قانون نظام‌وظیفه پس از بازنگری به نفع سربازان غایب نیست

۱۰ نظر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت قانون نظام‌وظیفه پس از اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست.

سید علی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که قانون نظام وظیفه پس از بازنگری و اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست و محدودیت‌های این گروه را بیشتر خواهد کرد.

سید علی آقازاده دافساری یادآوری کرد برای سربازان غایب و متاهل و کسانی که دچار برخی مشکلات هستند، ارفاقاتی پیش بینی شده است.

کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بازنگری و اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی است که به گفته رئیس این کمیته، قانون حوزه نظام وظیفه در آینده‌ای نزدیک ساماندهی می‌شود.

برخی نمایندگان مجلس یازدهم خواستار تغییر قانون مربوط به سربازی و تبدیل رویکرد نظام وظیفه از شیوه کنونی به «سربازی حرفه‌ای» شده‌اند؛ اگرچه ستاد کل نیروهای مسلح با این رویکرد مخالفت کرده است.

آذر ماه امسال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود تعدادی از جوان‌هایمان به دلایل مختلف سربازی نرفته‌اند، در نتیجه بعضی می‌گویند سربازی حرفه‌ای مثل بعضی از کشورها. مثلاً طرف می‌رود ۵ سال حقوق می‌گیرد و ۵ سال دیگر اگر می‌خواهد در نیرو‌های مسلح می‌ماند. اگر نخواست می‌رود، بعضی‌ها می‌گویند که خرید خدمت کنیم. اگر یادتان باشد زمانی بچه‌هایی که پدرشان و خانواده‌شان نمی‌توانست ۱۵ میلیون آن موقع را پرداخت کنند، با حسرت و با آه نگاه می‌کردند که همسایه بغلی رفت بعد از ۲۵ روز آموزش، دنبال کار و زندگی‌اش، این باید دو سال برود که به نظر من تبعیض بود. حتی بعضی‌ها می‌گویند سربازی را بفروشید پولش را بدهید به این‌ها که سربازی می‌آیند. یعنی من ۱۵ میلیون، ۲۰ میلیون، ۸۰ میلیون بدهم به شما که می‌خواهید بروید سربازی، به جای اینکه به شما یک و نیم میلیون دو میلیون بدهند پنج میلیون می‌دهند.

تجربه‌گران سربازی در فضای مجازی با انتشار خاطره‌هایشان از برخوردها و تجربه‌هایشان از سربازی و شیوه اجرای قانون آن در ایران انتقاد دارند که از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح خواستار برخورد و رفتار غیر احساسی نسبت به این موضوع شده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ماه گذشته خبر داد که پرونده‌ای نظارتی برای شکایت‌های مربوط به سربازی تشکیل داده است.

او یادآوری کرد که این کمیسیون در حال بررسی ابعاد شکایت با هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۰ نظر برای قانون نظام‌وظیفه پس از بازنگری به نفع سربازان غایب نیست

  • د
    داوود
    ۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
    من که داره سربازیم تموم میشه ولی پیشنهاد من به شما سربازی نرید من اشتباه کردم سربازی رفتم ولی دیگه راه برگشتی نداره
    • ر
      رضا
      ۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۳۷
      با این که امریه پژوهش یار تو دانشگاه گرفتم و آموزشی هم برج 12 افتاده بهترین پادگان ارتش تو تهران، اما تصمیمم عوض شد، ما که این همه درس خوندیم تا دکترا که خدمت نریم حالا که به دمش رسیده الکی 2 سال با حقوق برجی یک تومن نمیرم. این همه سال صبر کردم 30 سالم شده این یکی دو سال هم روش.
      • م
        میلاد ارسطو
        ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
        برو خدمت. اشتباه نکن. همه چیز به این خدمت وابسته شده. مهمترینش شاید ازدواج و گرفتن پاسپورت باشه. تا 50 سالگی به خدمت نرفته پاسپورت نمیدن.
      • ف
        فرید
        ۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
        مدت خدمت سربازی متاهلین باید دو ماه شود یه مرد متاهل با وجود زن و بچه چطوری میتونه دور از خانواده اش سربازی بره و هم خرج خانوادشو دربیاره این نا انصافیه. سربازی متاهلین اگه حذف بشه ازدواج به تمسخر گرفته میشه این کار عقلانی نیست ولی قانونی باید تعیین بشه که خدمت سربازی متاهلین کم باشه نسبت به مجردها البته برای این موضوع هم شرط بچه دار شدن بذارن تا موضوع ازدواج هم به تمسخر گرفته نشه و شرط عدم سوپیشینه کیفری و شرط چندسال زندگی مشترک کنار خانواده
        • ر
          رضا
          ۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶
          سربازی بیشتر از دو ماه اونم یک دوره آموزش نظامی واقعی نه مثل الان که اسم آن نظامی هست ولی در واقعیت اکثرا آموزش های دینی و عقیدتی به افراد توضیح داده می شود توجیه عقلی ندارد
        • د
          داود
          ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
          دوستان این هفته همه چیزمعلوم میشه
          • م
            محمد
            ۱۲ دی ۱۴۰۰، ۰۱:۵۰
            مهم نیس دیگه واسه خیلیا، معاف کردن که خوبه اگرم نشد بیخیال
          • د
            داود
            ۱۰ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۰۹
            انشاالله.خبرهای خوب برسه!
            • ح
              حسین
              ۹ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۰۱
              این نشانه خوبیه برا غایب ها من احساس میکنم همون طرح مالیات امنیت با کمی تغیرات اجرا میکنن
              • M
                Mohammadreza
                ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۰۰
                احتمالا خریده

              لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

              ثبت پاسخ