زنان کارآفرین خراسان شمالی ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کردند

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: این صندوق پنج هزار شغل از سال ۹۲ تاکنون در روستاهای استان ایجاد کرده است که ۵۰ درصد آن مربوط به زنان کارآفرین بوده است.


منوچهر نبی‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این صندوق در این مدت بیش از ۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد ریال به متقاضیان برای ایجاد کسب و کارهای کوچک وام داده است که زنان در سال های اخیر از دریافت تسهیلات استقبال خوبی داشتند.
وی افزود: صندوق کارآفرینی امید در این مدت ۱۵ هزار و ۲۴۸ مورد تسهیلات به روستاییان در راستای ایجاد اشتغال پرداخت کرده است.

وی افزود: از مجموع این طرح ها هزار و ۱۰۹ مورد مربوط به طرح اشتغال روستایی و عشایری بوده است که ۹۶۷ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ریال نیز تسهیلات ارائه شد.

نبی زاده گفت: از محل منابع داخلی و تفاهم نامه ها نیز چهار هزار و ۴۰۳ طرح اشتغال ایجاد شد که هزار و ۱۲۱ میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال وام به آنان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: ۹ هزار و ۷۴۰ مورد نیز سپرده و وام ضروری بوده است که ۵۶۲ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال تسهیلات به آنان پرداخت شد، بیشتر این وام ها در راستای ایجاد و پایداری شغل هزینه شده است.

وی گفت: هرچند زنان در ایجاد شغل بسیار توانمند و جدی هستند، اما یکی از مشکلات اصلی بانوان در دریافت تسهیلات، ضمانت نامه ها بود که این مشکل هم اکنون رفع شده است زیراکه زنان با ایجاد صندوق خرد می توانند تنها برای دریافت وام سفته دهند.

فعال شدن کسب و کارهای خرد و کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی با بیان اینکه این صندوق به طور تخصصی در زمینه کسب و کارهای خرد و کوچک فعالیت می کند گفت: از نظر بعد اجتماعی راه پیشرفت برای همه سطوح وجود دارد و همچنین از نظر سیاسی نیز اصلاح ساختار ها انجام می شود و تمرکز بر روی شهرهای بزرگ به سمت شهرهای کوچک و روستاها می رود.

نبی زاده در ادامه با بیان اینکه هم اینک در برخی از روستاهای این استان از جمله سارمران اسفراین و خرق در فاروج که طرح روستای بدون بیکار اجرا می شود هم اینک مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده است گفت: با راه اندازی طرح های کوچک و کسب و کارهای خرد برخی از جوانان برای اجرای طرح از شهر به روستا بازگشته اند.

وی با بیان اینکه در طرح های خرد و کوچک شغل های فامیلی ایجاد می شود افزود: هر متقاضی برای ایجاد کسب و کار کوچک اعضای خانواده را نیز با شغل درگیر می کند که به خودی خود برای چند نفر دیگر نیز شغل ایجاد خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی افزود: همچنین رونق کسب و کارهای کوچک موجب عدالت محوری خواهد شد زیراکه افراد توانمند زیادی وجود دارند که برای ایجاد کار تمکن مالی ندارند اما با دریافت یک وام کوچک می توانند شغلی برای خود ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: حتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نیز به کسب و کارهای کوچک اهمیت زیادی داده شده است که می توانیم از یافته های آنان استفاده کنیم.

نبی زاده افزود: ۴۴ درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند علاوه بر این جمعیت زیادی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز سکونت دارند که به نوعی روستا محور است.

وی گفت: طبق آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آمار بیکاری در سال ۹۰، بیکاری ۱۴.۲ درصد بود اما در پایان سال ۹۹ به ۹.۱ درصد رسید.

وی با بیان اینکه در این مدت پنج درصد آمار بیکاری کاهش یافت افزود: اما دوباره شرایط کرونا ۲ درصد به آمار بیکاری افزود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی اظهار داشت: این صندوق به طور تخصصی در ۱۰ سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۹۲ طرح خرد و کوچک را مورد حمایت قرار داده است که در این راستا ۲ هزار و ۵۴۴ میلیارد و ۷۰۸ میلیون ریال نیز وام داده است.

نبی زاده با بیان اینکه هم اینک نقشه راه برای ایجاد اشتغال در استان روشن شده است گفت: ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک کمک بسیار خوبی برای ایجاد شغل در روستاها است، هم اینک باید موانع و مشکلات را از سر راه برداریم.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر علاوه بر روستاها کسب و کارهای خرد و کوچک را به حاشیه شهرها نیز برده ایم که هم اینک در صندل آباد بجنورد چندین طرح اجرا می شود، در این منطقه حاشیه ای هم اینک تعداد زیادی کارگاه فعالیت دارند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است، همچنین در این استان پنج هزار خانوار عشایری با جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر سکونت دارند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ