحات و بروزرسانی آن‌ها در صورت نیاز
  • بررسی و رفع اشکالاتی که بازدیدکنندگان سایت مطرح می‌کنند
  • ثبت سایت و بالا بردن رتبه‌ی آن در موتورهای جستجو با استفاده از شگردهای بهینه‌سازی
  • بررسی نیازهای اطلاعاتی و خدماتی کاربران سایت و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در پاسخ مطلوب به آن‌ها
  • بررسی مداوم طرح و گرافیک سایت و تلاش برای بهبود آن از طریق الگوبرداری از سایت‌های معتبر و استفاده از آخرین فناوری‌های مطرح در دنیای فناوری اطلاعات و طراحی وب
  • ارائه گزارش‌های دوره‌ای به بازدیدکنندگان، مدیران سایت یا سایر ذی‌نفعان درباره عملکرد سایت
  • بررسی سایت‌های پر بیننده و مرتبط با سایت جهت در خواست لینک یا تبلیغات در آنجا
  • بررسی مداوم میزان کاربر پسند بودن بخش‌های مختلف سایت و تلاش جهت ارتقا و سهولت در استفاده از بخش‌های مختلف سایت برای کاربران

دانش و مهارت مورد نیاز شغل مدیر وب سایت

  • علاقه به حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر
  • علاقه و توانایی در کارهای گرافیکی، طراحی و برنامه‌نویسی (در صورتی که سایت شخصی دارید و خودتان مسئول انجام کارها هستید)
  • دقت و توجه به جزئیات
  • آشنایی با فنون بازاریابی و جذب مخاطب در فضای مجازی
  • توان سازماندهی و مدیریت مناسب

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر وب سایت

با توجه به همه گیر شدن علوم مرتبط با فناوری اطلاعات و کامپیوتر در دنیا، تعداد قابل توجهی از فعالان این حوزه مدارک دانشگاهی و آکادمیک مرتبط ندارند و دانش خود را به صورت تجربی و مطالعه کتاب‌ها و منابع غیر درسی به دست آورده‌اند. اما با این حال بدون شک تحصیل در یکی از رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های کشور درصد موفقیت و فهم شما از کسب و کارهای اینترنتی را افزایش خواهد داد. لذا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی فناوری اطلاعات  می‌توانند وارد این شغل شوند. همچنین برای کسب مهارت‌های روز دنیا در خصوص نحوه نگهداری و مدیریت وب سایت می‌توانید دوره‌های کوتاه مدت تخصصی را در مراکز آموزشی معتبر بخش خصوصی بگذرانید و از آخرین دستاوردها و ابزارهای مدیریت و توسعه وب سایت در این کلاس‌ها بهره ببرید.

فرصت‌های شغلی و بازار کار مدیر وب سایت

با توجه به گسترش روزافزون وب‌سایت‌های ایرانی، بدون شک به ازای هر سایت یک نفر به عنوان مدیر سایت، مسئول مدیریت، نگهداری و توسعه آن است. اما بسیاری از وب‌سایت‌های مذکور فعالیت تجاری قابل توجهی ندارند و می‌توان چنین استنباط کرد که بسیاری از مدیران سایت‌ها از روی علاقه و به عنوان کار موازی در این بخش فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری دیگر از آن‌ها در شرکت‌های کامپیوتری و اینترنتی استخدام هستند و به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. برخی نیز کسب و کار مستقل دارند. اما به طور کلی بازار کار این شغل در ایران رو به گسترش است و با ادامه این روند، روز به روز نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها به مهارت و تخصص مدیران وب‌سایت‌ها افزایش می‌یابد و اهمیت کارشان بیش از پیش شناخته خواهد شد.

 

شخصیت‌های مناسب شغل مدیر وب سایت

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای آشنایی با شغل مدیر وب سایت

  • ج
    جاسم
    ۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
    عالی بود عالی ...
    اتفاقاً من همیشه دوست داشتم در مورد وبمسترها اطلاعات ویژه ای داشته باشم که عزیزان سایت ای استخدام زحمتش رو کشیدند.
    مرسی از همگی
    • پشتیبان سه
      ۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
      با سلام
      کاربر عزیز از لطف شما سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی اعتماد شما باشیم
      با تشکر

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ