۱۵۰۰ شغل در قالب مشاغل خانگی در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی یکی از ۹ استانی است که طرح توسعه مشاغل خانگی به صورت پایلوت در آن رقم خورده است گفت: تا پایان شهریورماه هزار و ۵۰۰ شغل در حوزه مشاغل خانگی در استان ایجاد می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جلال الدین صادقی ظهر امروز در نشست خبری الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان کشور پایلوت شده و خراسان جنوبی یکی از آن استان‌ها است که کارفرما و ناظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی تسهیلگر است.
وی با بیان اینکه این طرح ملی حاصل تفکر و همکاری مشترک توافق دو جانبه بین تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی است، افزود: نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار فرما ناظر و جهاد در قالب سازمان تجاری سازی تسهیلگر است.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار سال حمایت از کالای ایرانی بوده و قبل از اینکه اتفاقات فعلی رخ بدهد دو سازمان تعاون، رفاه اجتماعی وجهاد دانشگاهی به موضوع مشاغل خانگی بپردازند الگوهای قبلی مطلوبیت مورد نظر مسئولان را نداشته است، افزود: طرح توسعه مشاغل خانگی در سه فاز پیش بینی شده فاز که دو فاز آن آغاز شده است.
صادقی گفت: فاز اول استقرار مشاغل مزیت دار استان بوده و از قبل هم فعال بوده و معضل اصلی اینکه مشاغل خانگی تبدیل به مشاغل پایدار نبوده مقطعی عملیاتی و در یک بازده زمانی کمرنگ بودهکه در الگویی نوین مشاغل مزیت دار مشخص می‌شود.
وی بیان داشت:شغل باید پایدار باشد و منابع تولیه نیروی کار داشته و قابل تطابق با تکنولوژی نوین و دانش بنیان شود و در این طرح منابع مورد مطالعه قرار گرفته اسناد بالا دستی و ملی ماندد سند توسعه سرمایه گذاری اطلاعات آمار اشتغال استان نظرات کارشناسان خانگی به صورت حساب شده اخذ و اطلاعات میدانی جمع آوری شده که در استان خراسان جنوبی ۴۳ شغل دارای مزیت و قابل سرمایه گذاری انتخاب و مرحله بعدی دسته بندی شدند و مشخص می‌شوند.
صادقی با بیان اینکه کاشت بسته بندی زعفران، زرشک، تراش سنگ قیمتی، قالی بافی، بسته بندی خشکبار، سفره آرایی از جمله رشته ها در این طرح است، افزود: این طرح‌ها می‌تواند آینده خوبی را رقم بزند.
وی با بیان اینکه در این طرح استعداد سنجی صورت می‌گیرد ، اظهار داشت: برخی نیاز به توانمندسازی دارد که از طریق آموزش مشاوره محقق و در آموزش ها به دو دسته عمومی تخصصی تقسیم و جهاددانشگاهی و فنی حرفه‌ می تواند آموزش دهنده باشند و پشتیبان ها فردی حقیقی حقوقی بوده و پشتیبان‌ها می‌تواند ملی یا استانی باشند و موضوع تسهیلات در اولویت نیست بلکه می‌خواهیم افراد به گونه ای انتخاب شوند که نیاز به دریافت تسهیلات نباشد.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: کنار هم بودن مهم است و در فاز سوم که اتصال به بازار فروش است پشتیبان منطقه ای داریم که با بیش از ۵۰ پشتیبان تاکنون قرارداد بسته ایم رو اه و مسیری که انتخاب شده خوب است.
صادقی افزود: از ۹ استان، یک استان خراسان جنوبی و جهاد دانشگاهی است که در گام اول یک تیم ۴۰ نفره آغاز کردیم و هزار و ۵۰۰ شغل تا پایان شهریور ایجاد می‌شود.

منبع :خبرگزاری تسنیم

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ