آشنایی با شغل مدیر کنترل پروژه

 آشنایی با شغل مدیر کنترل پروژه

مدیر پروژه باید انواع پروژه‌های کسب و کار را مدیریت و برنامه‌ریزی و کند و از انجام به موقع و مطابق بودجه مطمئن شود. مدیر پروژه در صنایع مختلف  از پروژه‌های تولید کامپیوتر یا نرم‌افزار تا نظارت بر پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز فعالیت می‌کند.

 

 

کار مدیر پروژه چیست

مدیریت‌ پروژه برنامه‌ریزی و هدایت پروژه در چهارچوب زمان، هزینه و کیفیت مشخص به ‌سوی ایجاد نتایج مشخص‌  است. مدیر کنترل پروژه فعالیت‌های برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت بر اجرا و هدایت را بر عهده دارد و سعی ‌می‌کند تا با استفاده‌ درست از منابع، نتایج مشخص و مورد انتظار را با هزینه‌ توافق شده‌ در موعد مقرر تحویل ‌دهد. به بیان دیگر او با به کارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزار و تکنیک‌های لازم در اداره جریان اجرای فعالیت‌ها، به رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه کمک می‌کند و در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ریزی و کنترل بهره می‌گیرد.

امروزه نرم‌افزارهای راسانه‌ای از مهم‌ترین ابزار در دست هر مدیر پروژه است او به کمک آن باید زمان‌بندی، هزینه‌یابی و تحلیل چالش‌های پروژه  را مشخص کند. ساعت کاری مدیر پروژه معمولا طبق ساعات کاری رایج است. اگرچه با توجه به نوع صنعت و پروژه می‌تواند متنوع باشد و گاهی برای انجام به موقع پروژه‌ها نیاز است که ساعات بیشتری کار کند. محل کار آن‌ها معمولا در شرکت‌ها، سازمان‌ها یا محل پروژه است اما گاهی برای ملاقات با پیمان‌کاران و تامین‌کنندگان احتیاج به سفر کاری دارند. اگر روی پروژه ساخت و ساز کار کنند باید به طور مرتب به مکان پروژه سر بزنند.

وظایف مدیر کنترل پروژه

  • تحلیل و ترسیم نیازها و خواسته‌های مورد نظر مشتری یا کارفرما برای ایجاد زبان مشترک بین همه ذی‌نفعان پروژه و امکان توافق بر روی نتایج و دستاوردهای انجام پروژه
  • توافق در خصوص زمان‌بندی‌ها، هزینه‌ها و منابع مورد نیاز بر اساس طرح اولیه
  • تقسیم پروژه به مراحل مختلف و تهیه طرح و برنامه زمان‌بندی دقیق برای رسیدن به اهداف هر مرحله
  • انتخاب و هدایت تیم پروژه
  • مذاکره با پیمان‌کاران و تامین‌کنندگان مواد و خدمات
  • اطمینان یافتن از انجام  به موقع هر مرحله از پروژه و مطابق با بودجه و استانداردهای کیفیت
  • گزارش مرتب پیشرفت پروژه به مدیران ارشد یا مشتری
  • مدیریت چالش‌ها برای جلوگیری از تاخیر در پروژه

مهارت و دانش مورد نیاز شغل مدیر کنترل پروژه

  • مهارت عالی در سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان
  • تفکر منطقی همراه با توانایی حل مساله خلاقانه
  • توجه به جزئیات به منظور تسلط بر پروژه و در نظر گرفتن همه مسایل در زمان، هزینه و کیفیت پروژه
  • مهارت‌های ارتباطی و مذاکره‌ای خوب برای ارتباط موثر با ذی‌نفعان، تامین‌کنندگان و پیمان‌کاران پروژه
  • درک درست از مدیریت بودجه و جلوگیری از افزایش بی‌رویه و بدون برنامه هزینه‌های پروژه
  • درک درست از کسب و کار زیرا مشخصات، ابعاد، چالش‌ها و دستاوردهای هر پروژه در صنایع با دیگری کاملا متفاوت است و یک مدیر کنترل پروژه موفق پیش از ورود به یک پروژه، ابتدا بایستی شناخت و تحلیل کاملی از صنعت مورد نظر کسب کند
  • مهارت‌های فنی مربوط به پروژه که با تنوع صنعت مرتبط هستند
  • مهارت‌های فناوری اطلاعات در سطح خوب برای بهره‌گیری از کامپیوتر، اینترنت و نرم‌افزارهای تخصصی مدیریت کنترل پروژه

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مدیر کنترل پروژه

مهندسی صنایع و سپس مدیریت صنعتی مرتبط‌ترین رشته‌های دانشگاهی به شغل مدیریت پروژه در مقطع کارشناسی هستند. از طرفی برای مهندسی معماری گرایش مجزایی با عنوان  مدیریت پروژه و برای مهندسی عمران گرایشی با عنوان مهندسی و مدیریت ساخت  در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با این شغل وجود دارد. اما در بسیاری از صنایع، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف که تجربه کاری مناسبی در صنعت مورد نظر داشته باشند با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریت پروژه در مراکز آموزشی آزاد داخلی یا خارجی  به عنوان مدیر کنترل مشغول فعالیت می‌شوند. همچنین آشنایی با استانداردهای مدیریت پروژه مانند PMBOK و نرم‌افزارهای کنترل پروژه نظیر MicroSoft Project  برای شاغلین این بخش اهمیت بالایی دارد و کسانی که مدرک معتبر در این حوزه‌ها داشته باشند از فرصت‌های شغلی بهتری نسبت به دیگران برخوردار خواهند بود.

فرصت‌های شغلی و بازار کار مدیر کنترل پروژه

مدیر پروژه در بیشتر صنایع از جمله ساخت و ساز، سلامت و مهندسی پزشکی، فناوری اطلاعات، بازاریابی، تولید، علوم و بخش دولتی فعالیت می‌کند. او می‌تواند در یک شرکت یا سازمان مشاوره‌ای مدیریت پروژه استخدام شود. همچنین می‌تواند با یک کارفرما به طور دائم یا به صورت پروژه‌ای کار کند. این فرد با کسب تجربه بیشتر  تا رده‌های مدیریتی بالا یا مشاوره‌ای مستقل پیشرفت می‌کند. در ایران آمار و ارقام دقیقی در خصوص وضعیت و میزان استخدام این شغل در دسترس نیست اما در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن اهمیت مدیریت پروژه در صنایع مختلف   و صنعتی‌تر شدن کشور نسبت به گذشته، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد این شغل در سال‌های آتی بیش از حد میانگین در کشور باشد.

شخصیت‌های مناسب شغل مدیر کنترل پروژه

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۶ نظر برای آشنایی با شغل مدیر کنترل پروژه

  • و
    وحید ملکی
    ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۴۸
    این صفحه رو آپدیت کنید و رشته مهندسی مدیریت پروژه رو به عنوان تنها رشته تخصصی مقطع کارشناسی ثبت کنید .
    • ف
      فاطمه
      ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۰
      با سلام وخسته نباشید
      رشته من مدیریت پروژه هست
      میخواستم بدونم چه نرم افزارهاییو باید یاد بگیرم، با توجه به حوزه های مختلف این رشته؟
      • س
        سیامک عابدی
        ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۰۳
        با سلام یه سوال داشتم .
        در زمینه کنترل پروژه به غیر از msp و p6 دیگر چه نرم افزارهایی مورد نیازمون میشه یاد بگیریم ؟
        • و
          وهاب بهمن یار
          ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۸
          سلام خسته نباشید
          من مهندسی مدیریت پروژه خوندم و فقط با این دو برنامه کامپیوتری کار نکردم
          میخواستم بدونم آیا بازار شغلی مناسب وجود داره یا لازمه ارشدش رو هم خوند
          • پشتیبان دو
            ۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
            با سلام
            کاربر عزیز برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به رشته،تخصص و موقعیت شغلی در شهر خود اینجا را کلیک کنید.
            با تشکر
            • س
              سیامک عابدی
              ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۹
              دوست من برای کار پیدا کردن در زمینه کنترل پروژه جدای از اینکه لازمه msp ، p6 ، excel رو بلد باشین باید سابقه کار عملی هم داشته باشین . چون به شدت نیاز به تجربه کاری داره وقتی که میخواین درصد پیشرفت بدین یا گزارش بگیرین .

            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

            ثبت پاسخ