مشاغل خانگی ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال زنان است

مدیر کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به آمار بالای بیکاری در زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: مشاغل خانگی ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال زنان است.

فریبا آیت‌اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مشاغل خانگی می تواند در ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاری تاثیر زیادی داشته باشد اظهار داشت: بر اساس مصوبه کارگروه تخصصی اشتغال استان باید حداقل ۷۰ درصد مجوزهای مشاغل خانگی برای بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، جوانان و زنان صادر شود.

وی با بیان اینکه توجه به این مصوبه و اجرای آن الزامی است ادامه داد: این مصوبه از ابتدای امسال با ابلاغ به دستگاه های اجرایی استان مورد توجه قرار گرفته و تاکنون نیز بر اساس تقاضاها، بخش عمده ای از مجوزها برای فارغ التحصیلان صادر شده است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد از مجوزها برای زنان صادر شده است عنوان کرد: حمایت از مشاغل خانگی در حوزه‌ های صنایع دستی، قالیبافی، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات تقسیم بندی شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد این مشاغل از سوی فارغ التحصیلان دانشگاهی چندان مورد استقبال قرار نگرفته و صدور مجوزها نیز آنگونه که باید موجب رفع بیکاری این قشر نشده است افزود: لازم است تا نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و صدور مجوز در رشته‌ های اشتغالی به سمت اشتغال این قشر تغییر کند.

آیت اللهی با اشاره به اینکه الگوی طرح مشاغل خانگی با تمرکز بر محور توسعه کسب و کار دنبال می ‌شود اظهار داشت: بهره گیری از طرح مشاغل خانگی و توسعه صنایع دستی بومی و سنتی می تواند نرخ بیکاری را در استان کاهش دهد.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی موجب افزایش درآمد خانوار نیز خواهد شد تصریح کرد: مشاغل خانگی فرصتی برای استفاده از ظرفیت تک تک اعضای خانوار به منظور کمک به تامین معیشت، رفع نیاز بنگاه های اقتصادی بزرگتر، بهره وری بیشتر از امکانات و ظرفیت منازل مسکونی همچنین انتقال دانش بومی و ایجاد انگیزه در خانواده ها برای فراگیری دانش تولید برای اشتغالزایی است.

 منبع : خبرگزاری مهر

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ