مهارت‌آموزی ۲۸ هزار سرباز وظیفه در سه ماهه اول امسال

۱۴ نظر

مهارت آموزی سربازان برای غنی‌سازی دوران خدمت و کمک به اشتغال آنها پس از این دوران اقدامی است که با جدیت دنبال می‌شود و بنا به گفته مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای سال گذشته ۱۲۸ هزار و در سه ماهه اول امسال ۲۸ هزار سرباز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

سربازی یکی از موضوعات اصلی زندگی جوانان است و اکثر پسران ایرانی اگرچه در پایان این دوره خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای بازگو کردن دارند، اما دغدغه اصلی آنها پس از اتمام این دوره پیدا کردن شغل مناسب است زیرا در این فاصله زمانی حدود دو سال از بازار کار فاصله گرفتند.
یکی از راهکارهای مناسب برای کمک به این افراد مهارت آموزی در این دوران است که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به کمک نیروهای مسلح قرارگاه مهارت آموزی را ایجاد کرده است و مهارت آموزی سربازان را در دستور کار قراردادند تا بتوانند بعد از اتمام دوره خودشان با ایجاد کسب و کار و یا مراکز کارآفرینی در بهبود وضعیت اشتغال اثرگذار باشند.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در حوزه توانمندسازی منابع انسانی، بحث مهارت آموزی و دانش آموزی دو محور اصلی توانمندسازی منابع انسانی است که در راستای تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی برای کشور حائز اهمیت است.
«حبیب عرفان منش» افزود: رسالت و ماموریت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ارتقای سطح مهارت جامعه است و این سازمان گروه‌های هدف متعددی همچون دانشجویان، دانش آموزان، زندانیان، معلولان، زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان اجتماعی، ساکنان مناطق روستایی، کارجویان، عشایر و روستاییان، ساکنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی و محروم، فارغ‌التحصیلان، مشمولان بیمه بیکاری، شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و اتباع بیگانه دارد.
وی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از دیرباز با نیروهای مسلح همکاری داشته و به طور متوسط سالیانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر سرباز را آموزش می‌داد.
عرفان منش با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ جهشی در آموزش سربازان اتفاق افتاد، گفت: در این سال بنا به دستورات رهبر معظم انقلاب و تاکید بر غنی سازی اوقات سربازان در دوران خدمت داشتند، قرارگاه مهارت آموزی در ستاد کل نیروهای مسلح شکل گرفت.
وی افزود: ماموریت این قرارگاه توسعه مهارت، توانمندی و ارتقای بهره وری سربازان است و از همه مهم‌تر اینکه دوران سربازی را به دوران خوشایند و مطلوبی برای آنها تبدیل کند، فعال شده است.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: قرارگاه مهارت آموزی با دستگاه‌های مختلف همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد مذاکره شد و در این قرارگاه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مهمترین و اصلی ترین شریک مهارت آموزی است.
وی بیان کرد: سال گذشته ۱۲۸ هزار نفر سرباز آموزش دیدند و هدف‌گذاری امسال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور این است که تا پایان امسال ۱۵۰ هزار نفر آموزش ببینند، البته در سه ماهه نخست امسال ۲۸ هزار نفر آموزش های لازم را فرا گرفتند.
عرفان منش در خصوص آموزش‌های تفکیکی سربازان در بخش‌های مختلف، گفت: در سه ماهه امسال ۶۰۰ هزار دوره، سپاه پاسداران ۳۲۱ دوره، نیروی انتظامی بیش از ۵۰۰ دوره و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۵۰ دوره آموزشی برگزار شده است و ۲۸ هزار سرباز تا کنون آموزش کسب کردند.
وی افزود: مهمترین و پرتعدادترین دوره آموزشی مربوط به گروه صنعت خودرو، صنایع ساختمان، بخش کشاورزی، صنایع غذایی است.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: این آموزش‌ها با توجه به ظرفیت نیروهای مسلح، مناطق و با در نظر گرفتن فرصت‌ها و رسته‌های شغلی است و سعی می‌شود برنامه‌ریزی‌ها دقیق و صحیح باشد.
وی تصریح کرد: مهمترین هدف این دوره این است که علاوه بر اینکه سربازان در دوران خدمت نیروی مفید و موثر برای نیروهای مسلح باشند و به عنوان نیروی بهره ور استفاده شود علاوه بر آن بعد از اتمام دوره افراد دارای مهارت، گواهینامه مهارت می‌گیرند و بر اساس تجربیاتی که به دست می آورند گواهی تاییدیه کار واقعی نیز به آنها داده می‌شود.
عرفان منش گفت: امسال بحث مهارت آموزی در محیط واقعی کار نیز پیگیری می‌شود که در کارگاه‌های تولیدی و خدماتی نیروهای مسلح، مهارت آموزی در محیط واقعی انجام شود و افراد مهارت خود را ارتقا دهند و در صورت نیاز از آموزش‌های مجازی و یا ترکیبی از حضوری و غیرحضوری داشته باشیم.
وی درباره مدت زمان دوره‌های آموزشی گفت: دوره‌های استاندارد آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متعدد است، دوره‌های کوتاه مدت ۳۰ تا ۴۰ ساعته و دوره‌های بلندمدت ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساعت است. البته در حوزه سربازان با توجه به اینکه ماموریت اصلی آنها امنیت و نظامی گری است با تفاهمی که انجام دادیم، سعی کردیم دوره‌ها به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعته باشد.
وی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با وجود ظرفیت‌های خوبی که دارد با محدودیت‌های جدی نیز مواجه است و می‌توان به طور کلی گفت که پاسخگوی نیاز مهارتی به تنهایی نیست از این رو سعی می‌شود مدلی همچون نمونه قرارگاه مهارت آموزی با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های مختلف و متولیان گروه‌های هدف همچون وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاونت زنان ریاست جمهوری، معاونت روستایی ریاست جمهوری، سازمان عشایری داشته باشیم و و از ظرفیت‌های همدیگر برای رسیدن به توسعه مهارت گروه هدف مدنظر استفاده کنیم.
مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) به دنبال این است که گروه‌های زیرمجموعه خود را توانمند و از پوشش خود خارج کند، بنابراین همکاری خوبی با این کمیته داشته و مهارت آموزی گروه‌های هدف را تقبل کردیم.
وی تاکید کرد: به طور کلی اگر بودجه، امکانات و تعاملات و شرکای اجتماعی سازمان فنی و حرفه‌ای افزایش یابد می‌توانیم پاسخگوی بهتری به نیاز مهارتی مخاطبان خود باشیم.

۴۰ درصد متقاضیان آموزش دیده وارد بازار کار می‌شوند

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: بحث رهگیری اشتغال متقاضیان مهارت آموزی توسط سازمان فنی‌و حرفه‌ای کشور انجام می‌شود و در حوزه سربازان وظیفه نیز این موضوع توسط معاونت اشتغال و کارآفرینی دنبال می‌شود.
عرفان منش گفت: افراد جویای کار که به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند با استفاده از مشاوره‌های آموزشی و شغلی مراکز هدایت آموزشی می‌شوند.
وی افزود: تمام مراجعان به مراکز آموزش فنی‌و حرفه‌ای جویای کار نیستند اما نتایجی که بعد از ۶ ماه از فارغ التحصیلی مهارت آموزان رهگیری شده نشان می‌دهد که ۴۰ درصد افراد یا به صورت خوداشتغالی یا به استخدامی مشغول شدند.

 منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۴ نظر برای مهارت‌آموزی ۲۸ هزار سرباز وظیفه در سه ماهه اول امسال

  • س
    سید
    ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
    چون اجباریه بگو طلا میدن ..من نمیام
    • ج
      جاوید
      ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۳۵
      من نخام مهارت ببینم باید کیو ببینم خخخخ
      • ج
        ج
        ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۲۷
        خخخ دمت گرم داداش من و چند نفر از اطرافیان هم نظرمون همینه هر روزم به تعدادمون اضافه میشه اینام هر طرحی دوست داشتن بزارن برای اونایی که رفتن ، انشالله واقعیت داشته باشه و واقعا برن سر کار نه سر کاری باشه !!! ( ما که واقعیتو خوب میدونیم )
      • ح
        حمیدم
        ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۵۴
        طبق قانون گفته شده حدود 70 درصد حقوق کادر نظام وظیفه باید به سرباز وظیفه تعلق بگیره حالا هی شما بیا طرح مهارت آموزی بزار بگو لازم به کچل کردن سر نیست و ...
        • ا
          امیررضا
          ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۷
          لطفا سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح حقوق قانونی سربازان را اعمال کنند و بعد به مهارت اموزی سربازان بپردازند.
          • ف
            فرشاد
            ۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۰۹
            دقیقا. الان اینا دارن با چه هزینه ای مهارت آموزی می کنن ؟! معلم و مدرس که قطعا مجانی کار نمی کنن.پس این هزینه ها از کجا میاد؟ نظام وظیفه که میگه ما بودجه نداریم؟؟؟
          • م
            محمد
            ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۵
            خودمون 5 سال هست مهارت پیدا کردیم توی کارمون ، شما دو سال ما رو از حرفه و زندگیمون دور نکنید مهارت آموزیتون پیش کش
            • م
              میلاد
              ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
              دقیقا حرفت درسته
            • ح
              حمیدم
              ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۲
              "وی درباره مدت زمان دوره‌های آموزشی گفت: دوره‌های استاندارد آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متعدد است، دوره‌های کوتاه مدت 30 تا 40 ساعته و دوره‌های بلندمدت 500 تا 600 ساعت است. البته در حوزه سربازان با توجه به اینکه ماموریت اصلی آنها امنیت و نظامی گری است با تفاهمی که انجام دادیم، سعی کردیم دوره‌ها به طور متوسط بین 100 تا 150 ساعته باشد"
              یعنی طی دوره خدمت یه سرباز که معادل 630 روز هست با 200 ساعت آموزش که حدود 8 روز میشه سرباز دارای مهارت میشه و دیگه بعد از خدمت سربازی نگران پیدا کردن کار نیست؟!
              • ج
                جواد
                ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
                وی افزود: اینجانب شعر زیاد می سرایم
                • ا
                  امید
                  ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۸
                  40 درصد متقاضیان آموزش دیده وارد بازار کار می‌شوند با حقوق مکفی500 هزارتومان
                  • ن
                    ناشناس
                    ۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۰
                    چه جالب
                    • R
                      Reza
                      ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۴۶
                      ایشان در دوره عهد قاجار هستند وزندگی میکنند
                    • ن
                      ناصر
                      ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۳۳
                      در مورد فامیل ما درست صحبت کنید وگرنه حالیتون میکنما

                  لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                  ثبت پاسخ