نیاز ۶۰۰ هزار معلم برای ۸ سال آینده

۵ نظر

برای ۸ ساله آینده به ۶۰۰ هزار معلم نیاز داریم، امسال ۲۵ هزار نیرو جذب کردیم که برای رسیدن به این میزان باید سالی ۴۵ هزار نیرو جذب شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، مهندس اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در دومین روز از نوزدهمین اجلاس سراسری سرپرستان استانی، پردیس ها و واحدهای تابعه دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری این اجلاس، گفت: دکتر خنیفر برای احیاء هویت تربیت معلم تلاش های بسیاری انجام دادند و با سرعت مضاعفی به توسعه کمی و کیفی تربیت معلم با وجود کمبودها و کاستی ها که در این زمینه وجود داشت کمک کردند و آن را پیش بردند، انجام این کار کلید موفقیت برای سند تحول بنیادین محسوب می شود، با این تلاش ها امروز شاهد رونق هستیم و اگر چند سال دیگر این توسعه تداوم داشته باشد دوران خوبی در زمینه عملکرد تربیت معلم داریم.

او با اشاره به دو دیدگاه آموشی و تربیتی در زمینه سند زیرنظام تربیت معلم و تاسیس منابع انسانی، گفت: باید بین آموزش و تربیت تفاوت قائل شویم، تنها رسالت نظام تعلیم و تربیت آموزش نیست بلکه بخشی از رسالت آن تربیت شهروندانی است که به ارکان این حاکمیت اعتقاد داشته باشد، چنانکه تمام نظام های سیاسی دنیا نگاهشان به نظام تعلیم و تربیت این گونه است.

مهندس چهاربند با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اختلاف ۲ دیدگاه درباره تربیت و آموزش در ۴۰ سال گذشته یک استراتژی روشن و پایدار در زمینه تعلیم و تربیت وجود نداشته، تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان نیازهای تربیت معلم را برای بلند مدت تعریف کرده است، هم اکنون بعد از رشته های پزشکی، بالاترین رتبه ها و نمره ها به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دارد و این موضوع نشان دهنده جذابیت این دانشگاه است، تنها دانشگاهی که کارفرما بر آن نظارت دارد و وزیر آموزش و پرورش مطالبات خود را مطرح می کند و امکاناتش را در اختیار دانشگاه قرار می دهد؛ کدام دانشگاه این پیوستگی را با کارفرما دارد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعه و تحقیقات و مقایسه ای که میان سال های ۱۳۹۰ و ۱۴۲۰ در زمینه افزایش جمعیت و نیاز به تربیت نیروهای انسانی برای آموزش، انجام شده، نشان دهنده افزایش ۵۰ میلیونی جمعیت است که باید در نظام تعلیم و تربیت این افزایش دیده شود بر همین اساس باید ۵ برابر ظرفیت کنونی به تعلیم و تربیت پرداخت تا کمبود معلم جبران شود.

وی اظهار کرد: برای تحقق این امر باید برنامه های بلند مدت داشت، برای ۸ ساله آینده به ۶۰۰ هزار معلم نیاز داریم، امسال ۲۵ هزار نیرو جذب کردیم که برای رسیدن به این میزان باید سالی ۴۵ هزار نیرو جذب شود، مشکل ما پول و کتاب نیست مشکل اصلی ما نبود نیرو است.

مهندس چهاربند با اشاره به کمبود ۹ هزار نیرو در شهرستان های استان تهران، گفت: اگر بحران نیرو را جدی نگیریم زمان از دست می رود و جبران آن بسیار هزینه دارد، بحرانی که در ۸ سال آینده با آن روبرو هستیم رشد جمعیت نیست بلکه خروجی ما است به دلیل آنکه تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند و هر سال فاصله بین نیاز و وضع موجود افزایش می یابد که بسیار خطرناک است.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما از نظر کمی با چالش جدی روبرو هستیم و چالش دوم ما چالش کیفی بوده که تحت تاثیر چالش کمی است.

وی ادامه داد: برای سال آینده قصد داریم علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق کنکور بر اساس سوابق تحصیلی هم جذب دانشجو کنیم. همچنین برای جبران کمبود نیرو باید سال آینده علاوه بر ۲۵ هزار نفر پذیرش ۱۵ هزار نیرو دیگر نیز به ظرفیت اضافه کنیم.

 منبع : روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان

برای مشاهده اخبار لحظه به لحظه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای نیاز ۶۰۰ هزار معلم برای ۸ سال آینده

  • ا
    ابراهیم
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۵۳
    چرا حرفی از ازمون استخدامی نمیزنن؟پس تکلیف ماها چیه که با بهترین رتبه در دانشگاه های دولتی درس خوندیم ولی از شانس بد ما اون موقع شهر ما فقط یک نفر معلم میخواست.ادمین محترم کاشکی این حرفای دل مارو به گوش مسئول ها برسونید
    • ط
      طه
      ۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۱۶
      همش حرفه
      • T
        Tara
        ۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
        کاشکی تکمیل ظرفیت بذارن برا آزمونی ک برگزار شد
      • ا
        ابراهیم
        ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۴۹
        منظور حرفای اخرش چی بود سوابق تحصیلی کیا؟ماها که الان لیسانس داریم یا کنکوری ها؟
        • ز
          زهرا
          ۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۷
          چرا برا پیام نوری ها ازمون برگزار نمیکنین تا این کمبود معلم جبران بشهً !؟

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ