آشنایی با رشته مهندسی مکانیک

آشنایی با رشته مهندسی مکانیک

رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن‌ها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

 

 

معرفی اجمالی رشته مکانیک

بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن بر عهده فیزیک است اما این که چگونه حرکت آن تنظیم شود بر عهده مکانیک است. بنابراین  می‌توان گفت رشته مکانیک، علم فیزیک را عملی می‌کند. مکانیک، حرکت و عوامل ایجاد کننده آن مانند نیروها، گشتاورها و شکل را تحلیل می‌کند اما مهندسی مکانیک تا حدودی با علم مکانیک تفاوت دارد زیرا یک مهندس مکانیک علاوه بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را بیاموزد. شاید بتوان گفت که رشته مهندسی مکانیک، رشته تحلیل و طراحی سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.

رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. زیرا این رشته در برگیرنده همه علوم و فنونی است که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آن‌ها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط است. به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی‌، طراحی و تهیه نقشه‌ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش همه ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد.

 

گرایش‌های مقطع لیسانس

رشته مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس دارای سه گرایش طراحی جامدات، حرارت و سیالات، ساخت و تولید  است اما در دانشگاه صنعتی شریف  گرایش مهندسی دریا نیز به این رشته اضافه شده است. در آغاز آموزش مهندسی در ایران، مهندسی مکانیک با مهندسی برق در یک رشته تحصیلی با نام  «الکترومکانیک» تدریس می‌شدند. این  دو رشته پس از مدتی از یکدیگر جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شدند و رشته مهندسی مکانیک عمومی ایجاد شد. اما با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و پس از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد. هر چند که مهندسی دریا هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک ارائه می‌شود. 

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

«مکانیک بهشت ریاضیات است» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک به‌ویژه در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم به‌خصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی  و از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شود و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاه‌های مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. برای همین بهتر است پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان   تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد. همچنین توصیه می‌شود دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیط‌های پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد

در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد زیرا توسعه سخت‌افزاری و رشد مسائل مهندسی، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد فناوری تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشم‌گیر بازار کار مهندسان مکانیک در ایران شده است. یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت ماشین‌آلات و قطعات آن‌ها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی
  • طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه‌های فسیلی، اتمی، خورشیدی، بادی و آبی
  • طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه‌ها و کارخانجات شیمیایی
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان‌ها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی، سیمان، نساجی، نمک و کنسانتره 
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پل‌های متحرک
  • ساخت روبات‌ها، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید

در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت کند.

نتیجه‌گیری

رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دروس مشترک زیادی با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و دارد از این‌رو این رشته جامع‌ترین رشته مهندسی است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی سیستم‌های محیط پیرامون آشنا می‌شویم. دروس این رشته غالبا کاربردی اند و در ارتباطی تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک هستند. دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی ساز و کارها موفق باشد.

دانش مکانیک دانش زندگی است. در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکت‌های صنعتی کشور در سال‌های اخیر مهندسان مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آن‌ها گشاده است.  رشته مهندسی مکانیک واحدهای درسی ملموس و کاربردی زیادی دارد اما داشتن شناخت کافی نسبت به این رشته پیش از انتخاب آن ضروری است. اغلب واحدهای این رشته با ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی در ارتباط اند که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند. ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته است که داوطلبان آن را با محیط‌های صنعتی آشنا می‌کند و پیوند می‌زند.

در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص شود. او می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت کند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای آشنایی با رشته مهندسی مکانیک

  • ف
    فاطمه سلطانی
    ۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹
    رشته مکاترونیک برای کارشناسی یا ارشد ؟
    • ب
      بهنام
      ۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۰۰:۵۰
      من ارشد مهندسی برق قدرت دارم ولی رشته مکانیک رو هم خیلی دوست دارم. به نظر من دشوارترین رشته مهندسی، برق هست و بعد از اون مکانیک. بچه‌های که مهندسی خوندن منظورم رو میدونند، تعداد واحدهای ریاضی و فیزیک دانشگاه برای رشته برق بیشتراز هر رشته دیگه‌ای هست. حتی درسهایی که به اسم مثلا ماشین الکتریکی، بررسی سیستم، ترمودینامیک، استاتیک و ... تماما از ریاضی و فیزیک تشکیل شدند. مادر رشته‌های مهندسی، رشته برق هست چون بدون اصول و وجود برق اساسا رشته‌های دیگه موجودیت نخواهند داشت. به افتخار همه مهندسین🧑🏻‍✈️🧑🏻‍🔬🧑🏻‍⚕️🧑🏻‍🔧🧑🏻‍🏭👷🏻🧑🏻‍🚀🧑🏻‍🏭🧑🏻‍🌾🧑🏻‍🏫🧑🏻‍🎓👏🏻
      • A
        Ali
        ۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۶
        فرق رشته مهندسی مکانیک با مهندسی ساخت و تولید چیه
        • ر
          رضا احمدی
          ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۱۰
          سلام
          درارتباط مهندس مکانیک مسلط به زبان انگلیسی شغلی وحقوق اطلاعات میخواستم
          متشکرم

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ