پرداخت وام‌های اشتغال روستایی به ۱۸ درصد رسید

دهمین کارگروه اشتغال خراسان شمالی با بررسی میزان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و رسیدن به ۱۸ درصد سهم استان و نیازمندی به تلاش بیشتر دستگاه‌ها و بانک‌ها برای پرداخت بیشتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد دهمین جلسه کارگروه اشتغال خراسان شمالی در سال جاری با حضور استاندار خراسان شمالی برگزار شد.

منابع اعتباری تسهیلات سفر رهبری مناسب است

مجید پورعیسی در ابتدای این جلسه با اشاره به منابع و تسهیلات اعطاشده به استان طی سال جاری و گذشته اظهار کرد: منابع مختلفی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان در استان وجود داشته که شامل برخی اعتبارات سفر رهبری، طرح رونق تولید و اشتغال پایدار روستایی و عشایری ازجمله آن‌ها است.

وی با تشریح این میزان مبالغ از جذب ۳۹ میلیارد تومان اعتبار طرح رونق تولید طی سال گذشته خبر داد و افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان از همین منابع نیز برای سال جاری به استان تخصیص داده‌شده که دستگاه‌های جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی توانایی استفاده از آن را دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به جذب ۱۲.۵ میلیارد اعتبارات طرح مشاغل خانگی از ۲۰ میلیارد تومان سهم استان گفت: در سال جاری نیز ۱۱.۶ میلیارد تومان سهم خراسان شمالی در این طرح است که باید برای جذب حداکثری آن اقدام کرد.

وی در خصوص اعتبارات تسهیلاتی کمیته امداد و بهزیستی ادامه داد: از ۵۰ میلیارد تومان سهم استان ۴۳ میلیارد تومان جذب شد که امسال نیز همین مبلغ به خراسان شمالی تخصیص داده‌شده است.

پورعیسی همچنین اعتبارات سفر رهبری را در دو بخش قرض‌الحسنه و تسهیلات ۱۸ درصد از منابع بانک‌ها عنوان کرد و افزود: ۳۱ میلیارد تومان اعتبار قرض‌الحسنه از مجموع ۳۵ میلیارد تومان جذب شد که پست‌بانک نتوانست سهم ۴ میلیاردی خود را تامین کند اما منابع تسهیلات ۱۸ درصد به میزان کافی وجود دارد و می‌توان در هرزمانی که نیاز باشد از این منابع به متقاضیان تسهیلات لازم اعطا شود.

وی از جذب ۱۷.۵ میلیارد تومان در سال گذشته و ۶۸ میلیارد تومان تاکنون در سال جاری از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خبر داد.

پرداخت ۱۸ درصد سهم استان به متقاضیان وام‌های اشتغال روستایی

در ادامه جلسه حسن نوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سنجش استان در رده‌های مختلف پرداخت اعتبارات و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: ۳۲ درصد طرح‌های تایید شده در کارگروه اشتغال در بانک‌ها مصوب شده که پایین‌تر از میانگین کشوری است و فاصله طرح‌های معرفی‌شده در استان از میزان مصوب آن‌ها در بانک زیاد است.

وی از پرداخت ۶۸ درصدی مصوبات، سرانه ایجاد شغل ۳۴ میلیون تومان و سرانه شغلی هر طرح را ۱.۵ نفر بیان کرد و گفت: از ۴۵۴۱ طرح معرفی‌شده به بانک بااعتباری بالغ‌بر ۴۶۵ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۸۷۵۲ نفر فقط ۱۳۶۱ طرح بااعتبار ۶۹ میلیارد و اشتغال ۲۰۵۲ انجام‌شده که این میزان اعتبار ۱۸ درصد مبلغ سهم استان از اعتبارات در نظر گرفته برای این طرح بوده است.

اعتبار بدون ایجاد اشتغال، اسراف برق و زمان است

محمدرضا خباز نیز در این جلسه بر ارتقا رتبه استان در ارزیابی‌های اعتبارات تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکید کرد و گفت: اگر رسیدگی‌ها به پرونده‌ها به‌اندازه کافی باشد می‌توانیم رتبه نخست را کسب کنیم و برای بهتر شدن رتبه استان تلاش بیشتری باید شود.

استاندار خراسان شمالی همچنین بر ایجاد شغل به ازای پرداخت این تسهیلات اشاره کرد و افزود: ملاک برای پرداخت و نتیجه دهی اعتبارات اشتغال است و اگر این خروجی حاصل نشود برق و زمان به نتیجه مصرف‌شده است.

وی با تاکید بر گزارش‌های گروه‌های نظارت در آینده نزدیک گفت: این گروه‌ها با بررسی‌های خود اعلام می‌کنند که آیا پرداخت اعتبارات به اشتغال منجر شده است یا همچون طرح‌های زودبازده که درگذشته ایجاد شد، باعث به وجود آمدن قشر بیکار مقروض می‌شود.

در ادامه این جلسه مدیران بانک‌ها و مسئولان به تبادل‌نظر در خصوص مسائل مختلفی و مشکلات پرداختند.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار وام اشتغال اینجا کلیک نمایید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ