صنایع دستی دومین رسته موفق در اشتغال روستایی

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به رشد ۹.۵ درصدی صادرات صنایع دستی در شش ماهه اول امسال گفت: صنایع دستی دومین رسته موفق در زمینه مشاغل روستایی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «پویا محمودیان» در مراسم تجلیل از برگزیدگان سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی که ظهر امروز ( سه شنبه یک آبان) در سالن فجر برگزار شد با اشاره به وقایع صنایع دستی کشور در شش ماهه اول امسال گفت: بر اساس آمار رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ایران تا پایان شهریور ۹۷ صادرات رسمی صنایع دستی بیش از ۱۰۷ میلیون دلار بوده است.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به رشد ۹ و نیم درصدی صادرات صنایع دستی در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ گفت: با توجه به مسایل اقتصادی پیش روی کشور باید بستر مناسب تری برای صادرات صنایع دستی فراهم کنیم.

وی با اشاره به درخواست از معاون اول رییس جمهور طی نامه ای گفت: در این نامه درخواست کردیم تا صادرکنندگان صنایع دستی از الزام به برگزدان ارز در سامانه نیما معاف شوند که معاون اول با این موضوع مخالفت کرد.

محمودیان توضیح داد: با تغییر ریاست بانک مرکزی در خصوص الزام به بازگرداندن ارز در سامانه نیما بازبینی شد و تمام صادرکنندگان موظف به ارایه ارز حاصل از صادرات به سایت نیما هستند.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: مجدد نامه ای به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده ایم و در قالب آن خواستار معافیت صادرکنندگان صنایع دستی از این الزام شده ایم که این امر برای تسهیل گری در صادرات صنایع دستی موثر است و امیدواریم با نگاه حمایت گرانه به صنایع دستی در این خصوص دستور دهند.

محمودیان با اشاره به ضرورت ارتقای جایگاه تجاری صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول امسال ۱۱ نمایشگاه ملی، منطقه ای و استانی برگزار کرده ایم که تقریبا با رضایت هنرمندان مواجه شده است.

وی با اشاره به راه اندازی پنج بازارچه دایمی صنایع دستی از ابتدای سال تاکنون گفت: هرچه سطح دسترسی به مکان های فروش صنایع دستی را افزایش دهیم بازار صنایع دستی رونق بیشتری می یابد.

محمودیان با اشاره به رایزنی های انجام شده برای تامین مواد اولیه صنایع دستی نظیر مس و برنج گفت: همکاری های خوبی با برخی نهادهای مرتبط آغاز شده است و داشتن کد اقتصادی، مشخص بودن حجم تولید و مقدار مواد لازم برای تولید باید در هنگام درخواست مواد اولیه توسط صنعتگران اعلام شود.

وی اظهار داشت: تلاش می کنیم در سایر مواد اولیه صنایع دستی نیز ورود پیدا کنیم و تا آنجا که در توان ماست مشکلات را برای صنعتگران کشور با توجه به نوسانات اقتصادی مرتفع کنیم.

معاون صنایع دستی کشور با اشاره به ثبت جهانی هفت شهر در فهرست شهرهای جهانی و ۴ روستا در فهرست روستاهای جهانی گفت: روستای خوراشاد و آباده و شهر میبد توسط داوران شورای جهانی در ایران در دست بررسی است و امیدواریم این روستا و دو شهر به فهرست روستاها و شهرهای جهانی اضافه شود.

محمودیان با اشاره به ثبت ۱۶ نشان جغرافیایی در ۶ ماهه ابتدایی امسال به نام رشته های مختلف صنایع دستی گفت: حمایت و برندسازی و ثبت رشته های صنایع دستی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به امضای تفاهم با صندوق توسعه ملی عشایر گفت: بیمه هنرمندان و صنعتگران را در مناطق شهری پیگیری می کنیم و این امر در اولویت ما قرار دارد.معاون صنایع دستی کشور گفت: بر اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت کار، صنایع دستی دومین رسته موفق در زمینه مشاغل روستایی است.

محمودیان با بیان اینکه واردات صنایع دستی به ایران را ممنوع کرده ایم، افزود: سایت های تاریخی نیز حق فروش صنایع دستی خارجی را ندارند.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با بانک گردشگری گفت: صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی طرح های خود در قالب توسعه کسب و کار و صادرات را می توانند به معاونت صنایع دستی ارایه کنند و پس از تایید طرح ها را برای بانک گردشگری ارسال می کنیم.

محمودیان خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی از سوی بانک گردشگری با نرخ ۱۰ درصد خواهد بود که ۶ ماه تنفس دارد و بازپرداخت تسهیلات ۲۴ ماهه است.

منبع : خبرگزاری شبستان

برای مشاهده اخبار نقش صنایع دستی در اشتغالزایی اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ