۱۵۰۰میلیارد ریال طرح اشتغال در مناطق عشایری مصوب شد

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: تاکنون از محل تسهیلات یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طرح در کارگروه های اشتغال در استان های کشور برای عشایر به تصویب رسیده است.


به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز سه شنبه در همایش سراسری مدیران امور عشایر استان های سراسر کشور در یاسوج اظهار داشت: این اعتبارکمک مهمی به اشتغال بیکاران جامعه عشایری کشور به عنوان قشر مولد کشور می کند.
وی اظهار داشت:همچنین از این محل مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال به متقاضیان و جامعه عشایری در سطح کشور تاکنون پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته افزون بر ۷۴۰ میلیارد ریال به جامعه عشایری این استان در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی و تقویت فرهنگ این قشر از جامعه پرداخت شده است.
وی یادآور شد: این میزان اعتبار با توجه به اهتمام ویژه دولت در سال جاری به بیش از ۲برابر افزایش خواهد یافت.
قندالی بدون اشاره به میزان اعتبارات تخصیص یافته جامعه عشایری در بودجه سال جاری گفت: تاکنون حدود ۷۰درصد اعتبارات تخصیصی به این سازمان جذب شده است.
رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین گفت: افزون بر هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات اعم از قرض الحسنه با سود چهاردرصد و یا از محل صندوق توسعه ملی ظرف سه سال گذشته به جامعه عشایری در ایران پرداخت شده است.
حدود چهار هزار میلیارد ریال از این میزان از محل ماده ۱۰و ۱۲و اعتبارات خشکسالی با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله توسط بانک کشاورزی به عشایر پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: افزون بر چهار هزار میلیارد ریال دیگر نیز از محل بند ب ماده ۵۲ قانون احکام دائمی و صندوق توسعه ملی ظرف سه سال گذشته به این قشر مولد پرداخت شده است.
وی در تشریح این ماده قانونی، گفت: از محل بند ب ماده ۵۲ قانون احکام دائمی، سالانه حدود یک درصد منابع ورودی به صندوق توسعه ملی برای ساماندهی و کمک به زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور هزینه خواهد شد که در این راستا تاکنون چهار هزار میلیارد ریال جذب شده است.
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: از محل جذب منابع تاکنون افزون بر چهار میلیون راس دام قبل از ورود به مراتع پرواربندی شده اند که سبب افزایش بهره وری و کمک به تولید داخلی و زنجیره تامین این نیاز اساسی در کشور شده است.
قندالی افزود: علاوه بر این سالانه از محل ارزش افزوده و توسط سازمان امور مالیاتی کشور رقمی افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و ارایه خدمات به جامعه عشایری اختصاص می یابد که سال گذشته حدود ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال جذب شد.
وی ابراز داشت: تخصیص این میزان اعتبارات و مصوبات راهگشا برای جامعه عشایری در دولت های یازدهم و دوازدهم رقم خورده است.
رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: تولید ۲۰۰ هزار تن معادل ۲۵درصد گوشت ،۳۵ درصد صنایع دستی، ۲۸ درصد دام سبک و ۳۸ میلیون هکتار از بهترین مراتع کشور در اختیار عشایر است.
وی یادآور شد: یکی از برنامه ها و اولویت های مهم دولت ساماندهی و شفاف سازی قانون جامع عشایر بوده که دستاوردهای ارزشمندی از این رهگذر نصیب عشایر کشور شده است.
قندالی افزایش کشت گیاهان دارویی ، نصب پنل های خورشیدی در مناطق عشایری، کشت انواع گونه های باغی در اراضی شیب دار ،توسعه و آموزش های صنایع دستی و ساماندهی و توسعه صنعت توریسم در جامعه عشایر را از دیگر اولویت ها و برنامه های مهم دولت و این سازمان برای ساماندهی و ایجاد رفاه و خدمات بهتر به این قشر مولد جامعه در سال جاری عنوان کرد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: با توجه به بروز پدیده خشکسالی و مشکل کمبود علوفه و کم‌آبی در مناطق عشایری تمهیدات لازم برای تامین میزان علوفه دام و همچنین رفع مشکل کم آبی در این مناطق در سال زراعی جاری اندیشیده شده است.
وی یادآور شد: هماهنگی‌ها نیز برای واردات علوفه مورد نیاز دام عشایر انجام شده و هم اینک کار شناسایی مناطق پرچالش در این راستا در دستور و اولویت این سازمان قرار گرفته است.
وی همچنین مشکل کمبود منابع آبی و خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها در مناطق عشایری کشور را یادآور شد و گفت: افزایش ناوگان و تانکرهای سیار آبرسانی یکی از برنامه‌های مهم این سازمان برای کاهش میزان خسارات ناشی از خشکسالی و کم آبی است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: جامعه عشایری مصداق بارز و بهترین و مناسب ترین گزینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
علی محمد احمدی افزود: نگاه راهبردی به عشایر موجب شده عشایر استان با کمک و وجود ظرفیت‌های متعدد با کمترین توقع نقش ممتازی در تولید داشته باشند.
وی یادآور شد: مدیریت اجرایی استان با تمام توان و ظرفیت برای تحقق برنامه های راهبردی و توسعه ای برای ساماندهی و بهبود وضعیت معیشت به ویژه اشتغال پایدار و رونق اقتصادی جامعه عشایر حمایت خواهد کرد.
وی گفت: جامعه عشایری استان باید بتوانند با ارایه طرح های قابل توجیه برای استفاده از ظرفیت تسهیلات حدود چهارهزار میلیاردریالی توسعه اشتغال روستایی و عشایری بهره ببرند.
وی کاهش بارندگی‌ها و شرایط خشکسالی سال‌های اخیر را یاد آور شد و گفت: با اصلاح الگو و تعریف مدل‌هایی جدید در حوزه‌ کشت، ممانعت از کشت محصولات آب بر، منابع محدود آب در روستا‌ها و مناطق عشایری مدیریت شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: موضوع خشکسالی و رفع چالش کم آبی در مناطق عشایری این استان باید به طور جد در دستور کار همه دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز هدف از برگزاری همایش مدیران کل عشایر سراسر کشور در یاسوج را انتقال تجربیات، اندیشه ها و ارایه راهکارهای مناسب برای استفاده از ظرفیت های متنوع قانونی در راستای پیشبرد اهداف توسعه ای و سازمانی ذکر کرد.
علی علی پور گفت: شناساندن ظرفیت های منحصر به فرد کهگیلویه وبویراحمد در حوزه گردشگری و بازدید از مناطق دیدنی و طبیعی استان ، حضور در بین جامعه عشایری و برگزاری نمادین جشن های عروشی سنتی از مهمترین برنامه های جانبی این همایش سراسری و ۲ روزه در استان خواهد بود.
وی خشکسالی و کم آبی در حوزه آب شرب و کشاورزی را از مهمترین چالش های فرا روی جامعه عشایری استان دانست و گفت: تاکنون افزون بر ۳۷۰ چشمه عشایری در مناطق مختلف خشک شده اند.
وی تصریح کرد: علاوه بر کم‌آبی شدید در مناطق عشایری، نبود امنیت و افزایش میزان سرقت احشام و دام، کمبود علوفه و تصرف ایل راه‌ها از دیگر چالش‌ها و مشکلات اساسی این قشر مولد است.
وی تصریح کرد: هر ساله زمان کوچ عشایر این استان از مناطق قشلاقی به ییلاقی به‌طورمعمول از حدود پنجم تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه بود، درحالی‌که امسال به دلیل خشکسالی و کم‌آبی کوچ عشایر به طور نسبی از دهم فروردین‌ماه آغاز شد.
علی پور یادآور شد: همه‌ساله عشایر کوچنده این استان تنها در ۲ ماه از سال نیاز به خرید علوفه داشتند درحالی‌که به دلیل شرایط خشکسالی و کم‌آبی در سال زراعی جاری به پنج ماه رسیده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت: سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد ریال اعتبارات خشکسالی به حوزه عشایر استان اختصاص یافت که تاکنون حدود ۴۰ درصد آن جذب شده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۲ درصد در قالب ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار با جمعیتی افزون بر ۷۰ هزار نفراز جمعیت کهگیلویه و بویراحمد عشایر است، افزود: این میزان جمعیت از شش ایل بومی، دو طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) شکل گرفته است.
وی گفت: ۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغ‌ها و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.
حدود ۱.۹ درصد در قالب ۲۱۳ هزار خانوار از جمعیت کشور عشایر هستند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

 برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ