دولت بودجه لازم برای استخدام افراد در قوه قضائیه را تامین کند

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس برگزاری آزمون استخدامی توسط قوه قضائیه را جزو اختیارات دستگاه قضائی دانست و گفت: دولت موظف به تامین اعتبارات لازم در این خصوص است.

حسن نوروزی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره بلاتکلیفی ۷ هزار و ۲۰۰ نیرویی که آزمون‌های استخدامی قوه قضائیه را پشت سر گذاشته و به دلیل نبود اعتبارات لازم هنوز وارد سیستم قضائی نشده‌اند اظهار کرد: طبق ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، قوه قضائیه می‌تواند سالانه حداکثر ۸۰۰ قاضی و ۳ هزار و ۲۰۰ نیروی کارآمد و جدید را برای تکمیل پست‌های اداری خود از طریق آزمون استخدامی جذب کند و دستگاه قضائی نیز حدود دو سال پیش بود که آزمون مذکور را برگزار کرد و درحقیقت متولیان برگزاری این آزمون به قانون عمل کردند و بیش از ۷ هزار نیرویی که در این آزمون پذیرفته شدند باید هرچه سریع‌تر وارد سیستم قضائی شوند.

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون استخدامی توسط قوه قضائیه جزو اختیارات دستگاه قضائی است ادامه داد: طبق قانون باید بیش از ۳ درصد بودجه کل کشور در اختیار دستگاه قضائی قرار بگیرد که با توجه به مهم بودن قوه قضائیه این بودجه باید افزایش پیدا کند. در موضوع استخدامی‌ها نیز قوه قضائیه برای نوسازی خود اقدام به جذب نیرو می‌کند و دولت نیز موظف است اعتبارات لازم را اختصاص دهد و همه ما باید از دستگاه قضائی حمایت کنیم تا نیروهای جدید در اسرع وقت وارد سیستم قضائی شوند، چراکه این موضوع قطعاً موجب حل مسئله اطاله دادرسی نیز خواهد شد.

سازمان برنامه‌وبودجه نگاه علمی به اختصاص بودجه به نهادها ندارد

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان برنامه‌وبودجه باید نگاه علمی به اختصاص بودجه به نهادها در راستای ایجاد تحول داشته باشد خاطرنشان کرد: برای مثال اگر تا پنج سال آینده نیروی آموزش‌وپرورش جدیدی جذب این سیستم نشود، ما با کمبود معلم روبه‌رو خواهیم بود و در صورت بازنشسته شدن معلمان، از وجود معلم خبره و حرفه‌ای محروم خواهیم بود، لذا اگر نگاه علمی در خصوص تامین اعتبارات به نهادهای مختلف وجود داشته باشد، موفق خواهیم بود.

قوه قضائیه در برگزاری آزمون استخدامی هیچ تخلفی نداشته است

نوروزی با انتقاد از سخنان رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره آزمون استخدامی قوه قضائیه اذعان کرد: آقای انصاری در سخنانی اعلام کردند که قوه قضائیه بدون اطلاع به دولت آزمون استخدامی برگزار کرده و حال که با مشکل اعتبار مواجه شده است بحث را به سمت دولت می‌برد، اما سخنان آقای جمشید انصاری صحیح نیست؛ چراکه قوه قضائیه برای ایجاد تحول در سیستم قضائی و طبق قانون این اقدام را انجام داده و هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است. بنابراین هفته آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان قوه قضائیه و برخی از اعضای کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار می‌کنیم تا مشکل افرادی که در آزمون استخدامی قوه قضائیه پذیرفته شده‌اند حل شود.

وی تصریح کرد: کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اقدام دستگاه قضائی را بر اساس قانون می‌داند و تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا با اختصاص بودجه موردنظر، نیروهای جدید وارد سیستم قضائی شوند.

وجود یک قاضی برای رسیدگی به امور در برخی از شهرستان‌ها مایه تاسف است

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس با انتقاد از کمبود نیروی کارآمد در دستگاه قضائی و وزارت دادگستری گفت: هم‌اکنون در برخی از شهرستان‌هایی که جمعیت آن‌ها ۷۰۰ هزار نفر است، فقط یک کارمند به همراه یک قاضی کارهای مربوط به دستگاه قضائی را انجام می‌دهند و از طرفی با توجه به حجم بالای کار در قوه قضائیه قطعاً این تعداد نیرو در برخی از شهرستان‌ها خنده‌دار است. موضوع مقابله با احتکار و قاچاق کالا بخش کوچکی از حجم بالای کار در سیستم قضائی است لذا قوه قضائیه ازنظر تعداد نیرو مشکل دارد.

نوروزی گفت: در برخی از شهرستان‌ها به دلیل تعداد پایین نیرو در سازمان تعزیرات، نیروهای شهرداری به کمک ماموران تعزیرات برای نظارت و سرکشی از واحدها می‌آیند که کار اشتباهی است چراکه نیروهای شهرداری تخصص لازم برای انجام کارهای قضائی را ندارند.

وی اظهار کرد: همه باید قوه قضائیه را در دوره جدید که به‌عنوان دوره تحول اساسی از آن یاد می‌شود کمک کنند تا نتایج مطلوب حاصل شود.

برای مشاهده صفحه استخدام قوه قضاییه اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ