۸۰ درصد بازنشستگان ۲ میلیون حقوق می‌گیرند

تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در دیدار با وزیر رفاه، عنوان کردند که ۸۰ درصد بازنشستگان ماهیانه ۲ میلیون حقوق می‌گیرند که ارزش این حقوق در شرایط فعلی نصف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری در اولین نشست خود با تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد که در وزارت رفاه برگزار شد، با بیان اینکه شرکای اجتماعی در ارائه خدمات در بخش های مختلف موثر عمل می کنند، گفت: وزارت رفاه را خانه خودتان بدانید و مطمئن باشید تصمیمات مهم را با مشورت شما می گیریم.

وزیر رفاه تصریح کرد: تلاش می‌کنیم بدون مشارکت تصمیمی اتخاذ نشود، ممکن است نتوانیم همه را عمل کنیم اما اطمینان می دهیم همه موارد را بشنویم.

احمد صافی، مشاور امور بازنشستگان وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه ۸۵۰ هزار بازنشسته داریم، گفت: حدود ۶۰ درصد بازنشستگان کشوری فرهنگیان هستند و ۳۶۵ کانون داریم و ۱۰ مشکل عمده بازنشستگان کشوری را احصا کردیم و پیشنهادها و راهکارهایی داریم که مورد اول همسان سازی حقوق است.

وی افزود: مورد دوم، کمبود حقوق است. بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد بازنشستگان ۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند که ارزش آن در شرایط فعلی به یک میلیون تومان رسیده است.

صافی با بیان اینکه بیمه این افراد نارساست، گفت: سلامت جسمانی، اجتماعی و معنوی سالمندان در خطر است. عدم تکریم مناسب مشکل دیگر بازنشستگان است. پیشنهاد بعدی استفاده از تجربیات بازنشستگان است. پیشنهاد دیگر این است که صندوق بازنشستگی کشوری به سازمان و یکی از معاونت های ریاست جمهوری تبدیل شود و در جلسات هیئت دولت حضور یابند.

دیلمی زاده، فعال حوزه اعتیاد نیز با اشاره به کمبود و نبود نظریه پردازی در حوزه اجتماعی گفت: امیدواریم بعد از سال ها صاحب یک نظریه شویم و مبنای برنامه های آتی کشور باشد.

وی افزود: این حجم از آسیب های اجتماعی به اندازه ای است که همه ما را دچار سردرگمی کرده است و سعی می‌کنند با برخوردهای قضایی مسائل را حل کنند. لایحه مرتبط با مواد مخدر قرار است توسط قوه قضائیه به مجلس ارائه شود و متاسف می‌شویم اگر برخورد قضایی و پلیسی در حال افزایش باشد.

سید محمود آذین، مسئول خیریه فاطمه زهرا (س) نیز با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد چند نهاد بالاسری و ذیربط دارند اما هیچ کس به آنها توجه نمی‌کند، گفت: چند هزار ایتام را تحت پوشش داریم، همه جا به ما کمک می‌کنند جز نهادهای دولتی. ما باید باید بهای انرژی بپردازیم، ولی مساجد معافیت از پرداخت بهای انرژی دارند و درخواست می کنم امکانی فراهم شود که انجمن ها نیز از پرداخت بهای انرژی معاف شوند.

سهیل معینی مدیرعامل شبکه نابینایان و انجمن باور با اشاره به سیاست های کلی وزارتخانه گفت: در این شرایط خاص اقتصادی، اقشار متوسط به سطوح پایین آمده اند و اقشار ضعیف نتوانسته اند از چرخه حمایتی خارج شوند. در سیاست های عملی وزارتخانه، حضور تشکل ها را در تصمیم گیری ها بگنجانید.

وی افزود: توانمندسازی بخش های حمایتی باید مورد توجه قرار گیرد. جدای از سیاست های حمایتی کلی که باید معلولان در آن لحاظ شوند، لازم است حمایت های ویژه تری صورت گیرد. قانون حمایت از معلولان تصویب شد اما در سال جاری اجرایی نشد و درخواست ما این است که به بودجه ۹۸ برسد و اجرایی شود تا بخشی از مواد قانونی را در بودجه بگنجانیم.

معینی با بیان اینکه درخواست می کنم تشکیل کمیته امور معلولان ذیل شورای عالی رفاه در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: وزارت رفاه پیگیر حقوق معلولان از دیگر دستگاه‌های اجرایی باشد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این نشست به جمع بندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: با توجه به تحولات یک سال اخیر در کشور ضرورت دارد نگاه عمیق تری برای دوره سه ساله باقی مانده داشته باشیم.

وی افزود: مجددا از همکارانم میخواهم منشوری که درباره اش در مجلس سخن گفتیم را در اختیار نمایندگان تشکل ها قرار دهند تا آن را تکمیل کنیم. شما فعالان ان جی او ها در گرانبهایی هستید که نباید دست از دامان شما بکشیم. کمتر از ۱۰ درصد مردم علاقه مند به سهیم شدن در امور مشارکتی اجتماعی هستند. باید برای بزرگ کردن بدنه شرکای اجتماعی تلاش کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه موانع اداری در جلب مشارکت ها وجود دارد گفت: در این نشست اشاره شد که نظریه روشنی در حوزه اجتماعی نداریم از همکارانم میخواهم گام جدی در این زمینه بردارند. دولت باید بتواند به سیاست های روشنی برسد که از همین نظریه ها الهام گرفته شده باشد.

شریعتمداری افزود: پیگیری های لازم را برای تحقق اهداف مدنظر انجام می دهیم و تلاش می کنیم شورای عالی رفاه را در اولین فرصت تشکیل دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برای مشاهده اخبارحقوق بازنشستگان اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ