ضرورت توسعه مشاغل خانگی در سمنان

بخش اعظمی از بازار اشتغال کشورهای توسعه یافته معطوف به کسب و کارهای خانگی است که با اجرای این راهبرد به صورت فراگیر در سمنان می توان برای کاهش روزافزون آمار بیکاری در این استان گام برداشت.


به گزارش ایرنا ، یکی از راهبردهای اصولی برای رونق تولید و اشتغال پایدار ، حمایت از کسب و کار خانگی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی است و در سال های گذشته این طرح به دلیل ارزان و کم‌هزینه‌ بودن و درآمدزایی بالا با استقبال آحاد مردم مواجه شده است.
حمایت از مشاغل خانگی و ارایه آموزش‌های مختلف به روستاییان با هدف اشتغال پایدار علاوه بر کاهش مخاطرات اجتماعی عاملی برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه جوانان به شهرها به شمار می‌آید.
از این رو در دولت تدبیر و امید این حمایت به شکل پررنگ با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و بازپرداخت مدت دار نمود پیدا کرده است.
تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مجوز فعالیت مشاغل خانگی در کشور صادر شده و از بیش از ۴۰۰ رشته مشاغل خانگی کشور ۳۰۰ رشته در استان سمنان فعال است.
بیش از ۱۸ هزار مجوز مشاغل خانگی در سمنان صادر شده است که بیش از ۹۰ درصد از صاحبان این مشاغل از قشر بانوان جامعه هستند .
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که درسال گذشته حدود یکصد میلیارد ریال برای توسعه مشاغل خانگی در سمنان تخصیص یافت، گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ پرونده با مجموع ۷۰ میلیارد ریال به بانک های عامل ارسال شد.
محمداسماعیل غنیان افزود : فعالیت مشاغل خانگی هیچ‌گاه متوقف نشده و به صورت شناور بین دستگاه های اجرایی و در شهرستان ‌در حال اجراست.
وی اظهارداشت : محدودیتی برای صدور مجوز مشاغل خانگی در استان وجود ندارد و افرادی که موفق به دریافت مجوز شدند به بانک های عامل معرفی می شوند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از یکهزار و۱۰۰ تعاونی فعال در استان خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۵۰ تعاونی مربوط به بانوان بوده که در تمامی بخش ها از جمله صنعت ، کشاورزی وخدمات در سطح استان فعالیت دارند.
غنیان با بیان این که در زمینه ارایه تسهیلات اشتغال روستایی و تعاونی بانوان حمایت به صورت جدی ادامه دارد، گفت : متقاضیان باید پس از ثبت نام در سامانه ملی کارا و مراجعه به دستگاه مورد نظر، مدارک مورد نیاز را به منظور بررسی به دبیرخانه کارگروه اشتغال تحویل دهند.
به گزارش ایرنا، بیش از یک هزار و ۱۰۰ تعاونی در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۵۰ تعاونی مربوط به بانوان است.
در تعاونی بانوان بیش از ۷۰ درصد از اعضا متشکل از بانوان هستند‌ 1.4 درصد از تعاونی فعال بانوان کشور در استان سمنان وجود دارد در حالیکه‌ استان سمنان ۹دهم درصد از جمعیت کشور را شامل می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ