آشنایی با شغل جوشکار

آشنایی با شغل جوشکار

اگر شما قدرت تمرکز خوبی داشته و در کار با دست مهارت دارید، این شغل برای شما می تواند مناسب باشد.

 

 

جوشکاری چیست

جوشکاری یکی از فرآیندهای اتصال دائمی قطعات فلزی یا غیر فلزی، به روش ذوبی یا غیر ذوبی، با (یا بدون) به کارگیری فشار، با (یا بدون) استفاده از ماده پرکننده است.

در جوشکاری ذوبی بین دو قطعه فلزی با ذوب کردن لبه‌ها یا سطح اتصال با (یا بدون) افزودن فلز پرکننده با (یا بدون) اعمال فشار اتصال برقرار می‌شود. چنین فرآیندی برای پلاستیک‌ها و سرامیک ها نیز کاربرد دارد. برخی از انواع مختلف جوشکاری ذوبی عبارتند از: جوشکاری گازی، جوشکاری با الکترود و جوشکاری با لیزر.

در جوشکاری غیر ذوبی لزومی ندارد قطعه ذوب شود بلکه فقط  باید پیوند متالورژیکی بین اجزایش برقرار شود. در حین اتصال، درجه حرارت از نقطه ذوب فلزات تجاوز نمی‌کند و از هیچ گونه آلیاژ پرکن ذوب شونده (نظیر فرآیندهای لحیم گرم و سرد) استفاده نمی‌شود. البته این بدان معنا نیست که در حین این فرآیندها هیچ گونه مذابی تشکیل نمی‌شود، بلکه فاز مذاب مانند یک روان‌کار عمل می‌کند. در این فرآیندها برای دستیابی به اتصال با کیفیت بالا بین فلزات اعم از هم‌جنس و غیر هم‌جنس، یا از تغییر شکل یا از نفوذ و تغییر شکل کمک گرفته می‌شود. از انواع مختلف جوشکاری غیر ذوبی می‌توان به جوشکاری فشاری، جوشکاری ضربه‌ای و جوشکاری نوردی اشاره کرد.

جوشکار به برش دادن، شکل دادن و متصل کردن قطعات فلزی با روش‌های مختلف جوشکاری در صنایع گوناگون مانند ساخت و مهندسی، حمل و نقل، هوا فضا و نفت و گاز می‌پردازد. او همچنین ماشین‌آلات و قطعات بخش‌های تولیدی را تعمیر می‌کند.

جوشکار در حین کار باید از لباس های محافظ مانند دستکش و ماسک صورت استفاده کند. در برخی موارد نیز به تجهیزات ایمنی خاصی مانند دستگاه‌های تنفس برای جوشکاری زیر آب یا دسته‌های مهار کننده ایمن برای جوشکاری در ارتفاعات نیاز است. به طور کلی خطرات و آسیب‌های بدنی مانند دیسک کمر، مشکلات بینایی و بیماری‌های تنفسی  آنان را تهدید می‌کند. به خصوص اگر فردی سال‌های طولانی تنها به کار جوشکاری بپردازد.

ساعت کاری جوشکار معمولا به صورت تمام وقت است. انجام کار به صورت نوبتی و اضافه‌کاری نیز در بعضی از پروژه‌های کاری رایج است. شرایط کاری جوشکار بسته به نوع شغل و محل کار او متفاوت است. برای مثال در کشتی‌سازی اگر جوشکار در بخش انتهایی کشتی مشغول به کار باشد، فضای کاری بسیار تنگ و سختی خواهد داشت. اگر در حوزه خطوط نفتی یا در دریا کار کند، باید به شرایط آب و هوایی مختلف و گاهی کار در زیر آب عادت کند. اما معمولا محیط کار آنها صنعتی و همراه با سر و صداهای مختلف است.

وظایف جوشکار

  • شناخت انواع فلزات
  • آماده کردن قطعاتی که باید بریده یا متصل شوند
  • خواندن طرح‌ها و دستورالعمل‌های فنی و مهندسی و عمل مطابق آن‌ها
  • استفاده از روش‌های جوشکاری مناسب با توجه به نوع کار
  • بررسی و تست برش‌ها و اتصالات با استفاده از ابزارهای سنجش دقیق مانند میکرومتر
  • کنترل عملکرد دستگاه‌های جوشکاری و اطمینان از درستی آن‌ها

دانش و مهارت مورد نیاز شغل جوشکار

  • هماهنگی خوب بین دست و چشم
  • دقت زیاد در کار
  • تمرکز خوب
  • توانایی درک نقشه‌ها و برنامه‌های فنی
  • مهارت در ریاضیات برای اندازه‌گیری‌ها در کار
  • آگاهی از اصول و روش‌های ایمنی در کار
  • توان بدنی مناسب

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار جوشکاری

شما با کارآموزی نزد یک استاد کار ماهر می‌توانید این حرفه را بیاموزید. اما با توجه به اینکه جوشکاری  شغلی تخصصی محسوب می‌شود و در صنایع مختلف، شاخه‌های زیادی در آن شکل گرفته است، برای موفقیت در آن نیاز به آموزش حرفه‌ای دارید. افراد می‌توانند در دوره متوسطه دوم وارد شاخه کار و دانش در رشته‌های مختلف جوشکاری شوند. هنرجویان رشته جوشکاری علاوه بر دریافت دیپلم فنی از آموزش و پرورش موفق به دریافت گواهینامه مهارت از اداره فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی می‌شوند. دانش‌آموزان فارغ التحصیل رشته جوشکاری می‌توانند در رشته‌های مختلف جوشکاری (بازرسی جوش، مهندسی تکنولوژی جوشکاری و جوشکاری) در  دانشگاه‌های آزاد و علمی-کاربردی ادامه تحصیل دهند. دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک نیز می‌توانند در گرایش جوشکاری رشته کاردانی فنی مکانیک در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند. رشته‌های مهندسی مکانیک و مواد نیز ارتباط نزدیکی با شغل جوشکاری دارند به طوری که مهندسی مواد در سطح کارشناسی ارشد گرایش جوشکاری دارد.

 جوشکار می تواند در موسسات تولیدی و صنعتی بزرگ مانند شرکت نفت، شرکت گاز، شرکت پتروشیمی، ماشین‌سازی (ماشین‌سازی اراک و ماشین‌سازی تبریز)، شرکت ایران خودرو، شرکت‌ها و کارخانجات سازنده قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو، تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، لوازم خانگی، کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی از قبیل در و پنجره‌سازی آهنی و آلومینیومی، لوله‌کشی شوفاژ و حرارت مرکزی، لوله‌کشی گاز خانگی  و تجاری، ساخت انواع کابینت،  میز تحریر، کمد و فایل، جوشکاری و صافکاری انواع خودروها کار کند.

چون معمولا کار جوشکاری در صنایع مختلف به هم شباهت‌های زیادی دارد، جوشکار می‌تواند به راحتی در صنایع گوناگون فعالیت کند. او می‌تواند به پست‌هایی مانند سرکارگر، مسئول شیفت یا مدیر کارگاه ساخت ارتقا یابد. با کسب تجربه بیشتر نیز امکان کسب پست‌هایی در بخش‌های بازرسی جوشکاری، کنترل کیفیت یا تست غیر مخرب وجود دارد. بسیاری از جوشکارانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، به عنوان تکنسین و بازرس جوش مشغول به کار می‌شوند.

با توجه به اینکه جوشکاری یکی از مشاغلی است که تقریبا در همه صنایع به آن نیاز دارند، بازار کار خوبی برای جوشکاران در کشور وجود دارد و آینده شغلی مناسبی نیز پیش روی آن‌ها قرار دارد.

شخصیت‌های مناسب شغل جوشکار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸ نظر برای آشنایی با شغل جوشکار

  • ر
    رضامرادی
    ۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۴
    سلام میخام جوشکاری یادبگیرم واردبازارکاربشوم چگونه میتونم شروع کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    • م
      مجید
      ۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۴۳
      سلام عرض خدمت شما جوشکار ماهر سیار درو پنجره
      و اسکلت
      • ح
        حامد
        ۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۰۸
        با عرض سلام و تشکر از زحمات شما ، واقعاً کار شما عزیزان با زبان قابل وصف نیست ، از خداوند متعال آرزوی سلامتی و موفقیت برایتان دارم
        • پشتیبان سه
          ۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۷:۳۲
          با سلام
          کاربر عزیز از لطف شما سپاسگزاریم و امیدواریم بتوانیم پاسخگوی اعتماد شما باشیم
          با تشکر
        • ح
          حامد
          ۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۰۴
          با عرض سلام ، من جوشکار تیتانیوم ، کاپر نیکل ، هستم ، چطور میتونم از بازار کار دز این زمینه اطلاعات بیشتر بدست بیارم، ممنون میشم راهنماییم کنین
          • پشتیبان سه
            ۳ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۴۸
            با سلام
            کارجوی گرامی، جهت آغاز مسیر شغلی خود می‌توانید به سادگی و با چند کلیک در سایت «ای استخدام» ثبت نام نمایید. ابتدا برای ثبت نام اینجا کلیک کنید. سپس مراحل و بخش‌های خواسته شده را تکمیل کنید.پس از تکمیل ثبت نام در سایت، از طریق بخش جستجوی آگهی اقدام به آغاز جستجو در میان موقعیت‌های شغلی متنوع موجود در سایت کنید.
            در فرایند جستجو چندین فیلتر مختلف برای سهولت جستجوی شما قرار داده شده است. با استفاده از این فیلترها می‌توانید:
            - استان و شهر
            - رشته تحصیلی
            - موقعیت شغلی
            - نوع قرارداد
            و... را به راحتی انتخاب کرده و برای موقعیت شغلی خود رزومه ارسال کنید.
          • ح
            حسین نژاد
            ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۴۵
            جوشکاراسکلت فلزی سازه نگهبان خرپا
            • ر
              روح اللله قاسمی
              ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۵۶
              ممنون

              لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

              ثبت پاسخ