تعیین سازمان و محل خدمت برعهده سربازان دارای مهارت

دستیار و مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی گفت: به سربازانی که با ثبت نام در سامانه "سرباز ماهر" اعلام می‌کنند دارای مهارت هستند، مشوق‌هایی نظیر تعیین سازمان محل خدمت، انتخاب شهر محل خدمت، تعویق اعزام و ... داده می‌شود.


سرتیپ دو پاسدار موسی کمالی، دستیار و مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی، در خصوص مهارت آموزی سربازان به میزان گفت: ما برای مهارت‌آموزی سربازان یک نقشه راه پنج ساله تهیه کردیم، سال اول را تحت عنوان سال رویش، دومین سال را با نام پرورش، سال سوم و چهارم را به نام خیزش و گسترش و سال پایانی را با عنوان پوشش ملی در دستور کار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه اکنون در این قرارگاه سال چهارم را پشت سر می‌گذاریم، عنوان کرد: بنا بود ۸۵ درصد از سربازان در طرح مذکور قرار گیرند، اما متاسفانه با شیوع کرونا و مشکلاتی در تعداد سربازان این رقم را به ۷۰ درصد کاهش دادیم، اما بنا بر این است سال آینده سال پوشش ملی باشد و بتوانیم همه را تحت پوشش قرار دهیم.
مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی، اظهار کرد: به سربازان پیش از ورود توصیه می‌کنیم در سامانه "سرباز ماهر" ثبت نام کنند به سربازانی که مهارت دارند، مشوق‌هایی نظیر تعیین سازمان محل خدمت، انتخاب شهر محل خدمت، تعویق اعزام و ... داده می‌شود.
سردار کمالی نحوه سنجش سربازان ثبت نام شده را تشریح کرد و گفت: از سربازانی که وارد نیرو‌های مسلح می‌شوند و عنوان می‌کنند دارای مهارتی خاص هستند، اما گواهی و مدرک ندارند و تجربی فعالیت کرده‌اند، آزمونی تحت عنوان آزمون ادواری توسط سازمان فنی حرفه‌ای گرفته و در پایان دوره به آنان مدرک داده می‌شود.
وی افزود: برخی افراد نیز علاقه دارند، اما مهارت و گواهی نامه ندارند، این افراد به مراکز داخل نیرو‌های مسلح تحت عنوان محیط واقعی کار فرستاده می‌شوند و در بخش‌های تاسیسات، تعمیرگاه، نجاری، آرایشگری و ... فعالیت می‌کنند.
مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای حدود هفت هزار محیط واقعی کار را در پورتال خود به ثبت رسانده است، گفت: این افراد پس از شش ماه تا یکسال در آزمون اوستاشاگردی شرکت می‌کنند و گواهی مربوطه به آنان اعطا می‌شود.
سردار کمالی با اشاره به کسانی که در سه مرحله گذشته موفق به دریافت گواهی نشده‌اند، اظهار کرد: در این قرارگاه کلاس‌هایی وجود دارد که سربازان با حضور در آن‌ها و شرکت در آزمون نهایی می‌توانند نسبت به اخذ مدرک پایان دوره اقدام کنند.
وی در رابطه با مهارت‌های آموزش داده شده در قرارگاه مرکزی مهارت آموزی، گفت: مهارت‌هایی که به سربازان آموزش داده می‌شود، قریب به ۵۰۰ مهارت موجود در سازمان فنی حرفه‌ای است که بحث آموزش با همکاری این سازمان و استاندارد‌های آنان در محیطی که قرارگاه مرکزی مهارت آموزی فراهم کرده است، صورت می‌گیرد.
مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ادامه داد: جهاد کشاورزی نیز در رابطه با گیاهان دارویی، گل‌های زینتی و مسائل مختلف کشاورزی با این قرارگاه همکاری دارد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به عنوان سومین سازمان به بحث آموزش سربازان ورود کرده است، چهارمین سازمان وزارت ورزش و جوانان است که در دو حوزه جوانان مواردی مثل آموزش کارآفرینی، سبک زندگی، کسب و کار و ... را آموزش می‌دهد و در بحث ورزش نیز در رشته‌هایی که ارتباط وجود دارد، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.
سردار کمالی از امضای تفاهم‌نامه میان این قرارگاه با سازمان تبلیغات خبر داد و گفت: این سازمان نیز در رشته‌های هنری آموزش‌هایی را برای سربازان دردستور کار خواهند داشت.
وی در خصوص نحوه آموزش در مناطق مرزی و کم‌برخوردار نیز توضیحاتی را ارائه و عنوان کرد: بالغ بر یکصد پادگان وجود دارد که در ابتدا آموزش‌ها داده می‌شود و سپس سربازان را تقسیم می‌کنیم، درواقع به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که سربازان بخشی از آموزش‌ها را در ابتدا ببینند و بعد وارد شوند.
سردار کمالی افزود: هنگامی که سرباز وارد یگان شد، در تیپ، هنگ و ... که هنوز به مرز نرسیده است، بخش دیگر آموزش‌ها را دوره می‌بیند؛ بعضی از آموزش‌ها نیز در همان محیط به فرد ارائه می‌شود.
دستیار و مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی یکی دیگر از اقدامات این قرارگاه را تسهیلگری اشتغال جوانان خواند و گفت: پس از پایان خدمت کمک می‌کنیم این آموزش‌ها که تا کنون به ۵۰۰ هزار سرباز ارائه شده است، در حوزه‌های کاری برای فرد موثر باشد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ