لایحه رتبه بندی معلمان تا سه ماه آینده به مجلس می رود

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اهمیتی که دولت برای رتبه بندی معلمان قائل است تلاش می کنیم این لایحه در سه ماه آینده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه شود.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «سید محمد بطحایی» روز سه‌شنبه در حاشیه سیزدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی و تقدیر از برترین های جشنواره شهید حججی که در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: اکنون لایحه پیشنهادی برای رتبه‌بندی توسط وزارت آموزش و پرورش به دولت فرستاده شده و با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری در دستور کمیسیون تخصصی قرار گرفته و تاکنون دو جلسه برگزار شده است و با برگزاری دو جلسه دیگر، این موضوع در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: شخصا در این کمیسیون حضور خواهم یافت و توضیحات مفصل را ارائه می کنم تا مسیر اداری طی شود.
*** معلمان برای رفع ایرادات کتب درسی مستندات خود را ارائه دهند
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با استقرار پایه دوازدهم کتاب نونگاشت و نو تالیفی نخواهیم داشت البته به این معنا نیست که اگر کتاب ها اصلاحات جزئی نیاز داشته باشد تحمل کنیم.
بطحایی بیان داشت: تلاش می کنیم در فرآیند برنامه ریزی کتاب های درسی اعتباربخشی قبل از چاپ اتفاق افتد به همین خاطر گروهی از متخصصان و مولفان در سراسر کشور قبل از چاپ، مطالب و محتوای کتاب های درسی را بررسی و اصلاح می کنند البته به معنای آن نیست که با اشتباه یا خطا در کتاب درسی مواجه نباشد. بطحایی ضمن تایید این مطلب که اولیای دانش آموزان از سخت بودن و حجم کتاب های درسی گله دارند، اظهار داشت: در برخی موارد نگاه گروه برنامه‌ریزی درسی ما نگاه بلندی بوده و محتوا و مطالب برنامه درسی سنگین و خارج از طاقت و تحمل بچه ها است یا در ساعت آموزشی که به مدارس اختصاص داده شده، نمی گنجد که بخش های اضافی کتاب ها را تعدیل خواهیم کرد.
وی یادآورشد: به عنوان مثال ممکن است کتابی بیش از ۲۰۰ صفحه مطلب داشته باشد که در این رابطه گروهی از کارشناسان در حال بررسی هستند.
وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه چرا با وجود اعلام ایرادهای کتب درسی تغییراتی صورت نمی گیرد، نیز گفت: ایراداتی که توسط معلمان و کارشناسان عنوان می شود با استناد به مدارک و منابعی که آن محتوا تولید شده موارد را بررسی می کنیم و ممکن است آن ایراد وارد نباشد.
بطحایی تصریح کرد: اگر همچنان همکاران با استفاده از اسناد، مدارک و منابع احساس می کنند می توانند مطالب مورد نظر خود را به وزارت آموزش و پرورش منعکس کنند و من قول می دهم که بررسی و دقت بیشتری در این رابطه صورت گیرد.
*** اختصاص دو اعتبار جدید برای تخریب و بازسازی مدارس
بطحایی در خصوص حادثه روز گذشته در یکی از روستاهای سنندج که فروریختن یک دیوار منجر به مرگ یک دانش آموز شد نیز توضیح داد: دیروز شاهد این بودیم در یکی از مدارس فرسوده به دلیل ضعف فنی، دیوار مدرسه تخریب شد و یکی از دانش آموزان بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
وی با بیان اینکه در این رابطه فردی را مامور کرده ام تا جزئیات موضوع و کوتاهی های انجام شده را بررسی کند، ادامه داد: این مدرسه جزو مدرسه ناایمن بوده و نامش در فهرست مدارس تخریب و بازسازی قرار داشته است.
وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: تلاش های خوبی در سال جاری صورت گرفته و امید است با دو اقدام شامل اختصاص اعتباری از محل ارزش افزوده و اعتباری که در برنامه ششم توسعه برای تخریب و بازسازی مدارس فرسوده پیش بینی شده است با مساعدت نمایندگان مجلس و سازمان برنامه و بودجه مشکلات کاهش یابد.
بطحایی اضافه کرد: افزایش هزینه ها و اقلام ساختمانی کار بازسازی مدارس را با مشکل مواجه کرده و همچنان آموزش و پرورش نیازمند کمک های بیشتر به ویژه از سوی خیرین مدرسه ساز است تا بتوانیم این مسائل را برطرف کنیم و روزی نباشد که تاسف بخوریم دیواری بر سر یکی از دانش آموزان خراب شده و جان خود را از دست داده باشد.
*** تعرض به معلمان نابخشودنی است
وی در خصوص افزایش خشونت علیه معلمان نیز گفت: مردم ما فرهنگ پرور و فهیم هستند اما گاه با کنترل نکردن عصبانیت و خشم شاهد اتفاقاتی در مدارس هستیم آن هم در محیطی که باید کنترل خشم آموزش داده شود تعرض به یک معلم کار بسیار نابخشودنی است.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ضرب و شتم دو معلم شیرازی گفت: به محض مطلع شدن از این اتفاق یک تیم را برای بررسی تعیین کردم و من به عنوان همکاری از اعضای خانواده آموزش و پرورش همانگونه که نسبت به حقوق دانش آموزان حساس هستم در رابطه با تعرض به حقوق معلمان حساسیت دارم به ویژه اینکه این مساله تعرض به حوزه تعلیم و تربیت است.
*** آئین نامه رایگان بودن هزینه آب، برق و گاز مدارس در اختیار سازمان برنامه و بودجه است
بطحایی درباره علت اجرایی نشدن آئین نامه رایگان بودن هزینه آب، برق و گاز مدارس در قانون بودجه ۱۳۹۷ نیز تصریح کرد: در این رابطه در چند روز آینده آئین نامه لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار هیات دولت قرار می گیرد.
وی بیان داشت: مدارس تاکنون مشکلی در پرداخت این قبوض نداشته اند و آن مواردی که اخطار قطع آمده و یا تهدید به جمع آوری شده اند، استانداران و فرمانداران ورود پیدا کردند و تا زمانی که این آئین نامه ابلاغ شود وزرای مربوطه شامل وزیر نیرو و نفت کمک می کنند که این اتفاق نیافتد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین خبر از وضعیت نظام رتبه‌بندی معلمان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ