دولت قدرت همسان سازی حقوق کارگران با تورم را ندارد

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه و گسترده شدن خط فقر، دولت باید کالاهای ضروری طبقه پایین جامعه را تهیه و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهد.

مسعود رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص سقوط قدرت خرید کارگران و اقشار ضعیف به دنبال سقوط ارزش ریال، گفت: شکی در این نیست که در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور بسیار نامطلوب است، هر کسی که در این مملکت زندگی می کند و دستش در خرج و مخارج است تا به حال حتماً متوجه این بحران شده است. کارگران که از ضعیف ترین اقشار جامعه‌اند مدت ها است که به صورت جدی با این مساله روبه رو هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منتها باید به این فکر کنیم که برای این بحران چه راه حل هایی می توانیم پیدا کنیم. واقعیت این است که این مشکل اجتماعی، ریشه اجتماعی ندارد بلکه از وضعیت نابسامان اقتصادی ما نشات می گیرد.

وی افزود: من معتقدم یکی از دلایل این وضعیت نابسامان اقتصادی از سر گیری تحریم ها است، اغلب تولیدات ما نیازمند مواد اولیه خارجی است و واردات مواد اولیه نیاز به ارز دارد. قطعاً ارز ما در حال حاضر جواب گوی این همه نیاز نیست و همین عامل، باعث بالا رفتن ارزش دلار و سقوط ارزش ریال می شود.

رضایی توضیح داد: به دنبال بالا رفتن ارز خارجی کالاهایی هم که هر یک به نوعی به آن وابسته هستند گران می شود و قیمت خرید خانواده ها کاهش پیدا می کند.

وی افزود: ما نمی توانیم حقوق و دستمزدهای کارگران و کارمندان را پا به پای این تورم بالا ببریم و اینگونه است که فاصله درآمد و هزینه بسیار زیاد شده و بیشتر خانواده ها به زیر خط فقر سقوط کرده اند و روز به روز بیشتر تحت فشار قرار می گیرند. این چیزی است که همه به آن اذعان داریم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در مقطع فعلی چه راهی را برای کمک به اقشار ضعیف جامعه پیشنهاد می کنید، گفت: دولت و حاکمیت باید در کوتاه مدت و تنها برای تسکین مشکلات، کالاهای اساسی و ضروری اقشار آسیب پذیر را تهیه و به صورت سبد یا کوپن در اختیارشان قرار دهد.یعنی ما مکان ها و دستگاه هایی را مشخص کنیم که این کالا ها را بدون واسطه و با کمترین قیمت در اختیار اقشار ضعیف قرار دهیم.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که دولت در حال حاضر تا چه میزان توانایی همسان سازی حقوق های کارگران با تورم را دارد، اظهار داشت: دولت در شرایط فعلی نه تنها توانایی همسان سازی پرداختی ها با هزینه ها را ندارد بلکه در پرداخت حقوق های فعلی هم دچار مشکل است و نمی تواند وضعیت را اداره کند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 برای مشاهده اخبارحداقل حقوق، دستمزد و مزایا اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار تعیین دستمزد کارگران اینجا کلیک کنید

 

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ