اطلاعیه بررسی وضعیت کادر قضایی و اداری دادگستری استان خراسان شمالی

معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری کل استان خراسان شمالی با اعلام مراحل پایانی کار جذب و گزینش کادر اداری پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال ۱۳۹۶ از بکارگیری این نیروها تا اوایل سال آینده خبر داد.


به گزارش روابط عمومی دادگستری کل استان، نوری، با اعلام این خبر تصریح کرد:در آزمون استخدام سراسری قوه قضاییه برای تکمیل کادر اداری در سال ۱۳۹۶ مجوز جذب تعداد ۱۲۰ نیرو در بخش کادر اداری به دادگستری کل خراسان شمالی، اختصاص داده شد که پس از اعلام فهرست نهایی پذیرفته شدگان در حال حاضر مراحل مصاحبه، تحقیقات و گزینش آنان در حال اتمام است و امیدواریم ان شاء اله تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آتی این نیروها به کار گرفته شوند.
معاون منابع انسانی دادگستری کل استان با تشریح ابعاد کارو وظایف و فعالیت های این معاونت در بخش های مختلف تصریح کرد: محور اصلی و اساسی کار معاونت منابع انسانی عمدتا در سه بخش امور اداری شامل جذب وگزینش و به کارگیری نیروها و آموزش و ارزشیابی متمرکز گردیده است.
نوری با اشاره به این که دستگاه قضایی استان در بخش کادر اداری و قضایی با مشکل جدی وکمبود شدید نیروی انسانی مواجه است، خاطرنشان کرد: در بخش کادر قضایی در حال حاضر تعداد ۱۵۷ نفر مشغول به فعالیت هستند، در حالی که مطابق چارت سازمانی یا تشکیلاتی تعداد ۲۶۹ نفر برای احراز مشاغل قضایی پیش بینی و در نظر گرفته شده که با این وصف صرفا ۵۹ درصد نیروی قضایی بکار گرفته شده اند و ۴۱ درصد پست های قضایی کماکان بلاتصدی می باشد و همکاران قضایی با مجاهدت مضاعف علیرغم مشکلات عدیده در این حوزه تلاش می کننداین نقیصه و خلاء به وجود آمده تا حدودی برطرف شود.
این مقام قضایی همچنین کمبود نیرو در بخش اداری دستگاه قضایی استان را یکی از مهمترین و جدی ترین مشکلات مبتلابه، توصیف کرد و گفت: مطابق چارت تشکیلاتی باید تعداد ۱۲۷۲ نفر کارمند اداری داشته باشیم. در حالی که در حال حاضر صرفا تعداد ۴۶۰ نفر در بخش اداری مشغول به کار هستند با این وصف باید اذعان داشت بر اساس میانگین، فقط ۳۶ درصد از پرسنل اداری پیش بینی شده در چارت سازمانی مشغول به کار هستند و ۶۴ درصد پست های اداری بلاتصدی است.
وی با اشاره به این که در برخی شهرستان های استان وضعیت اشتغال به کار کادر اداری (بر اساس میانگین ۳۶%) متفاوت است و بعضا با ۱۷ درصد از ظرفیت نیروهای اداری پیش بینی شده در الگوی چارت ،مشغول به کار هستند، گفت: تلاش می کنیم با جذب نیروی های جدید تا حدودی از فشار کار بر دوش همکاران اداری بکاهیم.
معاون منابع انسانی دادگستری کل استان، موضوع آموزش کارکنان قضایی و اداری را بخش دیگری از فعالیت های معاونت منابع انسانی دادگستری کل برشمرد و اظهار داشت: در بخش آموزش، موضوعاتی از قبیل برگزاری دوره های بدو خدمت و برگزاری دوره های عمومی در جهت ارتقا کارآمدی و توانمدسازی از نظر اخلاقی و رفتاری و ایجاد حس مسوولیت پذیری و خدمت رسانی مطلوب و برگزاری دوره های تخصصی برای پست هایی که در آن سمت ها مشغول به کار هستند و یا خواهند شد و بروز رسانی اطلاعات مربوط به شغل مورد تصدی و همچنین انتقال تجربیات و تبادل دیدگاه ها و نقطه نظرات از همان ابتدا در دستور کار قرار داشته و در حال انجام است.
نوری گفت: با تدابیر متخذه، آموزش نیروها به اشکال مختلف انجام می شود؛ هم به شکل برگزاری دوره های آموزشی برای کادر قضایی و اداری پیش بینی شده و هم به شکل برگزاری نشست های قضایی و نیزاز طریق توزیع کتب، مجلات، مقالات و ....
وی با اشاره به مواجهه مستقیم پرسنل قضایی و اداری با مردم، برگزاری دوره های آموزشی به ویژه آموزش های تخصصی را بسیار مفید، راهگشا و کاربردی توصیف نمود و افزود: کار آموزش بسته به کمبودها و نیازسنجی های صورت گرفته، به طور موضوعی تعیین می شود در این خصوص از تخصص، علم و دانش فنی اساتید مجرب کشوری استفاده می شود که در مجموع در سال جاری تا کنون ۱۵۴ ساعت آموزشی برای قضات و ۵۱۲ ساعت آموزشی برای کارمندان اداری برگزار گردیده است.
این مقام قضایی با بیان این که نیروی انسانی موتور محرکه و قلب تپنده هرمجموعه ای به شمار می رود؛ خصوصا در دستگاه قضایی که اساسا سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی مستقیما موجب احقاق حق و جلب اعتماد عمومی به نظام مقدس جموری اسلامی می شود،کار در دستگاه قضایی را بسیار حساس و بااهمیت خواند و با تبیین نقش نظارت و ارزشیابی در ارتقاء کیفیت کار و صیانت از سلامت پرسنل دستگاه قضایی تصریح کرد: طبق برنامه این معاونت،کلیه کارکنان در بخش های قضایی و اداری بطور مستمر و بر اساس معیارها و ضوابط خاص، مورد ارزشیابی قرار می گیرند و در فواصل زمانی مختلف تحت نظارت و مراقبت جدی هستند.
معاون منابع انسانی دادگستری کل استان در پایان تصریح کرد: بسیار خوشحال هستیم که بگوییم همکاران قضایی و اداری استان از سلامت و صداقت و درستی کار و عزت نفس بسیار بالایی برخوردارند و به طور مضاعف و حتی بعضا خارج از وقت اداری به خدمت رسانی مشغول هستند که،لازم می دانم از زحمات و تلاش های آنان تشکر و قدردانی کنم.

 برای مشاهده آخرین اخبار استخدام دادگستری اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ