نحوه جدید وصول حق بیمه دوران سربازی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به احتساب سوابق دوران سربازی به صورت غیرحضوری، گفت: اطلاعات لازم را از سازمان نظام وظیفه گرفته‌ایم و همانجا امکان انتخاب برای پرداخت نقدی یا اقساط بسته به شرایط وجود دارد و به محض وصولی سوابق در سامانه می‌نشیند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ربیع زاده در لایو اینستاگرام، گفت: یک سرویس جذاب طرح ۳۰۷۰، احتساب سوابق دوران سربازی است. قبلا اگر فرد می‌خواست سابقه خدمت سربازی‌اش را بخرد باید به شعبه می‌رفت، شعبه کارت پایان خدمت را می‌گرفت و استعلام می‌کرد که باید لیست حق بیمه تاریخ درخواست به شعبه وصول و عملیات محاسبه انجام می‌شد. اگر پرداخت ها، تاخیر داشت کل تقسیط نامه باطل می‌شد و فرد باید مجدد به شعبه می‌آمد و درخواست جدید می‌داد. اما در سرویس هوشمند کل این فرایند در سامانه انجام می‌شود. ما اطلاعات لازم را از سازمان نظام وظیفه گرفته‌ایم و همانجا امکان انتخاب برای پرداخت نقدی یا اقساط بسته به شرایط وجود دارد و به محض وصولی سوابق در سامانه می‌نشیند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های طرح ۳۰۷۰ پرداخت برخط حق بیمه بیمه شدگان خاص و کارفرمایان بوده است گفت: در سنوات قبل اگر حق بیمه را در بانک‌های عامل می‌پرداختید باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظر می‌ماندید تا وصولی از بانک به سازمان برسد و ما خدمت ارائه بدهیم، اما با سرویس غیرحضوری، به محض وصول حق بیمه و تاییدیه بانک، سرویس مورد نظر به صورت برخط فعال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

وی به اخذ تعهدنامه فرزندان اناث نیز اشاره کرد و گفت: قبلا اگر بیمه شده‌ای فرزند دختر بالای ۱۸ سال داشت باید شش ماه یکبار با شناسنامه به شعب مراجعه می‌کرد و اگر دختر ازدواج نکرده بود و اشتغال به کار نداشت مستمری برقرار می‌شد، اما عملا این مراجعه حضوری نیز به صفر رسید و ما ۲۵۰ هزار مراجعه را کاهش دادیم و اخذ تعهدنامه‌عدم اشتغال فرزندان دختر را به شکل غیرحصوری عملیاتی کردیم.

ربیع زاده ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه بود. در سنوات گذشته فرد متقاضی اگر بیمه کاملی برایش در هرماه از سوی کارفرما رد نشده بود و قراردادهای پاره وقت داشته مانند برخی معلمان و منشی ها، می‌توانست پس از شش ماه اول، تا آبان و آذرماه آن سال درخواست خود را ثبت کند تا اگر شرایط داشت به او مهلت داده شود که حق بیمه کسری از ماه خود را بپردازد و سوابقش را تکمیل کند. اکنون طی کل این فرایند به شکل غیرحضوری فراهم شده و بیمه شده می‌تواند درخواست سوابق پرداخت کسری از ماه را در سامانه ثبت کند.

ربیع زاده آماری از جامعه مخاطبان نیز ارائه داد و گفت: بیش از ۱۴ میلیون بیمه شده اصلی، ۲۲ میلیون بیمه شده تبعی، بیش از ۱۰ میلیون بیه شده اجباری، بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بیمه شده خاص، ۲۱۲ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری، ۱۵۸ هزار بیمه شده توافقی، ۴۲ هزار بیمه شده از قشر باربران، ۱۴۲ هزار کارفرمایان کارگاههای صنفی، ۲۷۲ هزار نفر بیمه شده بافندگان، ۷۲۳ هزار بیمه شده اختیاری، ۸۳۵ هزار بیمه شده کارگر ساختمانی، ۸۹۳ هزار بیمه شده رانندگان، یک میلیون و ۱۸۶ هزار بیمه شده حر ف و مشاغل آزاد داریم.

وی ادامه داد: ماهانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار لیست اینترنتی دریافت می‌کنیم و این تعداد مراجعه به شعب کاهش یافته است. سال گذشته بیش از ۲۷ هزار حادثه ناشی از کار و بیش از ۱۱هزار هزینه سفر بیمار بابت اقدامات درمانی داشتیم، بیش از ۶۷۱ غرامت مقطوع به نقص عضو، ۶۲۱ هزار غرامت ایام بیماری، ۱۹۲ هزار کمک هزینه ایام بارداری، ۷۵ هزار کمک هزینه ازدواج، ۶۹ هزار کمک هزینه کفن و دفن و بیش از ۲۹۱ هزار کمک هزینه اروتز و پروتز پرداخت کرده ایم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون قطعی و کندی سامانه خدمات غیرحضوری گفت: ما به صورت شبانه روزی سامانه را مانیتوریگ و پایش می‌کنیم و تیم عملیاتی مستمرا رصد می‌کنند. اگر به واسطه موضوعات غیرمترقبه سرویسی از دسترس خارج شود با کمی صبوری ظرف چند دقیقه مجددا در دسترس قرار می‌گیرد. اگر هم مشکل خاصی داشتید از طریق ۱۴۲۰ اقدام کنید.

به گفته ربیع زاده طبق آخرین آمار از سامانه غیرحضوری تا هفت تیرماه ۶۶ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۸۲ سرویس را غیرحضوری ارائه داده‌ایم گفت: علی رغم اینکه هنوز یک سال از اجرای طرح نگذشته توانسته‌ایم نزدیک به ۷۰ میلیون مراجعه را کاهش دهیم. صادقانه بابت قطعی‌ها و کندی‌هایی که گاهی درسامانه‌ها پیش می‌آید از همه مخاطبان عذرخواهی می‌کنم. همه تلاش ما این است که این نواقص را به حداقل برسانیم. ماه گذشته قطعی‌ها با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه رو بوده است. اکنون با قطعی گسترده برق همه ما با چالش‌هایی مواجه شدیم و ما هم مستثنی نبودبم. اما تلاش می‌کنیم کندی‌ها و قطعی‌ها را به حداقل برسانیم.

وی درباره اتصال با بیمه‌های تکمیلی وعدم نیاز به ارائه کاغذ برای دریافت خدمات گفت: نسخه الکترونیک یک پروژه کلان است و اینکه توانسته‌ایم با کمک همکاران و وزارت بهداشت و نهادهای دخیل کار را عملیاتی کنیم نشان میدهد که این کار هم شدنی است. توافقات خوبی را با بیمه‌های تکمیلی انجام داده‌ایم و این همگرایی وجود دارد که کار را به این نقطه مطلوب برسانیم، اما اینکه تاریخ دقیق اعلام کنیم دور از ذهن است. این موضوع هم جزو برنامه‌های ماست که موضوع بیمه‌های تکمیلی را تعیین تکلیف کنیم، این اتفاق خواهد افتاد اما اعلام بازه زمانی برای آن، زود است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی درباره حذف نسخ کاغذی نیز گفت: در تلاشیم ظرف چندماه آینده همین میزان از نسخه‌نویسی کاغذی هم به صفر برسد. نسخه آفلاین نسخه‌نویسی الکترونیک را نیز به زودی به پزشکان ارائه می‌دهیم که آن هم کمک می‌کند میزان نسخه‌نویسی کاغذی به صفر برسد.

به گفته وی تا امروز بیش از ۱۸۰ میلیون نسخه الکترونیک در مراکز ملکی و غیرملکی تولید شده است.

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ