۱۸۰ هزار میلیارد ریال به اشتغال روستایی اختصاص یافت

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: برای اجرای طرح های اشتغالزا و پایدار در روستاها ۱۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته که بخشی از آن ابلاغ و پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، محمد امید روز پنجشنبه در نشست کارگروه توسعه اشتغال خراسان شمالی اظهار داشت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی اختصاص یافت که مجموع اعتبارات برای اجرای این طرح ها، معادل ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بود اما با افزایش قیمت ارز به ۱۸۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: تاکنون ۶۰ هزار میلیارد ریال از این منابع ابلاغ شده است و ابلاغ ۷۵ هزار میلیارد ریال هم در دست اقدام است.
* توپ در زمین استان ها
امید با بیان اینکه اکنون توپ در زمین استان ها است و اختیارات در استان ها برای استفاده از این وام ها مناسب است افزود: باید تلاش شود این اعتبارات در راستای هدف تعریف شده پرداخت شود.
وی اظهار داشت: نگرانی ما از این است که منابع، به سمتی که هدف ما است سوق نیابد و گزارش قانع کننده ای در زمینه نقش این تسهیلات در رفع بیکاری ها، توسعه روستاها و ایجاد زنجیره ارزش در این مناطق نداشته باشیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکلات اشتغال در روستاها، سبب کاهش جمعیت در برخی از این مناطق شده بود گفت: تسهیلات روستایی و عشایری توانسته است در برخی مناطق، از مهاجرت روستاییان جلوگیری کند و بعضا سبب مهاجرت عکس بوده است.
امید در باره گلایه ها از اینکه طرح های اشتغالزای نهادهای حمایتی باید در تهران بررسی شوند گفت: تلاش است تدبیری باشد که تصمیم گیری ها در این باره در استان ها انجام شده و نیازی به ارجاع پرونده ها به تهران نباشد.
وی با اشاره به اینکه ۴۴ درصد از جمعیت خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند گفت: بهره مندی روستاییان این استان در برخی از شاخص ها از متوسط کشوری پایین تر است و بر این اساس تلاش داریم تا توجه بیشتری به این مناطق مبذول شود.
وی با اشاره به اینکه باید در کنار پرداخت تسهیلات و کمک به تولید در روستاها، بازار و بازاریابی هم باید به جد مورد توجه باشد اظهار داشت: در این زمینه هم حمایت های لازم از این استان انجام می شود.
امید گفت: بنگاه های بزرگ هم در فعالیت های اجتماعی خود رسیدگی به مناطق محروم را در دستور کار دارند که برای رفع مشکلات روستاهای خراسان شمالی، تلاش داریم تا بخشی از این حمایت ها توسط بنگاه های بزرگ به دهستان های محروم این استان سوق داده شود.
وی با اشاره به چهل ساله شدن انقلاب گفت: در این چهار دهه، اقدامات خوبی در روستاهای کشور انجام شده است و خدمات زیرساختی خوبی به این مناطق رسیده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: میزان بهره مندی روستاییان کشور ما در بسیاری از شاخص ها، از میانگین برخی کشورهای توسعه یافته بیشتر است.
وی با بیان اینکه وضعیت بهره مندی روستاییان ما از گاز، برق، آموزش و خانه های بهداشت از برخی کشورهای توسعه یافته بهتر است اظهار داشت: اما برای روستاها توسعه متوازن تعریف نشد و از توسعه کار و تولید در روستاها غفلت شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در این مدت برای رساندن زیرساخت ها به روستاها اقدامات خوب انجام شده است اما اشتغال روستاییان مورد غفلت واقع شده است.
به گزارش ایرنا، اکنون ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این رقم در خراسان شمالی ۴۴ درصد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین اخبار وام اشتغال اینجا کلیک نمایید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ