برگزاری آزمون کتبی اصلح مهارت آموزان ورودی ۹۶ و۹۷ در تیرماه ۹۸

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، از برگزاری آزمون مهارت آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ در تیرماه سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، رضا کچوئیان از الگوی تصویب شده فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفه ای مهارت آموزان ورودی۹۶ و ۹۷ خبر داد و با اشاره به تهیه و تنظیم مدلی جدید به منظور ارزشیابی شایستگی های حرفه ای مهارت آموزان تصریح کرد: بر اساس این مدل و با توجه به ماهیت دوره مهارت آموزی معلمی، همه بخش های مرتبط با برنامه درسی و فرهنگی دوره یک ساله مهارت آموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ ارزیابی خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، برنامه اصلح برای دو گروه مهارت آموز را شامل چهار مولفه دانست و در تشریح امتیازات این مولفه ها افزود: مولفه تدریس عملی دارای ۲۷۵ امتیاز، مولفه فرهنگی ۲۷۵ امتیاز، مولفه آزمون کتبی عملکردی ۲۲۵ امتیاز و مولفه آزمون کتبی چندگزینه ای دارای ۲۲۵ امتیاز است.

کچوئیان در ادامه، کسب ۶۵ درصد امتیاز در هر یک از چهار مولفه برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمی را الزامی خواند و خاطر نشان کرد: بر اساس مدل تهیه شده، آزمون کتبی چندگزینه ای شامل شایستگی های مرتبط با دروس ارائه شده به صورت مجازی، سواد علمی و محتوایی پایه برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی، تحلیل کتب و برنامه درسی برای دروس مرتبط با رشته تدریس در دوره آموزش عمومی برحسب رشته مهارت آموزی ۲۲۵ نمره را شامل می شود.

وی همچنین، شایستگی های حرفه ای مرتبط با محتوا و مهارت های طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی فعالیت ها و موقعیت های مختلف تدریس و یادگیری را شامل غالب دروس دوره مهارت آموزی دانست و تصریح کرد: مهارت های یاد شده با سقف ۲۲۵ امتیاز آزمون کتبی عملکردی سنجیده خواهد شد.

سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، در ادامه از تدوین موقعیت های عملکردی کتبی برای محتوا و شرایط فرایند تدریس - یادگیری هر رشته سخن گفت و افزود: مهارت آموزان با آموخته ها و تجارب خود در قالبی مشخص برای هر موقعیت اقدام به طراحی، تحلیل، تفسیر و ارزیابی خواهند کرد.

کچوئیان تاکید کرد: در طراحی موقعیت ها از همه دروس دوره مهارت آموزی استفاده خواهد شد و لازم است شرکت کنندگان، نظامی از دانش، بینش و مهارت های آموخته شده خود را برای پاسخگویی به کار گیرند.

استاد دانشگاه، سنجش مولفه تدریس عملی برابر با راهنمای اعلام شده برنامه درسی و درس کارورزی معاونت آموزشی را با سقف ۲۷۵ امتیاز اعلام و اظهار داشت: مولفه فرهنگی نیز با دارا بودن ۲۷۵ امتیاز در دو بخش، سنجش خواهد شد. بخشی از آن در قالب ارزیابی فعالیت ها، پوشه کار فرهنگی و پروژه های مربوط به آن و بخشی دیگر همزمان با آزمون کتبی چندگزینه ای سنجش خواهد شد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با الزامی برشمردن کسب حداقل ۱۴۶.۲۵ نمره از مولفه کتبی چندگزینه ای، ۱۴۶.۲۵ نمره از مولفه کتبی عملکردی، ۱۷۸.۷۵ از مولفه تدریس عملی و ۱۷۸.۷۵ از مولفه فرهنگی، شرط ورود به آزمون های کتبی را پایان پودمان ها و کسب نمره و معدل قبولی برابر با آیین نامه ابلاغ شده معاونت آموزشی عنوان کرد.

کچوئیان، سپری نمودن آزمون اصلح را شرط لازم برای دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای اعلام کرد و افزود: مهارت آموزانی که موفق به کسب این گواهی نشوند برای تعیین تکلیف به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

وی، خطاب به مهارت آموزان ورودی سال ۹۵ گفت: مهارت آموزانی که پودمان های آموزشی خود را با موفقیت گذرانده ولی در فرایند اصلح جبرانی موفق به دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای نشده اند در صورت موافقت وزارت آموزش و پرورش فقط یک بار مجاز به شرکت در ارزشیابی هستند. ارزیابی این مهارت آموزان از مولفه ای که حد نصاب دریافت نکرده اند انجام خواهد شد، لکن تفاوتی با مهارت آموزان ورودی سال های ۹۶ و ۹۷ نخواهد داشت.

این مقام مسئول، بخش کتبی اصلح را شامل مولفه های کتبی چندگزینه ای، عملکردی و فرهنگی ذکر کرد و افزود: این بخش از آزمون کتبی در تیر ماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

کچوئیان سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با اشاره به دقت نظر و برنامه ریزی جامع و کامل در راستای اجرای فرایند اصلح سال جاری تصریح کرد: همه سرفصل های برنامه درسی مهارت آموزان به همراه دانش و مهارت های مورد نیاز یک معلم شایسته، از اهم مولفه های کتبی اصلح به شمار می رود.

وی در پایان، اعلام اسامی دروس آزمون و یا منابع پیشنهادی این فرایند را بلاموضوع خواند و با تاکید بر برگزاری آزمون بر پایه برنامه درسی دوره و مهارت ها و شایستگی های معلمی، از اعلام جزئیات آزمون در آینده خبر داد.

منبع: دانشگاه فرهنگیان

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

 برای مشاهده آخرین اخبار استخدام دانشگاه فرهنگیان اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ