عدم افزایش حقوق معلمان

۱ نظر

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: ایراد اصلی در افزایش حقوق معلمان این است که برخی ردیف‌ها در فیش حقوقی معلمان را حذف یا کاهش داده‌اند و این یعنی عملاً افزایش حقوقی انجام نشده است. وقتی سختی کار یک معلم و دیگر ردیف‌ها را کاهش شدید می‌دهند طبیعی است که افزایش حقوق احساس نشود.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص افزایش جزی حقوق معلمان، اظهار کرد: گزارشی از وضعیت افزایش حقوق فرهنگیان از آموزش و پرورش دریافت کرده‌ام. در این گزارش در خصوص افزایش ضریب حقوق فرهنگیان آمده که یک تصویب‌نامه اولیه از هیئت دولت به تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۷ داریم و یک تصویب‌نامه دیگر به تاریخ ۱۹ خرداد ۹۷. بر اساس این تصویب نامه‌ها برای مثال حقوق یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان رسیده است.
وی در همین خصوص افزود: در بند تصویب‌نامه اولیه ضریب ۶ درصد اضافه شده بود. ضریب ثابت در بخشنامه اولیه ۶ درصد و ضریب تعدیل حداکثر ۹ درصد است. در بخشنامه دوم این ضرایب انجام شده، ولی حداقل حقوق یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به یک‌میلیون ۲۴۲ هزار تومان افزایش یافته است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از صدور احکام افزایش‌ها به این شرح اعلام شده است. حقوق کمتر از دو میلیون تومان حداکثر ۱۵ درصد، کمتر از ۳ میلیون حداکثر ۱۰ درصد، کمتر از ۵ میلیون ۸ درصد و بالای ۵ میلیون حداکثر ۶ درصد افزایش یابد.
ابطحی تصریح کرد: استدلال می‌کنند که آن ۱۲ درصد افزایش حقوق را در بخشنامه اول را اعمال کرده‌اند و بعد باید ۲۰ درصد حقوق‌ها را افزایش می‌دادند که ۵ درصد اضافه شده است. بنابراین ادعا می‌کنند حقوق زیر دو میلیون را ۱۵ درصد افزایش داده‌اند که اگر چنین هم باشد اشتباه است چرا که باید ۲۰ درصد افزایش می‌دادند و در این خصوص تخلف کرده‌اند.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اما ایراد اصلی این است که برخی ردیف‌ها در فیش حقوقی معلمان را حذف یا کاهش داده‌اند و این یعنی عملاً افزایش حقوقی انجام نشده است. وقتی سختی کار یک معلم و دیگر ردیف‌ها را کاهش شدید می‌دهند طبیعی است که افزایش حقوق احساس نشود.
وی بابیان اینکه این موارد سبب نگرانی شدید معلمان شده است، ادامه داد: مقرر شد فردا یکشنبه یا سه‌شنبه همین هفته وزیر آموزش و پرورش و معاون مالی وزیر به کمیسیون آموزش مجلس بیایند و در این خصوص توضیح دهند. هم‌اکنون فیش‌های حقوقی به دست بنده رسانده‌اند و در این فیش‌ها حقوقی که دو میلیون و ۵۰۰ بوده به دو میلیون ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. به همین دلایل نمایندگان درباره حقوق معلمان تذکر داده‌اند و در جلسه‌ای که با وزیر خواهیم داشت این موارد را بررسی می‌کنیم.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش به قانون عمل نکرده و مصوبه مجلس را اجرا نکرده است. در دولتی که ادعای اولیه‌اش عمل به مُرِ قانون بود و تاکید داشت که قانون را رعایت می‌کنیم، در انتصابات رابطه را دخیل نمی‌کنیم و رفاه طبقات ضعیف را مد نظر قرار می‌دهیم اما متاسفانه در این دولت سطح وسیعی از قانون‌گریزی وجود دارد. مجلس اگر خود را در راس امور حفظ می‌کرد و نماینده‌ها جلوی تخلفات می‌ایستادند وضعیت به شکل امروز نبود.
ابطحی در پاسخ به این سوال که چرا همیشه از حقوق معلمان زده می‌شود، گفت: متاسفانه قشر فرهنگیان را با دیگر قشرها مقایسه می‌کنند که مثلاً سه ماه تعطیل هستند. این دید در برخی مسئولان وجود دارد، به این معنا که به آموزش و پرورش به عنوان یک وزارتخانه مادر نگاه نمی‌کنند. در بودجه‌ای که دولت به وزارتخانه‌ها اختصاص می‌دهد جایگاه وزارت آموزش و پرورش سیزدهم است. اگر در ردیف بودجه وزارت آموزش و پرورش اول یا دوم بود هم‌اکنون این مشکلات را نداشتیم.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر آموزش و پرورش انگیزه خود را از دست بدهد مسئولان محلی با چه توانی کار کنند. هم‌اکنون فرهنگیان دو شغله هستند و این صحیح نیست. اگر سازمان‌های مختلف تشریفات اضافی را کم کنند افزایش حقوق‌ها اصولی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به تغییر کابینه اعتقاد نداریم چرا که رویکردها باید عوض شود. وقتی رویکردها همان است جابجایی افراد هیچ سودی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده اخبار حقوق و دستمزد فرهنگیان اینجا کلیک کنید

 

 

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای عدم افزایش حقوق معلمان

  • م
    مریم
    ۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۶
    شغل دوم کجا بود؟مگه شغلهای دم دستی که در شان معلم نیست. دیگه مردم هم پول ندارن بچه هاشون رو کلاس خصوصی بذارن قبلا درآمد ناچیزی از کلاس بیرون داشتیم

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ