۸۰ درصد دانشجویان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شود

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشورگفت: حدود ۸۰ درصد دانشجویان دانشکده‌‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شود و ویژگی این دانشگاه خوداشتغالی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،ابراهیم صالحی‌عمران امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تربیت تکنسین بوده که برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه فعالیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تربیت تکنسین در دوره‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد جایگاه ویژه‌ای دارد، یادآور شد: نیروی عمده کار را تکنسین‌ها تشکیل می‌دهند که متاسفانه در کشور ایران تعداد نیروهای تکنسین به نسبت نیروهای کار حدود ۴ درصد بوده که از این لحاظ بسیار کمبود وجود دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه تکنسین ماهر در اقتصاد جایگاه مهمی دارد، یادآور شد: این دانشگاه دارای ۱۷۸ آموزشکده و ۱۷۰ هزار دانشجو است.
صالحی‌عمرانی اضافه کرد: آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در سطح کشور با داشتن یک‌هزار و ۷۰۰ کارگاه آموزشی ۱۰۰ رشته کاردانی و ۶۰ رشته کارشناسی پیوسته را پوشش می‌دهد و دارای حدود یک‌هزار کادر آموزشی و هیات علمی است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۷۸ آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای در سطح کشور تعداد ۵۷ مورد اختصاص به دختران دارد، یادآور شد: آموزش‌های مهارتی در این آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها به دختران ارائه می‌شود تا به عنوان نیروی کار ماهر در جامعه فعالیت نمایند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از اخذ مجوز راه‌اندازی پنج آموزشکده دختران و پسران به طور همزمان در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد دو آموزشکده مربوط به خراسان‌جنوبی است.
صالحی‌عمرانی در رابطه با میزان فارغ‌التحصیلانی که جذب بازار کار می‌شوند گفت: حدود ۸۰ درصد دانشجویان دانشکده‌‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شود و ویژگی این دانشگاه خوداشتغالی است.
وی با بیان اینکه با اشاره به گسترش دو آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان و در شهرستان‌‌های طبس و قاین اضافه کرد: ایجاد این آموزشکده‌ها فرصت آموزشی خوبی برای استان محسوب می‌گردد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و استانداری خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: پیش‌بینی شده حدود ۶ میلیارد تومان به طور مشترک برای پروژه‌های نیمه تمام و بهسازی و بروزرسانی آزمایشگاه فنی و حرفه‌ای استان اختصاص یابد.
صالحی‌عمرانی ادامه داد: استان عزم جدی برای نوسازی دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای دارد.
وی اضافه کرد: تعداد ۱۷ رشته جدید به استان داده شده و از امسال پذیرش جدید وجود داشته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه معتقدیم باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط تنگاتنگی با صنعت داشته باشد، تصریح کرد: دانشگاه باید برنامه آموزشی خود را از سمت صنعت و صنعت نیز تربیت نیروی ماهر خود را از دانشگاه بخواهد.
صالحی‌عمرانی ادامه داد: در سطح کشور دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌های خوبی با شهرک‌های صنعتی، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی منعقد نموده تا درک صحیحی از نیاز صنعت و ارائه برنامه‌های آموزشی از سوی صنعت به دانشگاه انجام گیرد.
وی یادآور شد: همچنین برای مشخص شده نیازهای صنعت استان قرار شد تا سازمان صمت این نیازهای استان را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای اعلام نماید.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه آموزش عالی باید به طور مرتب خود را نوسازی کند، افزود: بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهسازی و بروزرسانی برنامه‌های درسی و آموزشی بوده که در همین راستا شورای برنامه درسی کار شناسایی رشته‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی و بروزرسانی آموزش‌ها را برعهده دارد.
صالحی‌عمرانی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آلمان خبر داد و گفت: در این راستا استارت کار آموزش مربیان بوده که تعدادی از مربیان برای مهارت آموزی در مورد انرژی‌های نو و محیط زیست به آلمان اعزام می‌شوند که کارهای اداری آن در حال انجام بوده و بنا داریم مرکز موسسان را راه‌اندازی تا بروزرسانی آموزش‌های اساتید و هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را انجام دهد.
وی ادامه داد: همچنین آیین‌نامه ارتقایی دانشگاه در ارتباط با مسیر رشد و ارتقاء اعضای هیات علمی در حال تنظیم است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سطح‌بندی می‌شوند، گفت: سطح‌بندی دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در پنج سطح انجام و معیارهای آن‌ها مشخص می‌گردد تا براساس این معیارها اقدامات لازم برای ارتقاء آن‌ها صورت گیرد.
صالحی‌عمرانی ادامه داد: از جمله مزایای این امر مشخص شدن وضعیت کمی و کیفی دانشکده‌ها و آموزشکده‌ها و کمک به اعتبارسنجی آن‌ها و همچنین مشخص شدن نواقص کار و انجام اصلاحات لازم برای بهبود و ارتقاء است.
وی یادآور شد: هدف اصلی در این طرح ارتقاء کیفیت آموزش و استانددارسازی آن است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به بحث بین‌المللی‌سازی آموزش‌های مهارتی توسط این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این بحث تنها مربوط به پذیرش دانشجویان اتباع خارجی نبوده بلکه در این راستا بین‌المللی کردن برنامه‌های درسی، تبادل هیات علمی، استفاده مشترک از تجهیزات وبرگزاری دوره‌های مشترک است.
صالحی‌عمرانی از کلنگ‌زنی چند پروژه در خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: کلنگ‌زنی آموزشکده پسران در بیرجند در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع و اعتبار ۳.۵ میلیارد تومان و کلنگ‌زنی دو کارگاه آموزشی به مساحت یک‌هزار و ۸۰۰ متر و اعتبار ۱.۵ میلیارد تومان از جمله این پروژه‌ها بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین قرار است در فردوس با کمک خیران دانشکده فنی و حرفه‌ای ایجاد گردد و با تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش این شهرستان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای منعقد گشته مدرسه بلااستفاده در اختیار دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای راه‌اندازی دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران این شهرستان قرار می‌گیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امروز در شهرستان قاین ساختمان آموزشی، سلف‌سرویس و کارگاه آموزشی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان افتتاح شد.
صالحی‌عمرانی تصریح کرد: آموزشکده قاین با صنایع قرارداد منقد نموده که ارزش آن ۶۲ میلیون تومان بوده و قرار است کارهای تولیدی انجام دهد.
صالحی‌عمرانی با اشاره به تحصیل سه هزار و ۲۰۰ داشجوی در دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی چون دارای شورای برنامه‌ریزی بوده می‌تواند رشته‌های جدید را ایجاد کند ولی نیاز این رشته‌ها باید از سوی صنعت به دانشگاه تقاضا گردد.
وی به مشکل خوابگاهی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع پروژه جدیدی بوده که باید برای آن برنامه‌ریزی نمود و در حال حاضر در حال رایزنی هستیم تا از فضای خوابگاهی که در بیرجند بلااستفاده باقی مانده برای رفع این مشکل دانشجویان استفاده نماییم که این امر نیازمند همفکری مسوولان استانی است.

منبع: خبرگزاری فارس

 برای مشاهده آخرین اخبار استخدام دانشگاه فنی و حرفه ای اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ