ضرورت تخصیص اعتبارات کشاورزی برای افزایش استغال و تولید

«کیخا» با اشاره به ضرورت تخصیص اعتبارات کشاورزی به گونه‌ای که کار توسعه‌ای را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: باید بودجه کشاورزی به گونه‌ای به استان‌ها تخصیص داده شود که هم پروژه‌های تولیدی را افزایش دهد و هم اشتغال را برای جوانان به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «احمدعلی کیخا»، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به طور عام و کمیسیون‌های تخصصی به طور خاص در هدایت و نظارت بر عملکرد دولت وظیفه دارند، گفت: قطعا بدون همفکری اصحاب رسانه که به منابع اطلاعاتی دسترسی دارند نمی‌توانند در اجرای این هدف موفق شوند. استراتژی ما در کمیسیون کشاورزی این است تا بتوانیم هرچه صحیح‌تر به وظایف کمی و کیفی امور کشور در شاخص‌های مختلف رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تا پایان هفته جاری به ۱۴ استان کشور گفت: در جریان این سفرها از ظرفیت‌ها و پتانسیل کشاورزی کشور بازدید می کنیم و در طی بازدید از طرح‌ها به صورت ویژه با مسئولین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در خصوص طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار دارد بحث و بررسی انجام شده است.

«کیخا» افزود: از لوایحی که در کمیسیون کشاورزی بررسی و به تصویب رسید لایحه حفاظت از خاک است. طرح اصلاح قانون نظام مهندسی نیز در حال طی کردن مراحل نهایی خود در کمیسیون کشاورزی است. از لوایح دیگری که در کمیسیون کشاورزی در جریان است بررسی مالکیت بهکده رضوی است که قبل از انقلاب برای بیماران جذامی در خراسان شمالی تشکیل شد و از آن زمان دارای مشکلات مالکیتی است که به پیشنهاد دولت به دنبال ایجاد نظام جدیدی توسط وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هستیم. امروز افرادی نداریم که به جزام مبتلا شوند و آنهایی که هستند باقی‌مانده از دوران قبل هستند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به تشریح اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی و محیط زیست کشور در طول دهه‌های گذشته پرداخت و در این باره گفت: اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است. در استان اردبیل کانالی از سد خداآفرین در دست احداث است که امکان تبدیل ۴۲ هزار اراضی از مراتع به کشت زراعی را فراهم کرده است، اما با تمام این اقدامات توسعه کشاورزی به معنای واقعی محقق نشده است.

«کیخا» با اشاره به اینکه کمیسیون کشاورزی در تلاش است تا با کمک دولت در مسیر مدیریت منابع آبی به درستی عمل کند، گفت: در این زمینه کمیسیون با وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار کرده است. از دیگر مشکلاتی که در بخش کشاورزی به چشم می‌خورد عدم تخصیص صحیح اعتبارات به بخش‌های مختلف کشاورزی است.

وی با اشاره به ضرورت تخصیص اعتبارات کشاورزی به گونه‌ای که کار توسعه‌ای را به دنبال داشته باشد، بیان کرد: باید بودجه کشاورزی به گونه‌ای به استان‌ها تخصیص داده شود که هم پروژه‌های تولیدی را افزایش دهد و هم اشتغال را برای جوانان به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال ما پول زیادی را برای آبیاری تحت فشار صرف می‌کنیم، اما در نهایت شاهد تولید محصول چشمگیر و افزایش صادرات در بخش مربوطه نیستیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اعتبارات به صورت یکجا به یک استان تخصیص یابد و سپس مدیران با برنامه‌ریزی برای صرف بودجه تولید را افزایش داده و شاهد افزایش صادرات و پیشرفت کار توسعه‌ای باشیم، گفت: در ارتباط با تحقیقات در حوزه کشاورزی از آنجا که دستگاه‌های متعددی در این زمینه مسئول هستند اعتبارات نیز به صورت پراکنده تخصیص می‌یابد و از آنجا که جهت‌دهی مناسبی در این زمینه اتفاق نمی‌افتد، شاهد هستیم که علی‌رغم تخصیص بودجه کار تحقیقاتی ارائه نمی‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باید ماموریت‌گرا شوند و در قبال بودجه‌ای که دریافت می‌کند کار تحقیقاتی راهگشا برای حل مشکلات و چالش‌های بخش‌های مختلف ارائه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند چشم و زبان مردم باشند، اما عقل مردم نیستند. ما باید به گروه‌های مرجع در جامعه رجوع کنیم و از آنها بخواهیم تا کار عملیاتی درستی ارائه دهند.

منبع : خبرگزاری شبستان

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ