نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از ۶ سال به طور کامل اجرا نشده است

۲ نظر

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از ۶ سال هنوز به طور کامل پیاده نشده است و از هیات دولت انتظار داریم، این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود.


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر، با تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: انتظار داریم دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را سریعتر به مجلس ارسال کند تا تحولی در وضعیت معیشتی معلمان صورت بگیرد.
وی به وضعیت مدارس آسیب‌دیده در سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: ۱۳۸۴ مدرسه در جریان سیل آسیب دیدند که برخی تخریب کامل شدند و برخی نیاز به مقاوم‌سازی دارند؛ در لرستان ۱۱۲ مدرسه داریم داریم که کاملاً تخریب شده‌اند و عمدتاً در روستاها قرار داشتند، در خوزستان نیز ۸۰ مدرسه و در گلستان ۲۰ مدرسه تخریبی است.
زاهدی تصریح کرد: برای بازسازی این مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید همه دست به دست هم بدهیم تا مدارس را بازسازی کنیم.
وی با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی در کل کشور هستند، افزود: متوسط سرانه هر کلاس حداکثر ۵۰ متر است اما اتاق مدیر، راهرو و.. نیز در مدرسه وجود دارد و به همین علت متوسط سرانه هر کلاس را ۱۴۰ متر محاسبه می‌کنند و اگر حداقل ۳ میلیون تومان برای هر متر مربع نیاز باشد، اعتباری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته قریب به ۶۰ هزار کلاس درس بازسازی شده است، ادامه داد: معمولاً سالانه بودجه‌ای برای حوادث و بحران‌ها تصویب می‌شود که در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد، همچنین آموزش و پرورش هم بودجه ای دارد اما نیاز است که خیرین پای کار بیایندو
وی اضافه کرد: اگر هر ساله بودجه خوبی تخصیص دهیم شاید در بازه زمانی ۱۰ ساله بتوانیم مشکل مدارس را حل کنیم، اما اگر بخواهیم امر ایمن‌سازی مدارس سرعت بیشتری داشته باشد باید بودجه فعلی نوسازی را بیشتر کنیم؛ هرچند با توجه به نیاز شدید آموزش و پرورش، نسبت به سال‌های قبل سه برابر بیشتر بودجه تخصیص دادیم.
زاهدی با بیان اینکه در قانون آورده‌ایم که آموزش‌ و پرورش فضاهای مازاد خود را به فروش رسانده یا فضای مدارس خود را بهینه‌سازی کند، گفت: از وزیر آموزش و پرورش و مدیران آموزش و پرورش درخواست می‌کنم مقداری به کمک دولت بیایند؛ در آموزش و پرورش یک نگرش درون سازمانی هست که نباید زمین مازاد را فروخت اما باید این رویکرد تغییر کند.
وی ادامه داد: حتی در قانون آمده است که شهرداری‌ها ملزم به تغییر کاربری هستند و اگر آموزش و پرورش بپذیرد که این کار را انجام دهد، می‌تواند حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل عواید داشته باشد و نیمی از مشکلات را حل کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اگر ناچار شویم دستگاه‌های نظارتی را وارد کار کنیم، کار سخت می‌شود، اما شان آموزش و پرورش بالاتر از آن است که دستگاه‌های نظارتی بخواهند وارد شوند و خود آموزش و پرورش می‌تواند آن را حل کند و به میدان بیاید.
زاهدی با اشاره به اینکه نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از ۶ سال هنوز به طور کامل پیاده نشده است گفت: از هیات دولت انتظار داریم این لایحه به فوریت به مجلس ارسال شود.
وی با تاکید بر اینکه باید مدیران استانی آموزش و پرورش باور کنند کشور توان ندارد ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بهبود مدارس صرف کند، افزود: آنها باید اراده کنند و اجازه دهند که مدارس تغییر کاربری و یا بهینه شوند و خودشان پول بیاورند و املاک را تبدیل به احسن کنند و در این مسیر مانع قانونی وجود ندارد.
زاهدی درباره ساختمان‌های آموزش عالی هم گفت: عمر بیش ۵۵ درصد ساختمان‌های آموزش عالی به ۳۵ سال قبل برمی‌گردد؛ ۵ میلیون مترمربع ساختمان‌های دانشگاهی نیازمند بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند که آن هم به ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

 منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین خبر از وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۲ نظر برای نظام رتبه‌بندی معلمان بعد از ۶ سال به طور کامل اجرا نشده است

  • ع
    علی
    ۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۲
    اگر بخواهند با همین دو هزار میلیارد هم میشه اجرا کرد و میتوانند در مرحله اول شامل کسانی که خبره و عالی هستند بشه و سالهای اینده هم شامل فرهنگیان پایه و ارشد هم بشه
    • ع
      علی
      ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۲۰
      سلام با این شرایط اقتصادی خواهش میکنم طرح رتبه بندی را هر چه سریعتر اجرا کنید شاید کمی وضعیت معیشت معلمین عزیز بهبود یابد

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ