رشد ۵۱.۵ درصدی صنعت گردشگری در کشور

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ایران جزء ۱۰ کشور برجسته دارای عوامل جذب گردشگر بوده و همین عامل باعث رشد ۵۱.۵ درصدی صنعت گردشگری در ۶ ماهه نخست امسال شده است.


به گزارش ایسنا، علی‌اصغر مونسان دوشنبه ۱۶ مهر در آئین افتتاحیه نهمین جشنواره گردو ، مبل و منبت و فرش دستباف تویسرکان، اعلام کرد: صنعت گردشگری در جذب سرمایه برای کشورها رتبه سوم را به خود اختصاص داده و به جرات می‌توان گفت از هر یک گردشگر ۱۰ شغل رونق خواهد گرفت و مهمتر اینکه تحرک در حوزه گردشگری، رونق سایر صنعت‌ها را در پی دارد و وجود میهمانان کشوری و خارجی در ایام تعطیل در شهرستان‌های مختلف بیانگر این امر است.
وی با بیان اینکه گردشگری در جذب سرمایه، جلوگیری از مهاجرت روستائیان و آبادانی و رونق روستاها بسیار مفید است و دولت عزم دارد با گردشگری معضل اشتغال را برطرف کند، عنوان کرد: ایران جزء ۱۰ کشور برجسته دارای عوامل جذب گردشگر بوده و همین عامل باعث رشد ۵۱.۵ درصدی صنعت گردشگری در ۶ ماهه نخست امسال شده است.
معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه در سال ۹۷ با آمار ۷۴ میلیون شب اقامت مسافران داخلی و خارجی بروبرو بوده‌ایم و همین امر نشان‌دهنده رونق گردشگری است، بیان کرد: افزون بر ۱۹۰۰ پروژه گردشگری در سطح کشور در حال اجراست و ثبت دو رویداد در صنایع سفال در سطح جهانی داشته‌ایم همچنین بیش از ۵۰۰ میلیون صادرات صنایع دستی در سال گذشته محقق شد.
وی در ادامه گفت: همدان جزء ۵ استان برتر دارای جاذبه‌های گردشگری است و همین امر می‌طلبد از پتانسیل‌های موجود در استان به نحوی شایسته در حوزه رشد گردشگری و رونق و ایجاد اشتغال در استان استفاده کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی از غارعلیصدر که آوازه‌ای جهانی دارد، شهر جهانی سفال لاله‌جین، آثار فرهنگی و هنری در شهرستان‌های استان همدان به ویژه تویسرکان که دارای منابع گردشگری چون آرامگاه حبقوق نبی(ع) و صنعت مبل و منبت نام برد.
وی در ادامه اعلام کرد: طرح تسهیلات ارزان‌قیمت اشتغال روستایی در قالب ۱۱۶ طرح برای رونق صنعت گردشگری در استان همدان از جمله اقدامات دولت در راستای توسعه صنعت گردشگری است.
احیای روستاهای تویسرکان
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: امسال توانستیم در کنار معرفی گردو به عنوان محصول شاخص و با کیفیت تویسرکان، صنعت مبل و منبت و فرش دستباف که هنر هزار رنگ و گویای ذوق و سلیقه مردم تویسرکان است را هم به نمایش درآوریم.
محمدمهدی مفتح ادامه داد: پایلوت اصلی صنعت مبل و منبت در تویسرکان و روستاهایی چون اشترمل و جیجانکوه است و بهترین نوع مبل و منبت را تولید می‌کند.
مفتح اظهار کرد: تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای احیای هنرهای کهن و توسعه صنعت مبل و منبت و ثبت برند گردوی تویسرکان به صورت کشوری و جهانی انجام گرفته و همین امر باعث جذب گردشگر و مهاجرت معکوس در این شهرستان و احیای روستاها شده است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه سرشاخه‌کاری و پیوند گردو و ایجاد باغ مادری گردو و گلخانه پایلوت تولید نهال مرغوب برای خزانه پیوندک گردو طرحی بسیار موفق با بازدهی بالا بوده و طرح سرشاخه‌کاری ویژه تویسرکان و قابل اجرا در سراسر کشور است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در پایان از دیگر محصولات شهرستان چون سماق، سیر، بادام و آلو یاد کرد.
استاندار همدان نیز بیان اینکه از دستان هنرمندان تویسرکانی طلا می‌بارد و همین هنرها باعث شکوفایی و درخشش شهرستان تویسرکان شده است، از فرماندار شهرستان تویسرکان انتظار داشت گزارش نتیجه برگزاری همایش گردوی سال گذشته را به طور کامل و واضح اعلام کند به ویژه درباره طرح سرشاخه‌کاری و پیوند گردوی تویسرکان که به عنوان طلای سبز نامگذاری شده، توضیحات بیشتری دهد.
محمدناصر نیک‌بخت ادامه داد: در سال گذشته استانداری مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان و امسال مبلغ یک میلیارد تومان بودجه برای عملیات سرشاخه‌کاری درنظر گرفته و تخصیص داده شد.
وی با بیان اینکه مبل و منبت تویسرکان هنری بسیار زیبا و تک بوده و هنر فرش دستباف که مظلوم واقع شده، بسیار مهم و با ارزش است، بیان کرد: تویسرکان دارای مردمانی فرهیخته و هنرمندان و اندیشمندانی چون محمدصادق آئینه‌وند است و بارگاه ملکوتی حیقوق‌نبی(ع) را در دل خود جای داده که بر ارزش فرهنگی تویسرکان می‌افزاید.
استاندار از رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بابت اعطای میزبانی رویداد ۲۰۱۸ در شهریورماه و اجلاس جهانی گردشگری با حضور ۱۸۰ کشور در همدان تشکر کرد و گفت: استان همدان از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تفریحی بسیار بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.
وی در ادامه اظهار کرد: رئیس جمهور نادان و ابله آمریکا و هم‌پیمانانش که کمر همت برای ایجاد آشوب اقتصادی در کشور ایران بسته بودند، خوشبختانه با کمک و همیاری و همدلی مردم و دولت به نتیجه نرسیدند و از طرف کشورهای دیگر هم متهم شناخته شدند و اهداف شومشان به نتیجه نرسید و این نشان‌دهنده عزم و اراده و ولایت‌مداری مردم است و با همین همیاری و همدلی ما از سد تحریم‌های اقتصادی با سربلندی عبور خواهیم کرد.
فرماندار شهرستان تویسرکان نیز اعلام کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی گردو، مبل و منبت و محصولات و همچنین معرفی شهر تویسرکان در سطح ملی و بین‌المللی است.
حبیب مومیوند افزود: در این جشنواره ۷۶ غرفه تشکیل شده که به معرفی محصولات این شهرستان از جمله گردو، خشکبار، مبل و منبت، فرش دستباف و دیگر محصولات شهرستان می‌پردازد.
مومیوند بیان کرد: تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و خواهیم گرفت که از این جشنواره برای احیای صنعت گردشگری و جذب گردشگر به تویسرکان استفاده کنیم و تویسرکان و گردوی تویسرکان را به بهترین نحو به کشور و جهان معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم با کمک جهادکشاورزی در این جشنواره به آموزش سرشاخه کاری و پیوند گردو بپردازیم، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ طرح سرشاخه‌کاری گردو به عنوان بهترین طرح اقتصادی در کشور شناخته شده و خوشبختانه این طرح به نحو خوبی به نتیجه رسیده است.
فرماندار شهرستان تویسرکان با بیان اینکه در این شهرستان ۴۷۰۰ کارگاه مبل و منبت با اشتغالزایی بیش از ۶۰۰۰ نفر در این صنعت وجود دارد، گفت: تویسرکان به عنوان یک باغ‌شهر بسیار زیبا با داشتن مراکز تاریخی و فرهنگی موجود در شهرستان می تواند بهترین عامل جذب گردشگر شود و این در حالیست که در آغاز سال ۹۷ شهرستان پذیرای ۱۰ هزار گردشگر و میهمان بوده که به نحو مطلوبی اسکان داده و پذیرایی شده‌اند.
به‌گزارش ایسنا؛ نهمین جشنواره ملی گردو، مبل و منبت و فرش دستباف تویسرکان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار همدان، فرماندار شهرستان تویسرکان و مدیران استانی و شهرستانی صبح امروز آغاز به کار کرد.
در پایان از تمبر یادبود همایش گردو و مبل و منبت تویسرکان رونمایی شد. نهمین همایش منبت، گردو و فرش در تویسرکان در راستای رویداد همدان ۲۰۱۸ از امروز ۱۶ مهرماه تا ۲۰ مهرماه در این شهرستان برگزار می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده صفحه اصلی اخبار گردشگری و اشتغال اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ