شرایط کارآموزی در اصلاحیه قانون کار به زیان کارجویان

۱ نظر
خبرگزاری ایسنا : یک کارشناس حوزه کار معتقد است: تغییر شرایط کارآموزی در اصلاحیه قانون کار به زیان نیروهای کار است و دولت باید از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای آموزشهای مهارتی را در کارجویان نهادینه کند. حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دولت بیکاری و ازدیاد آن در جامعه است و تلاش می‌کند تا شرایط اشتغال به کار فارغ التحصیلان و کارجویان را فراهم کند. وی افزود: طبعا برای جذب کارجویان به بازار کار راه های مختلفی را در پیش می‌گیرد که یکی از ‌آنها در ماده ۱۱۲ اصلاحیه قانون کار تحت عنوان شروط کارآموزی پیش بینی شده است. حاج اسماعیلی ادامه داد: بر اساس این بند افراد به موجب قرارداد کارآموزی به منظور یادگیری حرفه‌ای خاص برای مدتی معین و در کارگاهی معین به کار آموزی به شکل استاد شاگردی اشتغال می‌پردازند در حالی که در لایحه فعلی قانون کار شرط سنی بین ۱۵ تا ۱۸ سال را منظور کرده و مدت زمان سه ساله را برای کارآموزی در نظر گرفته است. این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: طبعا برداشتن محدودیت سنی و مدت زمان باعث می‌شود عده‌ای به دنبال سوء استفاده از نیروی کار باشند چرا که آن محدودیتها شرایط کارآموزی را برای کارجویان تعریف می‌کند بنابر این اگر دولت دنبال تغییر شرایط است می‌تواند از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای ارایه این آموزش‌ها را دنبال کند. وی گفت: به اعتقاد بخش زیادی از کارفرمایان مشکل اصلی کار در این است که دولت باید بستر فعالیت‌ها و رونق بازار کار را پیگیری کند ولی اقلیت کوچکی تصور می‌کنند مانعی در مسیر فعالیتهای بازار هست که یکی از آنها قانون کار است در حالی که قانون کار مانع جدی بر مسیر فعالیتهای بازار کار نیست. به گفته این فعال کارگری، ‌ این که هرگونه تغییری را در قانون کار ایجاد کنیم تا موجب تسریع در رونق بازار کار شود ساده‌ انگارانه است چون عوامل متعددی در رونق بازار کار نقش دارند که یکی از آنها قانون کار است.

 برای مشاهده آخرین اخبار قانون کار اینجا کلیک نمایید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای شرایط کارآموزی در اصلاحیه قانون کار به زیان کارجویان

  • ب
    بهرام
    ۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۲:۴۵
    قانون کار حق مکلف کارگر است. اگر شرایط سنی کار آموزی برداشته شود، کار فرما با بهانه استخدام کار آموز کارگر استخدام می کند و کارگر را با استفاده از قرارداد کارآموزی از حقوق مکلف خود نهی می کند.

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ